Nieky en Bjorn, jullie kaarten het een en ander aan waarvan ik al hoopte dat iemand het zou vragen. Mijn spel, en dat weet ik ook, was alles behalve perfect. Ik heb het hier ook al meerdere keren over gehad met medespelers op welke punten ik wist dat de jury mij zou afrekenen.
In mijn openingsspeech heb ik verschillende zinnen en alinea’s weggehaald omdat ik mezelf te veel aan het trashtalken was en dat is niet per se wat je moet doen voor de jury. Ik heb nu eenmaal de neiging om slecht over mezelf te praten en dat is omdat ik normaal gesproken ook heel slecht over mezelf nadenk.
Ik heb mezelf in het eerste deel van het spel doen verbazen over de social game die ik aan het opbouwen was. Ik had daadwerkelijk connecties op weten te bouwen met mensen en dat is voor iemand met social anxiety (zoek maar eens op wat het is, ik heb het er liever niet te veel hebben op een uhm openbaar forum) niet vanzelfsprekend. Ik heb toen bewust ervoor gekozen om Nieky, Bjorn en Wouter weg te stemmen en daarmee dus ook een groot deel van mijn social game. Ik bleef dus over met Arno en Spacy bij wie ik sowieso onderaan stond, maar nogmaals ik vond dit niet erg omdat ik een idol had en ik ben gaan handelen naar mijn idol.
Jury management heeft hier ook mee te maken, ik weet nog dat ik iedere keer voor ik mijn verraad dingetje ging doen naar Sanmol appte van “omg zij gaan mij haten straks” “omg zij gaan echt mij haten straks” “omg zij haten mij zo ik kan dit nooit meer winnen”. Nog steeds, ik sta hier wel en eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat mijn kans 0% is om te winnen, dus heb ik ondanks dat iets goed gedaan. Was het het dus waard? JA.
Overall geloofde ik niet dat ik het kon redden met alleen mijn social game, dus moest ik het extra strategisch spelen om ver te komen. Het verraste me ook dat ik het nog best wel prima deed in de challenges. Oke, mijn jury management was poor, maar tegelijkertijd ben ik wel de enige in het hele spel die kan zeggen dat bij alle eilandraden de speler afviel waarvan ik wilde dat die afviel. Misschien ben ik daar te direct in geweest, maar dat is ook wie ik ben als persoon. Afgelopen weken kreeg ik wel het gevoel dat andere spelers probeerden om in een goed daglicht te komen bij de jury om op die manier nog wat stemmen te winnen. Ik ben daar zelf niet aan begonnen want ik wil dat mijn spel gerespecteerd word zoals het is (of niet gerespecteerd) en ik wil het daarbij niet mooier laten lijken dan het is.
Tot zover het algemene gedeelte, nu even specifiek antwoorden op gestelde vragen.
B&W
Je was voor mij vanaf ons bondje de gedoodverfde winnaar van dit spel. Maar je hebt echt aan een waardeloos jurymanagement gedaan. Ik ben normaliter niet een bitter jurylid. Maar ik snap een aantal zaken niet. Bjorn heeft er al een paar van aangekaart;
- Waarom 5 jurystemmen zo voorliegen? Het was (in de rondes voor de idol) nergens voor nodig. Bjorn trapte er misschien in. Ik heb je na de eerste move geen moment vertrouwd. Het was dat brtdm persé eerst mijn schaduw weg wilde hebben. (Ik zei nog zo dat het de verkeerde volgorde was...)Maar anders was er een move op jou gekomen. Voor je eerste move heb ik respect; want ik had je idd nooit meegenomen naar de finale omdat ik dus bang was van jou te verliezen
. 1 of 2 rondjes later had ik mn pijlen op jou gericht.
It blows my mind dat je niet van mij dacht te kunnen winnen. Ik, als 17-jarige in een bondje met 2 volwassen gevestigde namen in de reality games, Bjorn en jij hebben namelijk al spellen gewonnen. In die situatie was het heel makkelijk voor jullie om te zeggen dat ik een “volger” was en dat ik onder jullie hoede ben genomen. Voor iedere buitenstaander zou het in het plaatje passen dat Bjorn en Nieky runnen het spel en B&W mocht met hun meedoen. Ik merkte dat er zo over mij werd gedacht, dus gaat het me ook niet meer lukken om van een zodanig imago af te komen.
Om even de getallen recht te krijgen, na de Bjorrn-vote heb ik jullie nog twee rondes voorgelogen (met een pauze bij de Brtdm-vote), het was bij Stien en Wouter dus duidelijk en hoefde ik ze niet voor te liegen. Dus in die twee rondes heb ik zoals ik al zei de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Hier kwam uit dat ik het risico nam dat jullie niet over jullie bitterheid heen zouden kijken eenmaal bij de jury. En zelfs dat leverde mij nog een voordeel op, want na een van de eilandraden beloofde Bjorn dat jullie twee (dus 4 stemmen) al sowieso nooit op mij gingen stemmen. Ik heb dit vervolgens veelvuldig gebruikt om te voorkomen dat mensen zouden denken dat ik in de finale sowieso zou winnen. Ik heb jullie reacties dus kunnen gebruiken om mij een kleinere threat te laten lijken (dan ik in werkelijkheid was?)
- Waarom Spacy er met 2 accounts tot de F6 inlaten? Terwijl bv wouter al dood en begraven was. Nu moest er een duel aan te pas komen. Toch tricky. Je zegt als antwoord op Bjorn dat je niet voor een duel terugdeinsde. Maar toch vind ik het een flaw in the plan van ons tactische meesterbrein.
Ik merkte dat Wouter mij steeds liever weg wilde hebben en dat samenwerken met hem moeilijk werd. Daarnaast kan ik er een beetje kriegel van worden dat een meerderheidsalliantie een enkele speler erin houdt voor hun eigen gewin, terwijl die speler die ze erin houden er dan met de winst vandoor glipt zoals
Sandra, Chris en Danni in seizoenen 7, 9 en 11
deden. Ik denk dan eerder, top 6, lock it in. Zeker omdat ik een vooruitzicht had met Sanmol en mijn idol. Daarnaast en niet te vergeten, wanneer we bv Stien er langer in hadden gelaten, dan had zij zomaar op een immuniteitsstreak kunnen gaan naar het einde en dan was het echt voor ons allemaal klaar geweest. Dan ben ik de boosdoener en Stien de underdog met al haar vrienden in de jury die ze niet verraden heeft. Met Wouter kon ik overigens niet meer samenwerken omdat hij mij erg graag weg wilde en ik wist in een gesprek te confirmen dat hij tegen me loog. Ik heb wel nagedacht of ik met deze twee kon samenwerken maar het antwoord was beide keren nee.
- In kamp water was je weggestemd door Wouter en mij als Jann niet vrijwillig had opgegeven. Heb je hier steken laten vallen?
Leuk dat je dit vraagt. Ik maakte mij een tijdje zorgen en voelde mij nummer 6 in dit kamp, als het aan jou en Wouter had gelegen. Wat jullie waarschijnlijk niet wisten, was dat ik in de eerste week een sterk bondje had gesloten met Jann (en dus ook Charlotte), ons Blood vs Water verbond

. Hij speelde ook het een en ander door aan informatie wat jullie (Nieky en Wouter) zeiden en ik ben er positief over dat hij mij niet had willen laten gaan (zoals hij ook op Wouter stemde bij die eilandraad). En desnoods hadden wij met 3 op Nieky kunnen stemmen die al 1 tegenstem had en jij en Wouter laten denken dat we op mij gingen, waardoor Jann en ik de eilandraad daar hadden overleefd. We zullen nooit weten hoe het zou zijn gelopen, want Jann had door omstandigheden minder tijd voor het spel. Dat ik hem toen heb weggestemd was voor mij de pijnlijkste vote die ik in het hele spel heb gemaakt.
- Je bent in het spel vaak afhankelijk geweest van idols. Natuurlijk top dat je ze had; maar zegt dat niet ook iets over je sociale spel?
Mijn sociale spel was dus niet altijd op en top, maar ik ben ook echt gaan handelen naar mijn idols. Ik wist dat er op Rik gestemd ging worden omdat Brtdm aan het flippen was. Dit maakte het voor mij beter om op Brtdm te gaan. Uiteindelijk liet ik het maar gebeuren, maar als ik echt voor mijn plek had gevreesd dan had ik mijn prille bondjes met Sanmol en Arno aangegrepen om het tij te keren, aangezien jullie (Bjorn en Nieky) echt vaststonden op het Grace plan.
Net zoals met de tweede idol, ik hoefde geen bondjes af te spreken met Spacy (en Arno) omdat ik die idol had. Ik had al veel gelogen in het spel dus ik voelde me er beter bij om geen bondjes meer af te spreken waarvan ik wist dat ik me er op dat punt nooit aan zou houden. Het is wel een verkeerde inschatting geweest van mij in de aanloop naar de final 6, dat Sanmol met Arno en ik naar de final 3 wilde, terwijl het hen eigenlijk niks kon schelen of Spacy mee zou gaan of ik.
Ik ga straks verder met de andere vragen!