het is al van een paar dagen geleden eigenlijk.. de nieuwe donorwet..
Hoe langer ik er over nadenk, hoe slechter ik het idee van zo'n wet vind. Het donor zijn staat voor mij niet ter discussie, dat is iets waar ik zelf niet zo lang over na hoef te denken. Dat ben ik gewoon. Maar automatisch donor zijn in een wet vastleggen? Daar heb ik heel veel moeite mee. In principe vind ik het een aantasting van je persoonlijke vrijheid. Ook vind ik dat hiermee een grens wordt overschreden waardoor het makkelijker wordt om te beschikken over iemand. Een ontwikkeling die ik heel zorgelijk vind en die in mijn ogen ook onomkeerbaar is. Niet zorgelijk op de korte termijn, maar juist op de lange duur. Waarbij stukje bij beetje de persoonlijke vrijheid wordt opgeofferd voor een 'groter' goed. Wat dat grotere goed ook moge zijn. Over 100 jaar worden de babies voorzien van chip met persoonsnummer bij de geboorte. Een chip waar alle informatie over een persoon met een scanner valt af te lezen.
Velen zullen zeggen 'het zal zo'n vaart niet lopen' en ongetwijfeld maak ik het niet meer mee.. Maar de deur wordt op een kiertje gezet. En het verleden heeft geleerd dat zo'n kiertje ruimte biedt aan meer. Was het in 1988 ingevoerde sofi nummer in eerste instantie bedoeld voor de belasting, tegenwoordig krijgt iedere burger bij geboorte een bsn waar alles aan opgehangen is. Van rijbewijs, tot paspoort, van belasting tot verzekering. En het gebruik van dit bsn wordt geregeld in de grondwet. En iedere keer wordt diezelfde grondwet een klein beetje aangepast, getornd aan jouw privacy.
Ik ben niet blij met deze wet. Niet vanwege het donor zijn, want dat juich ik absoluut toe, maar vanwege het knabbelen aan persoonlijke vrijheid.