Poll

De testvraag "De Mol is een man of vrouw" moet in de toekomst verdwijnen?

Ja
26 (17.3%)
Nee
124 (82.7%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender  (gelezen 10267 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Toelichting door Heinz: Dit topic startte op het WIDM-board maar om de discussie over gender breder te kunnen voeren hebben we met de moderators besloten het topic naar De Huiskamer te verplaatsen.

Een klassieke eerste vraag in de test van Wie is de Mol is: "De Mol is een man of vrouw"
Onder andere in aflevering 4 kwam deze vraag weer voorbij!

In hoeverre past deze vraag nog bij de huidige tijdsgeest omtrent genderdiversiteit en in hoeverre sluit de WIDM productie hiermee per definitie potentiele toekomstige non-binaire/queer BN'ers uit?
Leestip: https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gender/lhbti/waarom-die-angst-voor-non-binaire-mensen/

Door middel van deze poll wil ik bij jullie toetsen of jullie het eens zijn met mijn stelling dat deze vraag zo snel mogelijk uit de test moet verdwijnen.

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie meerwaarde zien als Wie is de Mol podium biedt aan een non-binaire/queer BN'er als kandidaat in de toekomst?
Ook ben ik benieuwd of jullie nog andere niet-genderinclusieve situaties in het programma terugzien?

Jullie reacties in dit topic wil ik aan het einde van het seizoen gebundeld aanbieden bij Rick Mccullough, tenzij hij hier niet persoonlijk al eerder reageert in dit topic.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 14:23:28 door Heinz »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2022, 22:26:14 »
Als een kandidaat zich niet als man of vrouw identificeert zullen ze de vraag zeker aanpassen. Zolang dit niet het geval is lijkt me er niks aan de hand.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2022, 22:31:26 »
Jelsir, dan heb ik ook een vraag aan jou: als ik op jouw profiel klik, dan geeft dat aan dat je een man van 29 uit Overijssel bent. Waarom heb je daar aangegeven dat je een man bent, als je echt van mening bent dat de vraag naar iemands geslacht niet meer passend is in deze tijd?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2022, 22:33:38 »
Jelsir, dan heb ik ook een vraag aan jou: als ik op jouw profiel klik, dan geeft dat aan dat je een man van 29 uit Overijssel bent. Waarom heb je daar aangegeven dat je een man bent, als je echt van mening bent dat de vraag naar iemands geslacht niet meer passend is in deze tijd?

Het .com forum loopt ook hopeloos achter en biedt geen extra/derde optie of pronouns mogelijkheid?

Edit: ik heb de subline nu gebruikt voor pronouns.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2022, 22:35:18 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2022, 22:34:14 »
Je kan t openlaten hoor  ;)

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2022, 22:34:34 »
Jelsir, dan heb ik ook een vraag aan jou: als ik op jouw profiel klik, dan geeft dat aan dat je een man van 29 uit Overijssel bent. Waarom heb je daar aangegeven dat je een man bent, als je echt van mening bent dat de vraag naar iemands geslacht niet meer passend is in deze tijd?

Goed punt. Het forum zou in dat opzicht wel wat kunnen verbeteren, door die vraag in het profiel te veranderen.

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2022, 22:36:02 »
Je kan t openlaten hoor  ;)

Dat is juist het exclusieve eraan. Stel je voor er is een kopje Religie in je profiel, en er staat Jodendom of Islam, zeg je dan ook tegen Christenen: "je kan het wel leeg laten?"

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2022, 22:37:50 »
Dat is juist het exclusieve eraan. Stel je voor er is een kopje Religie in je profiel, en er staat Jodendom of Islam, zeg je dan ook tegen Christenen: "je kan het wel leeg laten?"

Ik zou t dan zeker leeg laten

Ik zou dan in ieder geval niet neerzetten dat ik moslim ben

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2022, 22:38:54 »
Voordat deze discussie alle kanten uitgaat: zullen we het bij de vragen houden die Jelsir in de openingspost stelt?

De suggestie voor het forumprofiel gaan we achter de schermen bespreken.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2022, 22:39:05 »
Verdwijnen, nee. Aanpassen, ja. Er is in de mol geschiedenis, nog maar één keer een non-binair persoon geweest als kandidaat. Volgens mij was het toen ook aangepast naar een derde optie.

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2022, 22:41:13 »
Persoonlijk vind ik die vraag prima, het is gewoon een vraag die een schifting aanbrengt, en de opties die er in staan hoeven enkel betrekking te hebben op de huidige deelnemers. Zo werken alle vragen, dus met Heinz eens.

Wat ik wel jammer vind is de focus die tijdens het programma zo vaak gelegd wordt op gender, alsof het iets betekenisvols is dat er op een enkel moment een meerderheid man of vrouw is. Dat leidt mij enorm af.

