Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436348 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2020 Gepost op: 15-09-2021, 12:00:58 »
Hoe is het toch telkens mogelijk dat de Tweede Kamer keer op keer voorafgaand aan belangrijke debatten slecht wordt geďnformeerd door bewindspersonen, er dingen worden achter gehouden en bovenal ook keer op keer wordt voorgelogen door falende ministers en staatssecretarissen? Hoe kunnen goede welwillende Kamerleden en volksvertegenwoordigers hun werk goed doen op zo'n manier? Het Nederlandse politieke systeem/de bestuurscultuur is echt door en door verrot.   ???

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2021 Gepost op: 15-09-2021, 12:06:03 »
Ik kan daar eigenlijk heel kort over zijn:

Kan ons land misschien eens rigoreus "gereset" worden?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2022 Gepost op: 15-09-2021, 12:14:56 »
Nou door en door verrot zou ik willen bewaren voor Polen of Wit-Rusland of zo.

De doofpotcultuur hier is wel heel erg fout, dat absoluut.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2023 Gepost op: 16-09-2021, 16:13:13 »
ChristenUnie steunt motie van afkeur tegen Kaag (en Bijleveld)

Dit is pure politieke wraak natuurlijk van de CU na de manier waarop Kaag zich heeft opgesteld tegenover die partij. Sowieso jaagt ze veel mensen tegen zich in het harnas. Bovendien zijn deze moties van afkeuring op de bewindspersonen meer en meer dan terecht (liegen tegen de kamer, foute informatie geven, verkeerde inschattingen, schuld afschuiven naar elkaar, de lijst in dit dossier is lang). Laatste zin van het artikel vind ik wel interessant:

Citaat
Toen zei Kaag over het besluit van Rutte. "Het zou mij ten diepste raken. Ik zou mijn conclusies eraan verbinden. Maar ik ben een ander mens."

Ben benieuwd of ze woord houdt als er daadwerkelijk een meerderheid is. Dan zou ze bij mij in ieder geval weer wat aan aanzien winnen.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2021, 16:16:32 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2024 Gepost op: 16-09-2021, 16:33:13 »
Dit begint house of cards te worden   ;D
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2025 Gepost op: 16-09-2021, 20:01:20 »
En Kaag heeft zojuist haar aftreden bekend gemaakt. Weg = weg. Wel respect dat ze inderdaad woord gehouden heeft zoals ze in april tegen Rutte zei  ::ok:: Maar ze zal wel weer in een andere functie terugkeren vrees ik...

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2026 Gepost op: 16-09-2021, 20:48:44 »
In een functie elders  :-X
...if one only remembers to turn on the light.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2027 Gepost op: 16-09-2021, 22:32:18 »
In een functie elders  :-X
Vrees van wel ja... beloond worden voor politieke doodzondes en het niet aankunnen van je functie is heel normaal in onze politiek. Omtzigt zegt over haar, maar ook Rutte en Hoekstra nu ook eigenlijk: functie elders ;D En verder hoop ik sowieso dat hij wat kan veranderen daar nu hij terug is.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2021, 22:34:55 door MollenvangR »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2028 Gepost op: 16-09-2021, 23:31:43 »
Hoe kun je je partij willen leiden maar jezelf niet als minister verkiesbaar stellen als jouw partij de verkiezingen heeft gewonnen.
Kaag is me zo hard tegengevallen na de verkiezingen met haar gedraai en gemanipuleer.

Terechte actie van cu om haar aan te vallen over een falend beleid inzake de evacuatie . Ook een terechte call van kaag om daar haar conclusie aan te verbinden, maar door aan te blijven als fractievoorzitter tweede kamer en actief te blijven in de formatie , blijft haar rol te groot en eerlijk gezegd zou ik als d 66 me afvragen of je haar daarin wil moet blijven steunen

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2029 Gepost op: 16-09-2021, 23:36:06 »
Kaag is me zo hard tegengevallen na de verkiezingen met haar gedraai en gemanipuleer.

