Auteur Topic: Handicap, beperking en validisme  (gelezen 3077 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Handicap, beperking en validisme
« Gepost op: 30-07-2022, 21:44:04 »
Ik speel al een tijdje met het idee om een topic te beginnen over handicaps, beperkingen en validisme (ook naar aanleiding van diverse discussies in het covidtopic). Mijn plan was om het deze maand te openen, omdat juli Disability Pride Month is – dus op de valreep is het hier dan nog!

In dit topic wil ik de komende tijd verschillende onderwerpen behandelen rondom handicaps en beperkingen, zoals definities, identiteit, toegankelijkheid, validisme en discriminatie, eugenetica, handicap in de media, geschiedenis en ja, ook covid. Hierbij zal ik ook steeds zoveel mogelijk bronnen in de vorm van leestips en kijktips delen. Om zelf ook mijn informatie helder te kunnen opschrijven en presenteren zal ik vooral gebruikmaken van het boek Demystifying Disability van Emily Ladau, wat dan ook meteen de eerste leestip is.

Veel van de onderwerpen in dit topic gaan over de geleefde ervaringen van gehandicapte mensen en de consensus binnen disability communities. Daarbij wil ik graag van tevoren twee disclaimers maken:

1. De disability community is geen homogene groep. Gehandicapte mensen hebben verschillende diagnoses, ervaringen, gedachten en meningen. Er zijn altijd mensen met een andere mening dan de consensus en mensen met andere ervaringen dan gemiddeld. Ook veranderen meningen soms in de loop van de tijd, en zeggen bijvoorbeeld oudere bronnen andere dingen dan de activisten van vandaag. Ook ikzelf weet uiteraard niet alles, maar ik zal zo goed mogelijk mijn best doen om naar mijn beste kennis dingen uit te leggen.

2. Hoewel reacties uiteraard welkom zijn (graag zelfs, anders voelt het ook zo alsof ik in de lucht zit te posten), hoop ik dat iedereen zich realiseert dat geleefde ervaringen en een consensus binnen een minderheidsgroep geen dingen zijn waar je het niet mee eens kunt zijn of een debat over kunt voeren. Dit topic is wat mij betreft dan ook niet bedoeld als discussietopic, maar vooral als topic om van te leren en respectvol in gesprek te kunnen gaan.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #1 Gepost op: 30-07-2022, 21:49:33 »
Goed, dan beginnen we meteen bij het eerste onderwerp: wat is nu eigenlijk een handicap of beperking? Wat zijn de definities van deze woorden en wanneer ben je gehandicapt? En wat heeft chronische ziekte ermee te maken?

Laten we beginnen bij het woordenboek. De Van Dale is hier helaas niet zo nuttig. Pas bij beperking staat er een beginnetje van een definitie: “iem. met een beperking met een lichamelijke of geestelijke stoornis waardoor diegene niet goed kan functioneren”.

In het Engels is disability een stuk beter gedefinieerd: “a physical, mental, cognitive, or developmental condition that impairs, interferes with, or limits a person's ability to engage in certain tasks or actions or participate in typical daily activities and interactions.” (Merriam Webster)

Het VN-verdag handicap definieert het als volgt: “Personen met een handicap omvat personen met langdurige fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperkingen die hen in wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving.”

Op basis van deze definities vallen veel aandoeningen onder de noemer handicap of beperking, waaronder veel chronische ziektes. Niet iedereen met een handicap is chronisch ziek, maar iedereen die chronisch ziek past binnen de definitie van handicap of beperking.

Dat betekent echter niet dat iedereen zich ook zo identificeert! Gehandicapt zijn is niet zozeer een medische diagnose, maar vooral een sociale identiteit. Zoals de definitie van het VN-verdrag al aanstipt: het is niet altijd de aandoening die ons beperkt, het is ook de samenleving die vaak niet toegankelijk is en niet op ons is ingericht. Dit wordt ook wel het sociale model van handicap genoemd.

En omdat gehandicapt zijn geen medische diagnose is, zal niet iedereen met een aandoening of diagnose zich identificeren met deze term. Niet iedereen met een aandoening ervaart ook daadwerkelijk beperkingen in hun leven. En ook mensen die wel degelijk onder de definitie van handicap vallen, zullen zichzelf niet altijd zo zien. De maatschappij ziet een handicap of beperking vaak als iets negatiefs, en zeker mensen die op latere leeftijd gehandicapt worden hebben dit soms geïnternaliseerd: ze weigeren om zichzelf zo te noemen omdat ze dit als iets negatiefs zien.

Juist dat is ook waar Disability Pride Month aandacht voor vraagt. Gehandicapt zijn is helemaal niet negatief. Natuurlijk zijn dingen als ontoegankelijkheid of chronische pijn dat wel, maar gehandicapt zijn op zichzelf is een identiteit waar je trots op kunt en mag zijn – juist ook vanwege alle ontoegankelijkheid, discriminatie en mensenrechten waar we nog steeds voor moeten vechten.

Leestips:
Van Medisch naar Sociaal Model
Mijn eigen gedachtes over hoe mijn chronische ziekte me gehandicapt maakt en Disability Pride Month (beide in het Engels)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2022, 00:50:27 »
Mooi verwoord Starlight, dank je wel!
Kun je misschien iets zeggen ook over de terminologie die wel en niet gewenst is? Ik weet dat de termen ‘gehandicapten’, ‘mensen met een handicap’ en ‘mensen met een beperking’ gebruikt worden, maar weet zelf nooit zo goed wat ik het beste kan gebruiken.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2022, 09:19:52 »
Mooi topic Starlight, ik lees mee en zal ook af en toe meeposten om mijn eigen ervaringen hiermee te delen :)

Mooi verwoord Starlight, dank je wel!
Kun je misschien iets zeggen ook over de terminologie die wel en niet gewenst is? Ik weet dat de termen ‘gehandicapten’, ‘mensen met een handicap’ en ‘mensen met een beperking’ gebruikt worden, maar weet zelf nooit zo goed wat ik het beste kan gebruiken.

Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is: ik persoonlijk vind 'mensen met een beperking' een fijnere verwoording dan 'gehandicapten'. Dus over mezelf zeg ik ook altijd 'ik heb een lichamelijke beperking' ipv 'ik ben gehandicapt/ik heb een handicap'. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat over het algemeen meer gangbaar is, daar kan Starlight vast meer over vertellen :)
I will follow my inner gold

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2022, 11:46:21 »
Taalgebruik is mijn volgende onderwerp! Die had ik ook al uitgewerkt, dus die kan ik vanmiddag direct posten. Daarna gaat er wel steeds wat langer tussen de onderwerpen zitten, want er gaat toch nog best veel tijd zitten in dingen helder proberen op te schrijven, bronnen verzamelen etc :P

Mooi topic Starlight, ik lees mee en zal ook af en toe meeposten om mijn eigen ervaringen hiermee te delen :)
Zou heel fijn zijn als je ook dingen kunt en wilt delen ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2022, 16:25:35 »
Zoals beloofd het volgende onderwerp: taalgebruik rondom handicaps en beperking.

In het Nederlands zijn er twee termen die je kunt gebruiken: handicap en beperking. Dit zijn de meest neutrale termen die je kunt gebruiken en ze worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er wel een klein onderscheid. Er zijn bronnen (zoals bijvoorbeeld bij de leestip van gisteren, “Van Medisch naar Sociaal Model”) die het woord beperking gebruiken om te verwijzen naar wat je hebt, en handicap naar het feit dat de maatschappij ontoegankelijk is voor mensen met beperkingen. Ook vinden sommige mensen het woord gehandicapt niet ideaal vanwege de negatieve geschiedenis van het woord (in het Engels zijn handicap en handicapped bijvoorbeeld niet okee), en gebruiken ze het vooral bij gebrek aan een beter alternatief.

Het woord beperking heeft namelijk één groot probleem: er is geen “identiteit eerst” alternatief. “Identiteit eerst”-taalgebruik en “persoon eerst”-taalgebruik zijn twee manieren om naar mensen met een beperking te kunnen verwijzen. “Persoon eerst” houdt in dat je eerst naar de persoon verwijst: “een man met een handicap” of “een vrouw met een beperking”. “Identiteit eerst” houdt in dat je iemands identiteit als gehandicapt eerst noemt en dus een bijvoeglijk naamwoord gebruikt: “een gehandicapt persoon”. Veruit de meeste mensen hebben een sterke voorkeur voor identiteit eerst. Bij alle andere identiteiten zou je het ook zo zeggen – “een biseksueel persoon” of “een Nederlands persoon”, niet “een persoon die biseksueel is” of “een persoon die Nederlands is”.

Vaak is deze sterke voorkeur ook een pushback tegenover mensen die claimen dat het negatief is om jezelf gehandicapt te noemen, en dat je jezelf “persoon met een handicap/beperking” moet noemen omdat je in eerste instantie een mens bent en niet je handicap. Daar tegenover stellen gehandicapte mensen dat een handicap wel degelijk onderdeel is van je identiteit, dat het geen negatief woord is, en dat als je ons moet scheiden van onze handicap om ons als persoon te zien dat vooral iets zegt over je eigen vooroordelen.

