Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1019250 keer)

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5360 Gepost op: 18-10-2019, 10:35:01 »
Afwachten, afwachten, afwachten. Zoveel onduidelijkheden :o

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5361 Gepost op: 2-11-2019, 11:37:16 »
Mijn nieuws van de dag is dit: https://nos.nl/artikel/2308617-landelijke-staking-onderwijs-van-de-baan-na-honderden-miljoenen-kabinet.html.

(Ik zit zelf in het basisonderwijs.) Al jaren trekken basisschoolleerkrachten aan de bel. Zo kan het niet langer. Er zijn domweg te weinig leerkrachten om al het werk (dat van ons verwacht wordt) op een goede manier te doen. Het resultaat: grotere klassen, een enorm hoge werkdruk, veel burn-outklachten én slechter onderwijs. En dat laatste is het belangrijkste. We willen immers allemaal het beste voor onze kinderen!

Nu zou je zeggen, die 460 miljoen is goed nieuws. Jazeker, maar eigenlijk ook weer niet. Als je namelijk leest waar het geld naartoe gaat, is dat allesbehalve goed nieuws. Leerkrachten in het voorgezet onderwijs krijgen een hoger salaris; leerkrachten in het basisonderwijs krijgen extra geld voor scholing. Wanneer moet je die scholing dan doen? De meeste leerkrachten hebben met de normale schoolweken al nauwelijks tijd om al hun werk af te krijgen. (Wat weinig mensen zich realiseren: de gemiddelde leerkracht begint voor acht uur 's ochtends en eindigt om 6 uur met werken, waarna er regelmatig nog werk mee naar huis gaat om in de avonden en weekenden te doen. En dat zonder fatsoenlijke pauzes, want zolang er kinderen op school rondlopen sta je 'aan'.)

Leerkrachten moeten elke keer weer uitleggen waarom ze staken / actievoeren. Ze hebben het immers toch helemaal niet zo slecht? Heb je eindelijk uitgelegd en duidelijk gemaakt aan ouders en kinderen waarom je actie voert, wordt de staking afgeblazen. Mijn school denkt er serieus over om tóch te gaan staken woensdag en daar kan ik alleen maar achter staan.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5362 Gepost op: 2-11-2019, 18:19:37 »
Huh? in het middelbaar onderwijs meer geld voor salarissen terwijl de verhouding tussen basisonderwijs en middelbaar onderwijs al scheef was en nu dus nog schever wordt? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5363 Gepost op: 2-11-2019, 20:31:10 »
Huh? in het middelbaar onderwijs meer geld voor salarissen terwijl de verhouding tussen basisonderwijs en middelbaar onderwijs al scheef was en nu dus nog schever wordt? ::hypocriet::

Nee.

Alleen voortgezet speciaal onderwijs, voor zover ik heb kunnen vinden.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5364 Gepost op: 4-11-2019, 12:25:00 »
Ja dat is ook wat ik heb gehoord inderdaad. Maar er moet gewoon meer salaris komen voor zeker basisonderwijs maar ook voortgezet onderwijs, want op deze manier wil niemand meer leerkracht worden en dat is precies de reden dat de werkdruk zo hoog en het onderwijs steeds slechter wordt. :(
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5365 Gepost op: 4-11-2019, 15:00:59 »
Wat ik heb gelezen is de zak geld toch juist onderverdeeld in kleinere zakjes die vooral gericht zijn op werkdruk, instromen, en opleiden?
Of is het punt zuiver dat de injectie eenmalig is ipv structureel?
Of is de insteek & het doel iets anders?

Ik volg het punt over salaris niet helemaal.
Zo ver ik heb kunnen vinden is het salaris van een startende basisschooldocent vrijwel precies modaal (verschillende bronnen lijken te verschillen over exacte bedragen).
Als je start in je werkende leven dan is een modaal salaris toch uitstekend? Dan laat je direct al de helft van de werkende bevolking (die gemiddeld al vele jaren meedraaien) achter je.
Waarom zou je direct bovengemiddeld moeten beginnen?

Ter vergelijking: promovendi (oftewel, de beste jonge onderzoekers, de knapste koppen) beginnen op een flink lager salaris.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5366 Gepost op: 4-11-2019, 16:34:34 »
Ik las ook een probleem dat volgend jaar heel veel leraren met pensioen gaan of anderszins stoppen met het werk. Daarom willen ze structureel meer geld voor de salarissen van nieuw/vervangend personeel. Maar de leraren die met pensioen gaan, hun salarissen worden toch niet doorbetaald? Of vergis ik me nu? Mij lijkt dat de salarissen van de gepensioneerden naar nieuw personeel gaat. Zo gaat het in het bedrijfsleven tenminste wel.

Het is heel makkelijk roepen dat er structureel meer geld moet komen voor nieuwe leraren die de gepensioneerden moeten vervangen, maar men lijkt daarmee gemakshalve te vergeten dat de salarissen van de gepensioneerden zelf niet meer betaald hoeft te worden.

Tuurlijk, er zullen kosten worden gemaakt voor de sollicitatieprocedures etc en er moeten extra leraren erbij komen. Maar soms lijkt het dat de actievoerders alleen naar één kant van het verhaal kijken.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5367 Gepost op: 4-11-2019, 18:28:23 »
Wat ik heb gelezen is de zak geld toch juist onderverdeeld in kleinere zakjes die vooral gericht zijn op werkdruk, instromen, en opleiden?
Of is het punt zuiver dat de injectie eenmalig is ipv structureel?
Of is de insteek & het doel iets anders?