Dat heet Nieuw leiderschap  :-X

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2030 Gepost op: 16-09-2021, 23:41:52 »
Ik vind het niet terecht hoor. Er liep nog een parlementaire enquete. Vind dit echt iets anders dan Ruttes z'n 'ik heb daar geen actieve herinnering aan', maar oké. CU was ook boos vanwege formatie I guess.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2031 Gepost op: 17-09-2021, 20:19:45 »
Eens met Lucy. Goed dat Kaag zich aan haar woord heeft gehouden ::jaja:: Ze komt vast wel terug als de formatie eindelijk rond is. is ook alleen maar logisch. Daarbij is wat Rutte gedaan heeft 10 keer erger en die zit er nog egoďstisch te zijn. Dus ik vind het goed wat ze doet ::jaja::
chipsverslaafde <3

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2032 Gepost op: 18-09-2021, 00:39:55 »
Ik denk ook niet dat kaag uit zichzelf was opgestapt, dus in hoeverre heeft kaag zich aan haar woord gehouden en in hoeverre was de situatie gewoon onhoudbaar geworden.

Terechte motie, terechte conclusie van kaag , maar wat het allemaal gaat betekenen is nog koffiedik kijken .

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2033 Gepost op: 18-09-2021, 11:58:38 »

Mooi interview met Omtzigt.

Eens met Lucy. Goed dat Kaag zich aan haar woord heeft gehouden ::jaja:: Ze komt vast wel terug als de formatie eindelijk rond is. is ook alleen maar logisch. Daarbij is wat Rutte gedaan heeft 10 keer erger en die zit er nog egoďstisch te zijn. Dus ik vind het goed wat ze doet ::jaja::

Ik denk ook niet dat kaag uit zichzelf was opgestapt, dus in hoeverre heeft kaag zich aan haar woord gehouden en in hoeverre was de situatie gewoon onhoudbaar geworden.

Terechte motie, terechte conclusie van kaag , maar wat het allemaal gaat betekenen is nog koffiedik kijken .

Wat betreft mevrouw Kaag, los van of ze wel of niet uit zichzelf is opgestapt, kan ik het waarderen dat ze haar woord gehouden heeft (wat ik eerder deze week al zei).  ::ok:: Dat doen niet alle politici  :-X

Het is echter onverkoopbaar en totaal onlogisch dat je zegt ik ga weg, en twee dagen later vrolijk weer gaat formeren naar een kabinet waarin zij dan waarschijnlijk als leider van de tweede partij van Nederland de vicepremier gaat worden.  ??? Zoals Omtzigt zei: "Je kunt niet iemand de ene dag een motie van afkeuring geven en diegene de volgende dag promoten tot chef". Hij heeft het hier weliswaar over Rutte, maar in feite geldt hetzelfde voor mevrouw Kaag. Voor allebei is het gewoon ongeloofwaardig om weer te praten over een nieuw kabinet, maar daar zit dus een van de politieke pijnpunten in het systeem. Er zijn ook geen echt andere alternatieven.

Ze is nu dubbel demissionair, dan is het gewoon niet geloofwaardig om beloond worden voor je eigen falen en gedraai. Rutte had al 100x weggemoeten, eens. Die zou daar ook niet mogen zitten. Maar de lijst van verwijtbare leugens en politiek gedraai van de leider van de tweede partij van Nederland begint ook dubieuze vormen aan te nemen. Dat hele nieuwe leiderschap is een grote grap. Laat dan liever iemand anders die partij leiden en formeren, want geloofwaardig als leider van dit land is ze net als Rutte allang niet meer.

- Ze loog over of ze bij de bewuste ministerraad waarin Functie Elders werd besproken in Niger of in Nederland was (ook geen actieve herinnering aan zeker?)

- Haar houding tegenover de ChristenUnie, nota bene een coalitiepartner, is ook niet bepaald handig geweest. Kijk dat je de PVV en FvD uitsluit, oké daar kan ik inkomen als D66 want dat staat ver af van wat ze willen. Alleen de ChristenUnie zomaar uitsluiten om een coalitie mee te vormen?

- "Hier scheiden onze wegen", om dan later die uitspraak anders uit te leggen en toch maar weer met Rutte te willen gaan formeren en een akkoord te schrijven. Ze weet natuurlijk heel goed dat ze niet zonder de 30+ zetels van de VVD in een kabinet gaat komen.

