Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1023042 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4840 Gepost op: 5-07-2016, 16:28:59 »
Straks gaan de geesten uit het Spookslot zich nog beklagen, omdat ze maar geen rust krijgen.

Met andere woorden: te zielig voor woorden. En dan ook nog dreigen meg acties als er niet naar ze wordt geluisterd.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4841 Gepost op: 5-07-2016, 17:16:06 »
Discriminatie is een uitvinding van het westen door inderdaad mensen die te weinig te doen hebben
ik kan je even niet volgen ??? Hoe bedoel je dit?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4842 Gepost op: 5-07-2016, 17:47:53 »
Ik heb me al jaren beledigd gevoeld door Langnek :(
Keep calm and eat chocolates!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4843 Gepost op: 5-07-2016, 17:48:42 »
ik kan je even niet volgen ??? Hoe bedoel je dit?

Ik spreek even uit eigen ervaring..

Dat wat als is discriminatie wordt gezien geheel cultuur afhankelijk is. In Europa worden al heel veel dingen als discriminatie gezien. Iemand beschrijven op basis van uiterlijk.. Ligt gevoelig in het westen. Hier in Afrika zou je zulke dingen nooit zien. Ik als blanke wordt de hele dag nageschreeuw met nassara (blanke) en ik kan rustig terug roepen, hé ballagium (zwarte), hoe gaat het. Hier zal je nooit iemand horen roepen dat je dan racistisch bent.

En wat betreft stereotypen, die blijf je altijd hebben.. Waarom mag een bosjesman niet, en een afbeelding van een eskimo of chinees wel.. Heel gek.
« Laatst bewerkt op: 5-07-2016, 17:50:42 door -ELISE- »
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4844 Gepost op: 5-07-2016, 18:01:46 »
Ik las het ook ja, mensen hebben echt niets te doen ofso *zucht.

Maar ze hebben ook al wel 80 likes hoor ::) ......als dit een survivor proef was dan zouden ze geen immuniteit winnen met dat denk ik ::ohno::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4845 Gepost op: 5-07-2016, 19:47:03 »
Citaat
Jochem Myjer

@jochemmyjer

Dat je afval gooit in de mond van een obesitas-patient (Holle Bolle Gijs) vind ik nog schokkender. #dewereldisgek http://nos.nl/l/2115431
08:50 - 5 juli 2016

 :-X
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4846 Gepost op: 5-07-2016, 19:56:28 »
Ik spreek even uit eigen ervaring..

Dat wat als is discriminatie wordt gezien geheel cultuur afhankelijk is. In Europa worden al heel veel dingen als discriminatie gezien. Iemand beschrijven op basis van uiterlijk.. Ligt gevoelig in het westen. Hier in Afrika zou je zulke dingen nooit zien. Ik als blanke wordt de hele dag nageschreeuw met nassara (blanke) en ik kan rustig terug roepen, hé ballagium (zwarte), hoe gaat het. Hier zal je nooit iemand horen roepen dat je dan racistisch bent.

En wat betreft stereotypen, die blijf je altijd hebben.. Waarom mag een bosjesman niet, en een afbeelding van een eskimo of chinees wel.. Heel gek.
ja, dat het cultureel afhankelijk is wat als discriminatie wordt gezien en gevoeld, lijkt me duidelijk, maar dat is imho toch dan geen argument dat dus onzin is. Ik denk dat het best raar zou zijn als jij in Nederland 'hé ballagium' de hele dag gaat roepen.

Zonder het nu het met alle actiegroepen eens te zijn, vind ik een cultuur die ook luistert naar een historisch bewustzijn niet zo verkeerd.

En ik schat in dat het niet gaat om een afbeelding van een Bosjesman maar om de stereotypering van een Bosjesman. En dat het stereotypes zijn uit ons moiie schone verleden tijd toen we wellicht dingen wat anders zagen dan dat we nu doen. Maar dit veronderstel ik maar, want ik heb me niet verder in de argumenten van de actiegroep verdiept.

Ik heb wel gelezen dat ze een gratis dagje Efteling aangeboden hebben gekregen. En daarom heb ik een protestpagina geopend om de Lafers te bevrijden uit het Land van Laaf waar ze volgens mij tegen hun zin in worden vastgehouden.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4847 Gepost op: 5-07-2016, 20:16:28 »


Ik heb wel gelezen dat ze een gratis dagje Efteling aangeboden hebben gekregen. En daarom heb ik een protestpagina geopend om de Lafers te bevrijden uit het Land van Laaf waar ze volgens mij tegen hun zin in worden vastgehouden.

