Auteur Topic: Waar denk je NU aan?  (gelezen 1785994 keer)

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19880 Gepost op: 23-06-2012, 07:16:58 »
Eigenlijk wel zo prettig om een nieuw liefje maar 1 dag per week te zien... iets met rustig opbouwen, ontdekken etc.

Hmmmm volgens mij heb ik dat ooit ook wel eens tegen mijn dochter verteld.... Die zat toen ineens 3x op diezelfde zondag in de kerk.
Heeft gelukkig niet lang geduurd ::bravo::

Geen goed idee Koebeest, dat moet je anders aan gaan pakken :o
??? eerst is het wel goed en dan moet ik het anders aan gaan pakken  ??? En 3x op zondag in de kerk....de kans is zééééér klein dat je mij daar zal vinden  ;D

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19881 Gepost op: 23-06-2012, 14:07:35 »
??? eerst is het wel goed en dan moet ik het anders aan gaan pakken  ??? En 3x op zondag in de kerk....de kans is zééééér klein dat je mij daar zal vinden  ;D
Ik ging er wel eens heen omdat ze daar lekkere boterkoek hadden ;D ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19882 Gepost op: 24-06-2012, 08:12:23 »
Wel,aan Lukie's stoppen met roken.Als je eens zou beginnen met stoppen van drinken van dat gele water want misschien rook je enkel om de vieze smaak van dat "bier" te verdoezelen?  ;D ;D

Maar serieus nu:Uit eigen ervaring weet ik dat het meteen volledig stoppen moet zijn,want afbouwen  ::ohno:: op het werk mogen wij roken en ik had al een paar keer afgebouwd tot nog 1 sigaretje per dag,maar 1 keer een klote dag en hop,ik was terug vertrokken.

En vooral de vooropgestelde datum vind ik totaal verkeerd(2 juli is het toch he?).Vakantie net begonnen,de Tour volop bezig,spannende ritten als koersliefhebber zitten kijken,een terrasje doen en bij een glaasje hoort automatisch een....en nog van die dingen waar de verleiding tijdens je verlof het grootst is.Ik zou wachten tot de eerste werkdag na het verlof.Want ik ga er van uit dat er op school(binnen dan toch)sowieso niet gerookt mag worden en je het reeds gewoon bent om al die uren niet te roken?Dit lijkt mij een geschikter moment  ::jaja::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19883 Gepost op: 24-06-2012, 09:52:37 »
Kans op terugval is sowieso best aanwezig - of je geheel probeert te stoppen of afbouwt.
Afbouwen heeft grotere kans van slagen; zodat dat in de praktijk vaker wordt aangeraden aangezien gefaalde stoppogingen nogal demotiverend kunnen werken.

Verder gaat het erom bij afbouwen dat patronen worden doorbroken. Zo is bv een van de mogelijke technieken om op gezette tijdstippen te roken; waarbij het tussendoor niet meer mag. Zo wordt het rookgedrag losgeweekt van de situatie, en het interval tussen 2 sigaretten kan wordt opgerekt zodat steeds verdere afbouw mogelijk is.
Alternatief kan je bijvoorbeeld minderen door stelselmatig de makkelijkste [bv eentje gewoon tussendoor] of juist de moeilijkste [bv de eerste van de dag] weg te laten. Welke het beste werkt is zeer persoonsafhankelijk.
Het lichaam komt over de nicotine-afhankelijkheid heen in 2 weken. Sure, die periode is -laten we zeggen- niet de tofste periode uit je leven, maar het is objectief wel te overzien. Het probleem, en de reden voor veelvuldig terugval, is zoals Koekoe hierboven al meldde de situatie. Vaak stressvolle situaties, maar ook soms dat wederom beginnen te makkelijk is. Bv een vriend die bij weggaan per ongeluk z'n sigaretten vergeet, waarna eentje geen kwaad kan - en hoppakee, ineens is het hele pakje op.

In het bijzonder bij het ineens volledig cold-turkey stoppen is het belangrijk om situaties volledig rookvrij te maken. Dus niet alleen sigaretten en asbakken weggooien [of evt die hele mooie handgemaakte uit ExotischLand bij iemand laten opslaan] - maar ook bijvoorbeeld situaties waarin je vaak rookt tijdelijk te mijden.

Verder kunnen 'implementation intentions' wellicht helpen. Hierbij geef je voor jezelf vooraf gedetailleerd aan wat je in welke risicosituatie doet. Bijvoorbeeld "Als ik in de pauze eigenlijk wil gaan roken, dan ga ik even met Pieternelleke praten, want Pieternelleke heeft een hekel aan rokers." Zowel het als-dan geheel is hier enorm belangrijk, als de specifiekheid van de situatie en het gevolg.
De techniek klinkt nogal kinderlijk, maar doordat je vooraf al een strategie hebt bedacht hoef je daar op het moment zelf niet meer over na te denken. En aangezien je al over de situatie hebt nagedacht, zal je de intentie zelf ook eerder herinneren. Werkt vrij goed in de praktijk, en is ook vrij makkelijk aan te leren.