Zelf gebruik ik identiteit-eerst en persoon-eerst door elkaar, afhankelijk van wat beter loopt in de zin. Dit is puur hoe ik het persoonlijk doe, maar ik ben hier niet de enige in (het boek dat ik gebruik, Demystifying Disability, doet het bijv. ook). Er is hier ook niet echt sprake van goed of fout, maar vooral een historische ontwikkeling. Het belangrijkste punt is dat je luistert naar gehandicapte mensen zelf, en niet steeds per se “persoon met een handicap” moet zeggen (in tegenstelling tot wat veel niet-gehandicapte mensen claimen). “Gehandicapte mensen” is prima als je het over de hele groep hebt*. Natuurlijk zijn er wel altijd individuele mensen die iets anders prefereren, dus als je het over één specifieke persoon wil hebben kun je natuurlijk altijd even vragen wat die persoon wil.

*Als je het over specifieke aandoeningen hebt gaat dit trouwens niet altijd op. Bij ziektes is persoon-eerst meestal de enige optie omdat er überhaupt geen bijvoeglijk naamwoord is – denk aan “persoon met MS”, “persoon met astma” etc. Bij beperkingen die geen ziekte zijn, is identiteit-eerst wel vaak geprefereerd: “doof persoon”, “blind persoon”, “autistisch persoon” etc. Soms worden hierbij ook hoofdletters gebruikt om onderscheid te maken tussen de handicap en de culturele identiteit, bijv. een doof persoon is doof, een Doof persoon is daarnaast ook onderdeel van dovencultuur, spreekt gebarentaal etc.

Verder zijn er nog meer woorden die je vaak ziet als het gaat om beperkingen, maar die je beter niet kunt gebruiken:
- Invalide en mindervalide. Deze woorden betekenen letterlijk respectievelijk “niet waardig/geldig” en “minder waardig/geldig”. Daarom zouden ze nooit gebruikt moeten worden. Helaas zie je ze nog wel vaak bij termen als bijvoorbeeld invalidentoilet en invalidenparkeerplaats. In plaats hiervan kun je bijvoorbeeld “toegankelijk toilet” en “toegankelijke parkeerplaats” gebruiken, want dat is wat het eigenlijk zijn.
- “Special needs”. Gehandicapte mensen hebben geen “special needs”, ze hebben gewoon dezelfde behoeftes als iedereen. Ze hebben alleen soms andere manieren nodig om ze te bereiken, maar dat maakt het nog niet een speciale behoefte.
- Rolstoelgebonden. Mensen zitten niet vastgebonden aan hun rolstoel, ze gebruiken een rolstoel. Iemand is dus een rolstoelgebruiker. Een rolstoel vergroot juist iemands bewegingsvrijheid, en daarnaast kunnen veruit de meeste rolstoelgebruikers nog in bepaalde mate staan of lopen (alleen doet het bijvoorbeeld pijn, kunnen ze niet ver lopen of kunnen ze alleen op goede dagen lopen). Een woord als rolstoelgebonden draagt alleen maar bij aan stigma’s.

Verder zijn eufemismen voor handicap of beperking ook niet nodig: gehandicapt zijn is niet intrinsiek iets negatiefs, dus je hoeft er niet voorzichtig omheen te praten.

Leestips:
Gehandicapte is geen zelfstandig naamwoord
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2022, 21:50:58 »
Dank je wel!!! Heel interessant en leerzaam. Vraag: is de term ‘leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften’ in het onderwijs dan eigenlijk ook niet goed? Het gaat daarbij zeker niet per definitie over leerlingen met een beperking, maar vaak wel (autisme, adhd, hoogbegaafd etc). Ik vraag dit vanwege je opmerkingen over ‘special needs’
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #7 Gepost op: 1-08-2022, 10:42:33 »
Goede vraag, dat zou ik ook niet weten! Ik denk dat het niet direct een probleem zou moeten zijn zolang het geen eufemisme is voor gehandicapte leerlingen. Het gaat nu meer om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben dan om alle leerlingen met een beperking, dus dan is het logisch om een specifiekere term te gebruiken. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er een betere bewoording voor mogelijk is, bijvoorbeeld iets met accommodaties of ondersteuning ipv behoeften.

