Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130289 keer)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Stelling van de dag
« Reactie #320 Gepost op: 9-03-2017, 23:40:08 »
@Tristan weet je toevallig hoeveel keurmerken er al zijn?  Weet je hoe goed die gecontroleerd worden ? Weet je als je dat goed wilt doen en dus wel gaat controleren wie dat gaat betalen ?
Ja, ik weet dat er heel veel keurmerken bestaan en dat sommige keurmerken 'gekocht' kunnen worden en sommige keurmerken zijn door de industrie zelf verzonnen. Ik vind dat er één onafhankelijk keurmerk moet zijn dat aangeeft hoe duurzaam iets. Kijk bijvoorbeeld naar het energielabel (A = duurzaam, G = totaal niet duurzaam) Zoiets zou ik graag willen zien.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Stelling van de dag
« Reactie #321 Gepost op: 9-03-2017, 23:44:22 »
Oneens.

Er moet zeker meer geïnvesteerd worden in het O.V. Het moet kwalitatief beter en goedkoper zodat het een aantrekkelijk alternatief wordt voor de automobilist.

Maar dat wil niet zeggen dat we niks meer in onze wegen moeten investeren. Beide vormen van transport hebben hun voor- en nadelen, maar kunnen elkaar niet 100% vervangen.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #322 Gepost op: 9-03-2017, 23:51:58 »
Maar de stelling is ook niet helemaal niet meer in wegen investeren (ze moeten natuurlijk wel berijdbaar blijven, en beter blijven dan in België ::hypocriet::), maar investeren in OV ipv verbreden of aanleggen van meer wegen. Ik heb een keer gelezen dat het aanleggen van meer en/of bredere wegen iig niet zou helpen voor het oplossen van het fileprobleem. Of investeren in het OV dat dan wel doet - geen idee. Kan me ook voorstellen dat je de oplossing heel ergens anders moet zoeken, bijvoorbeeld in flexibele werktijden zodat niet iedereen tegelijkertijd naar z'n werk rijdt.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #323 Gepost op: 9-03-2017, 23:54:24 »
Kilometerheffing zou helpen  ;D
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #324 Gepost op: 10-03-2017, 00:04:20 »
Kilometerheffing zou helpen  ;D
Ben ik in principe ook wel een voorstander van ::jaja::

Hoewel ik dan wel meteen weer denk aan bijv. mindervaliden die gewoonweg geen andere manier hebben om ergens te komen, die mogen dan ook meer gaan betalen terwijl ze geen andere keuze hebben. Of als je bijv. voor je werk veel moet rijden, maar geen auto van de zaak hebt, wie betaalt dat dan? Dat zijn wel dingen die dan goed geregeld moeten worden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Stelling van de dag
« Reactie #325 Gepost op: 10-03-2017, 01:23:01 »
Poll verversing

Het belastingtarief op vlees moet omhoog naar het hoge btw van 21%
eens   - 7 (38.9%)
oneens   - 11 (61.1%)

Totaal aantal stemmen: 18
Ik heb niets gelezen over de boeren die andere bronnen van inkomsten moeten gaan zoeken.  en dan ga ik nu eens naar de volgende poll, daar raken boeren ook land kwijt als er alsmaar wegen bij moeten. ( niet mijn mening maar een overweging. :D
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stelling van de dag
« Reactie #326 Gepost op: 10-03-2017, 09:28:29 »
Oneens.
Zoals Lukie al zei: beide zaken moeten aangepakt worden. Als je mensen uit de auto wil krijgen zou je bijv. ook het busvervoer moeten aanpakken. Dat is ook al even dramatisch. Op zondag kan een gemiddelde inwoner niet met de bus naar de kerk, in het weekend rijden veel buslijnen niet meer na 20 uur, in veel kleinere plaatsjes rijdt zelfs helemaal geen OV meer...

En qua wegen: inderdaad, ook daar moet veel in geïnvesteerd worden. Ook al zou er een kilometerheffing gaan komen (wat ik persoonlijk niet hoop) zal er toch geld vrijgemaakt moeten worden voor de Nederlandse wegen. De mensen zullen er echt hun auto niet voor laten staan. (dat hebben we wel gemerkt met al die belastingverhogingen op de benzine: er wordt zelfs nog meer gereden dan voor die verhogingen) Betere wegen betekent betere doorstroming en dus ook minder files en minder uitstoot van gassen op bepaalde punten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #327 Gepost op: 10-03-2017, 10:01:25 »
Mijn ideeën over de trein was als voorbeeld. Met het stimuleren van het O.V. bedoel ik natuurlijk ook de bus / metron/ tram etc.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Stelling van de dag
« Reactie #328 Gepost op: 10-03-2017, 10:58:37 »
Het OV dient gestimuleerd te worden omdat deze manier van verplaatsen milieuvriendelijker is dan een boel ronkende auto's.

Maar stimuleren van het OV doe je in elk geval NIET door een drempel te plaatsen van iedere vijf jaar € 7,50 te moeten betalen voor de ov-chipkaart. Die kaart moet gratis zijn voor de reiziger of anders te worden afgeschaft.

Verder dient het gebruik van milieuvriendelijke wagens, die rijden op elektriciteit en/of waterstof, gestimuleerd worden en de vervuilende diesels langzaam, maar zeker te worden afgebouwd.

Wat betreft de wegen in Nederland: onderhoud ze wel, maar er mag geen asfalt meer bij komen.

Daarnaast zie ik ook graag dat het gebruik van de auto ontmoedigd wordt door de bijtellingspercentges flink te verhogen, behalve van auto's die nauwelijks uitstoot genereren, zoals wederom elektrische auto's.

Wat ik eigenlijk ook niet begrijp is dat Diesel bij het tankstation één van de goedkoopste brandstoffen is, terwijl deze de meest vervuilende is. Schone brandstoffen moeten goedkoper, vervuilende brandstoffen moeten duurder worden. Zo wordt er ook gelijk iets aan het klimaat gedaan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #329 Gepost op: 10-03-2017, 14:52:41 »
kilometerheffing, wegenbelasting verrekenen in de brandstofprijzen, extra belasting op een 2e, 3e, enz auto, allemaal maatregelen die het autogebruik kunnen terugdringen.
Beter OV, langere treinen, meer zitplaatsen, tarieven halveren, betere dienstregeling, gebruik van groene stroom, allemaal maatregelen die het milieu ten goede komen.
er was eens......

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #330 Gepost op: 10-03-2017, 14:58:59 »
ho stop.
tarieven halveren ???  Dan is het natuurlijk niet meer kostendekkend. Wie gaat dat dan betalen?
Voor de rest ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #331 Gepost op: 10-03-2017, 15:57:37 »
Monopoly van NS aanpakken, meer concurrentie is lagere prijzen
You'll never walk alone

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #332 Gepost op: 10-03-2017, 17:02:03 »
geen idee of het dan niet meer kostendekkend is. Op dit moment maken zowel ProRail als de NS winst.




en HIER kan misschien iets bezuinigd worden ;D
« Laatst bewerkt op: 10-03-2017, 18:40:55 door Stormpie »
er was eens......

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #333 Gepost op: 13-03-2017, 19:25:04 »
Ik wil een onderwijsstelling, maar ik kan niet goed 1 belangrijke stelling maken. Daarom overkoepelend:

- Er moet meer geld geïnvesteerd worden in onderwijs:

Hierbij kun je denken aan:
- Kleinere klassen
- Een 2e studie moet makkelijker toegankelijk worden (stapelen)
- Leenstelsel weer afschaffen
You'll never walk alone

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #334 Gepost op: 13-03-2017, 19:27:26 »
Ben ik 100% mee eens. We willen graag een goed ontwikkeld land zijn, dan moet er ook meer geld naar onderwijs.
Sowieso moet er iets gedaan worden aan het leenstelsel.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #335 Gepost op: 13-03-2017, 19:33:24 »
kleinere klassen klinkt zo leuk maar hoe dan ?

Bij mij op school hebben we 55 kinderen in groep 8. Hoe gaan we die onderverdelen ?  In 2 groepen van 18 en 1 van 19 ?  Doen we dat in alle groepen dan hebben wij alleen al 9 nieuwe leerkrachten nodig. Dat is 9x 55.000 euro  per jaar. Voor 1 school!
Of gaan we dan combi groepen maken?  Het klopt niet, het kan niet.
Dan moeten we gaan denken aan ondersteuning buiten de klas, daar moet meer mensen komen. Maar gaan de kinderen dan de klas uit ? En welke en wanneer en hoe vaak ?
Ik zie het nog niet echt.

2e studie moet kunnen volgens dezelfde regels als de 1e studie.
Leenstelsel lijkt mij een eerlijk systeem dus hoeft van mij niet afgeschaft te worden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #336 Gepost op: 13-03-2017, 19:42:25 »
Het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden i.p.v geld investeren in extra (snel)wegen / het verbreden van wegen.
eens   - 9 (64.3%)
oneens   - 5 (35.7%)

Totaal aantal stemmen: 14
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #337 Gepost op: 13-03-2017, 19:43:48 »
Ik denk inderdaad dat kleine klassen lastig te betalen is. Maar ik vind wel dat daar iets moet gebeuren.

Het onderwijs wil steeds meer gepersonaliseerd worden, steeds meer op maat, steeds meer individuele programma's voor leerlingen. Hoe moet ik als docent 32 leerlingen (in elke klas) dat onderwijs op maat geven? Ik doe verschrikkelijk mijn best om te differentiëren en elke leerling te helpen. Maar het kan gewoon niet optimaal wanneer er 32 stuiterende pubers om je heen zitten. Wanneer er minder leerlingen in een klas zitten kan dit stukken beter.

Verder stapelen moet zeker mogelijk gemaakt worden. Is ook best te betalen.

Leenstelsel weet ik niet zo goed wat ik daarvan vind. 4 jaar geleden was ik fel tegen, nu ik klaar ben met studeren zie ik de eerlijkheid er wel van in. Tegen die rente. Maar dat is misschien een beetje hypocriet  ;D
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #338 Gepost op: 13-03-2017, 19:56:43 »
@Lukie. Kan ik zoveel op jouw school verdienen?  :o (Ik heb echt het verkeerde beroep gekozen ::ohno:: ).

Even serieus.
Onderwijs moet goed zijn. Er moet extra geld heen. Maar als dat er is, wat is het hoogste prioriteit om het in te investeren?

1. Kleinere klassen: is meer aandacht voor kinderen (ik verzoop als ik kind altijd tussen mijn 30 klasgenoten). Meer klassen is ook meer banen/docenten. Lijkt me alleen maar positief. Maar  die docenten, zijn die er wel? Er was toch een tekort? (Serieuze vraag, ik lees altijd nogal tegenstrijdige verhalen hierover).

2. Studieprijzen. Stapelen moet kunnen. Leenstelsel ben ik ook niet op tegen. Probleem zit mijns inziens in de prijzen die je voor studies moet betalen. Wat bijv. Loezel doet is niet goedkoop. Moet dat echt zoveel kosten?  ??? Kunnen de studieprijzen niet omlaag?

3. Nog meer?

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #339 Gepost op: 13-03-2017, 19:58:48 »
Wat ik ook tegenstrijdig vind van het onderwijs is dat ik dit jaar bijna 2000 euro collegegeld betaal terwijl ik vrijwel niet op school ben. Ik loop het hele jaar stage, kom in totaal ca. 8x naar school voor een bijeenkomst (wat eigenlijk ook zonde van de tijd is, maar oké). En dan betaal ik de volle mep ::ohno::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela