Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436472 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2040 Gepost op: 30-09-2021, 12:36:03 »
En hetgeen eigenlijk onmogelijk leek (wegen scheiden VVD en D66, CU en D66 lijnrecht t.o elkaar), lijkt nu toch te gebeuren: de coalitie wil toch met elkaar door.

Zelf had ik de optie van zo'n extraparlementair kabinet wel interessant gevonden omdat dan de verhouding tussen Kamer en regeringspartijen meer in balans zou komen. En er ook meer mogelijkheden tot onderhandelen op bepaalde gebieden en het afstraffen van fouten voor de Kamer. Ook zouden de personen in dat kabinet dan iets verder afstaan van de partijen.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2021, 12:40:20 door MollenvangR »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2041 Gepost op: 30-09-2021, 19:04:00 »
Kunnen we kaag gewoon totaal laten vallen aub. Ze maakt zichzelf en haar partij totaal ongeloofwaardig. Eerst is het dit, en nu is het toch weer dat. Ja ze wil geen nieuwe verkiezingen omdat ze bang is voor de uitslag. Nou dat heeft ze er dan zelf naar gemaakt.

Ik weet dat er heel veel mensen hier zouden willen dat Rutte ophoepelt, maar ik heb het veel meer gehad met het gedraai en getrut van mw kaag.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2042 Gepost op: 30-09-2021, 21:57:02 »
Kunnen we kaag gewoon totaal laten vallen aub. Ze maakt zichzelf en haar partij totaal ongeloofwaardig. Eerst is het dit, en nu is het toch weer dat. Ja ze wil geen nieuwe verkiezingen omdat ze bang is voor de uitslag. Nou dat heeft ze er dan zelf naar gemaakt.

Ik weet dat er heel veel mensen hier zouden willen dat Rutte ophoepelt, maar ik heb het veel meer gehad met het gedraai en getrut van mw kaag.
Ik ben het hier zo mee eens, maar omdat ik dat punt vorige keer al gemaakt heb, heb ik nu gewoon feitelijk gehouden bij wat er is gebeurd. Inderdaad, het is gewoon draaien, keren om maar aan de macht te blijven. Zij denkt niet aan Nederland, alleen aan haarzelf en de partij. Het enige dat ze voor elkaar gekregen heeft is dat ze iedereen tegen haar in het harnas gejaagd heeft.

Rutte mag ook weg, allebei. En ook de CU vind ik hierin zwak, aangezien die toch ook een flinke dolksteek hebben gehad van mevrouw Kaag. Sowieso een weggestuurd kabinet gaat gewoon dadelijk weer doorregeren met nagenoeg dezelfde mensen. Ik ben het niet snel eens met Geert, maar die sloeg de spijker op zijn op: 2 moties van afkeuring, een toeslagenschandaal, falend beleid, leugens en nog blijven dezelfde mensen zitten alsof er niks gebeurd is... Nee dan was dat extraparlementaire kabinet een betere optie geweest. 
« Laatst bewerkt op: 30-09-2021, 22:00:20 door MollenvangR »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2043 Gepost op: 30-09-2021, 22:21:19 »
Het punt is als je D66 en de vvd straft voor dit beleid , wie moet je dan de boel laten leiden .
Ik heb het al paar keer aangehaald en het is zeker niet om het beleid goed te praten, maar het is vrij makkelijk om te zeggen dat iets verkeerd gaat , maar om het voor 17 miljoen mensen goed te doen is een heel ander spel.

Met het totaal versnipperde politieke bestel wat we hier in Nederland hebben, denk ik dat we pas een oplossing kunnen krijgen als de partijen gaan kijken naar zaken die ze gemeenschappelijk hebben ipv steeds maar  de zaken waarin ze verschillen op tafel te gooien.

Op dit moment zou ik echt niet weten wie er Nederland uit dit moeras kan trekken.

Ik ben zo’n voorstander van het limiteren van het aantal partijen, misschien zelfs wel zo ver als 1 links blok, 1 midden blok en 1 rechts blok. Maar vrees dat het eerder nog verder gaat met afsplitsen van partijen op kleine dingen en het persoonlijk gelijk halen van individuele personen naar eenmansfracties etc, ipv te kijken naar het landsbelang

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2044 Gepost op: 30-09-2021, 22:48:17 »
Het punt is als je D66 en de vvd straft voor dit beleid , wie moet je dan de boel laten leiden .
Ik heb het al paar keer aangehaald en het is zeker niet om het beleid goed te praten, maar het is vrij makkelijk om te zeggen dat iets verkeerd gaat , maar om het voor 17 miljoen mensen goed te doen is een heel ander spel.