Maar ondanks dat ik onderwijs heel interessant vind, is juist handicap en onderwijs niet een gebied waar ik heel veel verstand van heb (en zelf ook geen ervaringsdeskundige in ben). Ik zal nog wel proberen om daar ook bronnen over te vinden een keer. Sowieso is de docuserie "Mari Staat Op" (te zien op de NPO) een aanrader, één van de afleveringen gaat ook voor een deel over speciaal onderwijs en inclusief onderwijs.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #8 Gepost op: 1-08-2022, 11:54:25 »
Mari staat op is zeker interessant om te bekijken. Wat ik interessant vond is de vraag in hoeverre je een 'gehandicapte' helpt door hem anders te maken (naar een speciale school, aanpassingen te doen in het openbaar vervoer) of dat je een 'gehandicapte' juist beter zo normaal mogelijk kan behandelen om hem/haar zo zelfstandig en volwassen mogelijk te maken.

Met name in het onderwijs speelt deze kwestie enorm. Ik vind het erg goed dat kinderen met een beperking zoveel mogelijk normaal onderwijs krijgen. Hiermee geef je een duidelijke boodschap af dat kinderen met een beperking ook normaal zijn en komen 'gezonde' kinderen ook in aanraking met kinderen die andere behoeften hebben. Ik heb zelf ooit lesgegeven aan een jongen in een elektrische rolstoel. Zijn ouders hebben hemel en aarde moeten bewegen om hem van het speciaal onderwijs over te laten stappen naar een normale school. Toen hij naar de middelbare school ging, begon de riedel weer van voor af aan. De middelbare school wilde hem niet accepteren, omdat een klasgenoot met hem mee moet gaan naar de wc om de deur open en dicht te doen (dat was letterlijk het enige waar hij hulp bij nodig had). Daar heb ik me echt enorm over opgewonden; dat kan toch niet!

Tegelijkertijd zie ik in onderwijsland (ook op de basisschool waar ik werk) een huiver om kinderen met een beperking toe te laten, simpelweg omdat de mankracht ontbreekt. Ik zou met liefde en plezier meer kinderen met een beperking in mijn klas willen hebben (zie mijn visie hierboven!), maar je kunt het (ten opzichte van de andere kinderen) niet maken om onevenredig veel aandacht aan één kind kwijt te zijn. Je kan en mag niet 20 kinderen laten ondersneeuwen, omdat één kind extra aandacht nodig heeft. Dit klinkt misschien heel hard, maar is met de huidige lerarentekorten wel de consequentie. Is een kind dan niet beter af op een school waar hij/zij wel individuele aandacht krijgt?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #9 Gepost op: 1-08-2022, 14:54:03 »
Wat mij betreft gaan inclusiviteit en toegankelijkheid om de hele samenleving zo inrichten, dat mensen met een beperking ook volwaardig mee kunnen doen. Daar zal ik bij latere onderwerpen ook nog op terugkomen.

Inclusief onderwijs houdt voor mij dan ook in dat het hele onderwijs anders ingericht moet worden, niet dat gehandicapte leerlingen moeten meedraaien in het reguliere onderwijs met geen enkele accommodatie, of dat er van leerkrachten verwacht wordt dat zij alles maar op hun schouders moeten nemen (zeker niet met de huidige werkdruk en het lerarentekort). In het huidige onderwijs denk ik ook dat voor sommige kinderen het speciaal onderwijs wel de beste oplossing is.

Maar in een ideale wereld zou er geen segregatie zijn, maar zouden (bijvoorbeeld) "regulier onderwijs" en "speciaal onderwijs" overal bij elkaar op dezelfde school aanwezig zijn, waarbij zoveel mogelijk vakken samen worden gevolgd maar er ook ruimte is voor aparte kleinere klassen, extra persoonlijke ondersteuning door onderwijsassistenten, etc.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook genoeg beperkingen waarmee veruit de meeste leerlingen al meedraaien in het reguliere onderwijs. Denk aan autisme, ADHD of dyslexie, maar ook chronische ziektes. In goed inclusief onderwijs zouden leerlingen met zulke aandoeningen ook betere ondersteuning en accommodaties krijgen (zonder dat dit allemaal op de schouders van leraren terechtkomt).

Maar ja... dat is een optimistische visie met het huidige onderwijsbeleid. En dan focust dit zich allemaal nog op primair en secundair onderwijs. Studeren met een handicap is helaas al helemaal niet vanzelfsprekend en komt met nog veel meer drempels. Te vaak wordt er geen rekening mee gehouden dat studenten met een beperking überhaupt bestaan.

Overigens heeft Ieder(in) ook informatie over inclusief onderwijs: https://iederin.nl/onze-doelen/onderwijs/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #10 Gepost op: 1-08-2022, 15:46:04 »
Wat mooi verwoord starlight.  Ik ga zeker meelezen. Heel interssant allemaal.
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #11 Gepost op: 1-08-2022, 19:07:16 »
Helemaal eens met wat je schrijft Starlight!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #12 Gepost op: 1-08-2022, 19:18:00 »
Ik kan me zeker vinden in het idee van een aangepaste vorm van algemeen lesgeven. Ik zelf heb nooit problemen gehad met mijn autisme binnen het presteren op de lagere school. Het kwam vaker ten uiting buiten schooltijd als ik met klasgenoten speelde of juist niet speelde. (Pesterijen en dergelijken.)

