Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436276 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2060 Gepost op: 4-01-2022, 13:38:38 »
Ik ben erg benieuwd naar hoe Ernst Kuipers en Robert Dijkgraaf het namens de D66 gaan doen. Beiden heb ik hoog zitten voor hun inhoudelijke kennis en vakmanschap, maar of ze ook geschikt zijn als minister? Verder is het een grote stoelendans, waarbij ik mij verbaas dat mensen die zo slecht hebben gefunctioneerd op hun eerdere post nu weer een herkansing krijgen (met name geldt dit voor Alexandra van Huffelen).

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2061 Gepost op: 4-01-2022, 13:41:00 »
Inderdaad herkansingen voor o.a. van Huffelen, Ollongren etc. brengt bij mij niet echt veel vertrouwen ::ohno::. Oh en een VVD'ers op Asiel en Migratie ook niet, daar had ik dan weer liever iemand van D66 gezien.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2062 Gepost op: 4-01-2022, 15:26:49 »
Ik ben erg benieuwd naar hoe Ernst Kuipers en Robert Dijkgraaf het namens de D66 gaan doen. Beiden heb ik hoog zitten voor hun inhoudelijke kennis en vakmanschap, maar of ze ook geschikt zijn als minister? Verder is het een grote stoelendans, waarbij ik mij verbaas dat mensen die zo slecht hebben gefunctioneerd op hun eerdere post nu weer een herkansing krijgen (met name geldt dit voor Alexandra van Huffelen).
Sluit ik me helemaal bij aan. Die 2 zijn zeker kundig en hebben affiniteit en kennis met hun vakgebied. 

Kaag op Financiën? Lachwekkend
De Jonge op Volkshuisvesting? Nog lachwekkender, zo komt t nooit goed met de wooncrisis
Ollongren op Defensie? Heeft zij überhaupt iets met dit vakgebied?
Van Uffellen is alleen goed in sorry zeggen
En ja ergst van allemaal is Rutte natuurlijk. Ik geef ze max 1,5 jaar dan is er weer een schandaal of reden om te vallen. Wat jammer is van de mensen die wel goed willen zoals een Kuipers en Dijkgraaf.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2063 Gepost op: 4-01-2022, 15:36:08 »
Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. En blij dat we eindelijk uit deze demissionaire fase zijn en problemen aangepakt kunnen worden  ::jaja::

Het regeerakkoord is praktisch het verkiezingsprogramma van D66 op veel punten die ik belangrijk vind, dus daar was ik blij mee als D66 stemmer.
De ministersploeg wordt een mooie mix tussen nieuwkomers en ervaren mensen. Ik ben juist wel blij met een aantal terugkerende ministers.

Juist bij Dijkgraaf en Kuipers zit bij mij twijfel. Kundig zijn ze zeker, maar een minister zijn is echt een vak apart. En Wiersma (VVD) op onderwijs ben ik dan ook weer wat minder blij mee  ::rofl::
You'll never walk alone

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2064 Gepost op: 4-01-2022, 23:13:31 »
...
Ollongren op Defensie? Heeft zij überhaupt iets met dit vakgebied?
...

Ja, en als "Positie Poetin: functie elders" uitlekt zitten we met koude voeten in de winter.  ::rofl::

Maar in alle ernst: ik had haar ook niet direct met boots on the ground geassociëerd. Maar volgens Wikipedia heeft ze wel b.v. de Leergang Buitenlandse Betrekkingen gedaan aan Clingendael, wel belangrijk op een post als Defensie waar internationale betrekkingen belangrijk zijn. Wie weet blijkt ze het heel goed te gaan doen op dit lastige ministerie.

Ik ben er sowieso voorstander van om deze ploeg ministers en staatsecretarissen de kans te geven om zich te bewijzen, al zit mijn partij (GL) niet aan het roer. Dijkgraaf, Kuipers: ik prijs hun moed om in deze Haagse slangenkuil te stappen en hoop dat ze met hun kunde en vocabulair de wapens van de schreeuwende 'tegenkrachten', die niets van wetenschap en geloof in vaccinatie etc. moeten hebben, uit handen kunnen slaan.

Ik vrees wel dat de cultuur van weglakken (Belastingdienst Toeslagen) en weglachen (Rutte) niet zomaar verdwijnt met een nieuwe ploeg met een 'old school'-Rutte als leider. Maar ja, hij is verbazingwekkend flexibel, dus wie weet lukt het hem ook nog.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2022, 23:15:04 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2065 Gepost op: 10-01-2022, 15:41:22 »
Ook de eigen kiezers hebben blijkbaar geen vertrouwen in Rutte 4

Citaat
Vertrouwen is er wel in de nieuwkomers in het kabinet. De nieuwe ministers Dijkgraaf en Kuipers krijgen elk gemiddeld een ruime zeven van de kiezers en zijn hiermee de hoogst gewaardeerde ministers.

De waardering van kiezers voor Mark Rutte, Sigrid Kaag en Wopke Hoekstra is relatief laag.

Hoe zou dat nou komen...  ::) ben het met beide eens. De nieuwkomers mogen zich bewijzen, de oude garde kansloos.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2022, 15:45:02 door MollenvangR »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2066 Gepost op: 10-01-2022, 16:45:59 »
Maar... waar is Omtzigt op het bordes? Rutte wilde hem toch minister maken ???
...óf niet!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2067 Gepost op: 10-01-2022, 17:45:01 »
Dat wilde hij toch zelf niet?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2068 Gepost op: 17-03-2022, 13:13:27 »
Gisteren waren de gemeenteraadsverkiezingen. De opkomst was historisch laag. Ook hier op het forum was het nog stil. Heb jij wel gestemd?

Ik niet. Ik woon tijdelijk in een andere gemeente en mocht niet stemmen in de gemeente waar ik net een huis heb gekocht. Ergens anders stemmen vond ik niet nodig, dat laat ik aan de bewoners van die gemeente over.

Ik vind het wel zorgelijk dat de opkomst zo laag was. Juist de gemeentepolitiek raakt je direct. En gemeentepolitici zijn heel benaderbaar. Wij hebben er meerdere gesproken over onze situatie het afgelopen jaar.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2069 Gepost op: 17-03-2022, 13:27:13 »
Ik heb op GroenLinks gestemd, dat was voor mij de beste optie in onze centrumrechtse gemeente :)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2070 Gepost op: 17-03-2022, 14:10:07 »
Ik ook. Ik heb een tijd geleden een cursus politiek actief gedaan bij de gemeente en toen ook een raad bijgewoond en met verschillende personen daaruit gesproken. Heb op de persoon gestemd waar ik het meeste mee op één lijn zat toen ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2071 Gepost op: 17-03-2022, 14:16:59 »
Ik heb ook gestemd ja  ::jaja:: ik vind het sowieso belangrijk (recht) om te doen, ongeacht dat mijn vertrouwen niet heel hoog is. Alleen zit er in mijn vertrouwen tussen nationaal en lokale besturen wel een verschil.

Wat Swifty zegt inderdaad. De lokale politici (zowel van landelijke partijen als echt lokale partijen) hebben veel meer feeling met de stad en wat er speelt onder mensen in wijken en buurten.

Je ziet dat ook terug in de resultaten dat lokaal heel erg gewonnen heeft in zetels t.o.v de landelijke partijen. Dat was vier jaar geleden al de trend en nu nog meer.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2022, 14:20:22 door MollenvangR »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2072 Gepost op: 17-03-2022, 15:01:19 »
Ja, ik heb gestemd, meteen op maandag al. En gelukkig mochten we ook ons mondkapje ophouden, anders was het nog lastig geworden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2073 Gepost op: 17-03-2022, 15:10:45 »
Uiteraard heb ik gestemd ::bravo::

Heel belangrijk vind ik dat. Ik lees mij altijd goed in en stem lokaal ook heel anders dan landelijk. Je ziet ook dat dit steeds vaker los van elkaar gezien wordt en dat is een goede ontwikkeling!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2074 Gepost op: 17-03-2022, 15:16:32 »
Ik heb op PvdA EN GroenLinks gestemd. Maar dat komt vooral omdat die partijen in mijn gemeente een verbinding met elkaar hebben ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2075 Gepost op: 17-03-2022, 16:21:45 »
Ik stem lokaal altijd. Nu PvdA (lijstverbinding met GL ook hier). Heb ook op iemand gestemd die ik persoonlijk ken. Vind ik een van de voordelen van de gemeenteraadsverkiezingen.

Las gisteren een tweet van Stine Jensen dat ze er altijd een hoogtepuntje van maakt, omdat ze landelijk niet mag stemmen vanwege haar Deense nationaliteit. Ze woont hier al heel haar leven ...op een paar maandjes na. Toch apart dat je dan niet voor Nederland kiest.





Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2076 Gepost op: 17-03-2022, 16:46:06 »
Ik heb gisteren de hele dag op het stembureau gewerkt, dus vergeten stemmen kon bijna niet ;D Ik heb gestemd op de partij die binnen mijn gemeente het best bij m'n idealen past, en daarbij gekeken welke kandidaat zich het meest richtte op de onderwerpen die ik belangrijk vindt. Verrassend veel landelijke partijen deden helemaal niet mee hier.

Las gisteren een tweet van Stine Jensen dat ze er altijd een hoogtepuntje van maakt, omdat ze landelijk niet mag stemmen vanwege haar Deense nationaliteit. Ze woont hier al heel haar leven ...op een paar maandjes na. Toch apart dat je dan niet voor Nederland kiest.
Ben ik het op zich mee eens, al kan ze waarschijnlijk wel de Nederlandse nationaliteit aanvragen als ze dat echt zou willen. (Politiek niet-Nederland: een half-Russische vriend van me heeft laatst zijn Russische nationaliteit opgegeven, als statement! ::joehoe::)
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2077 Gepost op: 19-03-2022, 08:44:53 »
Zoals altijd heb ik ook gestemd. Als je iets te klagen wil hebben over de politiek mag dat mijns inziens alleen als je ook daadwerkelijk hebt gestemd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2078 Gepost op: 14-03-2023, 23:27:38 »
Nieuwe exit poll  :D
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2079 Gepost op: 15-03-2023, 07:44:06 »
 ::ok::

Ik stem al jaren D66, maar aangezien de beloofde nieuwe bestuurscultuur er nog steeds niet is, stem ik dit keer GroenLinks.

Als iemand nog advies nodig heeft voor de waterschapsverkiezingen, dan hoor ik het als ambassadeur van de waterschappen graag.  ::joehoe::
🜃