Ik kan die pagina niet vinden :(

En nog iets geleerd ook van heer Schulz: bewoners van het land van Laaf heten Lafers dus
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4848 Gepost op: 5-07-2016, 20:34:40 »


En nog iets geleerd ook van heer Schulz: bewoners van het land van Laaf heten Lafers dus
oh, geen idee eigenlijk. Misschien heb ik ze nu wel heel erg beledigd  :-\\
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4849 Gepost op: 5-07-2016, 20:47:50 »
Volgens Wikipedia heten ze Laven. Ik kom ze zelden in het echt tegen, dus heb het ze ook nooit kunnen vragen.



Maar ik ben het eens met Schulz' actie: bevrijd de Laven........

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4850 Gepost op: 5-07-2016, 21:33:06 »
ja, dat het cultureel afhankelijk is wat als discriminatie wordt gezien en gevoeld, lijkt me duidelijk, maar dat is imho toch dan geen argument dat dus onzin is. Ik denk dat het best raar zou zijn als jij in Nederland 'hé ballagium' de hele dag gaat roepen.

Zonder het nu het met alle actiegroepen eens te zijn, vind ik een cultuur die ook luistert naar een historisch bewustzijn niet zo verkeerd.

En ik schat in dat het niet gaat om een afbeelding van een Bosjesman maar om de stereotypering van een Bosjesman. En dat het stereotypes zijn uit ons moiie schone verleden tijd toen we wellicht dingen wat anders zagen dan dat we nu doen. Maar dit veronderstel ik maar, want ik heb me niet verder in de argumenten van de actiegroep verdiept.

Ik heb wel gelezen dat ze een gratis dagje Efteling aangeboden hebben gekregen. En daarom heb ik een protestpagina geopend om de Lafers te bevrijden uit het Land van Laaf waar ze volgens mij tegen hun zin in worden vastgehouden.

Dat is precies het punt wat ik wilde aangeven. Wat er als discriminatie wordt gezien verschilt per land. Wanneer ik zwarte in NL roep krijg ik een klap voor mn kop, terwijl dat hier niet gebeurt.

Historisch bewust zijn is inderdaad belangrijk, ik zeg ook niet dat het onzin is.. Ik zie gewoon een duidelijk verschil in interpretatie in verschillende culturen. Bepaalde termen hebben in verschillende landen een heel verschillende lading.

En wat betreft de stereotypering met betrekking tot ons verleden.. Dat zou je dan hier in zekere zin ook moeten hebben toch?? West Afrika was toch wel een van de grootste bronnen van de slavernij, en toch zie je daar niks van terug in hun opvattingen wat betreft discriminatie.. Ik probeer hier discriminatie niet mee goed te praten.. Ik probeer het alleen in perspectief te zetten.. En ik denk dat we in het westen af en toe wat doorslaan met onze opvattingen.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4851 Gepost op: 5-07-2016, 23:29:21 »
er was eens......

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4852 Gepost op: 6-07-2016, 10:25:43 »
Dat is precies het punt wat ik wilde aangeven. Wat er als discriminatie wordt gezien verschilt per land. Wanneer ik zwarte in NL roep krijg ik een klap voor mn kop, terwijl dat hier niet gebeurt.

Historisch bewust zijn is inderdaad belangrijk, ik zeg ook niet dat het onzin is.. Ik zie gewoon een duidelijk verschil in interpretatie in verschillende culturen. Bepaalde termen hebben in verschillende landen een heel verschillende lading.

En wat betreft de stereotypering met betrekking tot ons verleden.. Dat zou je dan hier in zekere zin ook moeten hebben toch?? West Afrika was toch wel een van de grootste bronnen van de slavernij, en toch zie je daar niks van terug in hun opvattingen wat betreft discriminatie.. Ik probeer hier discriminatie niet mee goed te praten.. Ik probeer het alleen in perspectief te zetten.. En ik denk dat we in het westen af en toe wat doorslaan met onze opvattingen.
Maar ik ben het met je eens dat we doorslaan met opvattingen maar ik vind ook wel een beetje dat we doorslaan met reacties op vragen die opkomen over de achtergrond van bepaalde uitingen. De toon van die vragen is mij ook een doorn in het oog, maar de reacties vind ik ook lastig. Zag net een tweet van een VVD'er die statenlid is: "uit solidariteit met de Efteling eten we vanavond vlaflip met negerzoenen". Dat is net zo'n gestrekt been als wat die actievoerders doen, imho.