Daarnaast was mijn diagnose ook best wel laat, namelijk op de middelbare school pas, hierom heb ik de "normale" gang van zaken al goed genoeg meegemaakt om de reguliere school af te ronden. Ook ben ik er wel blij mij. Aangezien ik ook vrienden heb die autistisch zijn, en ik van velen hoor dat ze niet echt goed snappen hoe het precies werkt. Dit omdat de diagnose vaak al jong gesteld wordt en de uitleg hiervan vaak gelimiteerd is tot de ouders. Ik heb ook een groot deel van de uitleg meegekregen dus snap ik sneller en beter waarom en hoe ik op bepaalde situaties reageer.

Dat wil niet zeggen dat er geen "Speciaal" onderwijs nodig is, integendeel. Er zullen veel kinderen zijn die desondanks alle goede bedoelingen het gewoon niet kunnen redden op een reguliere schoolomgeving. Om deze kinderen dan dat alternatief te bieden is dan eigenlijk wel fijn. Het probleem is echter een vorm van segregatie zoals al aangegeven, maar ook een soort verwachtingspatroon in het latere leven. Waarbij je verwacht altijd wel geholpen te worden zoals je al werd geholpen op de basisschool
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #13 Gepost op: 5-09-2022, 18:31:36 »
Het heeft even geduurd (want het is soms lastig om de juiste bewoordingen op papier te krijgen over een onderwerp als dit en ik was er heel lang niet tevreden mee), maar het is tijd voor het volgende onderwerp: validisme.

In het Engels wordt het woord ableism gebruikt, en ook dit wordt in het Nederlands wel eens letterlijk overgenomen. Als we het hebben over validisme, bedoelen we discriminatie en vooroordelen tegenover mensen met een handicap. Maar eigenlijk gaat het nog iets verder dan dat. De definitie die Emily Ladau gebruikt in haar boek Demystifying Disability, is als volgt: “Ableism is attitudes, actions, and circumstances that devalue people because they are disabled or perceived as having a disability” – Validisme bestaat uit houdingen, acties en omstandigheden die mensen devalueren omdat ze gehandicapt zijn of als gehandicapt worden gezien. Dat is ook waarom we in het Nederlands het woord validisme gebruiken: omdat het gaat om de waarde die we iemand toekennen op basis van zijn lichamelijke, verstandelijke of psychische gesteldheid.

Validisme gaat niet alleen over individuen die gehandicapte mensen discrimineren: het is een structureel probleem. De samenleving is zo doordrongen van validisme, dat het vaak normaal wordt gevonden. Vrijwel alles in de wereld is gemaakt voor niet-gehandicapte mensen en voor hoe zij functioneren. Als je gehandicapt bent, zijn er daarom vaak een hoop drempels die je belemmeren om volwaardig mee te draaien in de maatschappij. Te vaak wordt dit gezien als een intrinsiek onderdeel van iemands handicap, terwijl iemand prima mee had kunnen doen als we de maatschappij anders hadden ingericht.

Maar in de praktijk zijn gehandicapte mensen te vaak een bijzaak, als er überhaupt al aan ons bestaan wordt gedacht. Toegankelijkheid is nog steeds geen recht in Nederland, maar een gunst: ook nieuwe huizen, gebouwen of bijvoorbeeld bruggen worden nog steeds ontoegankelijk gebouwd. Producten die nodig zijn of bedoeld zijn voor gehandicapte en chronisch zieke mensen worden als overbodig gezien of zelfs verboden (zie plastic rietjes). En dat zijn dan alleen nog maar voorbeelden van ontoegankelijkheid en institutioneel validisme: de manieren waarop mensen met een beperking worden gediscrimineerd door wetten en besluitvorming, en buiten worden gesloten van de samenleving.

