Aan een vreselijk drama dat zich hier redelijk dichtbij heeft afgespeeld vannacht:
Felle brand kost vier zusjes het leven
Dinsdag 25 december 2007 - ARNEMUIDEN - De brandweer heeft vannacht de lichamen geborgen van de vier zusjes die zijn omgekomen bij een grote brand op de bovenverdieping van het Chinese restaurant Oriental Paradise in Arnemuiden. De slachtoffers, van zeven, zes, drie en één jaar oud, zijn de dochters van de restauranteigenaren.
De kinderen woonden boven het restaurant en lagen te slapen toen de brand rond zeven uur uitbrak. De ouders waren op dat moment aan het werk in het restaurant. De woonetage brandde volledig uit. Onder de restaurantbezoekers vielen geen gewonden.
De eerste melding - gedaan door de restauranthouder zelf - kwam even voor zeven uur binnen bij de brandweer. Buurtbewoners hoorden een knal en zagen de bovenetage in brand staan. De gealarmeerde brandweerlieden konden de woning aan de Noordstraat niet meteen binnengaan. Daarvoor was de vlammenzee te groot.
Pas anderhalf uur na het uitbreken van de brand kon de brandweer vanuit een hoogwerker naar de vermiste meisjes zoeken. Voor het leven van de zusjes werd toen allang gevreesd. Vanwege instortingsgevaar kon de brandweer moeilijk naar binnen. De brandweer gebruikte een schijnwerper en bekeek kaarten van het Zeeuws Archief om te zien hoe het pand was gebouwd. Even na middernacht werden de lichamen geborgen.
De gemeente brengt de inwoners van Arnemuiden via folders op de hoogte van wat er gebeurd is. Vanochtend vindt om tien uur een informatiebijeenkomst plaats in verenigingsgebouw De Arne. Burgemeester Koos Schouwenaar was gisteravond in Arnemuiden en betuigde zijn medeleven aan de ouders van de kinderen. De directeur van het Vierschip, de basisschool waarop de twee oudste kinderen ziten, was ook ter plaatse.
Over de oorzaak van de brand is nog niks bekend. De ouders van de omgekomen zusjes zijn opgevangen en krijgen slachtofferhulp. Het drama trok veel bekijks van mensen uit het dorp. Onder omstanders heerste grote verslagenheid.
Zo dichtbij, maar ook zo ver weg, want ik ken de mensen niet. Niettemin is zoiets vreselijks niet te bevatten en al helemaal niet op kerstavond. Je raakt ineens 4 kinderen kwijt en je bedrijf....
Ik vraag me af hoe je als ouder hiermee verder moet....