Met het totaal versnipperde politieke bestel wat we hier in Nederland hebben, denk ik dat we pas een oplossing kunnen krijgen als de partijen gaan kijken naar zaken die ze gemeenschappelijk hebben ipv steeds maar  de zaken waarin ze verschillen op tafel te gooien.

Op dit moment zou ik echt niet weten wie er Nederland uit dit moeras kan trekken.

Ik ben zo’n voorstander van het limiteren van het aantal partijen, misschien zelfs wel zo ver als 1 links blok, 1 midden blok en 1 rechts blok. Maar vrees dat het eerder nog verder gaat met afsplitsen van partijen op kleine dingen en het persoonlijk gelijk halen van individuele personen naar eenmansfracties etc, ipv te kijken naar het landsbelang
Een linkser blok? Met D66? Maar die hebben te weinig zetels. Van Rechts gaat het iig ook niet komen, zelfs met een VVD + groeiende BBB, FVD en PVV en JA21. Maar dan moeten VVD stemmers de partij laten vallen, gebeurt ook niet. Nee de versplintering is een groot probleem ja. Dat 6 partijenkabinet waarin zowel links, rechts als midden zaten was nog een leuke optie, maar te veel gedoe denk ik. Daarom was zoals ik eerder postte dat extraparlementair kabinet een goede oplossing geweest omdat er dan iets van een stabiele basis is, met ook ruimte voor de Kamer.

De huidige coalitie mag het proberen, maar dan met nieuwe poppetjes, alleen dat gebeurt niet. De mensen die fout zijn geweest houden zichzelf gewoon weer in stand en ook dat is problematisch.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2045 Gepost op: 30-09-2021, 22:49:28 »
Jullie hoeven Kaag op zich niet weg te zetten als een soort heks, hoor. Ze is wél afgetreden na de motie, zoals ze gezegd had te doen, dat vind ik sterk.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2046 Gepost op: 1-10-2021, 00:26:31 »
Jullie hoeven Kaag op zich niet weg te zetten als een soort heks, hoor. Ze is wél afgetreden na de motie, zoals ze gezegd had te doen, dat vind ik sterk.

Ik zet haar niet weg als een soort heks. Ik geef alleen dat haar uitspraken dubieus zijn en dat ze zichzelf , en daarmee haar partij, ongeloofwaardig maakt.  Eerst wil ze absoluut niet met cu verder en Stevenen we af op mogelijk nieuwe verkiezingen, waarbij kaag angst heeft om dik te verliezen en nu wil ze ineens wel in zee met cu.

Kaag is in mijn visie niet uit op het belang van Nederland of D66, maar is echt teveel bezig voor mw kaag zelf en dat vind ik jammer.


Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2047 Gepost op: 1-10-2021, 08:18:11 »
Ik vind dat je wel meer hebt gezegd dan alleen “haar uitspraken zijn dubieus en ongeloofwaardig”. Bovendien is dat ook geen feit natuurlijk. Maar ik vind teksten als “kunnen we Kaag gewoon laten vallen” en “het gedraai en getrut van Kaag” echt iets anders dan netjes je mening geven over haar handelen.



Ik ben teleurgesteld in D66 dat ze toch weer compromissen gaan sluiten en met CU meegaan. Maar waarom is er niemand die de geloofwaardigheid van de CU in twijfel trekt? Zij waren toch veel duidelijker in dat ze zeker niet meer met Rutte zouden gaan samenwerken? En weten we überhaupt al waar de onderhandelingen op uit gaan komen? Misschien laat Kaag wel weten dat D66 alleen die kabinet wil vormen als op medisch-ethisch gebied hun standpunten in het akkoord komen.

Kortom, ik zou nog even willen afwachten wat er écht uit gaat komen. Bovendien is het zeker niet goed om nu nieuwe verkiezingen te houden, dus ik snap heel goed dat men dat niet wil. Dat levert alleen maar meer stemmen voor de populisten op en dus meer verdeeldheid omdat het een rumoerige tijd is.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2048 Gepost op: 1-10-2021, 11:49:07 »
Lucy je mag geloven wat je wilt, maar als je eerst zegt dat je niet samen gaat met een partij en dat zelfs een partij punt maakt en dus daarmee stemmen probeert te claimen en daar later 180 graden op terugkeert, is dat redelijk ongeloofwaardig .
Ik heb nergens gezegd dat we netjes zijn over het handelen van mw kaag , maar dat is omdat zij , in mijn ogen , ook niet netjes is met haar partijgenoten en vooral de kiezers.

Het gaat er mij niet eens om wat voor voorwaarden er komen in een evt coalitie cu, vvd, D66 , cda maar niet samenwerken is niet samenwerken. 
En nieuwe verkiezingen waar ik zeker geen voorstander van ben, tja dan had je misschien eerder moeten kijken naar op welk punten je het als partij wel eens bent en eventueel kijken of je door samenwerking een breder front kunt krijgen.
Een formatie is bedoeld om te kijken naar wat er kan en niet steeds te hameren op Waar je niet overeenstemt.

Door minder partijen te hebben  is samenwerking eenvoudiger , door te kijken naar landsbelangen ipv partij of zelfs persoonlijk belang kan er misschien nog een weg uit dit moeras worden gevonden . Ik hoop dat er nu een werkbaar plan op tafel komt, maar ik kan de oppositie super hard begrijpen als ze zeggen dat mensen die behoorlijk de fout in zijn gegaan mogelijk gewoon verder mogen regeren en dst dat geen goed teken is.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2049 Gepost op: 1-10-2021, 12:16:35 »
Dus ze moeten bij hun standpunt blijven dat ze niet samenwerken, en tegelijkertijd hadden ze eerder moeten samenwerken? ???

Volgens mij is D66 nu de enige partij die voorkomt dat er nieuwe verkiezingen komen, waardoor de politiek nóg een half jaar plat zou komen te liggen en er nog altijd geen belangrijke beslissingen genomen zouden kunnen worden. En ja daarvoor breken ze een belofte niet met CU in zee te gaan, maar als het alternatief voor D66 achterban alleen maar slechter is, is dat misschien juist een goede keuze. Zeker als ze nu hun poot stijf houden op medisch ethisch gebied. Ik zie de VVD nog geen goede strategische keuzes maken om tot een formatie te komen in ieder geval.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2050 Gepost op: 1-10-2021, 12:30:14 »
Eh ja doordat de verschillende partijen niet met elkaar wilden samenwerken is elke formatie afgeketst .  Dit hadden ze kunnen voorkomen door consessies te doen aan het samenwerken of bepaalde partijpunten .  Dat je daardoor je belofte om niet samen te werken breekt, ja dat is een gegeven en daar moet je als partij of persoon dan maar mee dealen.( je geloofwaardigheid is daarmee aangetast)
Misschien dat ik maar eens moet zeggen dat van mij D66 helemaal niet moet vasthouden aan niet samenwerken met cu. Maar dat was nu eenmaal de uitspraak van mw kaag.

Nu leek ook deze lijmpoging te mislukken en werd er openlijk al gedacht over nieuwe verkiezingen met waarschijnlijk een verlies aan stemmen voor zowel D66 als vvd. En daarop wordt er nu eindelijk gekeken naar wat er wel eventueel mogelijk is, waar dat een paar weken geleden nog ondenkbaar zou zijn.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2051 Gepost op: 1-11-2021, 20:17:15 »
De fouten die de regering maakt zitten mijns inziens meer op andere thema's. Woningmarkt, toeslagenaffaire, klimaat etc. Maar dat is voor een ander topic  :P
Hoi Niek  ::zwaai:: brand los :P Maar ja, kan nu al zeggen dat ik het waarschijnlijk op veel punten met je eens ga zijn. Al is zorg ook echt wel een ding waar ze zwaar gefaald hebben.
« Laatst bewerkt op: 1-11-2021, 20:19:16 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2052 Gepost op: 15-12-2021, 18:53:33 »
Ik moet zeggen; ik ben verrassend positief over dit regeerakkoord.
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2053 Gepost op: 15-12-2021, 18:55:56 »
Ik moet zeggen; ik ben verrassend positief over dit regeerakkoord.
Ik moet zeggen dat ik me daarbij als politiek kritische persoon kan aansluiten    ::jaja:: Los van enkele punten die ik totaal onzinnig vind, er zitten ook dingen bij waar zowaar enige vorm van (toekomst)visie uitgaat. Maar ja, grote woorden nu nog omzetten in daadwerkelijke daden.