Uiteindelijk komen alle vormen van validisme voort uit hoe gehandicapte mensen worden gezien in de samenleving. Dit beïnvloedt zowel hoe goed we mee kunnen doen in de maatschappij, als hoe anderen ons behandelen, als hoe we onszelf zien (geïnternaliseerd validisme).
Dit gaat om validistische vooroordelen als:
- Denken dat iemand niet echt gehandicapt is als ze niet (altijd) een hulpmiddel nodig hebben.
- Denken dat iemand niet echt gehandicapt is als de handicap onzichtbaar is.
- Denken dat chronisch zieke mensen de hele dag lui op de bank zitten.
- Denken dat gehandicapte mensen niet voor zichzelf kunnen praten of beslissingen kunnen nemen.
- Denken dat gehandicapte mensen per definitie een tragisch leven hebben en alleen maar lijden.
- Mensen niet geloven als ze het hebben over hun eigen beperkingen en geleefde ervaringen.
- Denken dat alle gehandicapte mensen genezen willen worden.
- Denken dat het beter is om dood te zijn dan gehandicapt.
- Een gehandicapt persoon als intrinsiek “kapot” zien, als iemand waar iets mis mee is.
- Gehandicapt zijn en de eigenschappen van gehandicapte mensen als intrinsiek onwenselijk zien.
- Maar ook: vergeten dat gehandicapte mensen überhaupt bestaan en ons compleet negeren.

Al deze ideeën en vooroordelen hebben consequenties voor het dagelijks leven van gehandicapte mensen. Het beïnvloedt onze kans op een baan, waar we kunnen wonen, hoe moeilijk het is om een uitkering te krijgen, een opleiding af te ronden, van voorzieningen als het OV gebruik te maken. Het beïnvloedt de zorg die we ontvangen, het onderwijs dat we ontvangen, de interactie met andere mensen, etc.

Op elk niveau van de maatschappij lopen gehandicapte mensen aan tegen discriminatie, uitsluiting en ontoegankelijkheid omdat ons bestaan en onze mensenrechten niet worden meegenomen in besluitvorming. Gehandicapte mensen worden vaak niet als volwaardig mens gezien met volwaardige rechten. Te vaak wordt er naar ons gekeken vanuit een liefdadigheidsmodel: alsof we zielige mensen zijn die maar heel dankbaar moeten zijn wanneer er überhaupt naar ons wordt omgekeken. Maar dan zie je ons dus als minderwaardig, en niet als een gelijkwaardig persoon die dezelfde rechten verdient als ieder ander. Mensenrechten zijn, zoals het woord al zegt, een recht, geen gunst.

Validisme is een te groot onderwerp om volledig te kunnen behandelen, maar ik hoop dat dit een klein beetje inzicht heeft gegeven in de verschillende manieren waarop validisme zich manifesteert in de samenleving. Als je eenmaal weet wat het is, ga je het steeds vaker zien.

Leestips
Waarom je relschoppers geen idioten moet noemen
Men is tevreden met de kruimels
De Twitter-hashtag #AlledaagsValidisme

Kijktips

"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #14 Gepost op: 6-09-2022, 17:17:00 »
Mooi beschreven, Starlight! En interessante artikelen. Goed om dat onder de aandacht te brengen, want bepaalde termen zijn dusdanig ingeburgerd in ons taalgebruik dat we er eigenlijk niet bij stilstaan dat het een validistische term is (net zoals bijvoorbeeld 'ik ben een autist/ik ben daar heel autistisch in' wanneer je niet bent gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis).

Van het lijstje met vooroordelen dat je hebt gepost herken ik deze het meeste:

Citaat
- Denken dat alle gehandicapte mensen genezen willen worden.

Als iemand nu zou zeggen: er is een wondermiddel en morgen kun je van je handicap af zijn, zou ik daar echt even over moeten nadenken. Een beperking hebben heeft uiteraard een hoop nadelen maar ik haal er ook echt goede dingen uit en het hoort bij me ::jaja::.

Voor de rest ervaar ik niet enorm veel obstakels in mijn dagelijkse leven: wel vind ik het altijd heel irritant als er bijvoorbeeld in gebouwen ofzo trappen zijn waar dan geen leuning is (of een te korte leuning). Maar onderstaande punten heb ik persoonlijk (nog) geen last van:

Citaat
-Denken dat gehandicapte mensen niet voor zichzelf kunnen praten of beslissingen kunnen nemen.
- Mensen niet geloven als ze het hebben over hun eigen beperkingen en geleefde ervaringen.
- Een gehandicapt persoon als intrinsiek “kapot” zien, als iemand waar iets mis mee is.
 -Maar ook: vergeten dat gehandicapte mensen überhaupt bestaan en ons compleet negeren.

Dus daar ben ik heel blij mee en ik weet ook dat er heel veel mensen zijn bij wie dit niet het geval is. Ik heb gewoon een heel erg fijn sociaal netwerk (ja, RN-ers, voel jullie absoluut ook aangesproken ::love::) en heel veel geluk daarmee. Plus ik ben nog heel zelfstandig doordat ik in het dagelijks leven geen rolstoel nodig heb, dat scheelt ook heel erg.

