Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 129748 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Stelling van de dag
« Reactie #580 Gepost op: 16-03-2020, 12:24:32 »
Even iets totaal anders dan Corona, of toch ook weer wel. De stelling van vandaag is:

De uitspraak van minister Kwibus uh.. Wiebes: ZZP'ers verliezen inkomsten, maar hebben er ook een beetje zelf voor gekozen“ slaat helemaal nergens op.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #581 Gepost op: 16-03-2020, 12:27:41 »
Misschien moet die Kwibus de scholen dan maar open houden..... verliest deze ZZP'er in elk geval niet zijn inkomsten  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #582 Gepost op: 16-03-2020, 12:36:20 »
Vooral ook dat stukje dat ze er zelf voor hebben gekozen. Eh... een groot deel heeft er niet eens zelf voor gekozen, maar werkt als schijn-zzp'er. Die willen dolgraag een vaste baan.

En voor de rest KLM kiest er ook zelf voor om bonussen uit te keren aan toppersoneel, ipv te sparen voor mindere tijden.  ::)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Stelling van de dag
« Reactie #583 Gepost op: 16-03-2020, 12:51:02 »
Even iets totaal anders dan Corona, of toch ook weer wel. De stelling van vandaag is:

De uitspraak van minister Kwibus uh.. Wiebes: ZZP'ers verliezen inkomsten, maar hebben er ook een beetje zelf voor gekozen“ slaat helemaal nergens op.

Kwibus' uitspraak wordt nog belachelijker als je leest dat Duitsland zich druk maakt over deelnemers aan de Duitse Big Brother die in hun (zelf gekozen!) isolement niks te horen krijgen over de Corona-uitbraak.

::oink::
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #584 Gepost op: 16-03-2020, 13:58:25 »
Dit is toch geen discussie ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #585 Gepost op: 16-03-2020, 17:57:20 »
Ja iedereen is het toch wel er mee eens dat ie een lul is? ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #586 Gepost op: 17-03-2020, 23:14:46 »
mwah zo'n 5-10 jaar geleden werd ik voor gek versleten. Ik zou zzp'er moeten worden. Bakken met geld verdienen, veel meer dan voor een werkgever te werken. Iedereen deed het en iedereen die het niet deed was maar dom.
Die mensen hadden dus meer na moeten denken, (bijvoorbeeld al die mensen die opeens kindercoach of thuis r.t 'er of eigen architectenbureau's of managent consulting of ad interim dingens gingen worden) over mindere tijden.
De andere waar jullie het ook over hebben, ja die verdienen steun.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #587 Gepost op: 15-09-2021, 21:01:34 »
"Verdere inzet coronatoegangsbewijzen. Bv in onderwijs".

Ik vind hier iets van  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #588 Gepost op: 15-09-2021, 21:53:16 »
Ik vind het vooral erg onduidelijk:

Wat is de bedoeling?

- Leerlingen naar huis sturen?
- Hele klassen naar huis sturen omdat de docent geen toegangsbewijs heeft?
Wit is ook een kleur!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #589 Gepost op: 15-09-2021, 22:04:31 »
Ik vind er vooral wat van dat allerlei mensen nu een controlefunctie krijgen over anderen, en al het gezeik daarover dus moeten opvangen.

Dat hadden we het afgelopen jaar ook al met het beperkte aantal mensen wat is toegestaan in een winkel bijv. Ik loop het risico op de boete, dus ik moet die discussie aangaan. Terwijl ik het aantal mensen in de wachtruimte sneller kan verminderen door gewoon mijn werk te doen.

Ik vond het in Duitsland afgelopen zomer niet vervelend om mijn Coronapas te laten zien in de restaurants, maar ik vroeg me wel af wat er zou gebeuren als ik zou weigeren om iets te laten zien en ook zou weigeren om te vertrekken.

