Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 129733 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #560 Gepost op: 20-12-2019, 21:06:03 »
Hier nog een voorstander van een kiesdrempel. ::jaja::

Maar op dit moment is het Nederlandse politieke klimaat voor iemand die zowel zich niet prettig voelt bij een linkse vleugel als een rechtse vleugel, een enorme ramp. And guess who's that. ::)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #561 Gepost op: 20-12-2019, 21:55:47 »
Hm, nee, oneens. Het huidige politieke landschap maakt dingen lastig, maar dingen als polarisering zijn een internationale trend. Dan ben ik toch blij dat we hier niet een systeem hebben zoals in bijv. Groot-Brittannië. Geen enkele partij kan hier zomaar in hun eentje het hele land gaan besturen en hun hele agenda doordrukken, en dat moeten we wat mij betreft zo houden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #562 Gepost op: 20-12-2019, 22:14:59 »
Jaa eens met Starlight ::jaja::. Dat is sowieso een geruststelling als ik zie hoe groot bijv. de PVV en FVD zijn. Moet er niet aan denken dat die opeens aan de macht komen...

Sowieso vind ik het ook fijn dat de partijen wel meer een afspiegeling zijn van de samenleving en iedereen zich wel in een partij kan vinden. Uiteindelijk zijn het gewoon evenveel mensen die het eens moeten worden over iets of dat nou met 2 partijen is of met 6.

Maar ik denk ook dat dit maar een peiling is en wanneer er daadwerkelijk verkiezingen komen het er weer heel anders uit kan zien.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #563 Gepost op: 20-12-2019, 22:29:29 »
Ik geloof dat het in de Nederlandse politiek niet heel veel beter gaat dan in de Engelse. Het enige verschil is, dat ze in Engeland een enorm Brexit issue hebben.

We hebben nu veel te veel partijen, je ziet nu dat we 4 partijen in de regering hebben die eigenlijk best veel uiteenlopen, en dat niemand zich volledig achter het regeringsplan kan scharen. Iedereen moet water bij de wijn doen. Gevolg achterban boos, en lopen kiezers weg naar andere partijen.

Jesse Klaver gaat hier nog tegenaan lopen als ie ooit in de regering komt (hij zal echt een keer moeten), hij kan nooit al z'n plannen er doorheen krijgen en je hebt dan altijd mensen die weer afhaken en roepen dat zich niet aan zijn woord houdt.

Met een kiesdrempel, valt echt niet eens de helft weg. De kans dat hier dan 1 partij aan de macht komt, acht ik nihil, daarvoor zijn er nog genoeg keuze.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Stelling van de dag
« Reactie #564 Gepost op: 20-12-2019, 23:28:02 »
Eens, Maarja ik heb altijd gezegd dat er een kiesdrempel moest komen en maar als je die bv op 5 zetels zou zetten veranderd er nu ook bijna niets  :P

Volledig absoluut compleet oneens met de kiesdrempel, precies vanwege dit punt.

Met een kiesdrempel van 5 zetels vallen er in de prognoses 7 zetels weg.
Voor 143 van de 150 zetels verandert niets.
Had je eerst 6-7 partijen nodig, heb je er door de grote grondwettelijke verandering.. waarschijnlijk nog steeds 6-7 partijen nodig.

Door het aantal partijen te verminderen, zorg je niet ineens dat het weggeslagen politieke midden terugkomt. De gematige boodschap doet het simpelweg niet goed het afgelopen decennium. Sociaaldemocraten doen het vrijwel overal zeer zwak. De populistische boodschap doet het geweldig, alleen die bevindt zich aan de extreme kanten van het spectrum. Extreme partijen hebben alleen, vrijwel per definitie, radicale ideeën vergeleken met de rest - dus dat bemoeilijkt coalities. Daarvoor heb je het midden nodig. Ennnn dat is er nauwelijks meer.

Stel je doet een extreme drempel: 15 zetels.
Welke partijen houden we over? Ik durf te wedden op:
VVD
PVDA
PVV
FVD
CDA
GroenLinks
D66

SP klungelt al jaren, ondanks de populistische wind, dus denk niet dat die het redden. Zodat hun kiezers GL, PVV, FVD & misschien PvdA versterken.
50PLUS's zetels naar PVV & FVD
SGP naar CDA en wellicht PVV; ChristenUnie naar CDA en PvdA
PvdD naar GroenLinks.

