Auteur Topic: [RH] Dag 0 - IP-adressen  (gelezen 15358 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
[RH] Dag 0 - IP-adressen
« Gepost op: 20-06-2020, 19:59:21 »


23 juni 2000

De dag waarop alles begon. Het eerste seizoen van 'Wie is de Mol?' is afgelopen en het is bekend dat er een tweede seizoen zal komen. Een ideaal moment om een forum op te richten waar gepraat en gediscussieerd kan worden over het programma.

Compuart is in juni 2000 net 21 jaar geworden en studeert Technische Bedrijfskunde. Hij heeft lang, donkerblond haar en de kleur van zijn ogen is een mix van grijs groen en bruin. Compuart is heel ambitieus en volhardend, maar kan ook teveel hooi op zijn vork hebben of perfectionistisch zijn. Het idee om een forum op te richten is begonnen in 1999 en zijn idee is ook werkelijkheid geworden: op 23 juni 2000 is de aanvraag van het WieIsDeMol.Com-domein officieel geregistreerd. Nu kan het echt beginnen.

Vanuit zijn studentenkamertje maakt hij de website. Hij doet weliswaar een technische studie, maar moet nog uitvinden hoe een website te bouwen. En vooral ook, hoe een website te bouwen waarbij je niet alleen content hebt, maar waarbij de bezoekers ook daadwerkelijk in kunnen loggen en met elkaar interactie kunnen hebben. Facebook en dergelijke waren er nog niet, dus in die zin stonden community-websites nog in hun kinderschoenen. Vaak sleutelt hij 's nachts aan de site, want 's ochtends om negen uur zit hij weer aan de collegebankjes. Slaap was vooral een noodzakelijk kwaad in die tijd.

De officiële site stelt dus nog niet al te veel voor, maar er is wel een chat. Overtuigd van zijn gelijk spreekt hij dan ook iedereen, die het maar wil horen, aan met zijn moltheorieën. Het is nog een seizoen waar je door goed opletten ook daadwerkelijk de mol kan aanwijzen, iets wat in de jaren daarna steeds lastiger is geworden.

15 juni 2003

In de voorbije jaren volgde Compuart met zijn forum het tweede, het derde en het vierde seizoen van WIDM. Alles verliep redelijk goed, want ook het derde Vlaamse seizoen volgden ze op het forum. Er werden zelfs een aantal Molfandagen georganiseerd. Na seizoen 2 was er in de Kargadoor in Utrecht een eerste Molfanatenbijeenkomst. Daar werd er met een groepje van een vijftigtal fans, enkele kandidaten en insiders nagepraat over het afgelopen molseizoen.

Ook na het derde seizoen werd dit gedaan. In samenwerking met Jantien.org organiseerden ze een veiling voor Mama Cash. Angela Groothuizen, op dat moment presentatrice van WIDM, presenteerde deze veiling. Met bijna 250 bezoekers, tien kandidaten en vele insiders werd het een geslaagde bijeenkomst en ook één van de zovele hoogtepunten uit de geschiedenis volgens Compuart. Het was de eerste keer dat ze het echt groots hadden georganiseerd, dus dat was best spannend maar het verliep gelukkig heel erg goed.

Toen het Vlaamse seizoen was gedaan, kwamen verschillende fans van De Mol weer samen. Deze keer ging het, in samenwerking met de Promoliaten (fanatieke Vlaamse molfans), door in een café in Zaventem. Nog geen 2 maanden later kwamen molfanaten opnieuw samen om na te praten over het vierde WIDM-seizoen. Opnieuw een groots opgezet evenement met alle kandidaten en verder nog een groot aantal oud-kandidaten, insiders en bezoekers. De veiling van mol-attributen kwam deze keer ten goede aan Artsen Zonder Grenzen. Nieuw was deze keer een panel met kandidaten en oud-kandidaten, dat vragen van het publiek beantwoordde, gepresenteerd door oud-kandidaat Jantien.

