Auteur Topic: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof  (gelezen 1860 keer)

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #20 Gepost op: 18-04-2021, 10:36:14 »
Zo had ik het ook begrepen.
21 moet eruit, voordat de wolven hier gebruik van kunnen maken. Ik zou het geen moeilijke keuze vinden.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #21 Gepost op: 18-04-2021, 10:37:46 »
Dat klopt inderdaad. We zitten nu niet in de plenaire zaal:

Dag Brtdm,

Wat fijn dat je me even appt met zulke goede vragen.
In de wandelgangen is er tijd voor informeel gepraat.
Jullie mogen dit discussiëren, maar de uiteindelijke keuze is aan jou en het is ook aan jou of je de informatie wilt delen.

Grt, Aur.





Ik heb nog even na zitten denken over de keuze en zit nu toch optie 19 in overweging te nemen, hoewel ik die eerder volledig opzij heb geschoven.

Het probleem is bij optie 21 dat de wolven inmiddels op de hoogte zijn, waardoor zij eigenlijk een groter voordeel hebben dan wij. Zij kunnen namelijk nu overleggen, wij niet. Bij deze optie had ik beter niet de volledige openheid gegeven.

Optie 20 is de meest veilige optie. Er volgt een normale stemming, die ik eventueel kan tegenhouden. Maar ik zie nog geen redenen om dat te doen.

De optie waar de wolven echter het meest voor vrezen is optie 19. Zij hebben dan geen enkele invloed op wie het spel kan verlaten. Het levert ons geen extra informatie op, maar aan de andere kant is dat na dag 1 zelden het geval. Informatie verzamelen kan wel een dag worden uitgesteld.
Tuurlijk is er ook een risico dat er op deze manier een belangrijke rol uit gaat, maar die kans is even groot zonder loting.
Dag 1 is eigenlijk altijd een loterij, maar met een klein voordeel voor de wolven aangezien zij een tactiek kunnen hebben afspreken. Optie 19 haalt dat voordeel weg.

Al met al denk ik dat optie 20 de veiligste keuze is.
19 is degene waar de wolven het meest voor vrezen, maar ook een grote kans heeft dat we er niks aan hebben.
En 21 heeft zijn grootste voordeel verloren, doordat ik de inhoud bekend heb gemaakt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #22 Gepost op: 18-04-2021, 10:38:14 »
Hoi! Excuus voor mijn stilte gisteren, ik zat in mijn laatste dag in quarantaine omdat de melkboer positief getest was, maar ben net zelf negatief bevonden en dus zo snel als ik kon naar de Kamer gesneld! Heb ik al iets belangrijks gemist?

Ik ben het eens met Daisy dat we vooruit moeten kijken bij deze beslissing. Daarom lijkt 21 me nu ook een goed idee, want de populisten gaan vast niet nu al een stemafspraak maken en uitvoeren want dat kan opvallen. 19 is het overwegen waard, want als er ooit een moment is voor random pick, is dat nu. Later als we meer info hebben kan het schadelijker zijn. Tenzij we dik achter staan in de toekomst en al belangrijke rollen kwijt zijn, dan kan ‘t ook positief zijn. Maar ook niet alle nummers gaan aan de beurt komen dus deze kunnen we ook überhaupt nooit doen. 20 zou ik sws bewaren tot later in het spel als we meer info hebben.
Nieky grab a life vest!

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #23 Gepost op: 18-04-2021, 10:40:16 »
Ga je 20 dan alleen gebruiken als jezelf weggestemd dreigt te worden?
Want een executie die iedereen overleeft heeft niemand wat aan.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #24 Gepost op: 18-04-2021, 11:00:55 »
Maar als iemand in een later stadium 21 kiest weten we dus zeker dat hij een wolf is. Ik denk dat geen enkele wolf dat risico gaat nemen. Volgens mij kunnen we 21 dus veilig open laten staan.

Als 19 een keer moet is het beste moment nu, maar ik vind het tricky.

Hoeveel dagen gaan we hebben met 24 spelers? Maximaal 10 lijkt me. En er zijn 21 opties. Dus meer dan de helft zal nooit gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2021, 11:02:40 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #25 Gepost op: 18-04-2021, 11:30:32 »
Allereerst Brtdm: heel fijn dat je overlegt. Laat dat een voorbeeld zijn voor alle debatindieners die hierna aan de beurt zijn. Ik vind 21 een logische keuze: dan gaat iedereen gewoon op het gevoel af.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #26 Gepost op: 18-04-2021, 11:34:27 »
Oh ja, eens met LuchtManiak wat betreft het overleg Brtdm. Ik ben erg tevreden met mijn stem op jou (tot nu toe dan :P Oh wee als je wat geks kiest...)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Freak123

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is wat het lijkt definieert mij wel
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #27 Gepost op: 18-04-2021, 12:20:37 »
Ik vind 19 het beste want dan voelt niemand zich aangevallen en ik vind het in het begin toch te moeilijk om al een keuze te maken. En nu heeft het nog geen effect op wie wint, in latere fases misschien wel.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #28 Gepost op: 18-04-2021, 12:22:39 »
Parlementariërs die nu nummer 21 een goed idee vinden, lijken mij nogal populistische trekjes te vertonen. 21 is nu een absoluut slecht idee.
20 kan, en dan eigenlijk meer als een soort "laat maar lopen" executie.
En 19 is eng omdat we ook een goede rol kunnen verliezen, maar ook degene die de wolven het minst graag willen denk ik.