7 Partijen over, je hebt er 3-4 nodig voor een coalitie.
PvdA, GL & D66 gaan nooit met PVV en FVD samenwerken, en vice versa.
Sleutelpositie voor VVD en CDA.
Opties:
- een brede rechtse coalitie (VVD, CDA, PVV, FVD). Nou, jottem.
- Of een soortvan middencoalitie: VVD, CDA, PvdA, D66.
Ennnnn daar houdt het een beetje op. VVD & CDA gaan zich waarschijnlijk niet afzonderlijk branden aan een coalitie met Pvda, GL, D66 (behalve als CDA eindelijk een zwaai terug naar het midden gaat nu Buma weg is).

tldr:
Een lage kiesdrempel is nutteloos.
Een hoge kiesdrempel brengt het politieke midden niet terug. Het zorgt dat slechts 2 coalities plausibel zijn: (extreem-)rechts & een soort middencoalitie die we feitelijk nu hebben. Top, we zijn niets opgeschoten.




SIDENOTE: Het terugkerende thema van de afgelopen decennia is dat de burgers zich steeds slechter gehoord voelen in Den Haag. Daar waren de referendums ook deels voor bedoeld, de onvrede en gebrek aan vertrouwen in de politiek herstellen door directere betrokkenheid. Dat wordt geluisterd.
..En de oplossing qua politieke hervorming is snoeien in het aantal partijen, zodat er minder keuze is? ???
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Stelling van de dag
« Reactie #565 Gepost op: 20-12-2019, 23:36:15 »
Ik ben ook erg tegen een kiesdrempel. En niet in de laatste plaats omdat de partij waarop ik graag stem dan waarschijnlijk niet meer kan plaatsnemen in de Tweede Kamer. ::hypocriet::

Sowieso vind ik het ingewikkeld om daar met de huidige peilingen iets zinnigs over te zeggen. Want ik geloof wel dat wanneer er verkiezingen zijn, mensen geneigd zijn om anders/strategisch te stemmen.

Misschien is het ook wel mijn angst dat, door partijen samen te voegen of een kiesdrempel in te stellen, extreem-rechts steeds meer macht krijgt. En nee, dat is niet heel democratisch gedacht van mij, sorry... ::vergroot:: Wat ik voornamelijk gewoon tof vind aan dit systeem is dat er nu voor mijn gevoel weinig bevolkingsgroepen niet (deels) worden gerepresenteerd. En dat is een groot goed! ::bravo::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #566 Gepost op: 20-12-2019, 23:44:23 »
Te weinig keuze? Je kunt ook teveel keuze hebben. Het is dat politiek nu de laatste maanden leeft door de stikstof crisis, klimaat drammers en allerlei stakingen in de zorg en onderwijs, maar vergeet niet: een groot deel van de Nederlanders interesseert het echt niks. Die stemmen puur wat de stemwijzer aangeeft, of op basis van één uitspraak van iemand die ze aanstaat.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #567 Gepost op: 21-12-2019, 10:07:28 »
Eens met Daisy. Mensen focussen zich nu op een paar issues en kiezen de partij die op die 2-3 punten hetzelfde roept, zonder stil te staan bij wat die partij verder nou eigenlijk wil op andere punten (als alle vrouwen die op FvD willen stemmen eens beter zouden kijken naar hoe Baudet denkt over emancipatie zouden ze zich wel bedenken).

Aan de andere kant is een peiling op dit moment, met geen enkele verkiezing op korte termijn in het vooruitzicht, niet meer dan een peiling en zegt het helemaal niets over de volgende verkiezingsperiode.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #568 Gepost op: 21-12-2019, 12:36:57 »
Ik zou wel voor een kiesdrempel zijn. Maar het voordeel van het Nederlandse systeem met veel partijen is wel, dat we hier geen situaties kunnen krijgen waar een partij in een keer een meerderheid haalt en het land daardoor van het ene op het andere moment kan veranderen in een dictatuur.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #569 Gepost op: 21-12-2019, 14:52:01 »
Waarschijnlijk moeten we de middenweg hebben, dus wel minder partijen maar ook weer niet zo weinig dat dat gevaar zich voordoet 🤷🏻‍♀️
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #570 Gepost op: 21-12-2019, 14:59:48 »
Het zijn toch vooral de landen waar ze een "first past the post" systeem hebben waar een partij de absolute meerderheid qua zetels krijgt.