- Het hele gelieg en gedraai over de bemoeienis van D66 rondom de documentaire die over haar gemaakt is (waarom ze die überhaupt gekregen heeft? Waarom kregen pakweg Wilders, Hoekstra of Ploumen geen docu?)

- En dan ook de reden dat ze is opgestapt, haar rol in het Afghanistan dossier ( kamer te laat en onjuist informeren, waar ken ik dat van? O ja de toeslagenaffaire met Rutte. Liegen over de hulp die Frankrijk aanbood, over dat ze overvallen werd terwijl ze allang werden gewaarschuwd voor wat er stond te gebeuren, elkaar de schuld proberen af te schuiven. Kaag, Broekers-Knol en Bijleveld).

Er moet gewoon met een schone lei begonnen worden met andere, nieuwe, goede mensen die met een frisse blik weer echt vooruit kunnen. Met Rutte, Kaag en ook Hoekstra in de formatie blijven we hangen in een politieke cultuur die niet gaat veranderen. Mevrouw Kaag heeft daar zelf net zo goed aan meegedaan. Nieuw leiderschap heb ik niet gezien, wel falend leiderschap.

Aan mij kun je het in ieder geval niet verkopen dat je dan aan de formatietafel mag zitten, maar datzelfde geldt ook voor Rutte. Meer nog dan Kaag zelfs. Ik hoop van harte dat de uitkomst van dit formatieweekend is: nieuwe verkiezingen en dat Omtzigt in plaats van onafhankelijk kamerlid met een eigen partij komt en heel veel stemmen binnenhaalt zodat de veranderingen die hij noemt doorgevoerd kunnen worden.

En dan tot slot, nog los van dit hele verhaal: volgende week de volgende moties van afkeuring?
https://www.nu.nl/tech/6157597/nctv-en-minister-wisten-dat-ze-data-van-burgers-niet-mochten-verzamelen.html

https://nos.nl/artikel/2398222-blokhuis-zette-omstreden-subsidie-siriz-door-ondanks-waarschuwingen

Conclusie: de politiek in Nederland is een doodzieke patiënt.
« Laatst bewerkt op: 18-09-2021, 12:21:29 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2034 Gepost op: 18-09-2021, 13:06:28 »
Ik vind dit erg overdreven. De politiek is niet doodziek. Dat is in Noord-Korea zo, niet hier.

Het probleem zit hem wat mij betreft juist in alle splinterpartijen en extreme partijen waar niet mee te regeren valt. Er zijn zoveel one-issue-partijen dat daar echt niet meer een fatsoenlijk kabinet van te maken is. Leuk hoor zo'n Caroline die graag roeptoeterd maar ondertussen samen met FvD en PVV stemt tegen een motie om tolken het land binnen te laten komen. Dan heb je wat mij betreft al geen recht van spreken meer in een motie van afkeuring tegen Kaag.

Dat D66 niet met CU wil vind ik als D66-stemmer erg logisch en fijn. Ik wil dat er stappen gemaakt worden op het gebied van medisch-etische zaken en dat kan met CU niet. Die partijen staan heel ver uit elkaar. Bovendien vind ik doorgaan met dit huidige kabinet niet wenselijk.

Ik zeg (en vind) niet dat Kaag persé de oplossing is van het 'probleem' hoor. Dat uiteindelijk de helft van dit kabinet (al dat niet noodgedwongen) weg is na 4 jaar zegt genoeg. Maar het is té makkelijk om even te 'roepen' dat het allemaal maar ineens helemaal anders moet zoals Omtzicht doet. Omtzicht is een goed kamerlid, maar ik denk dat hij geen goed bestuurder zou zijn in een ministersfunctie bijvoorbeeld.