Zouden leerlingen die zich niet vaccineren dan trouwens 2-3x per week een officiele test moeten ondergaan? Dat zou nogal bizar zijn. Uit eten gaan of een theater bezoeken doe je vrijwillig, school moet je heen als leerplichtige.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #590 Gepost op: 15-09-2021, 22:16:15 »
Precies, vind ik dus ook. Ik vind het in de Horeca etc. echt anders dan in het onderwijs. De ene examenleerling mag wel naar school voor fysiek les? De ander niet (of moet steeds een test doen). Vind ik écht een brug te ver.

Ik vind de discussie over bioscopen en Horeca al erg interessant. Prima om die te voeren. Mijn gevoel zegt daar; prima oplossing voor nu (korte termijn), maar dit mag geen langetermijnbeleid worden.
You'll never walk alone

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #591 Gepost op: 15-09-2021, 22:32:06 »
Ik vind het vooral belachelijk dat heel veel mensen zo zeuren over dat je zonder vaccinatie niets meer mag, terwijl die QR code ook gewoon met een test werkt. Ja, dan moet je je laten testen, dat kun je vervelend vinden, maar het is dus geen buitensluiten.

In het onderwijs zeker ander verhaal: dat is verplicht en moet ook zonder preventieve tests toegankelijk zijn voor iedereen imo ::jaja::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #592 Gepost op: 15-09-2021, 22:37:14 »
Ik vind het vooral belachelijk dat heel veel mensen zo zeuren over dat je zonder vaccinatie niets meer mag, terwijl die QR code ook gewoon met een test werkt. Ja, dan moet je je laten testen, dat kun je vervelend vinden, maar het is dus geen buitensluiten.

Ben ik met je eens  ::jaja::
Ik vind de QR-code ook prima. Maar ik vind de discussie wel erg interessant op de een of andere manier. Zeker omdat je je dus af kan vragen waar je de grens trekt (onderwijs vind ik dus ook een brug te ver).

Maar zaken als een bibliotheek? Een kledingwinkel? Het OV? De Tweede Kamer zelf?  ;)
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Stelling van de dag
« Reactie #593 Gepost op: 15-09-2021, 22:57:45 »
Ik snap de gedachte van het onderwijs wel, want dat haalt die druk en het gedoe van hele klassen naar huis sturen weg (dat gaat er sowieso eind september af toch?), maar aan de andere kant ben ik hier heel fel tegenstander van. Ik ben sowieso fel tegenstander van QR codes. Waarom kom ik zo op.

Voor het onderwijs ben ik er tegenstander van voor zowel docenten als leerlingen. Docenten, je hebt al een tekort aan mensen en er zijn genoeg mensen die wel gevaccineerd zijn, maar niet mee willen in die QR gekte. Wat krijg je dan? Nog meer krapte aan docenten. De leerlingen hebben sowieso leerplicht tot bepaalde leeftijd en kun je niet uitsluiten. Voor hoger onderwijs is dat anders natuurlijk. Maar je kunt lager en middelbaar onderwijs niet verplichten met QR te werken. Bovendien is het virus veel minder gevaarlijk voor die leeftijdsgroepen (alleen eventueel het doorgeven aan ouderen, maar die zijn dan weer grotendeels gevaccineerd). Voor hoger onderwijs is dat anders, maar alsnog. Het wordt me als het om onderwijs gaat uit het plaatje van Niek niet echt duidelijk waar dat dan voor geldt en voor wie. Vandaar dat ik het uitgebreid probeer te beschrijven. 

Ik snap ook hier heel goed de argumenten voor QR in horeca etc. wel. 1. alleen mensen met vaccin binnenlaten, risico op verspreiding/besmetting neemt af + je kunt dan meer dan bijvoorbeeld vorig jaar toen we tussen oktober (en december) - mei in beperkende lockdowns en die idiote avondklok zaten.

