Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435330 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2100 Gepost op: 18-03-2023, 09:18:00 »
Als ze dit kabinet snel opblazen wordt BBB ook in de tweede kamer de grootste, en dat lijkt me niet handig.
Als pas over twee jaar het kabinet wordt opgeblazen zal VVD wel weer de grootste zijn en verandert er dus niks.

D66 zal wel voet bij stuk moeten houden op bepaalde gebieden. Ik denk dat ze daarbij steun krijgen, of druk voelen, van PvdA/GL, die alleen meestemmen met de coalitie als het standpunt progressief genoeg is.

Ik vind het best verrassend hoe PvdA uit het dal geklommen is, een paar verkiezingen geleden dacht ik dat ze voortaan net zo klein zouden blijven als bijv CU. Wat dat betreft is er dus ook hoop voor het CDA, met een kleine koerswijziging (en vrouwen aan de top :P) kunnen ze weer uit het dal klimmen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2101 Gepost op: 18-03-2023, 09:31:30 »
Het viel me in een artikel van de NOS op dat veel jongeren ook PvdA stemmen (naast D66, PvdD en GL) dat vond ik wel hoopvol  ::jaja::

Het CDA heeft wel een nóg conservatiever imago. Dat wordt nooit meer de grote partij van weleer
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2102 Gepost op: 6-07-2023, 20:07:42 »
Deze week gaat het kabinet vallen. Rutte wil duidelijk een nieuw kabinet, met BBB waarschijnlijk. Als het kabinet nu valt betalen D66 en CDA de rekening, en leveren zij veel zetels in. CU heeft een trouwe achterban, voor hen zal het niet veel uitmaken. Maar VVD voelt dat zij de grootste blijven, niet afgerekend zullen worden op het beleid.

Ooit stemde ik VVD, maar als het kabinet nu valt hoop ik toch echt dat eindelijk eens een andere partij de grootste wordt. Maar ik zie het niet gebeuren. En dat weet Rutte, dus hij zal doordrukken nu.
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2103 Gepost op: 6-07-2023, 20:55:55 »
Ik denk wel dat BBB groter kan worden dan de VVD bij nieuwe verkiezingen. Maar ik weet niet of we daar blij van moeten worden  :-X
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2104 Gepost op: 6-07-2023, 23:18:40 »
Zolang die engerds van fvd, pvv en ja21 maar geen garen hierbij gaan spinnen, vind ik het prima.

Ik had ook liever niet gezien dat de bbb haar zin zou krijgen, maar ik vind het wel een beter alternatief dan die griezels.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2105 Gepost op: 7-07-2023, 21:41:35 »
Hoorden jullie die klap ook? Er schijnt een kabinet gevallen te zijn..

Hoe nu verder?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2106 Gepost op: 7-07-2023, 22:33:06 »
Ik was geen fan van dit kabinet

Maar van geen kabinet of een toekomstig kabinet op basis van de huidige peilingen met deze crisissen overal vind ik een nog slechter idee.
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2107 Gepost op: 8-07-2023, 00:12:04 »
Dat dus inderdaad. Er komt zeker geen beter kabinet nu :( ik zie het niet gebeuren dat D66 over links kan gaan regeren. Zonder D66 zijn PvdA en GL zeker te klein. Ik had nooit gedacht dat ik nog eens voor een links kabinet zou zijn, maar voor het stikstofprobleem, de slachtoffers van de toeslagenaffaire en de Groningers is een rechtser kabinet dan dit kabinet was echt geen oplossing.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2108 Gepost op: 8-07-2023, 12:37:03 »
En gewoon erg kwalijk dat zaken zoals de woningmarkt, stikstof en het klimaat nu stil komen te liggen.

Ik denk dat Rutte daar ook stemmers mee verliest. Ook al menen ze bij de VVD dat migratie een goed thema is om dit op te laten klappen...
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2109 Gepost op: 8-07-2023, 15:08:31 »
En dan nu naar uw politiek commentator MV voor wat duiding en opinie.