Alleen ben ik benieuwd hoe lang dit kabinet het gaat volhouden. Er gaan nog parlementaire enquêtes komen naar o.a Toeslagenaffaire. En onderling wantrouwen tussen deze 4 partijen en het vertrouwen van de burger is ook nog wel een ding.
« Laatst bewerkt op: 15-12-2021, 19:00:35 door MollenvangR »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2054 Gepost op: 15-12-2021, 19:33:33 »
Paar puntjes van kritiek op een inderdaad redelijk plan .verder met nieky eens dat een plan op papier prima kan werken, maar de echte test is de uitvoering .



Twee nieuwe kerncentrales in Nederland , terwijl het Europese beleid juist bezig is met terugdringen van het aantal kerncentrales . Opvallende keuze dus .

Een plaatsen van 15000 tijdelijke woningen en ombouwen van kantoren voor 15000 woningen voor starters , asielzoekers,etc.   Hoe te plaatsen? Wat zijn tijdelijke woningen en tegen welke prijs?  Verder is het aantal van 30.000 woningen voor deze groep een nummer wat me nogal laag lijkt. De schaarste lijkt me groter dan dat.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2055 Gepost op: 15-12-2021, 19:35:58 »
Die kerncentrales vind ik wel verrassend, maar daar ben ik niet tegen op zich. We kunnen moeilijk heel Nederland vol zetten met windmolens en zonnepanelen. Hier in de gemeente komen 150 windmolens van 250 tiphoogte, dat is echt bizar groot. Dat gaat gevolgen hebben voor bijv de vogels. En zonnepanelen op goeie landbouwgrond is ook zonde.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2056 Gepost op: 15-12-2021, 19:37:04 »
Ik heb Rutte in het TV debat horen zeggen dat die kerncentrales wel in Groningen kunnen  ;D
You'll never walk alone

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2057 Gepost op: 15-12-2021, 19:40:12 »
Zonnepanelen moet je niet los in een weiland zetten maar op daken ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2058 Gepost op: 15-12-2021, 19:40:56 »
Ik heb Rutte in het TV debat horen zeggen dat die kerncentrales wel in Groningen kunnen  ;D


Oei, ik denk dat ze na dat gasgedoe heel voorzichtig moeten zijn met de Groningers
Keep calm and eat chocolates!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2059 Gepost op: 2-01-2022, 20:07:11 »
Zo ziet het nieuwe kabinet eruit:

Algemene Zaken
Mark Rutte (VVD): Minister-president, tevens minister van Algemene Zaken

Buitenlandse Zaken
Wopke Hoekstra (CDA): Minister van Buitenlandse Zaken
Liesje Schreinemacher (VVD): Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Justitie en Veiligheid
Dilan Yesilgöz (VVD): Minister van Justitie en Veiligheid
Franc Weerwind (D66): Minister voor Rechtsbescherming
Eric van der Burg (VVD): Staatssecretaris Asiel en Migratie

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Hanke Bruins Slot (CDA): Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Hugo de Jonge (CDA): Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Alexandra van Huffelen (D66): Staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Robbert Dijkgraaf (D66): Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Dennis Wiersma (VVD): Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Gunay Uslu (D66): Staatssecretaris Cultuur en Media

Financiën
Sigrid Kaag (D66): Minister van Financiën
Marnix van Rij(CDA): Staatssecretaris Fiscaliteit
Aukje de Vries (VVD): Staatssecretaris Toeslagen en Douane

Defensie
Kajsa Ollongren (D66): Minister van Defensie
Christophe van der Maat (VVD): Staatssecretaris van Defensie

Infrastructuur en Waterstaat
Mark Harbers (VVD): Minister van Infrastructuur en Waterstaat
Vivianne Heijnen (CDA): Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Economische Zaken en Klimaat
Micky Adriaansens (VVD): Minister van Economische Zaken
Rob Jetten (D66): Minister voor Klimaat en Energie
Hans Vijlbrief (D66): Staatssecretaris Mijnbouw

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Henk Staghouwer (ChristenUnie): Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Christianne van der Wal (VVD): Minister voor Natuur en Stikstof

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Karien van Gennip (CDA): Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Carola Schouten (ChristenUnie): Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Ernst Kuipers (D66): Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Conny Helder (VVD): Minister voor Langdurige Zorg en Sport
Maarten van Ooijen (ChristenUnie): Staatssecretaris Jeugd en Preventie
It's nice to be important, but it's more important to be nice!