Enfin, tot zo-ver het college van deze ochtend over Stoppen met roken :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19884 Gepost op: 24-06-2012, 10:03:47 »
dat ik niks had moeten zeggen  :-[
maar goed nu de beer los is toch maar uitleg over de datum.

Ik stop juist in het begin van de vakantie omdat dan de "werkstress" weg is.
Ik niet meer de vaste momenten in de dag heb (de eerste als ik in de auto stap naar mijn werk, de tweede bij het verkeerslicht halverwege de route naar mijn werk, de derde in de ochtendpauze, de vierde in de lunchpauze, de vijfde als de kinderen weg zijn, de zesde in de auto naar huis, etc).

Asbakken en sigaretten gaan inderdaad het huis uit dan en ik ben al eerder cold turkey gestopt. Das niet zo'n groot probleem voor mij. Natuurlijk onlogisch omdat ik weer begonnen ben, maar die 2 weken kom ik redelijk makkelijk door is mijn ervaring. Het zijn de momenten erna maar die verwacht ik niet zo veel meer, omdat in mijn omgeving niet zo veel gerookt wordt. Dus gaat goed goedkomen ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19885 Gepost op: 24-06-2012, 10:38:56 »
dat ik niks had moeten zeggen  :-[


Jawel, je moet ons de kans geven om mee te leven en te supporten enzo ::hug:: ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Pierre1830

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Leve het leven
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19886 Gepost op: 24-06-2012, 11:04:31 »
Mijn ervaring wat stoppen met roken betreft:
Ik was een stevige roker, de laatste jaren rookte ik 6 pakjes shag per week. En toen zaten er nog 40 shaggies in een pakje.
Het roken is bij mij begonnen toen ik een jaar of 14 was.
Een paar keer heb ik geprobeerd om af te bouwen, maar dat is steeds in een mislukking geeindigd.
Het klopt, dat je je lichamelijke verslaving in 2 à  3 weken overwonnen hebt, maar bij afbouwen blijf je jezelf pesten. Iedere keer dat je er een opsteekt wordt je nicotine afhankelijkheid weer geactiveerd.
De enige manier om te stoppen is inderdaad cold turkey, voor mij wel in ieder geval wel.
Het is een kwestie van een knop omdraaien en voor jezelf echt het besluit nemen dat je niet meer afhankelijk wilt zijn van de nicotine.
De eerste keer, dat ik cold turkey stopte heb ik het ongeveer 3 maanden volgehouden. Ik had nog steeds moeite met volhouden, blijkbaar was mijn motivatie niet sterk genoeg. Er brak toen brand uit bij ons in de keuken en ik lag met brandwonden in het ziekenhuis. Ik ben toen, in het ziekenhuis, weer aan het roken geslagen.
De tweede keer was mijn motivatie veel sterker. (lichte hartaanval en gedotterd).
Toen heb ik echt de knop omgezet, en het besluit genomen om een niet- roker te worden.
Omdat de motivatie nu heel goed was heeft het me eigenlijk helemaal geen moeite gekost om te stoppen. De eerste paar weken heel veel water gedronken, wel 4 liter per dag, iedere keer als ik trek had in een sigaret.
Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik mijn laatste sigaret opstak. En in tegenstelling tot de vorige keer, maakt het me ook niets uit of er in mijn omgeving gerookt wordt. Motivatie is alles!
Het is goed, dat je een datum hebt bepaald en aan je omgeving bekend gemaakt hebt. Dat geeft jezelf meer kracht om het vol te houden.