Ik laat de keuze graag bij deheer Dm, en hoop dat hij niet nummer 21 kiest.
My fall will be for you

Offline Freak123

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is wat het lijkt definieert mij wel
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #29 Gepost op: 18-04-2021, 12:23:49 »
Met 21 verliezen we inderdaad misschien kostbare info.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #30 Gepost op: 18-04-2021, 12:24:44 »
Ik vind het allemaal geen fijne opties maar we moeten kiezen. Ik zou dan voor 20 gaan.
Frankje Lapi

Offline Freak123

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is wat het lijkt definieert mij wel
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #31 Gepost op: 18-04-2021, 12:31:07 »
Zullen we even dikdrukken wat we elk willen? Dan kan onze debatleider een beetje zien wat de meeste willen.
Ik wil graag 19

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #32 Gepost op: 18-04-2021, 12:33:16 »
Hoeft van mij niet echt. Ik denk dat ik mijn keuze al wel gemaakt heb.

Dit besluit zal ik denk ik ook niet zozeer aan de hand van de meeste stemmen nemen, maar vooral afwegen aan de hand van de redeneringen die jullie hebben gegeven.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #33 Gepost op: 18-04-2021, 12:52:53 »
De enige optie is gewoon nummer 20. Die andere twee opties leveren namelijk niks op waar we mogelijk later nog wat aan hebben. 21 moet je gebruiken wanneer we een dag ervoor een vrijwel zekere populist hebben gevonden en 19 moeten we gewoon helemaal niet gebruiken.

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #34 Gepost op: 18-04-2021, 12:55:51 »
21 bewaren voor de wolven is echt een cadeautje voor ze. ::ohno::

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #35 Gepost op: 18-04-2021, 12:59:37 »
21 bewaren voor de wolven is echt een cadeautje voor ze. ::ohno::
Maar er is toch niemand die nummer 21 gaat kiezen zonder dat we een bevestigde populist hebben dan? Doet iemand dat wel dan is het een populist. Lijkt mij vrij eenvoudig

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #36 Gepost op: 18-04-2021, 13:02:07 »
Wat ik van 21 begrijp is dat we bij de aankomende dag alleen maar een naam mogen opgeven en verder niks. Dat is toch blind gokken?

Als we dat bewaren voor later kunnen de wolven een target strategie bedenken, zeker als er later minder mensen in het spel zitten.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #37 Gepost op: 18-04-2021, 13:03:25 »
Wat ik van 21 begrijp is dat we bij de aankomende dag alleen maar een naam mogen opgeven en verder niks. Dat is toch blind gokken?

Nu wel, maar later in het spel, wanneer het duidelijker is wie waar staat, dan kan het ook voor ons interessant zijn.
My fall will be for you

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #38 Gepost op: 18-04-2021, 13:25:05 »
Er zijn eigenlijk verschillende belangen die we kunnen naleven:

- proberen informatie te winnen
- 'beter nu dan later'
- gewoon hopen op een goede uitslag


Het probleem op dag 1 is dat we nog helemaal niks weten, het wordt dus sowieso een grote gok.
Wel overleggen (20) kan, maar waar moeten we over praten nu? Welke strategiën mensen beter vonden? Volgens mij is er voor elke optie wel een voor- en nadeel en gaan we daar niet wijzer uit worden. Wel kan de discussie op termijn zorgen voor informatie op het moment dat we een populist hebben ontmaskerd. Daarnaast is het misschien handig dat het veto nooit in de macht van de populisten komt.

Niet overleggen (21) zal in ieder geval inzicht tonen in hoe iedereen persoonlijk zijn keuze maakt, zonder beïnvloed te worden van buitenaf. Populisten zijn momenteel vast bezig om hier een goede en onopvallende strategie voor te verzinnen. Dus deze optie is vooral om overzicht te krijgen. Deze optie lijkt me minder schadelijk als deze later nog eens terugkomt, maar zal dan vrijwel geen voordeel meer hebben, aangezien iedereen dan al wel beïnvloed is door elkaar.

Aan het lot overlaten (19) is eigenlijk ook erg riskant. Informatie gaan we er zeker niet mee krijgen. En aangezien de kans vrij klein is om een populist eruit te werken, is de kans groot dat dit ons geen enkel voordeel gaat opleveren. Bovendien is dag 1 sowieso een loterij, dus waarom zouden we dan niet kiezen voor een optie waar we potentieel later nog iets aan hebben? Optie 19 later gebruiken zie ik voor niemand echt een voordeel, dus pak die gewoon niet.



Ten slotte heb ik nog een vraagje aan de voorzitter:
Stel  dat ik kies voor optie 21, worden de stemmen dan nog wel openbaar gegeven?

In dat geval zie ik het voordeel van 21 ook niet echt  meer en vrees ik dat mensen domweg meestemmen op wat er al staat om hun eigen hachje te redden.


terugkomende op mijn 3 belangen, lijkt het erop dat optie 20 aan al deze belangen voldoet. Alleen als de stemmen bij optie 21 privé naar de voorzitter moeten gaan, zal ik deze nog overwegen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [RNA] Nacht 1 - Gekonkel op het Binnenhof
« Reactie #39 Gepost op: 18-04-2021, 13:32:42 »
Ik vind 21 de moeite waard om er nu uit te spelen.

De eerste stemming is altijd een soort loterij, dus wat dat betreft zou 19 kunnen. Nadeel dan is dat de 2e stemming ook een loterij is omdat je eigenlijk geen info hebt.

Ik sluit me aan bij Daisy dat 21 in een later staduim levensgevaarlijk is. Dan moeten we overleggen om de laatste puzzelstukjes te leggen en de wolven te ontmaskeren.
21 geeft ook niet superveel informatie, maar in ieder geval iets.
You'll never walk alone