Aan de andere kant, die QR wereld is ook deels een wereld van schijnveiligheid. Want ook al zitten er allemaal herstelde, gevaccineerde of negatief geteste (die testen zijn ook dubieus soms met valse positieven/negatieven), je kunt dit virus ook bij je dragen/overdragen als je gevaccineerd bent. Het verkleint de kansen op uitbraken, heftige ziektebeelden en besmettingen als de QR groep ergens bijeen is, maar het is toch een vorm van schijnveiligheid omdat je niet 100% veiligheid hebt.

Bovendien vind ik dus dat je mensen uitsluit met QR codes en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Vaccinatie en je eigen lichaam is een keuze, maar moet daar dan een prijs voor betaald worden? Ik ben van mening dat niemand, maar dan ook niemand iets te maken heeft met mijn medische status, behalve huisarts of ziekenhuis (ik laat even in het midden of ik wel of niet ben gevaccineerd want dat gooi ik niet online op een openbaar forum). Geen restauranthouder, geen bioscoop, geen universiteit. Het voelt zeer onprettig dat je op plekken waar je tot 1.5 jaar geleden gewoon kwam, nu als een soort crimineel je onschuld moet bewijzen dat je gezond bent. En nogmaals, gevaccineerd kun je het ook nog krijgen of overdragen zegt men.

Die QR codes zijn gewoon een onbewuste vorm van dwang en drang om maar meer mensen te vaccineren (wat prima is, maar wees daar dan eerlijk over als overheid. Hugo noemt het een mooi bij effect). Er zijn bovendien meerdere moties van o.a Segers, Wilders, en Azarkan/Kuzu aangenomen waarin staat dat er geen sprake mag zijn van dwang of drang. En ook de motie om de vaccinaties bij te laten schrijven in het gele boekje. Ook aangenomen. Waarom mag die i.c.m het batchnummer op het papier dat eenieder krijgt bij vaccinatie niet als bewijs gelden? In andere landen wordt dat ook goedgekeurd. Wat zijn die moties dan nog waard? Iedereen mag zelf kiezen of hij/zij zich laat vaccineren en met die QR codes sluit je gewoon een groep mensen uit en dat gaat mij ook te ver. Die mensen worden bovendien (oke soms terecht  ::rofl:: ) in de hoek van wappie of antivaxer geplaatst. Terwijl er ook zat mensen zijn die die keuze tot niet vaccineren bewust maken.

Bovendien, wie zegt me dat de privacy van die app gewaarborgd is? Sowieso vind ik het raar dat je enkel en alleen een groen vinkje kunt krijgen als je je gegevens met RIVM deelt, die dat 20 jaar bewaren. Ook raar... niet? Kunnen ze wel mooi zeggen, maar zijn wel vaker achteraf ICT-projecten vanuit de overheid geweest die later minder waterdicht bleken dan ze voorgespiegeld werden. Ik ben een mens van vlees en bloed en geen digitale code van 1'tjes en 0'llen. Misschien is het ook mijn aversie tegen dat alles maar met telefoon moet tegenwoordig en ik gewoon heel erg naar echt vroeger verlang  :( en dat ik daarom zo verzet tegen die QR codes.

Maar goed, nogmaals ik snap het heel goed hoor voor de mensen die er wel voorstander van zijn en gebruik van maken. Dat probeer ik dus ook in mijn betoog neer te zetten en van verschillende kanten te bekijken.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2021, 23:05:32 door MollenvangR »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #594 Gepost op: 15-09-2021, 23:02:00 »
Jep en ik begrijp die andere kant (jouw verhaal) dus ook heel goed.

Dit moet wat mij betreft zeker geen gewoonte worden. Als je me nu vraagt QR code of geen versoepelingen dan ben ik wel voor de QR code.

Maar ik vind wel dat er een soort maximumdatum aan moet zitten. Je kunt niet mensen jarenlang weigeren bij de bioscoop vanwege hun medische status  ::jaja::
You'll never walk alone

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #595 Gepost op: 15-09-2021, 23:34:48 »

 je kunt dit virus ook bij je dragen/overdragen als je gevaccineerd bent. Het verkleint de kansen op uitbraken, heftige ziektebeelden en besmettingen als de QR groep ergens bijeen is, maar het is toch een vorm van schijnveiligheid omdat je niet 100% veiligheid hebt.

We gaan nooit 100% veiligheid krijgen. We moeten wel ons best doen voor de kwetsbaren onder ons, en zeker om voor hen die niet gevaccineerd kunnen worden of waarbij vaccinatie niet werkt (bijv vanwege medicatie die het afweersysteem onderdrukt), de maatschappij weer enigszins leefbaar te maken. Zodat ook zij naar het theater kunnen, of uit eten.
Gevaccineerden blijken minder virusload te hebben, en zijn dus minder besmettelijk voor anderen.
Bij de Delta-variant is dit weliswaar iets minder gunstig, maar toch echt gunstiger dan niet-gevaccineerden. En buiten dat blijft natuurlijk altijd dat je thuis blijft als je besmet bent of symptomen hebt.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02187-1
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #596 Gepost op: 16-09-2021, 08:22:37 »
En als je niet gevaccineerd bent, kun je je toch laten testen? Ik word echt zo moe van dat “je mag niet buitensluiten” gedoe. Er wordt niemand buitengesloten, behalve mensen die positief testen op Corona, en dat lijkt me nou juist de bedoeling. Als je niet gevaccineerd bent, kun je net zo goed naar het theater of whatever als iemand die wel gevaccineerd is. Ja, het kost iets meer moeite, maar het is echt geen buitensluiten.

Tuurlijk moet dat geen jaren zo blijven, dat geldt voor zoveel dingen. We willen ook niet nog jaren een masker op in het ov. Of nog jaren maximaal 75% op evenementen. Etc.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #597 Gepost op: 16-09-2021, 11:22:21 »
Als iemand die nu in de horeca werkt vind ik het huidige plan met coronatesten echt niet te doen. We moeten nu eigenlijk al iedereen verplicht registeren en placeren. Dat doen we zo goed mogelijk, maar lukt al nauwelijks. En mensen worden hier soms al bijzonder agressief door. Ik heb al een vrouw gehad die begon te schreeuwen omdat de deur open moest blijven voor doorluchting. Veel mensen lopen gewoon het restaurant binnen zonder zich te melden en als je er wel iets van zegt dan krijg je vaker dan niet weer te maken met agressiviteit. Dus hoe we een coronapaspoort moeten gaan controleren, ik weet niet hoe.

Het verbaasd mij ook dat ze zeggen dat ze geen BOA's gaan inzetten om gasten te controleren, want dat zou te onveilig zijn ??? Dus moeten wij het doen?

Dat komt nog bovenop dat we sowieso een mega personeelstekort hebben en gewoon geen tijd hebben om dit allemaal te doen, want het restaurant zelf moet ook doorlopen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #598 Gepost op: 16-09-2021, 11:29:17 »
Dat bedoel ik dus inderdaad D*N, het wordt nu bij het personeel neergelegd, die er geen ervaring mee en er geen tijd voor hebben.




Een particuliere school in Amsterdam heeft al een brief gestuurd over dat niet-gevaccineerden niet welkom zijn. Ze hebben het teruggedraaid, een QR-code tonen met negatieve testen is nu ook akkoord

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/291768/

Je zal maar in de afronding van je opleiding daar zitten en ineens 3x per week moeten testen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Stelling van de dag
« Reactie #599 Gepost op: 16-09-2021, 12:55:10 »
Ik vind dat Corona paspoort zo'n onzin. Mijn opa en oma zijn dementerend, maar willen af en toe nog wel ergens uit eten in een restaurant om de hoek. Dat is hun dagje uit, omdat je op die leeftijd ook nog wel wil genieten van lekker eten. Nu moeten ze serieus een nieuw mobieltje aanschaffen om een QR code te laten zien. Die mensen hebben al moeite met een klap telefoontje laat staan een modern mobieltje. Er word weer totaal niet gedacht aan oudere mensen.