Zorg dat je die laatste dag nog een half pakje of zo over hebt. Dat pakje gooi je dan ritueel weg in de vuilnisbak.
« Laatst bewerkt op: 24-06-2012, 11:08:29 door Pierre1946 »
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19887 Gepost op: 24-06-2012, 12:07:59 »
Mijn ervaring wat stoppen met roken betreft:
Ik was een stevige roker, de laatste jaren rookte ik 6 pakjes shag per week. En toen zaten er nog 40 shaggies in een pakje.
Het roken is bij mij begonnen toen ik een jaar of 14 was.
Een paar keer heb ik geprobeerd om af te bouwen, maar dat is steeds in een mislukking geeindigd.
Het klopt, dat je je lichamelijke verslaving in 2 à  3 weken overwonnen hebt, maar bij afbouwen blijf je jezelf pesten. Iedere keer dat je er een opsteekt wordt je nicotine afhankelijkheid weer geactiveerd.
De enige manier om te stoppen is inderdaad cold turkey, voor mij wel in ieder geval wel.
Het is een kwestie van een knop omdraaien en voor jezelf echt het besluit nemen dat je niet meer afhankelijk wilt zijn van de nicotine.
De eerste keer, dat ik cold turkey stopte heb ik het ongeveer 3 maanden volgehouden. Ik had nog steeds moeite met volhouden, blijkbaar was mijn motivatie niet sterk genoeg. Er brak toen brand uit bij ons in de keuken en ik lag met brandwonden in het ziekenhuis. Ik ben toen, in het ziekenhuis, weer aan het roken geslagen.
De tweede keer was mijn motivatie veel sterker. (lichte hartaanval en gedotterd).
Toen heb ik echt de knop omgezet, en het besluit genomen om een niet- roker te worden.
Omdat de motivatie nu heel goed was heeft het me eigenlijk helemaal geen moeite gekost om te stoppen. De eerste paar weken heel veel water gedronken, wel 4 liter per dag, iedere keer als ik trek had in een sigaret.
Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik mijn laatste sigaret opstak. En in tegenstelling tot de vorige keer, maakt het me ook niets uit of er in mijn omgeving gerookt wordt. Motivatie is alles!
Het is goed, dat je een datum hebt bepaald en aan je omgeving bekend gemaakt hebt. Dat geeft jezelf meer kracht om het vol te houden.

Zorg dat je die laatste dag nog een half pakje of zo over hebt. Dat pakje gooi je dan ritueel weg in de vuilnisbak.
Mooi onder woorden gebracht Pierre  ::ok::
Maar ik hoop voor Lukie dat dit geen ontwenningsverschijnselen zijn...



 ;D ;D ;D

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19888 Gepost op: 24-06-2012, 12:10:56 »
Kans op terugval is sowieso best aanwezig - of je geheel probeert te stoppen of afbouwt.
Afbouwen heeft grotere kans van slagen; zodat dat in de praktijk vaker wordt aangeraden aangezien gefaalde stoppogingen nogal demotiverend kunnen werken.

Verder gaat het erom bij afbouwen dat patronen worden doorbroken. Zo is bv een van de mogelijke technieken om op gezette tijdstippen te roken; waarbij het tussendoor niet meer mag. Zo wordt het rookgedrag losgeweekt van de situatie, en het interval tussen 2 sigaretten kan wordt opgerekt zodat steeds verdere afbouw mogelijk is.
Alternatief kan je bijvoorbeeld minderen door stelselmatig de makkelijkste [bv eentje gewoon tussendoor] of juist de moeilijkste [bv de eerste van de dag] weg te laten. Welke het beste werkt is zeer persoonsafhankelijk.
Het lichaam komt over de nicotine-afhankelijkheid heen in 2 weken. Sure, die periode is -laten we zeggen- niet de tofste periode uit je leven, maar het is objectief wel te overzien. Het probleem, en de reden voor veelvuldig terugval, is zoals Koekoe hierboven al meldde de situatie. Vaak stressvolle situaties, maar ook soms dat wederom beginnen te makkelijk is. Bv een vriend die bij weggaan per ongeluk z'n sigaretten vergeet, waarna eentje geen kwaad kan - en hoppakee, ineens is het hele pakje op.

In het bijzonder bij het ineens volledig cold-turkey stoppen is het belangrijk om situaties volledig rookvrij te maken. Dus niet alleen sigaretten en asbakken weggooien [of evt die hele mooie handgemaakte uit ExotischLand bij iemand laten opslaan] - maar ook bijvoorbeeld situaties waarin je vaak rookt tijdelijk te mijden.

Verder kunnen 'implementation intentions' wellicht helpen. Hierbij geef je voor jezelf vooraf gedetailleerd aan wat je in welke risicosituatie doet. Bijvoorbeeld "Als ik in de pauze eigenlijk wil gaan roken, dan ga ik even met Pieternelleke praten, want Pieternelleke heeft een hekel aan rokers." Zowel het als-dan geheel is hier enorm belangrijk, als de specifiekheid van de situatie en het gevolg.
De techniek klinkt nogal kinderlijk, maar doordat je vooraf al een strategie hebt bedacht hoef je daar op het moment zelf niet meer over na te denken. En aangezien je al over de situatie hebt nagedacht, zal je de intentie zelf ook eerder herinneren. Werkt vrij goed in de praktijk, en is ook vrij makkelijk aan te leren.


Enfin, tot zo-ver het college van deze ochtend over Stoppen met roken :P
1vraagje HDD:heb jij ooit zelf gerookt?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19889 Gepost op: 24-06-2012, 12:14:52 »
1vraagje HDD:heb jij ooit zelf gerookt?