Vooropgesteld: ik sluit me volledig aan bij wat jullie zeggen. Sowieso gaat het nu eerst tot (begin)/half november duren voor er verkiezingen zijn. In de tussentijd moet dit gevallen kabinet nog wel iets van begroting maken voor Prinsjesdag. En inderdaad alles komt volledig stil te liggen. Want na de verkiezingen begint het grote spel van ik wil niet met jou en jij kan niet met mij. Wat dus betekent dat ik denk dat we op zijn vroegst een kabinet hebben voorjaar 2024, al denk ik dat het zomer 2024 wordt.

Dan dit (afbraak)kabinet. Dit kabinet was gedoemd te falen. Nieuwe bestuurscultuur en we gaan het anders doen? Niks van te merken. De bijna twee jaar regeren stikte van de drama, partij/eigenbelang en leugens (recent nog: nieuwe leugens in de zaak Omtzigt, functie elders ). Sowieso de vier partijen die niet met elkaar door wilden ná het vallen van Rutte III, gingen toch weer met elkaar door. Er was veel onderling wantrouwen (Mevrouw Kaag met: 'Hier scheiden onze wegen', Meneer Segers die niet met D66 wilde op ethische kwesties) en natuurlijk dossiers als stikstof/klimaat en migratie. Als het kabinet niet was geklapt hierop, was het wel geklapt op stikstof/klimaat. En daar zit volgens mij één van onze fundamentele problemen in de huidige politiek.

Te veel partijen
Ten eerste hebben we een overschot aan partijen. Voor bijna elke scheet en issue is er wel een partij te vinden. Dat maakt het smeden van een degelijke coalitie ook steeds moeilijker. De laatste echte coalitie tussen partijen was VVD/PVDA en daarmee enige Rutte kabinet dat de finish haalde. Toen haalden beide partijen over de 30/40 zetels waardoor ze een meerderheid hadden. Nu ben je spekkoper als je de 30 haalt, maar moet je minimaal 2 andere partijen hebben voor een meerderheid. En daar begint het uitsluiten en niet willen samenwerken met elkaar weer.

Op links kom je misschien aan een meerderheid met GL/PvdA/PvDD/Volt/D66 (VIJF partijen!) Op rechts geldt hetzelfde met BBB (is meer een middenpartij vind ik die rechts geframed wordt)/ VVD/PVV/JA21/FvD/SGP. Je ontkomt niet aan samenwerken en inperken op je eigen standpunten. Dat is Nederland, dat is polderen. Maar ja, daar komt ook het eigen belang en achterban bij kijken... hey een bruggetje want:

Invloed van alle kanten
Ten tweede: achterbannen. Elke partij heeft een eigen achterban die ze tevreden willen houden. Rutte kreeg te horen van Sophie Hermans - doe eens wat aan de migratie. De druk op Rutte werd groter voor een strenger migratiebeleid (ligt niet lekker bij CU). Want ja volgens VVD'ers zou de VVD te links liberaal beleid uitvoeren. Is het kabinet geklapt omdat ze er niet uitkwamen? Of omdat Rutte zieltjes wil winnen en merkte dat zijn steun afbrokkelde? Uiteraard dat laatste. Deze val is pure partijpolitiek en puur eigenbelang. Rutte en de VVD weten dat CDA en D66 zijn gekelderd in de peilingen. Waarom de VVD na 13 jaar zo hoog blijft staan is me een raadsel. En wat ik net al zei: als het kabinet niet gevallen op dit dossier, was het wel op stikstof/klimaat.

Het CDA ziet al haar kiezers naar BBB lopen, dus wilden ze onderhandelen over 2030/2035 en uitkoop al dan niet. Iets dat dan weer niet lekker ligt bij D66 met in de coalitie. Iedereen is constant maar bezig met hoe ze zelf er het beste uit kunnen komen, want zoals gezegd is daar dus naar mijn mening het kabinet op gevallen. En naast achterbannen, hebben we ook nog natuurlijk de connecties, de vriendjes (mondkapjesdeal kuch kuch), de lobbyisten, de actiegroepen die overal maar invloed willen uitoefenen op het politieke beleid. Beste voorbeeld is klimaat en stikstof waarin je LTO hebt, Urgenda, FDF, Schiphol, Tata Steel, allerlei partijen die hun belangen doorpushen op de huidige politiek. Beleid lijkt allang niet meer gemaakt op het Binnenhof, maar daarbuiten. In Brussel en in schimmige achterkamertjes. Want, dat is een mooi bruggetje naar mijn derde punt: bestuurscultuur.