Nieuwe verkiezingen is het laatste waar ik op hoop. Dat zou het alleen maar erger maken (meer stemmen voor PVV/FvD en BBB bijvoorbeeld).
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2035 Gepost op: 18-09-2021, 13:13:36 »

Nieuwe verkiezingen is het laatste waar ik op hoop. Dat zou het alleen maar erger maken (meer stemmen voor PVV/FvD en BBB bijvoorbeeld).
Nou dat laatste denk ik niet hoor. PVV is gewoon zelfde trucje, zelfde achterban blijft altijd hetzelfde houden en zal niet zo snel meer groeien. Baudet heeft geprofiteerd van zn anti-corona standpunt, maar dat ebt ook weg tegen de tijd dat er nieuwe verkiezingen zijn. BBB, kan wel i.v.m de hele stikstof discussie.

Ook eens dat een deel van het probleem in de splinters zit inderdaad. Dat heb ik ook wel eens aangestipt in dit topic ooit. Dus daarin ben ik het zeker met je eens  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 18-09-2021, 13:15:09 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2036 Gepost op: 18-09-2021, 13:18:30 »
Laatste peiling van Ipsos:

VVD: 39
D66 :21
PVV: 17
CDA: 10
PvdA: 10
GL : 9
SP : 7
PvdD: 7
CU: 6
Ja21: 5
Volt: 5
FvD: 4
SGP: 3
Denk: 3
BBB: 3
Bij1: 1

Veel succes om daarmee wel een kabinet te maken  ::rofl::
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2037 Gepost op: 18-09-2021, 13:29:21 »
Laatste peiling van Ipsos:

VVD: 39
D66 :21
PVV: 17
CDA: 10
PvdA: 10
GL : 9
SP : 7
PvdD: 7
CU: 6
Ja21: 5
Volt: 5
FvD: 4
SGP: 3
Denk: 3
BBB: 3
Bij1: 1

Veel succes om daarmee wel een kabinet te maken  ::rofl::
Nee joh  ::rofl:: Hoezo blijft de VVD ook echt winnen? Nee dat is gewoon mission impossible. Je komt niet om de VVD van ras leugenaar Rutte heen. Over links zonder VVD kom je er niet, over rechts kom je er niet want VVD met PVV gaat hem niet worden. Dus minderheid is net als nu dan de enige optie.

Gelukkig zeggen peilingen niet alles.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2038 Gepost op: 18-09-2021, 13:32:59 »
Het feit waarom het politiek zo’n zooi is in Nederland zit in het grote aantal one issue partijen ( en sommige zelfs no issue partijen). Verder het groeiende aantal een persoons partijen en dan de partijen die altijd tegen zijn en zelfs nooit met iets realistisch als idee komen.

Verder is het super eenvoudig om te roepen dat het anders moet, met andere goede nieuwe mensen, maar waar moeten die vandaan komen.  De tegenpartij zijn is altijd makkelijk , zeker in tijden dat het echt niet goed gaat, maar om iets constructiefs en haalbaars op tafel te brengen is een veel zwaardere opgave.

Dus ik ben voorstander van het proberen bijeenvegen van een aantal partijen op zowel de linker als de rechterflank, waarbij het vizier dus op punten moet liggen waarop ze overeenstemmen en niet op de verschillen.

Het is namelijk enorm lastig om een cake onder 25 stemmen te verdelen die allemaal vinden dat zij het grootste, lekkerste stuk moeten hebben .
Ik besef dat dit zeker een utopie is om het politieke bestel in Nederland terug te dringen tot 5 of 6 partijen, maar het zou mijns inziens heel veel gehakketak en onnodige conversatie oplossen.  Verder moet er in zaken als covid aanpak en formatie meer gekeken worden naar vooruitgang en samenwerking dan naar het binnenhalen van het eigen of het partijgelijk.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2039 Gepost op: 18-09-2021, 20:02:49 »
Dat de VVD zo groot is/blijft vind ik heel jammer, maar is eigenlijk niet zo gek. Er zijn immers genoeg mensen in Nederland die het nu goed hebben en bang zijn dat dat zonder de VVD aan de macht minder wordt.
Wel verbaas ik me erover dat ook binnen de VVD Rutte zo veel steun blijft hebben. Mochten er nieuwe verkiezingen komen dan hoop ik dat mensen als ze dan toch per sé op de VVD willen stemmen niet klakkeloos het bovenste bolletje roodkleuren, maar uit protest een bolletje iets verder naar onder.
Wit is ook een kleur!