En waarom is er niet zo'n ophef over het feit dat er bezwaar gemaakt wordt tegen het feit dat reclame zo vaak vrouwen stereotyp aan de vaat neerzet?


Ik met eerlijk zeggen dat toen ik met mijn dochters in die potten van de kannibaal zat (lang geleden  :(), ik ook wel een wenkbrauw optrok. Maar dat was het dan ook.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4853 Gepost op: 6-07-2016, 10:54:22 »
wat mij het meeste stoort is de manier waarop dit soort acties gepresenteerd wordt. De media-aandacht die ook deze actie weer krijgt, roept heftige reacties op. En, hoewel er beweerd wordt dat aandacht niet het doel van deze actie is, is de toonzetting van hun open brief provocerend en wordt er op de voorhand al gedreigd met acties. Dan is een 'vlaflip' commentaar niet verstandig, maar wel begrijpelijk. Want ook nu weer word ik (ik betrek het even op mezelf) neergezet als racist. En daar erger ik me aan.. En niet zo'n klein beetje ook.
Maar kennelijk is dit de manier waarop mensen met elkaar omgaan ::niet-ok::
er was eens......

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4854 Gepost op: 6-07-2016, 11:14:04 »
helemaal mee eens, de manier vertelt meer over de actievoerders dan het punt dat ze willen maken. Dat vind ik ook wel interessant, wat dat is bij hen. Maar ikzelf vind zo'n actie van negerzoen onbegrijpelijk. Dat het je eerste reactie is, okay, maar waarom zou je met een gestrekt been reageren op een gestrekt been? Ik zou een ander spel gaan spelen.
Maar ik neem het ook helemaal niet persoonlijk op, dat scheelt misschien. Ik weet dat ik boordevol zit met vooroordelen en daar zitten vast wel racistische bij, maar ik doe me best  :).
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4855 Gepost op: 6-07-2016, 11:49:28 »
[youtube]tbud8rLejLM[/youtube]

;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4856 Gepost op: 6-07-2016, 12:33:36 »
Maar ik ben het met je eens dat we doorslaan met opvattingen maar ik vind ook wel een beetje dat we doorslaan met reacties op vragen die opkomen over de achtergrond van bepaalde uitingen. De toon van die vragen is mij ook een doorn in het oog, maar de reacties vind ik ook lastig. Zag net een tweet van een VVD'er die statenlid is: "uit solidariteit met de Efteling eten we vanavond vlaflip met negerzoenen". Dat is net zo'n gestrekt been als wat die actievoerders doen, imho.

En waarom is er niet zo'n ophef over het feit dat er bezwaar gemaakt wordt tegen het feit dat reclame zo vaak vrouwen stereotyp aan de vaat neerzet?


Ik met eerlijk zeggen dat toen ik met mijn dochters in die potten van de kannibaal zat (lang geleden  :(), ik ook wel een wenkbrauw optrok. Maar dat was het dan ook.


Mee eens.. Zelfde wat me stoort aan de zwartepieten dicussie.. ;) Het wordt een dicussie om het discussie voeren.. En dat is een beetje zinloos
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4857 Gepost op: 6-07-2016, 13:06:04 »
het gaat om koste wat kost gelijk en niet om meer begrip..
er was eens......

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4858 Gepost op: 6-07-2016, 14:17:59 »
het gaat om koste wat kost gelijk en niet om meer begrip..

van beide kanten, bedoel je?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4859 Gepost op: 6-07-2016, 16:39:36 »
Nee, niet van beide kanten.

Deze actie is niet bedoeld om meer begrip te kweken, deze actie is bedoeld om te provoceren en no matter what gelijk te krijgen. Ik vind dat een Efteling daar heel netjes op reageert. Ik vind het nogal wat om een gesprek aan te gaan met mensen die direct dreigen.
er was eens......