Compuart kan alleen maar tevreden zijn met de afgelopen drie jaar. Wieisdemol.com draait goed en er wordt veel gediscussieerd en gepraat met elkaar, maar de toekomst van 'Wie is de Mol?’ is erg onzeker en het is in elk geval al bekend dat er tenminste een jaar lang geen nieuwe serie zou komen. Om de inmiddels gegroeide community niet te laten afsterven, heeft Compuart met zijn team het plan opgevat om naast 'Wie is de Mol?' veel meer series te ondersteunen. Gebruikmakend van de opgedane kennis en een vaste achterban is Realitynet.nl op 15 juni 2003 opgericht. Expeditierobinson.net, Planetrace.org, Idolsweb.org, Pekingexpress.org, MissieKilimanjaro.org en nog meer sites worden aangemaakt om nog meer series beter te kunnen volgen en te bespreken.


« Laatst bewerkt op: 20-06-2020, 23:47:30 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2020, 19:59:30 »
31 december 2018 - 6 juni 2020

Jaren gaan voorbij en Compuart heeft absoluut niet te klagen. RealityNet is nog groter, nog beter en nog succesvoller. Compuart zelf heeft het ondertussen vooral druk met werk. Hij is bij twee bedrijven actief, de één als platform-architect en de ander als security- en privacy-consultant. Hij heeft af en toe nog tijd om aan de site te sleutelen, maar idealiter heeft hij er nog wat meer tijd voor. In technisch opzicht heeft hij heel erg veel geleerd op het gebied van schaalbaarheid, performance en softwaredesign. Als hij informatica gestudeerd zou hebben, zou hij nu een hele andere developer geweest zijn, maar juist door de kennis vanuit de praktijk op te doen, maakt hij software op een andere manier dan iemand die ervoor gestudeerd heeft.

Achter Realitynet bevindt zich een groot aantal mensen die hem helpen. Dag en nacht zorgen Compuart en zijn team ervoor dat Realitynet het beste voor zijn forumleden kan bieden en al dat werken wordt beloond met enkele opvallende statistieken. Maar al deze statistieken zorgen voor jaloezie bij anderen.

Vermoljoen kwam dankzij het programma ‘De Mol’ terecht op RealityNet. Net zoals alle andere molloten wilde hij er alles aan doen om de juiste Mol te kunnen ontmaskeren. Hij las heel veel mee: van Follow The Money tot iedere opdracht en van de verdenkingen tot de verborgen hints. Alles. Zelf is hij nog een jonge gast die nog naar school moet gaan.

Op deze dag beslist Vermoljoen om een account aan te maken op RealityNet. Hij vindt Realitynet heel indrukwekkend. Door een account aan te maken kan hij nu zelf mee discussiëren en praten over programma’s. Hij vindt dit allemaal zo tof, dat hij besluit om zelf eens opzoekwerk te doen over het beheren van een forum, want tot zover hij weet, bestaat er geen Belgische RealityNet. “Waarom kan ik dit zelf niet? Zo moeilijk kan het beheren van een forum toch niet zijn?”, denkt Vermoljoen bij zichzelf.

Hij begint met het bekijken van YouTube-video’s, op zoek naar hetzelfde systeem als dat wat Compuart gebruikt voor RealityNet. Hij dacht het snel te kunnen vinden, maar niks is minder waar. Vermoljoen blijft zoeken, maar hij vindt het niet. Hij geeft niet op en denkt na over een manier waarop hij zijn doel wel kan bereiken: een forum oprichten dat even groot is als RealityNet. Hij blijft maar nadenken en net op het moment wanneer hij besluit om op te geven, komt opeens het perfecte idee bovendrijven:”Wat als ik nu RealityNet ga hacken en het zelf ga gebruiken als een ander forum?”. Op deze manier heeft hij meteen de forumsoftware te pakken én moet hij het forum niet helemaal instellen, want alles is volgens hem al perfect zoals het is.

Er is alleen nog één struikelblok, hoe gaat hij RealityNet hacken? Hij besluit mensen te zoeken die deze kennis hebben, maar al snel blijkt dat veel van dit soort mensen daar veel geld voor vragen. Dus er blijft één optie over, en dat is misschien toch wel de beste optie: op het forum zelf mensen zoeken die voldoende computerkennis hebben om te kunnen hacken en een motief hebben om dat bij Realitynet te doen.

Hij begint met het samenstellen van een lijstje. Er komen veel verschillende soorten forumleden voorbij: mensen die jaloers zijn op Compuart, net zoals Vermoljoen, en ook veel mensen die in een discussie waren beland en wraak-emoties voelen. Op Compuart. Op moderators. Op heel RealityNet.