Ik volg het punt over salaris niet helemaal.
Zo ver ik heb kunnen vinden is het salaris van een startende basisschooldocent vrijwel precies modaal (verschillende bronnen lijken te verschillen over exacte bedragen).
Als je start in je werkende leven dan is een modaal salaris toch uitstekend? Dan laat je direct al de helft van de werkende bevolking (die gemiddeld al vele jaren meedraaien) achter je.
Waarom zou je direct bovengemiddeld moeten beginnen?

Ter vergelijking: promovendi (oftewel, de beste jonge onderzoekers, de knapste koppen) beginnen op een flink lager salaris.

Omdat het grote probleem is dat er te weinig leerkrachten zijn. En dat de beginnende salarissen niet hoger worden of nauwelijks. Dat is nou niet de beste manier om scholieren ervan te gaan overtuigen om de pabo te gaan doen. Of studenten om ook echt het onderwijs in te gaan.

Maar dat heb ik allemaal ook alleen van horen zeggen dus 🤷🏻‍♀️
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5368 Gepost op: 4-11-2019, 18:48:07 »
Ik denk dat je als basisschooldocent vooral meer moet kunnen doorgroeien. Die mogelijkheden hebben wij op het VO wat meer  ::jaja::
Maar startsalaris moet ook omhoog, want de kloof met onderbouw VO docenten is ook vreemd.

Over het startsalaris klaagt vrijwel niemand in onderwijsland  ;). Maar ik zie nu al (en ik ben nog lang geen 30) vrienden om me heen die in bedrijven doorgroeien en flink stappen maken qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaardes die ik niet kan maken. Deels wellicht logisch omdat het een andere sector is btw.

Daarbij moet je iets om een groot lerarentekort aan te pakken. En hoe je het ook ziet, geld is altijd een drijfveer. Op VO scholen zitten er in de onderbouw ontzettend veel mensen die de PABO hebben gedaan en uitstekend gefunctioneerd zouden hebben in het PO. Maar ze zijn daar weggegaan en omgeschoold vanwege de werkdruk en het salaris.
« Laatst bewerkt op: 4-11-2019, 18:52:30 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5369 Gepost op: 6-11-2019, 20:20:40 »
Ik lees op teletekst dat pier D op Schiphol wordt ontruimd vanwege een verdachte situatie in een vliegtuig.

Mogelijk een kaping, voor zover nu gemeld.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5370 Gepost op: 6-11-2019, 21:02:58 »
Ik lees op teletekst dat pier D op Schiphol wordt ontruimd vanwege een verdachte situatie in een vliegtuig.

Mogelijk een kaping, voor zover nu gemeld.

Blijkt een valsalarm. Iemand die op het verkeerde knopje heeft gedrukt ??? :o

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5371 Gepost op: 6-11-2019, 21:10:01 »
En op Utrecht was er ook een vals brand alarm.
Fijn om te weten dat de nood protocollen wel werken. Gaat wel een duur grapje worden voor Air Europa vrees ik.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5372 Gepost op: 6-11-2019, 21:16:35 »
Tja, en dan vraag je je af: wat is beter, 10 keer een vals alarm waarbij de hulpdiensten direct paraat blijken te zijn, of 1 keer te laat?

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5373 Gepost op: 6-11-2019, 21:42:58 »
Tja, en dan vraag je je af: wat is beter, 10 keer een vals alarm waarbij de hulpdiensten direct paraat blijken te zijn, of 1 keer te laat?

Absoluut het eerste. Altijd het zekere voor het onzekere nemen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5374 Gepost op: 6-11-2019, 22:05:41 »
Het was eigenlijk bedoeld als retorische vraag...….


Gelukkig is het dus loos alarm gebleken.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5375 Gepost op: 6-11-2019, 22:28:51 »
Het was eigenlijk bedoeld als retorische vraag...….


Gelukkig is het dus loos alarm gebleken.

Haha je zou zeggen van wel. Maar er zijn altijd nog mensen die daar anders over denken :P

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5376 Gepost op: 6-11-2019, 22:35:58 »
Blijkt een valsalarm. Iemand die op het verkeerde knopje heeft gedrukt ??? :o

Dat is wel zoiets dat je nog decennia later in slaap probeert te vallen, en dat je brein dan ineens gaat 'weet je nog..' - waarna je nog een uur van pure schaamte wakker ligt.

Maargoed. Was ongetwijfeld een leerzame situatie voor alle responders, dus dan was dat in ieder geval nog nuttig ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5377 Gepost op: 16-12-2019, 17:05:51 »
Ze hebben Taghi!
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5378 Gepost op: 16-12-2019, 17:06:42 »
Ik lees net op teletekst dat Ridouan Taghi gearresteerd is in Dubai......


En dat Nieky me met dit bericht VOOR is geweest...... ::zwaai::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5379 Gepost op: 9-01-2020, 18:23:21 »


De vulkaan die ik vanaf mijn huidige werkplaats kan zien is vanmorgen uitgebarsten. Helaas heb ik het niet live gezien, want ik stond onder de douche en kan vanaf mijn hotel de vulkaan niet zien. Twee uurtjes later toen de taxi me naar m'n werk bracht, was er al niks meer aan te merken. Maar blijkbaar heeft ie wel een aswolk ter hoogte van 3 km de lucht in geblazen.