Nee ;)

Ik ben vrij goed geschoold in gezondheidspsychologie, en een van m'n docenten was erg actief in de anti-rook campagnes hier in Nederland.
Dus zodoende heb ik zeker over dat onderwerp een vrij uitgebreide kennis qua preventie, vermindering en dergelijke.

Daarentegen nooit gerookt - dus ik heb werkelijk geen idee hoe moeilijk het is om te stoppen. Dus het is mooi dat jullie daar in kunnen aanvullen ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19890 Gepost op: 24-06-2012, 12:39:09 »
Nee ;)

Ik ben vrij goed geschoold in gezondheidspsychologie, en een van m'n docenten was erg actief in de anti-rook campagnes hier in Nederland.
Dus zodoende heb ik zeker over dat onderwerp een vrij uitgebreide kennis qua preventie, vermindering en dergelijke.

Daarentegen nooit gerookt - dus ik heb werkelijk geen idee hoe moeilijk het is om te stoppen. Dus het is mooi dat jullie daar in kunnen aanvullen ;)
Mooi,en op het eind zeg je zelf dat je totaal geen idee hebt hoe moeilijk het is.
Begrijp me aub niet verkeerd,dit is helemaal geen verwijt naar jou persoonlijk toe en ik vind het geweldig dat de wil om te helpen er is  ::bravo:: ::ok:: Maar artsen,therapeuten,....mogen dan nog met de beste begeleiding,raad,advies....aan komen draven,als ze zelf nooit gerookt hebben dan weet men gewoon niet hoe het voelt,punt uit.Dus die hele ingewikkelde uitleg van jou heeft geen zin  ::ohno::
Als roker heb ik de beste raad en remedie:BEGIN ER GEWOON NIET AAN!!! Simpel,klaar,kort en duidelijk  ::jaja:: ::jaja::

Offline Pierre1830

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Leve het leven
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19891 Gepost op: 24-06-2012, 12:44:28 »
Ik denk eraan dat er uit Koekoe soms toch verstandige taal kan komen.
Of hoort dit thuis in [ de ontdekking van de dag ]  ;D
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19892 Gepost op: 24-06-2012, 12:52:28 »
.Dus die hele ingewikkelde uitleg van jou heeft geen zin  ::ohno::
wel met dit erbij ::jaja::
Jawel, je moet ons de kans geven om mee te leven en te supporten enzo ::hug:: ;)
Als roker heb ik de beste raad en remedie:BEGIN ER GEWOON NIET AAN!!! Simpel,klaar,kort en duidelijk  ::jaja:: ::jaja::
::ok::

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19893 Gepost op: 24-06-2012, 13:02:19 »
Hier laat ik het dan maar bij:ik hoop dat Lukie erin slaagt  ::ok:: straks komt S...  ;D langs en die "paft" en drinkt meer Jupi's dan ikzelf....dus niet echt een stimulans om te stoppen zeker?  ;D ;D

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19894 Gepost op: 24-06-2012, 13:24:50 »
beetje kort door de bocht van koekoe alhoewel ik zijn reactie ook wel snap, want mannelijke gynaecologen, daar vraag ik me ook weleens van af hoe ze zich in kunnen leven ;D
...maar soms even niet :)

Offline Pierre1830

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Leve het leven
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19895 Gepost op: 24-06-2012, 13:30:56 »
Mooi onder woorden gebracht Pierre  ::ok::
Maar ik hoop voor Lukie dat dit geen ontwenningsverschijnselen zijn...



 ;D ;D ;D
M'n gele vingers zijn inmiddels normaal van kleur.  ::trots::
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19896 Gepost op: 24-06-2012, 13:33:51 »
begrijp je punt totaal koe - dacht al dat iemand er mee zou komen ;)

't is meer -en dat vergat ik volgens mij een beetje te schrijven- dat er zooooveel methoden zijn om te stoppen. Waarvan het maar helemaal van de persoon afhangt wat helpt en wat niet - dus ik gooide maar wat balletjes op.



Achja, ik draaf soms wat door als ik iets interessant vind. En dan krijg je van die lange nuttige posts [dodelijke combinatie].

Goed, waar was dat topic waarin je wat negatiefs over jezelf moest zeggen ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19897 Gepost op: 24-06-2012, 15:55:14 »
dat ik het een superbesluit vindt van Lukie4 en dat ik m heel veel succes wens!  ::ok:: ::hug::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19898 Gepost op: 24-06-2012, 19:39:22 »
Dat ik hoop dat het Lukie lukt ::ok::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #19899 Gepost op: 24-06-2012, 23:26:12 »
Het gaaat lukie lukken ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human