Niet veel later is hij klaar met zijn lijstje. Van zijn lijstje dat eerst 30 forumleden bevatte, bleven er nu nog 6 over. De hackers en leidinggevende Vermoljoen komen samen. Uren blijven ze doorpraten over de aanpak, maar rond 20:00 waren ze klaar. Alles was in details besproken en ze waren helemaal klaar om RealityNet te hacken. Vermoljoen zou een teken geven wanneer ze mochten beginnen, maar het bleef lang stil. Iets in hem zei dat er iets niet klopte… “STOP!!! We moeten nog even wachten met hacken. Als we het nu doen en we maken een foutje, dan kan hij misschien ons IP-adres zien!”. De hackers waren blij met deze ingrijping van Vermoljoen, want dat heeft hen mogelijk gered.

Iedereen gaat terug naar huis en Vermoljoen denkt na over een plan om ervoor te zorgen dat Compuart bij een eventueel foutje niet kan achterhalen wie de hackers zijn. Al snel komt hij tot de ideale oplossing: hij nodigt alle andere forumleden die hij op zijn lijstje had staan, uit en sluit hen samen met de hackers op.

Vermoljoen stuurt meteen naar ieder forumlid een uitnodiging voor een spelletjesavond. De spelletjesavond gaat door op 20 juni bij Vermoljoen thuis en nog iets wat heel belangrijk is: iedereen moet een eigen laptop meenemen. Zo kon niemand weten wie er effectief is aan het hacken. Iedereen antwoordt al heel snel op zijn bericht en zo lijkt Vermoljoen’s perfecte plan te werken.
« Laatst bewerkt op: 20-06-2020, 23:55:56 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2020, 19:59:37 »
20 juni 2020

Vermoljoen begint de dag voor te bereiden. Hij doet er alles aan om het huis zo gezellig mogelijk te maken zodat het echt lijkt alsof er een echte spelletjesavond zou georganiseerd worden, want wat de anderen niet wisten, was dat er hier tijdens de spelletjesavond vreselijke dingen zouden gebeuren met RealityNet.

De eerste gasten komen binnen en iedereen begint van de klaargezette snacks te eten. Een paar minuten later is iedereen er en kunnen we beginnen aan het eerste spelletje. Iedereen vraagt zich af waarom ze een laptop moesten meenemen, dus Vermoljoen besluit om meteen met het eerste ‘spelletje’ te beginnen. Terwijl iedereen daarmee bezig is, zijn de hackers volop bezig met het hacken, maar ze stoten al snel op een probleempje waardoor Compuart een waarschuwing ontvangt en het IP-adres krijgt te zien. Hij ziet al meteen dat er 30 verschillende forumleden overeenkomen met dit IP-adres. Hij stapt meteen in zijn auto en vertrekt…

Ondertussen heeft iedereen door dat er iets niet klopt. Ze willen duidelijkheid en Vermoljoen besluit ze dat te geven, maar dan moet er eerst een aanspreekpunt worden gekozen. Vermoljoen moet zich immers bezig kunnen houden met het behalen van zijn doel, niet met alle klachten die de anderen hebben.



Aan jullie nu de taak om een aanspreekpunt aan te duiden. Deze persoon heeft de eindbeslissing wanneer er een persoon door de groep gebanned wordt en er zich een gelijke stand voordoet. Jullie krijgen tot zondag 21 juni om 20:00:00 om een stem uit te brengen op degene die volgens jou deze job perfect zou kunnen uitvoeren. Dit doe je door een PM naar Vermoljoen te sturen.

De Online Matchmaker krijgt ook al de taak om 2 mensen te koppelen. Alle andere rollen treden nog niet in werking, ook de hackers nog niet.

