Auteur Topic: [Lockdown spel] Letter Jam  (gelezen 109927 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
[Lockdown spel] Letter Jam
« Gepost op: 11-04-2020, 19:22:08 »


Letter Jam: A Cooperative Word Game

In Letter Jam strijden de spelers met elkaar om zoveel mogelijk aardbeien te scoren. Hoe? Door elkaars letters juist te raden en zoveel mogelijk woorden te spellen! Bij genoeg deelnemers kunnen we twee teams tegen elkaar laten strijden.

De spelregels
In Letter Jam heeft iedere speler elke ronde een letter die iedereen behalve hijzelf kan zien. Het doel is om woorden te vormen met de letters die je wél kunt zien. In dit topic kunnen de spelers overleggen over wie het beste woord kan vormen. De speler met het beste woord stuurt mij in PM welk woord hij wil vormen en met welke letters en ik zal in dit topic aangeven welke letter op welke positie in het woord staat. Een voorbeeld volgt later. De andere spelers kunnen nu proberen te raden welke letter voor hen verborgen is, als deze letter tenminste in het woord gebruikt is. Als een speler denkt te weten wat zijn letter is, kan hij in het topic plaatsen dat hij het weet (niet wat hij denkt!) en dan krijgt hij een nieuwe verborgen letter. Probeer al je verborgen letters te raden voor het aantal rondes voorbij is!

Voor we beginnen
De eerste stap van dit spel is het creëren van een vijfletterwoord voor een van je medespelers. Alle spelers sturen mij via PM een willekeurig NEDERLANDS vijfletterwoord. De letters van ieder woord worden door elkaar gehusseld en vormen de verborgen letters van de volgende speler in het rijtje.

Voorbeeld: ik kies het woord 'PAARD'. De verborgen letters van de volgende speler zijn dan op willekeurige volgorde 'R' 'A' 'D' 'P' en 'A'.

Vervolgens ziet iedere speler de eerste verborgen letter van elke andere speler, plus eventuele open letters bij minder dan 6 spelers. Je krijgt via PM te horen welke letters je ziet. In bovenstaand voorbeeld zien dus alle spelers behalve degene met de genoemde letters in ieder geval de letter 'R'.
Bovendien zien alle spelers ook de joker (*). Deze kan ook gebruikt worden om een woord te vormen, maar je mag niet zeggen voor welke letter je hem gebruikt.

Op tafel zal ook een bepaald aantal tokens liggen. Iedere keer als iemand een woord maakt van de letters die hij ziet, krijgt die speler een token. Bij je eerste woord is dat een rood token, daarna groen. Er is echter niet een onbeperkt aantal tokens. Dit is afhankelijk van het aantal spelers.

Voorbeeld: Er zijn 4 spelers. Dat betekent dat er aanvankelijk 6 groene en 4 rode tokens beschikbaar zijn. Als alle vier de rode tokens weg zijn, en dus iedere speler ten minste één keer een woord gemaakt heeft, komt er een extra groene token beschikbaar.

Het is dus belangrijk dat niet één speler de hele tijd de woorden maakt.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2020, 19:22:32 »
Een ronde
Elke ronde begint met het bespreken van wie het beste Nederlandse woord kan vormen met de letters die hij ziet. Je mag een letter meerdere keren gebruiken. Bij het bespreken van de woorden die je kunt maken, moet je je aan bepaalde regels houden.

Wat je wél mag zeggen:
- Hoeveel letters je woord heeft
- Van hoeveel spelers je de verborgen letter in je woord gebruikt, maar niet van welke spelers
- Hoeveel open letters (als die er zijn) je woord gebruikt, maar niet welke
- Hoeveel bonusletters (meer hierover volgt) je woord gebruikt, maar niet welke

Voorbeeld: "Ik kan een woord van 7 letters maken dat de verborgen letters van alle andere spelers gebruikt en 1 open letter. Het gebruikt de joker niet."

Als jullie besloten hebben wie deze ronde het woord mag maken, krijgt die speler een token (eerste woord rood, daarna groen). Hij stuurt mij via PM zijn woord en ik laat in dit topic weten welke letters gebruikt worden.

Voorbeeld: Een speler ziet de letters 'R' (speler 1), 'O' (speler 2), 'E' (speler 3), 'N' (speler 4) en 'P' (speler 5). Hij stuurt mij het woord 'ROEPEN'. Ik plaats dan in het topic het volgende:

1. Speler 1
2. Speler 2
3. Speler 3
4. Speler 5
5. Speler 3
6. Speler 4

Speler 4 weet dan nu bijvoorbeeld dat 'ROEPE*' een bestaand woord moet worden met zijn verborgen letter op de plaats van het sterretje, en kan bedenken dat zijn letter misschien een 'N' is, of een 'R'.


Het kan handig zijn om voor jezelf de woorden die gemaakt worden op te schrijven, voor zover je de letters weet. In de eerste ronde weet je misschien nog niet welke letter jouw verborgen letter is, maar als jouw letter in de volgende ronde nog eens gebruikt wordt, kun je met beide woorden misschien wel jouw letter deduceren.

Na elke ronde bepaalt iedere speler of hij bij zijn huidige verborgen letter blijft, of verder gaat naar de volgende. Houd hierbij in gedachte dat er niet meer rondes zijn dan het aantal tokens, maar ook dat je niet terug kunt naar een letter als je eenmaal verdergegaan bent. Je keuze plaats je in dit topic. Als iedereen besloten is, begint een nieuwe ronde. Als er open letters zijn, worden die iedere ronde ververst, maar alleen als ze gebruikt zijn in het woord. Het gebruiken van open letters is verstandig, omdat dit een extra groen token kan opleveren! Deze wordt vrijgespeeld als een bepaald aantal open letters is gebruikt, afhankelijk van het aantal spelers.

Bonusletters
Als alles goed gaat, komt er een moment waarop een speler zijn laatste verborgen letter denkt te weten. Hij kan dan bonusletters gaan raden. Hij krijgt een willekeurige nieuwe verborgen letter die gebruikt kan worden in de woorden. Als hij denkt te weten welke letter zijn bonusletter is, mag hij dat in dit topic dikgedrukt plaatsen. Als het goed is, komt de letter in het midden te liggen en kan deze de rest van het spel gebruikt worden in de woorden. Als het fout is, verdwijnt de letter. De speler krijgt een nieuwe verborgen bonusletter.

Let op: als een bonusletter die in het midden ligt in een woord gebruikt wordt, verdwijnt deze. Ze zijn echter ook nuttig aan het eind van het spel om hoger te scoren, dus verkwist ze niet allemaal aan het maken van woorden tijdens de rondes!

Einde van het spel
Als alle tokens op zijn, eindigt het spel. Alle spelers hebben nu als het goed is een idee van welke verborgen letters ze hebben. Hiermee moeten ze nu een vijfletterwoord zien te vormen. De joker en de bonusletters mogen ook gebruikt worden in plaats van een van je verborgen letters, maar ze kunnen elk slechts door één speler gebruikt worden. Hierover moet dus in het topic overlegd worden! Je mag de joker en de bonusletter ook gebruiken om een woord van meer dan vijf letters te vormen, maar dit gebeurt meestal alleen als niemand ze nodig heeft om een vijfletterwoord te maken. Je besluit hoe je jouw woord vormt door in het topic dikgedrukt te plaatsen welke verborgen letter je op welke plaats in je woord zet, en of je de joker of een bonusletter gebruikt. Bijvoorbeeld '42513' of '425*D' waarbij 'D' een bonusletter is.

Voorbeeld: Een speler denkt dat zijn verborgen letters 'RADPM' zijn, maar hier kan hij geen vijfletterwoord mee maken. Hij is vooral onzeker over de 'M' dus hij wil in plaats van die verborgen letter graag de joker gebruiken. Hij plaatst dan '42*13' in het topic. Er blijkt nu 'PA*RD' te staan, en dit is een correct vijfletterwoord, en dus goed. Het doet er niet toe of 'PAARD' wel of niet het woord was dat in het begin van het spel door zijn medespeler bedacht is.

Scores
Het team krijgt punten voor de aan het eind van het spel correct gespelde vijfletterwoorden:
- 15 punten per vijfletterwoord
- +1 punt voor elke extra letter in een woord
Een correct gespeld zesletterwoord levert dus in totaal 16 punten op. Hoe meer punten jullie scoren, hoe meer aardbeien! Kunnen jullie aan de maximale score van vijf aardbeien geraken...?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2020, 19:22:46 »
Ik hoor het graag als er nog vragen zijn. We spelen het spel dus in het NEDERLANDS.
Het spel kan met 6 personen gespeeld worden, maar bij meer spelers kunnen we dus twee teams tegen elkaar laten strijden! Schrijf je in voor zondag 20:00 uur door je naam toe te voegen aan onderstaand lijstje:

1.
2.
3.
4.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2020, 19:27:30 »
Aardbeien! ::love::

1. Spacy
2.
3.
4.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2020, 20:22:51 »
Ik wil het wel eens proberen!

1. Spacy
2. MC
3.
4.
2024: wie is de Mol?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2020, 20:29:46 »
Ik ga het nog even een paar keer doorlezen voordat ik me officieel inschrijf, maar het klinkt wel leuk.  ::ok::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2020, 21:56:06 »
Ik ga het ook nog eens op mijn gemak doorlezen!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2020, 22:12:00 »
same ::rofl::
chipsverslaafde <3

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2020, 22:21:39 »
Ik heb het nog niet gelezen maar een spel over letters moet leuk zijn. ::hypocriet:: ::regenboog::
Sky might be falling but remember you can fly

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2020, 00:24:09 »
Ik heb het nog niet gelezen maar een spel over letters moet leuk zijn. ::hypocriet:: ::regenboog::
::jaja::

Ik wil het wel eens proberen!
:D

1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4.


Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2020, 09:43:03 »
1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4. Duncton

Ik ben benieuwd. :)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2020, 09:59:09 »
Ik wil ook wel meedoen :)

1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4. Duncton
5. Kaaasje
6.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2020, 10:47:54 »
1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4. Duncton
5. Kaaasje
6. michael90
7.

Tuurlijk doe ik mee ::bravo::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2020, 15:25:08 »
Ik kijk even toe. :)

(nog in widm en met Welcome to bezig, wordt mss wat te veel)

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2020, 16:30:06 »
1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4. Duncton
5. Kaaasje
6. michael90
7. Jann
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #15 Gepost op: 12-04-2020, 20:21:40 »
1. Spacy
2. MC
3. putyourHANSup
4. Duncton
5. Kaaasje
6. michael90
7. Jann
8. B&W

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #16 Gepost op: 12-04-2020, 22:01:25 »
Dit is een mooi aantal ::bravo::
Spelen we 4 tegen 4. Kijken wie de meeste aardbeien kan verzamelen.
Ik zal straks het spel starten als ik mijn laptop heb!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #17 Gepost op: 12-04-2020, 22:57:41 »
Might be tomorrow.
Als iemand nog mee wil doen kan nog hoor!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #18 Gepost op: 12-04-2020, 23:02:38 »
Leuk! Ik heb er zin in :D

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: [Lockdown spel] Letter Jam
« Reactie #19 Gepost op: 12-04-2020, 23:38:06 »
Ik kijk alleen mee
deelnemer WIDMO 18 :)