Wat betreft bijbaantjes zoeken heb ik validisme altijd ontweken door op mijn cv/motivatiebrief niet te vermelden dat ik een beperking heb (wel meteen bespreekbaar gemaakt tijdens sollicitatiegesprek). Dat blijf ik wel doen want ik denk dat dat wel een ding zou zijn als ik het wel zou vermelden.
I will follow my inner gold

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #15 Gepost op: 7-09-2022, 18:30:40 »
Fijn topic!
Ik zag dit lijstje en ik dacht, misschien is het handig als context als ik even wat voorbeelden geef van dingen die mij als rolstoelgebruiker (regelmatig) gebeuren.
Citaat
Dit gaat om validistische vooroordelen als:
- Denken dat iemand niet echt gehandicapt is als ze niet (altijd) een hulpmiddel nodig hebben.
- Denken dat iemand niet echt gehandicapt is als de handicap onzichtbaar is.
- Denken dat chronisch zieke mensen de hele dag lui op de bank zitten.
- Denken dat gehandicapte mensen niet voor zichzelf kunnen praten of beslissingen kunnen nemen.
- Denken dat gehandicapte mensen per definitie een tragisch leven hebben en alleen maar lijden.
- Mensen niet geloven als ze het hebben over hun eigen beperkingen en geleefde ervaringen.
- Denken dat alle gehandicapte mensen genezen willen worden.
- Denken dat het beter is om dood te zijn dan gehandicapt.
- Een gehandicapt persoon als intrinsiek “kapot” zien, als iemand waar iets mis mee is.
- Gehandicapt zijn en de eigenschappen van gehandicapte mensen als intrinsiek onwenselijk zien.
- Maar ook: vergeten dat gehandicapte mensen überhaupt bestaan en ons compleet negeren.

- Regelmatig dat mensen in de winkel mij met rolstoel en al optillen omdat ze er langs willen/in het schap willen waar ik bij ben/ik in de weg sta. Dan vergeten ze even dat ik geen voorwerp ben maar een persoon.
- Als ik ergens ben met iemand anders (bv mijn moeder) gaan ze aan haar vragen hoe het met mij is, wat ik heb, of ik iets wil drinken etc.
- een kennis van vroeger kwam een keer naar me toe en zei dat ze vroeger toen ik net ziek was ze me nooit geloofde (toen ik kind was en zij volwassene). Maar nu ze me in de rolstoel zag was het opeens helemaal duidelijk. (waarom ze de noodzaak voelde dat met mij te delen weet ik ook niet)
- random mensen op straat die ik niet ken die op me af lopen met de vraag "wat is er mis met je?"  (Heeeeel vaak! Het is niet erg om het er over te hebben. Maar mijn medische geschiedenis is geen gesprekstarter. Stel je voor dat ik een traumatisch ongeluk had meegemaakt ofzo. Als ik je ken of we hebben al een tijdje een fijn gesprek is het zeker geen taboe, maar denk even wat je vraagt.)
- een priester die op een bruiloft mij in mn rolstoel zag en zonder te vragen zn handen boven mn hoofd hield en vanalles momeplde. Wilde me genezen denk ik? Zijn god duidelijk niet want ik ben nog steeds ziek ;D
- als ik naar een concert wil moet ik speciale tickets kopen vaak. Dat is prima, snap dat niet alle plekken toegankelijk kunnen zijn. Als ik dan met vrienden wilt gaan kan dat alleen niet. Je kunt dan een ticket er bij kopen. Een "begeleider". Verder mag er niemand bij de rolstoel plekken. Dus je kunt nooit met vrienden naar een concert. En je partner is altijd begeleider ipv partner.
- heel vaak dat mensen me hulp aan willen bieden (heel lief) en als ik dan zeg "nee, bedankt het lukt wel!" Dat ze door blijven gaan. En als ik dan blijf aandringen dat ik het niet wil worden ze boos "NOU DAN NIET HOOR IK WILDE ALLEEN MAAR HELPEN!!!!"



Wil daarmee niet zeggen dat de mensen uit deze voorbeelden slechte mensen zijn oid. Maar wel dat dit heel deprimerend is als je elke keer dat je de deur uit gaat iets dergelijks mee maakt.
Stel je voor je gaat boodschappen doen. Onderweg moet je 3x een omweg nemen omdat de weg versperd is (maar andere mensen kunnen wel langs). Dan kom je in de winkel en tilt iemand je zomaar op. Net als je bent bekomen van de schrik ga je afrekenen en pakt iemand je spullen uit je hand om je te helpen. Als je dan vriendelijk bedankt worden ze boos. Een beetje beduusd loop je dan de winkel uit. En nog voordat je buiten bent komt een wildvreemde man op je af om te vragen wat er met je is gebeurd. En dan mag je nog via een omweg naar huis omdat de weg nog steeds overal open ligt.