Wit is ook een kleur!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stelling van de dag
« Reactie #571 Gepost op: 23-12-2019, 14:53:30 »
Ik ben ook zeker voor een kiesdrempel. Het is alleen de vraag: waarop moet je hem leggen? Zelf zou ik zeggen, net als in België en Duitsland op 5%. Dan zit je zo rond de 7 a 8 zetels. Zo voorkom je dat al die hele kleine partijtjes in de kamer komen... En krijg je ook geen partijen die de absolute meerderheid hebben (wat inderdaad niet goed is voor een land)
Zelf zie ik het liefst een regering met 2 of 3 partijen... Jullie?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #572 Gepost op: 23-12-2019, 15:16:06 »
Ik ben ook zeker voor een kiesdrempel. Het is alleen de vraag: waarop moet je hem leggen? Zelf zou ik zeggen, net als in België en Duitsland op 5%. Dan zit je zo rond de 7 a 8 zetels. Zo voorkom je dat al die hele kleine partijtjes in de kamer komen... En krijg je ook geen partijen die de absolute meerderheid hebben (wat inderdaad niet goed is voor een land)
Zelf zie ik het liefst een regering met 2 of 3 partijen... Jullie?

Ik denk dat er geen ideaal systeem bestaat. In België zit je bijvoorbeeld met een beetje hetzelfde probleem. Vlaanderen stemt rechts, Wallonië links en samen een regering vormen lijkt onbegonnen werk gewoon omdat de verschillen zo groot zijn.

Welke partijen winnen hiermee? De extreme partijen. Uiterst links en uiterst rechts. Zo gaat Vlaanderen de volgende verkiezingen nog rechters worden en gaat Wallonië nog linkser worden.

Het ziet er zelfs naar uit dat Vlaams Belang en NVA samen een meerderheid zouden behalen in Vlaanderen als er nu opnieuw verkiezingen zouden zijn. Dan zit je met een volgend probleem in Vlaanderen. Je kan geen federale regering vormen en in de Vlaamse regering verlies je volgende verkiezingen zowiezo het vertrouwen.

Daarom pleit ik voor Vlaams Belang in de Vlaamse regering te laten, anders haalt die partij volgende verkiezingen 40% in Vlaanderen.

Oja en een kiesdrempel lijkt me wel iets noodzakelijk in Nederland. Als een partij voor Dieren al zetels haalt...

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #573 Gepost op: 23-12-2019, 18:35:15 »
Zelf zie ik het liefst een regering met 2 of 3 partijen... Jullie?

3 a 4 partijen is naar mijn idee wel ideaal, dan heb je niet teveel belangen die moet waarmaken maar wel genoeg concessie dat de extreme dingen eruit gaan.


Daarom pleit ik voor Vlaams Belang in de Vlaamse regering te laten, anders haalt die partij volgende verkiezingen 40% in Vlaanderen.
Ik ben niet heel erg thuis in de Belgische politiek maar deze partij is zover ik lees basically de PVV van België, ik weet niet waarom je die in de regering zou willen hebben en snap heel goed dat partijen een partij met racistische ideeën bij voorbaat al uitsluit.

Citaat
Oja en een kiesdrempel lijkt me wel iets noodzakelijk in Nederland. Als een partij voor Dieren al zetels haalt...
Als iemand die voor deze partij heeft gestemd ben ik het hier obviously niet mee eens. Pvdd vertegenwoordigd een heel belangrijk issue in de klimaatverandering en bio-industrie problemen. Het is heel gek dat dit voor andere partijen geen grotere prioriteit heeft en dan is het goed dat er een partij als deze is die zich daar volledig voor inzet en de anderen eraan kan herinneren dat dit een grote prioriteit heeft.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #574 Gepost op: 23-12-2019, 18:43:53 »
Het is typisch Nederlands dat zo'n partij van de Dieren er is.
Ja het klimaatprobleem verdiend aandacht, maar in elk ander land zou je daarvoor gewoon een 'groene' partij hebben. Zoals bij ons GroenLinks  ;)

Doordat PvvD zo extreem is, gaan ze nooit regeren (Zelfde als bv geldt voor SP en PVV etc.) en dat zorgt ervoor dat we een moeilijk regeerbaar land hebben momenteel.
You'll never walk alone

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #575 Gepost op: 23-12-2019, 18:49:30 »
Ik ben niet heel erg thuis in de Belgische politiek maar deze partij is zover ik lees basically de PVV van België, ik weet niet waarom je die in de regering zou willen hebben en snap heel goed dat partijen een partij met racistische ideeën bij voorbaat al uitsluit.

Als iemand die voor deze partij heeft gestemd ben ik het hier obviously niet mee eens. Pvdd vertegenwoordigd een heel belangrijk issue in de klimaatverandering en bio-industrie problemen. Het is heel gek dat dit voor andere partijen geen grotere prioriteit heeft en dan is het goed dat er een partij als deze is die zich daar volledig voor inzet en de anderen eraan kan herinneren dat dit een grote prioriteit heeft.

Ja klopt, maar dan moeten ze bij voorbaat extreem links ook uitsluiten toch? De ideeën zijn even erg en te extreem. Wat ik wil zeggen is dat als je niet luistert naar het volk, dan escaleert zich dit de volgende verkiezingen in nog meer stemmen tegen de huidige gang van zaken.

Vlaams Belang is al meer dan 10% vooruit gegaan in de laatste peiling en ik zie dit alleen maar toenemen tot ongekende hoogtes. Laat ze meedoen in de regering en het volk ziet tenminste dat ook zij het warm water niet hebben uitgevonden.

Ik ken die dierenpartij voor de rest niet, maar die naam kan ik gewoon niet serieus nemen. Ik dacht dat het was zoals een partij die hier in België ook bestond waar ze dieren dezelfde rechten als mensen wilden geven...

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #576 Gepost op: 23-12-2019, 18:52:23 »


Ik ken die dierenpartij voor de rest niet, maar die naam kan ik gewoon niet serieus nemen. Ik dacht dat het was zoals een partij die hier in België ook bestond waar ze dieren dezelfde rechten als mensen wilden geven...


::ohno::

Partij voor de dieren is gewoon een ongelukkig gekozen naam voor een partij die zich inzet voor het klimaat en zo. Ze hebben ook andere standpunten over andere dingen. Maar ja ze zijn ook tegen dierenleed in allerlei vormen, vandaar de naam
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #577 Gepost op: 23-12-2019, 19:23:40 »
Ja klopt, maar dan moeten ze bij voorbaat extreem links ook uitsluiten toch? De ideeën zijn even erg en te extreem.
Ik weet dus niet hoe extreem die ideeën zijn want ik ken de partij niet. Maar anders denken over zaken is wel wat anders dan bevolkingsgroepen uitsluiten, wat (extreem)links in Nederland in ieder geval niet doet.

Citaat
Wat ik wil zeggen is dat als je niet luistert naar het volk, dan escaleert zich dit de volgende verkiezingen in nog meer stemmen tegen de huidige gang van zaken.
Laten we dan vooral in de goedheid van de mens geloven dat zoiets niet gebeurd en een partij met racistische ideeën niet zo groot kan worden...

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #578 Gepost op: 23-12-2019, 19:49:29 »
volgens mij hebben we in Nederland aan de rechterkant partijen die veel verder uit het midden lopen dan aan de linkerkant. In Vlaanderen geldt denk ik hetzelfde terwijl kennelijk in Wallonië totaal anders is?
Wit is ook een kleur!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Stelling van de dag
« Reactie #579 Gepost op: 29-01-2020, 17:04:16 »
Het is eigenlijk meer een vraag dan een stelling, maar laat ik het hier in stellingvorm deponeren:

Het Corona virus in China heeft gevolgen voor het weer (gedurende de duur van deze crisis)

Hoe kom ik erop?
Na Nine-Eleven was in de VS het luchtruim voor een paar dagen afgesloten. Later is gebleken dat gedurende deze drie dagen de temperatuur een halve graad hoger lag dan het zou moeten zijn volgens de verwachtingen. Dit was niet een plaatselijke misverwachting, maar over het hele land. Uit onderzoek is gebleken dat dit kwam doordat gedurende de periode dat er niet gevlogen wordt, er minder vervuiling in de lucht kwam. Daardoor trad er een tijdelijke (werd toen ontdekt) Global Diming op. De vervuiling hield veel warmte tegen.
Nu in China de grote uitbraak, ik lees dat heel veel vliegmaatschappijen niet meer gaan vliegen naar China. Luchthavens worden afgesloten. En natuurlijk zal er minder verkeer rijden en fabrieken die tijdelijk moeten sluiten. Dit zal geen drie dagen duren, eerder enkele weken, misschien maanden.
De halve graad in 2001 in de VS was amper merkbaar. Maar hoe zal het de komende tijd gaan in China? En zal dit ook op langere termijn effect kunnen hebben op de klimaatverandering? Ik hoop dat voor de Chinezen snel een oplossing komt voor deze uitbraak.


« Laatst bewerkt op: 29-01-2020, 17:06:17 door Niuno »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!