Bestuurscultuur
Ten derde de bestuurscultuur. Ik vind persoonlijk dat we te veel in links/rechts denken en dat coalitieakkoorden te leidend zijn. Te veel in beton gegoten. Wat me opvalt in debatten bij de grote thema's, is dat constructieve of goede moties/voorstellen etc. ongeacht van welke oppositiepartij ze komen (GL/PVV/PvDA/BBB), worden weggestemd met de coalitiepartijen. Er wordt dat uren gedebatteerd, maar iedereen weet de uitslag van moties en stemmingen al. Er verandert niks. In het geval dat de hele oppositie het steunt: 77 v.s 73. Dat de coalitiepartijen elkaar maar volgen, want ja dat is nu eenmaal coalitieakkoord en kabinetsbeleid. Als een partij ineens meestemt met de oppositie, zou dat kunnen leiden tot een kabinetscrisis. Dus stemmen ze maar mee met de meerderheid, terwijl ze dat eigenlijk niet willen (ook als iets niet goed is voor het land). Steunen van een voorstel waar jij ook ook brood in zit, zou nooit mogen leiden tot een crisis in een goed functionerende democratie in mijn ogen.

Het gebeurt wel overigens, dat coalitiepartijen voorstellen steunen (nu lijkt het alsof ik bedoel dat dat niet zo is), maar meestal op de wat kleinere thema's. Idealiter moeten oppositie en coalitie bij elkaar kunnen shoppen. Als bijvoorbeeld CU een voorstel van PvdA wil steunen, ook al willen CDA en VVD dat niet, dan moet dat gewoon kunnen. Dan ben je veel meer bezig met constructief samenwerken in plaats van krampachtig vasthouden aan je eigen plekje en afspraken.

Ruttedoctrine
En dan ten vierde, over je eigen baantje/plekje willen vasthouden: de bestuurscultuur en de Ruttecultuur. Ik begrijp echt niet dat Rutte na 13 jaar en zoveel leugens en grove schandalen nog een Rutte V wil. Hoe kan het toch? Heeft die man enige vorm van zelfreflectie? Hij is een kampioen in benoemen wat goed is gegaan, maar voor de fouten sluit hij liever zijn ogen, heeft hij geen herinnering aan, biedt hij excuses voor aan en we gaan over tot de orde van de dag. Is er überhaupt nog wel sprake van een democratie vraag ik me soms af? Is de democratie niet gewoon stuk gemaakt? De Ruttedoctrine bepaalt in de Tweede Kamer.

Hoe kan het toch dat de Tweede Kamer, die als taak heeft de regering te contoleren constant wordt gefrustreerd op verschillende manieren? Of de Kamer krijgt onvolledige informatie voor debatten, zwartgelakte documenten, verdwenen SMS'jes, informatie die te laat bij de kamer komt, kritische geluiden, o.a van Pieter Omtzigt, worden de mond gesnoerd. En als journalisten kritische vragen stellen lopen ministers en Rutte voorop weg voor hun verantwoordelijkheid. Het is steeds hetzelfde riedeltje: ik heb geen tijd, ik moet door, ik moet stemmen, ik kan er niks over zeggen, we wachten eerst het debat af (waarvan de uitslag al bekend is). En dan heb ik het nog niet eens over de WOB-verzoeken van journalisten die worden gefrustreerd, omdat blijkbaar bepaalde informatie niet naar buiten mag komen. Transparantie is een sleutel, maar die is allang weggegooid door Rutte en zijn kabinetten.

Natuurlijk is Rutte niet persoonlijk alles aan te rekenen, dat zou te kort door de bocht zijn, maar toch. Als er een Rutte V zou komen (liever niet... ik vrees ervoor), hoop ik bovendien dat er ministers (er zijn uitzonderingen) komen die echt gevoel hebben wat er leeft onder de bevolking. Nu is het een grote baantjescaroussel van mensen zonder kennis op de verkeerde plekken (de baantjescaroussel is ook iets waar Pieter Omtzigt, één van de weinigen die ik nog wel vertrouw, tegen heeft geageerd).

Kleine disclaimer: er volgt nu een beetje luchtigheid met enkele voorbeelden: Kaag, diplomaat die nu ineens ons geld moet uitgeven, Hoekstra een boekhouder die nu wereldleiders moet spreken, Ollongren, die vrouw heeft nog nooit een tank gezien volgens mij :P Dat was toch de vrouw die eerst binnenlandse zaken deed? Hugo de Jonge wist eerst alles van vaccins en is nu Bob de bouwer?

To long, didn't read - samenvatting
Nou ja T.l.d.r, er moet echt wat veranderen. We moeten af van links/rechts denken, besluiten moeten weer in de Tweede Kamer genomen worden, politici en de overheid moeten er weer voor het volk zijn en niet andersom, problemen moeten concreet worden aangepakt in plaats van vooruit geschoven. En de val van dit kabinet kan een eerste stap zijn, maar ik heb er een hard hoofd in...
« Laatst bewerkt op: 8-07-2023, 15:18:28 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2110 Gepost op: 8-07-2023, 15:49:02 »
We hebben zeker teveel partijen. Daarom is het ook een erg goede zaak dat PvdA en GL samen optrekken. Alleen daarom al overweeg ik een linksere stem dit keer  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2111 Gepost op: 10-07-2023, 11:31:56 »
Rutte toch eerder gestopt dan Soldaat van Oranje!
You'll never walk alone

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2112 Gepost op: 10-07-2023, 11:32:44 »
 ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2113 Gepost op: 10-07-2023, 19:12:48 »
Wat een verrassing! Fijn dat hij dit nu alvast meedeelt. Net als Hoekstra overigens.

Ik zie kansen voor vrouwen, misschien deze keer wel meer vrouwelijke lijsttrekkers dan mannelijke? Ik neem aan dat vd Plas, Marijnissen, Ouwehand en Simons gewoon lijsttrekker blijven. Kaag vraag ik me eerlijk gezegd af. Bikker is al nieuw gekomen. Ik geef Kuiken wel kans tov Klaver. Hermans is gepresenteerd als de nummer 2 van de VVD of anders wordt het Yeşilgöz. En voor het CDA wordt onder andere Keizer getipt.
(PVV, SGP, FvD en DENK zullen wel nooit een vrouwelijke lijsttrekker krijgen)
« Laatst bewerkt op: 10-07-2023, 20:10:16 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2114 Gepost op: 10-07-2023, 19:51:56 »

(PVV, SGP, FvD en DENK zullen wel nooit een vrouwelijke lijsttrekker krijgen)
Nou alleen bij de PVV zie ik dat nog wel gebeuren. Nummer 2/3? (volgens mij 2) Fleur Agema, die ik qua dossierkennis en vastbijten in debatten op het niveau van Omtzigt en Leijten vind zitten, zie ik Geertje nog wel opvolgen ooit (niet nu).

Rutte toch eerder gestopt dan Soldaat van Oranje!

 ::rofl:: ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 10-07-2023, 19:53:36 door MollenvangR »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2115 Gepost op: 10-07-2023, 22:56:57 »

(PVV, SGP, FvD en DENK zullen wel nooit een vrouwelijke lijsttrekker krijgen)

Nee, de kans dat de paus protestant wordt, acht ik persoonlijk groter, dan dat 1 van deze partijen een vrouw als lijsttrekker gaan krijgen.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2116 Gepost op: 19-09-2023, 10:41:57 »
Prinsjesdag vandaag, interessanter dan andere jaren, want nu tegen de verkiezingen, kunnen ook andere partijen hun plannen promoten


------
qua verkiezingen, hoop ik eerder BBB dan bv PVV of Forum, net iets minder radicaal of zo en een vrouwelijke premier ook wel keertje leuk hier lijkt me
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2117 Gepost op: 19-09-2023, 16:34:56 »
Ik zou helemaal voor een vrouwelijke premier zijn, als er goeie opties waren  :-X. Mona of Dilan zijn dat imo niet  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2118 Gepost op: 19-09-2023, 22:06:47 »
Lientje evenmin.....(Lientje, zo noemt Caroline zichzelf op X...)

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2119 Gepost op: 19-09-2023, 22:46:28 »
Ik zou helemaal voor een vrouwelijke premier zijn, als er goeie opties waren  :-X. Mona of Dilan zijn dat imo niet  ;D
Lisa Westerveld   ::love::

Alleen 1 nadeel: ze is van Groen Links...  ::niet-ok::