Lang niet gepost hier, maar dit onderwerp gaat me altijd aan het hart. ;)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2022, 22:41:30 »
Zolang alle kandidaten zich identificeren als Man of Vrouw is er geen enkel probleem wat mij betreft. Je zou hooguit de tekst kunnen aanpassen. Of aan het begin van het seizoen een voetnoot bij deze vraag plaatsen in de trant van, met deze vraag bedoelen we of de kandidaat zich identificeert met een man of een vrouw.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2022, 22:47:42 »
Verdwijnen, nee. Aanpassen, ja. Er is in de mol geschiedenis, nog maar één keer een non-binair persoon geweest als kandidaat. Volgens mij was het toen ook aangepast naar een derde optie.

Welk seizoen of over wie heb je het?

Persoonlijk vind ik die vraag prima, het is gewoon een vraag die een schifting aanbrengt, en de opties die er in staan hoeven enkel betrekking te hebben op de huidige deelnemers. Zo werken alle vragen, dus met Heinz eens.

Wat ik wel jammer vind is de focus die tijdens het programma zo vaak gelegd wordt op gender, alsof het iets betekenisvols is dat er op een enkel moment een meerderheid man of vrouw is. Dat leidt mij enorm af.

Lang niet gepost hier, maar dit onderwerp gaat me altijd aan het hart. ;)

Ik ben inderdaad ook van mening uit ALLE vragen die je kan stellen over het spelverloop, dat deze gendervraag de eerste en makkelijkste vraag is die ook achterwegen gelaten kan worden.

Daarnaast is de AVROTROS/NPO groot ambassadeur van allerlei Pride programma's en documentaires. Neem dan de learnings uit die programma's ook mee in WIDM, wat het grootste publiek van allemaal heeft? Waarom een tweedeling maken tussen man/vrouw en dit benadrukken als AVROTROS/NPO heel goed weet dat er meer is dan dat...
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2022, 22:48:59 »
Ik denk dat een extra symbool op RN wel een optie zou zijn (mits technisch haalbaar), zeker omdat het wel praktisch is met pronounce.

Verder eens met Heinz. zolang alle kandidaten zich als man of vrouw identificeren, lijkt het me geen probleem. En ik kan me niet voorstellen dat ze mensen die zich hier niet in identificeren gaan uitsluiten van deelname.

Maar mocht het hele gender worden losgelaten, kan je ook de discussie krijgen of de 50/50 verdeling wel moet blijven. En dat vind ik juist wel weer een fijne verdeling voor de diversiteit en sfeer. (5/4/1 is natuurlijk ook helemaal goed)
Het zou toch jammer zijn als na 3 afleveringen alle vrouwen eruit zouden zijn.  ::hypocriet::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2022, 22:57:36 »
Van mij mag die vraag gelijk wel weg. Voor de test is-ie niet bepaald cruciaal (er zijn genoeg andere interessante vragen om te stellen) en hij levert toch een (kleine) bijdrage aan de beeldvorming dat man en vrouw de enige twee opties zijn.

Offline Nemi

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2022, 23:01:51 »
Wat mij betreft weg met die vraag! Want wat nu als er een genderneutraal persoon meedoet? Dan is die testvraag niet handig, maar ook zeker niet gepast. Dat ik (of sommigen van jullie) er zelf geen probleem mee heb mijn geslacht te noemen, dat wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen geldt.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2022, 23:02:50 »
Doe dan gelijk ook “is de mol penningmeester?” weg

Los van dat het dan penningpersoon moet worden is dit sowieso n oneerlijke vraag aangezien de penningpersoon hier t antwoord op weet

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2022, 23:22:41 »
Over extra mogelijkheden van geslacht aangeven op Realitynet kan ik zeggen dat we hier al mee bezig zijn om de mogelijkheden te vergroten. Dus dat zit zeker al in de planning ::jaja::.

Ik denk dat het bij wie is de mol erg simpel is. Ze nodigen gewoon tien mensen uit, mocht daar iemand tussen zitten die zich niet als man of vrouw identificeert dan maken ze een derde optie erbij of schrappen ze de vraag. Over het uitnodigen van een non-binair persoon denk ik ook dat het niet geforceerd hoeft te worden. Dat gaat vanzelf wel eens gebeuren.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2022, 23:32:28 »
Het weghalen van die vraag heeft volgens mij een flinke impact op de afvaller, met name bij de eerste test. Met 10 kandidaten en per kandidaat een antwoord, heb je maar gemiddeld 2 vragen goed. Nu zijn er uiteraard vragen waarbij hetzelfde antwoord geldt voor meerdere kandidaten. Maar dan toch, met wat pech heb je misschien maar een paar vragen goed. Met de huidige vraag 1 heb je meteen ongeveer 50% kan op tenminste één goed antwoord. Niet onbelangrijk.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2022, 23:54:03 »
Welk seizoen of over wie heb je het?

Aino uit de Finse mol 2.