Dat wordt heel snel heel vermoeiend als het vaak gebeurt. En het gebeurt vaak. Heel vaak.

Het frappante is als ik een dag later een betere dag heb en mijn rolstoel niet gebruik heb ik van 0 van deze dingen last, ookal heb ik dezelfde beperking. Het is puur het feit dat ik zit als ik buiten ben die er voor zorgt dat mensen mij anders behandelen. Terwijl mijn rolstoel zo fijn is! Het geeft me zo veel vrijheid en ik hou echt van mijn wielen!
Het enige vervelende is de reactie van de wereld op mijn rolstoel.
(Als je zelf herkent dat je anders naar mensen kijkt zodra je een hulpmiddel ziet vraag ik je eens goed na te denken waarom dat is, en goed na te gaan of je ze dan anders behandelt en of dat fair is  :)  )
« Laatst bewerkt op: 7-09-2022, 18:35:05 door AaPje16 »
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #16 Gepost op: 7-09-2022, 20:33:32 »
Interessant en verhelderend om te lezen vanuit al jullie perspectieven. Dank voor het delen!

Ik schrik eigenlijk best wel van sommige dingen. Dat er serieus mensen zijn die je met rolstoel en al oppakken omdat ze er bij willen. ::oink:: Hoezo doe je dat? (Dat geldt natuurlijk ook voor de andere dingen die jullie zeggen, maar hier verbaasde ik me denk ik het meest over.)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #17 Gepost op: 7-09-2022, 23:07:07 »
Ja ik was ook te verbaasd om te reageren op dat moment. Maar ik ken mensen die dat vaker is gebeurd, waarna ze spikes aan hun handvaten achterop hebben gemaakt zodat mensen niet ongevraagd aan hun rolstoel kunnen komen  ;D

Er heeft ook wel eens iemand die ik niet kende haar jas over mn rolstoel gehangen (toen ik er in zat !!!) "dat mag wel even toch"
Uhm nee? Ik ben geen kapstok  ::niet-ok::

We worden soms echt behandeld als voorwerpen ipv als mensen.

Weet ook niet helemaal waar dat vandaan komt, dat mensen soms vergeten dat we mensen zijn ofzo.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #18 Gepost op: 8-09-2022, 07:45:58 »
Jeetje, idem als Kaaasje, ik schrik ook van veel dingen. Van de onbeschoftheid en hoe idioot mensen kunnen doen. Hoewel ik al veel onbeschofte lompe mensen ben tegengekomen en van zo'n verhalen gehoord, dus het zou geen verrassing meer moeten zijn, maar toch...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #19 Gepost op: 8-09-2022, 10:33:46 »
Starlight: is het misschien een idee om hier méér mee te doen dan je verhaal hier op RN uit de doeken te doen? Ik heb met verbazing zitten lezen, en ik dacht: hier moet méér aandacht voor komen.

Niet de onderwerpen zélf, maar de manier waarop je dit onder woorden brengt. Ik weet niet welke delen compleet van jezelf zijn en welke delen het resultaat van gedegen research. Dat boek, dat je noemde, bedoel ik dus. Maar dat maakt in deze context niet uit, het is té belangrijk om dit verhaal ook búiten RN onder de aandacht te brengen. Het is overigens nog niet compleet.

Overigens kan het ook een heel andere kant opgaan. Ik beschouw het volgende verhaal als een incident: jaren geleden stond ik in december in een rij te wachten om kerstzegels te kopen. Er kwam een veouw binnen met een scootmobiel, die zich een weg baande langs de wachtenden, en meteen vooraan bij een (op dat moment gesloten) veekoopdesk stond. En ja hoor, ze wilde meteen geholpen worden. Vriendelijke verzoeken van de baliemedewerker ten spijt, ze ging niet weg.  Toch is ze met enige dwang, zelfs met de dreiging dat de politie erbij gehaald zou worden, de winkel uit gezet, haar decemberzegels mocht ze elders zien te  bemachtigen. Ze beriep zich erop dát ze niet goed ter been was, en vond dat  ze er recht op had om de rij op die manier te omzeilen. Ik zei al: ik beschouw dit als een naar incident.

Misschien ben je er overigens al mee bezig om je verhaal in een bepaalde vorm te gieten, voor gebruik búiten Realitynet, zo niet: dan stimuleer ik je hierbij om dat vooral wél te doen.
« Laatst bewerkt op: 8-09-2022, 10:35:34 door Bodejos »