Auteur Topic: FINALE - Evolution ++  (gelezen 1096 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
FINALE - Evolution ++
« Gepost op: 24-03-2022, 09:18:26 »

Dit spel is gebaseerd op Evolution: The Beginning en jullie gaan hierin dinosaurussen kweken en loslaten in hun biotoop samen met de dinosaurussen van de andere spelers. Uiteraard moeten ze allemaal kunnen eten, maar is er genoeg eten voor iedereen? En kijk uit voor de carnivoren die andere soorten opeten!

Zoals we van Darwin weten is het survival of the fittest. Maak zo sterk mogelijke dinosoorten zodat jouw dino's overeind blijven en punten opleveren.

DOEL
Maak sterke dinosoorten en pas ze aan aan de veranderende omgeving rond hen. Win punten door voedsel te eten en zoveel mogelijk dino's en populatie voor je te hebben liggen.

HOE SPELEN
De startspeler begint en we spelen met de klok rond.
Bjorn heeft deze speelvolgorde bepaald:
Bjorn - Mitch - Brent - Frank

Elke beurt bestaat uit de volgende 4 stappen:
STAP 1 - Verzamelen
STAP 2- Aanpassen
STAP 3 - Eten
STAP 4 - Scoren

In het midden ligt de Watering Hole, een grote vijver waar het leven tiert met planten en water en dat daarom hongerige en dorstige herbivoren aantrekt. Maar dat lokt op zijn beurt uiteraard ook de carnivoren!


STAP 1 - Verzamelen
1. Twee voedsel van de voorraad wordt in de Watering Hole gelegd.
2. Een kaart wordt met de rug naar boven voor je neer gelegd. Dit representeert een nieuwe soort met een populatie van 1. Je krijgt aan het begin van je beurt telkens een nieuwe soort op deze manier.
3. Je krijgt 3 kaarten van de stapel in je hand.


STAP 2 - Aanpassen
Met de kaarten in je hand kan je 4 dingen doen in eender welke volgorde.
1. Nieuwe soort maken: Leg een kaart met de rug naar boven voor je neer. Dit is een nieuwe soort met een populatie van 1. Je mag zo veel nieuwe soorten maken als je wil.


2. Populatie toevoegen: Leg een kaart met de rug naar boven bovenop een andere kaart die er al ligt. Hiermee voeg je 1 populatie toe aan die soort. Je mag zoveel populatie toevoegen als je wil, maar je zal ze op het einde van je beurt wel eten moeten geven! (Een stapel van 3 kaarten is dus bvb één soort met een populatie van 3)


3. Eigenschappen toevoegen: Leg een kaart open boven een soort. Daardoor ken je de eigenschap van de kaart toe aan die soort. Door de eigenschappen verandert jouw soort. Een soort mag niet meer dan 3 eigenschappen hebben en geen dubbele eigenschappen. Zie verderop voor uitleg van de verschillende eigenschappen.


4. Kaarten bijhouden: Je mag zoveel kaarten bijhouden voor een volgende beurt als je wil.

Je mag in deze stap ook reeds gelegde eigenschapskaart(en) verwijderen als ze bvb geen dienst meer doen of je wil er een andere leggen maar je zit al aan de limiet van 3.

STAP 3 - Eten
Elke populatie van jouw soorten moet nu 1 voedsel eten, of ze sterft op het einde van je beurt. Elke voedsel is 1 punt waard op het einde van het spel! Je wil dus eigenlijk goede soorten aanmaken die overleven en die eten.
Een soort zit vol als elke populatie ervan één voedsel gegeten heeft. Een soort kan niet meer eten als het vol zit.
Een soort moet blijven eten tot ie vol zit, zolang er nog voedsel beschikbaar is.

Er zijn twee manieren om te eten: uit de Watering Hole of andere soorten opeten (als carnivoor).
- Eten uit de Watering Hole
Neem eten uit de Watering Hole en leg het op de soorten en populatie die jij eten wil geven.

In dit voorbeeld lag er 2 voedsel in de Watering Hole. Je hebt 2 dinosoorten: eentje met hoorns die kan vliegen, waarvan de populatie 2 is (i.e. er zijn 2 dino's van deze soort) en eentje zonder eigenschappen met een populatie van 1. Je besluit om de 2 dino's van jouw vliegende soort met hoorns elk één voedsel te laten eten. De andere soort sterft uit.

- Andere dino's eten
Een soort met de Carnivoor eigenschap eet niet van de Watering Hole en moet eten door anderen aan te vallen. Dit gaat als volgt:
1. Kies een soort om aan te vallen (mag ook een soort van jezelf zijn). Een Carnivoor kan elke andere soort aanvallen, zolang het dezelfde defensieve eigenschappen heeft als z'n prooi (uit deze 4: nachtdier/hol graven/vliegen/snelheid). Bvb: Een Carnivoor moet nachtdier zijn om een andere soort met de nachtdier eigenschap aan te vallen. Of een Carnivoor moet de Nachtdier én Hol Graven eigenschappen hebben om een soort aan te vallen die ook die beide eigenschappen heeft. Je Carnivoor mag meer eigenschappen hebben dan z'n prooi, zolang het ook alle zelfde eigenschappen als z'n prooi heeft.
2. De populatie van de aangevallen soort wordt met 1 verminderd. Die kaart wordt dus afgelegd. Als dit de laatste populatie van zijn soort was, is deze soort uitgestorven. (zie Uitsterving verderop)
3. Voed de Carnivoor door 2 voedsel uit de voorraad te nemen en eentje op de 2 bovenste populaties van de carnivoor te leggen. Elke aanval levert dus 2 voedsel op. Maar op elke populatie (kaart) kan maar één voedsel liggen, dus overschot wordt terug in de voorraad gelegd.

Herhaal die stappen tot elke populatie van de Carnivoor gevoed is. Een Carnivoor moet blijven aanvallen tot hij volledig gevoed is. Dit betekent dat je soms je eigen soorten misschien moet aanvallen als er geen andere mogelijkheden meer zijn!


In dit voorbeeld valt de carnivoor een soort van een tegenstander aan. Die soort had nog geen eigenschappen, dus de carnivoor had geen speciale eigenschappen nodig om hem aan te kunnen vallen. De soort had een populatie van 1. Elke populatie levert 2 voedsel op, dus komt er een voedselfiche op 2 populatie van de carnivoor te liggen. Hiermee zit de carnivoor vol, want er zijn maar 2 dino's (populatie) van zijn soort.

VERHONGERING
Elke populatie (kaart) die op het einde van deze ronde geen voedsel heeft, verhongert! Die kaarten worden afgelegd. