Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130310 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #340 Gepost op: 13-03-2017, 20:00:04 »
Studieprijzen zijn inderdaad belachelijk hoog. Wat ik krijg op woensdagmiddag hoeft echt geen 1800 euro te kosten lijkt me ;)

Docententekort. Wisselt per schooltype/vak. Op basisschool volgens mij redelijk veel docenten. Veel invalbanen etc. Op VO vooral tekort bij Duits/SK/NA/Wi. Vakken als GS/Kunst/Gym/Engels (en bio tot in zekere zin) hebben juist een overschot. Op VMBO/MBO veel groter tekort dan op Havo VWO.

Ik denk zelf dat het beroep van docent ook wat meer aanzien krijgt en populairder wordt wanneer je juist die klassen kleiner maakt. Vroeger was het beroep van onderwijzer echt een beroep met aanzien, je werd gerespecteerd. Mijn opa heeft 45 jaar op een basisschool lesgegeven en als ik hem hoorde praten was dat een heel eervol beroep. Dat ligt er natuurlijk aan hoe je er zelf instaat, maar soms hoor ik mensen praten over de Pabo, knutselopleiding, dat iedereen dat kan etc. etc. Zo krijgt het beroep minder aanzien in de samenleving terwijl ik dat onzin vind. Ik ben heel benieuwd wat Lukie hiervan vind ;)

Maar we willen als docenten ook wel veel. We willen meer voorbereidingstijd, we willen kleinere klassen, we willen van alles. Ik denk dat we minder moeten willen, mijn prioriteit is kleinere klassen zodat leerlingen inderdaad niet verzuipen.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2017, 20:04:52 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #341 Gepost op: 13-03-2017, 20:00:51 »
@Daisy nope, zoals je misschien wel weet moeten er altijd nog werkgeverslasten en inkomstenbelasting vanaf. Ik had het over de kosten voor een gemiddelde leerkracht. Niet hetgeen wat hij daadwerkelijk krijgt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #342 Gepost op: 13-03-2017, 20:01:41 »
Ah zo, ja natuurlijk, ik kijk er natuurlijk als werknemer tegenaan, niet als werkgever. ::schaam::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #343 Gepost op: 13-03-2017, 20:06:35 »
En in aanvulling op mijn vorige post. Het slaat ook nergens op dat basisschooldocenten minder verdienen dan VO-docenten. Werken die minder hard? Hebben die een lager opleidingsniveau? Is het Basisonderwijs minder belangrijk??

Lijkt me allemaal van niet ;). Wanneer hier iets aan gedaan wordt krijgt het beroep wellicht al wat meer aanzien, en zal dat docententekort wel meevallen bij kleinere klassen.
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #344 Gepost op: 13-03-2017, 20:29:12 »
Ik ben wel voor terugkeer van de basisbeurs. Zelf heb ik die alleen tijdens mijn master niet gehad, en niet bij hoeven lenen omdat mijn ouders flink bij hebben betaald aan mijn studie, dus ik heb gelukkig zelf geen studieschuld. Maar ik vind het belachelijk dat je je in de schulden zou moeten steken om te kunnen studeren. Sowieso gaat de redenering dat hogeropgeleiden het wel makkelijk terug kunnen betalen omdat ze toch meer gaan verdienen in heel veel gevallen gewoon niet op. En het kan dan wel een "sociaal leenstelsel" heten, je zit toch met een schuld die je belemmert bij bijv. het krijgen van een hypotheek. Ik vind gewoon niet dat studeren zulke consequenties zou moeten hebben.

Een tweede studie moet wat mij betreft ook makkelijker kunnen. Er zijn voor mij vrijwel geen banen dus ik zou evt. wel een tweede master willen doen. Maar nu is dat geen optie want dat kost 10.000 euro :-\\

Dat ligt er natuurlijk aan hoe je er zelf instaat, maar soms hoor ik mensen praten over de Pabo, knutselopleiding, dat iedereen dat kan etc. etc.
Zijn er serieus mensen die zo over de Pabo denken? Vrijwel iedereen die ik ken die de Pabo doet/deed vond het een zware opleiding, en ik ken zelfs iemand die er overspannen van is geraakt en tijdelijk heeft moeten stoppen met haar studie :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #345 Gepost op: 13-03-2017, 21:14:13 »
Nouja, onze minister denkt er zelfs zo over ;D

http://www.verus.nl/nieuws/minister-bussemaker-lijkt-niet-te-weten-wat-er-op-de-pabo-gebeurt


En je leest soms iets.
http://nieuws.nl/algemeen/20140506/minder-knippen-en-plakken-voor-mannen-op-de-pabo/

Zeg natuurlijk niet dat iedereen er zo over denkt. Maar ik hoor soms wel die geluiden. Vaak onterecht denk ik. Dat bedoel ik met aanzien ;)
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #346 Gepost op: 13-03-2017, 21:27:06 »
Het enige irritante aan de Pabo is dat ze met de introductieweken steeds roepen "Waar is de Pabo....Hier is de Pabo". Dan denk je, yo Pabo ga lekker fietsen ofzo ::zwaai::. Maar het lijkt mij zeker geen makkelijke opleiding ::ohno::.

Maar ja er moet geïnvesteerd worden in onderwijs. Ik ben nog steeds van mening dat de basisbeurs terug moet komen ::jaja::. Een tweede studie doen moet makkelijker kunnen en in ieder geval niet veel duurder zijn dan de eerste studie. Nu doet een klasgenootje expres haar laatste afstudeergesprek niet halen zodat ze zich kan inschrijven voor een tweede studie. Dan wordt het niet duurder omdat je officieel de eerste studie nog niet hebt afgerond. Raar dat dit zo moet....

En inderdaad het onderwijs is veel en veel te duur. Misschien is het leenstelsel een minder slecht idee als de prijzen eens flink omlaag gaan. Sowieso wat je er soms ook voor krijgt is waardeloos. Ik heb nu ook 1 dag per week les, de rest zeggen ze van "ja doe zelf maar". Als je docenten soms iets vraagt krijg je ook 9 van de 10 keer "zoek dat maar eens op in een boek". En ze kunnen soms nog geen eens een cijfer in het systeem invoeren, dan moet je er eerst tien mails achterna sturen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #347 Gepost op: 13-03-2017, 22:38:31 »
Dat soort dingen zijn natuurlijk wel per school en zelfs per vak of per docent verschillend he Den :P
Dat lijkt me niet een probleem van de overheid maar van schoolbesturen. Bij mij op de UU gaat het allemaal best wel goed.
Maar ja ik betaal inderdaad ook bijna 2000 euro voor maximaal 12 uur les in de week. Misschien niet helemaal eerlijk, maaaaar! Let op!

Stel je voor dat je een technische studie doet, bijv technische geneeskunde in Enschede. Dan heb je wel daadwerkelijk full time 40 uur of meer college/practicum/les/etc. per week. Zou je het dan eerlijk vinden dat iemand die toevallig een andere richting gekozen heeft, zoals Media en Cultuur, minder hoeft te betalen omdat diegene minder uren school heeft? Dat lijkt me nou ook niet helemaal eerlijk. Dan wordt je afgestraft als je een studie wilt gaan doen die meer contacturen nodig heeft... Toch?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #348 Gepost op: 13-03-2017, 22:46:16 »
Voor mijn studie was het collegegeld bij lange na niet toereikend, door de practica, en zo ken ik nog wel meer studies. Zouden wij dan meer hebben moeten betalen? Ik vind het wel zo eerlijk dat iedereen even veel betaalt.

Ik vind dat er niet verder bezuinigd moet worden op onderwijs. Ik weet niet of je het perse in kleinere klassen moet zoeken maar liever in onderwijs op maat. Extra hulp in de klas zodat je op meer niveau's les kunt geven of zo.

Ik ben verrast door de mensen die hier schrijven dat het leenstelsel nog niet zo verkeerd is. Ik vind het jammer dat iedere student nu wel moet lenen, ik ben wel voor een basisbeurs.
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Stelling van de dag
« Reactie #349 Gepost op: 13-03-2017, 22:54:03 »
kleinere klassen klinkt zo leuk maar hoe dan ?

Bij mij op school hebben we 55 kinderen in groep 8. Hoe gaan we die onderverdelen ?  In 2 groepen van 18 en 1 van 19 ?  Doen we dat in alle groepen dan hebben wij alleen al 9 nieuwe leerkrachten nodig. Dat is 9x 55.000 euro  per jaar. Voor 1 school!

Simpel.
Halveer het salaris.



Ohja, dit was voor serieuze discussies, never mind, carry on ::zwaai:: ;D


Hmm, omdat het kan, een ballpark estimate hoeveel dat zou kosten.
Op basis van CBS zijn er ongeveer 77.000 fte aan basisschoolleerkrachten [ondersteuning, management etc niet meegerekend].
De klassen zouden ongeveer 1.5x zo klein worden, en dus 1.5 meer leerkrachten nodig zijn. Laten we zeggen 40.000 meer leerkrachten.
Rekenen met 55k kosten per leerkracht per jaar = 2.2 miljard structureel per jaar erbij. Plus wat extra ondersteuning en overhead, laten we zeggen 3 miljard structureel extra uitgaven. Dat is meer dan de gasbaten. Dat is meer dan de stufi + alle subsidies voor wetenschappelijk onderzoek samen. Mja, kleinere klassen zullen niet gaan gebeuren.


Zie voor cbs: https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/primair-onderwijs/personeelpo/personeelssterkte-en-functiemix-po
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #350 Gepost op: 13-03-2017, 22:56:24 »
my point exactly 

bedankt voor de onderliggende feiten
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #351 Gepost op: 13-03-2017, 23:28:42 »
Dat soort dingen zijn natuurlijk wel per school en zelfs per vak of per docent verschillend he Den :P
Dat lijkt me niet een probleem van de overheid maar van schoolbesturen. Bij mij op de UU gaat het allemaal best wel goed.
Maar ja ik betaal inderdaad ook bijna 2000 euro voor maximaal 12 uur les in de week. Misschien niet helemaal eerlijk, maaaaar! Let op!

Stel je voor dat je een technische studie doet, bijv technische geneeskunde in Enschede. Dan heb je wel daadwerkelijk full time 40 uur of meer college/practicum/les/etc. per week. Zou je het dan eerlijk vinden dat iemand die toevallig een andere richting gekozen heeft, zoals Media en Cultuur, minder hoeft te betalen omdat diegene minder uren school heeft? Dat lijkt me nou ook niet helemaal eerlijk. Dan wordt je afgestraft als je een studie wilt gaan doen die meer contacturen nodig heeft... Toch?

Mijn punt was ook zeker niet dat er verschil moet zijn tussen studies en hoeveel je betaald, zeker niet dat is inderdaad oneerlijk. Maar hetgene wat ik aangeef gaat mis op heel veel scholen, niet alleen mijn eigen. Het gaat er niet om dat ik meer contacturen wil. Het is meer als ik dan niet zoveel contacturen heb, dan verwacht ik in ieder geval dat de contacturen die ik heb en de andere diensten die de opleiding geeft, dat die ook echt goed zijn. En dat is niet het geval. Voornamelijk bij het MBO, maar ook verschillende HBO en vast ook wat Uni's (maar dat weet ik niet zo goed).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #352 Gepost op: 13-03-2017, 23:57:20 »
Maar dat is dan toch nog steeds een probleem voor schoolbesturen/faculteitsraden/onderwijscommissies/etc?
Toch niet voor de Nederlandse regering?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #353 Gepost op: 14-03-2017, 07:36:21 »
Natuurlijk moet er worden geïnvesteerd in het onderwijs. Het kan alleen volgens mij veel efficiënter en effectiever dan nu. Nut en noodzaak is hierin belangrijk. Studies en vakken die nauwelijks nut hebben of noodzakelijk zijn en niet of zelden leiden tot een betaalde baan in die richting moeten worden afgeschaft. Daarnaast moeten studies veel meer aansluiten op de praktijk.

Het leenstelsel vind ik meer dan logisch. Gratis geld leidt tot verspilling, zie hierboven. De vanzelfsprekendheid dat je studie wel betaald wordt vind ik als deeltijdstudent best zorgelijk en draagt niet bij aan de financiële bewustwording van studenten.

De huidige prijzen van een tweede studie zijn natuurlijk exorbitant hoog. Aan de andere kant is dat dus kennelijk de prijs die je betaalt voor het in de eerste plaats kiezen van een verkeerde studie.
🜃

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #354 Gepost op: 14-03-2017, 19:22:39 »
De hypotheekrenteaftrek moet verder worden beperkt
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #355 Gepost op: 14-03-2017, 19:26:25 »
oneens simpel kost mij geld
dus als we het gaan doen, alleen met nieuwe gevallen
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #356 Gepost op: 14-03-2017, 19:41:00 »
Er moet meer geld geïnvesteerd worden in onderwijs
eens   - 13 (86.7%)
oneens   - 2 (13.3%)

Totaal aantal stemmen: 15
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #357 Gepost op: 14-03-2017, 19:41:51 »
Eerlijk gezegd....heb ik geen idee wat dat inhoud :-X. Nooit in verdiept.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #358 Gepost op: 14-03-2017, 20:27:05 »
Eens. We willen toch af van de schuldenlast in Nederland? Dan moet je het hebben van schulden niet gaan belonen. Dus ook voor bestaande gevallen in aanvaardbare stappen verder afbouwen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #359 Gepost op: 14-03-2017, 20:39:06 »
Oneens om exact de reden die Lukie zegt.
Als je later met HIDM een eigen huis koopt D*N snap je het wel ::jaja::