Ook wil ik nog eens Compuart enorm bedanken voor het beantwoorden van mijn vragen! Naar mijn gevoel hebben jouw heel interessante en toffe antwoorden een leuke toevoeging gebracht aan dit verhaal! Dankjewel!  ::bravo::

Deelnemerslijst:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Deadline: zondag 21 juni 20:00:00
« Laatst bewerkt op: 20-06-2020, 23:58:07 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2020, 20:07:29 »
Wat een verhaal meteen alweer.  ::bravo::

Zullen we gewoon beginnen met mensen die wel aanspreekpunt willen worden? Het liefst mensen die steeds bij de deadline online kunnen zijn, want dan kan het spel snel doorgaan in geval van gelijkspel.
Verder heb ik nog weinig eisen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2020, 20:10:57 »
Het moment dat je je realiseert dat dit forum ouder is dan Vermoljoen himself. #mindblown

Ik bén vaak aanspreekpunt, terwijl ik dat dan niet wil zijn. Ik wil dus géén aanspreekpunt worden.
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #5 Gepost op: 20-06-2020, 20:12:00 »
Ik ben onregelmatig online, dus ik wil liever ook geen aanspreekpunt zijn
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #6 Gepost op: 20-06-2020, 20:12:58 »

veel mensen die in een discussie waren beland en wraak-emoties voelen. Op Compuart. Op moderators. Op heel RealityNet.


Ik denk dat chocomolletje een Hacker is.

OT: Ik hoef ook geen aanspreekpunt te zijn.
Så hva gjør vi nå?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #7 Gepost op: 20-06-2020, 20:13:09 »
Ik ben onregelmatig online, dus ik wil liever ook geen aanspreekpunt zijn

Hetzelfde als Miek hier, dus kies mij ook niet.

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #8 Gepost op: 20-06-2020, 20:14:50 »
Ik ga in ieder geval op Brent stemmen, want ik stem altijd op mijn eigen teamleden, gezien ik een hacker ben en hij dat ook is.


Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #9 Gepost op: 20-06-2020, 20:16:03 »
Zoals altijd wil ik wel aanspreekpunt zijn.
Als dat tenminste een beetje te combineren is met liedjes beoordelen ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #10 Gepost op: 20-06-2020, 20:16:48 »
Zoals altijd wil ik wel aanspreekpunt zijn.
Als dat tenminste een beetje te combineren is met liedjes beoordelen ::hypocriet::
We kunnen dit natuurlijk wel testen hoe je muzieksmaak is. Als dat al verschrikkelijk is dan weet ik niet of ik vertrouwen erin heb.
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #11 Gepost op: 20-06-2020, 20:18:08 »
maar je weet pas over ruim 3 weken welk lied ik heb ingestuurd  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #12 Gepost op: 20-06-2020, 20:18:33 »
Het maakt mijzelf niet veel uit. Ik vind het prima om aanspreekpunt te worden, maar aangezien ik de vorige keer al succesvol bankdirecteur ben geweest, mag iemand anders wel.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #13 Gepost op: 20-06-2020, 20:19:52 »
Ik weet wel een soort test hoor. Stuur eens twee liedjes hier door waarmee je heel RealityNet je laat vertrouwen  ::rofl::
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #14 Gepost op: 20-06-2020, 20:20:12 »
O ja! Door jouw toedoen hadden we verloren toen!

Offline Larikoek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Straffe tante ~
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #15 Gepost op: 20-06-2020, 20:21:05 »
Hallo iedereen, voor de mensen die mij nog niet kennen: mijn naam is Larikoek, en ik kom van datzelfde Pokémonforum af als sommige andere leden (Focus, Brent, Kitty, Chardo, Aurynn, en Lodewijck). Aangenaam ::tandpastasmiley::

Aangezien ik nieuw ben ga ik niet verwachten dat mensen op me stemmen voor het aanspreekpunt, dus deze hoef ik dan ook niet te zijn.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #16 Gepost op: 20-06-2020, 20:21:42 »
Die Vermoljoen heeft trouwens wel een groot huis zeg... als hij 30 mensen kan ontvangen en daarbij de afstandsregels kan respecteren  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Kitt

  • Forumlid
  • Heb je háár weer
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2020, 20:21:48 »
Stem op mij!

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #18 Gepost op: 20-06-2020, 20:22:39 »
Die Vermoljoen heeft trouwens wel een groot huis zeg... als hij 30 mensen kan ontvangen en daarbij de afstandsregels kan respecteren  ::hypocriet::

Misschien moeten we alle dikke mensen maar eerst wegstemmen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RH] Dag 0 - IP-adressen
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2020, 20:23:04 »
Die Vermoljoen heeft trouwens wel een groot huis zeg... als hij 30 mensen kan ontvangen en daarbij de afstandsregels kan respecteren  ::hypocriet::

Ik verbaas me vooral over zijn internetkwaliteit.  ;D
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?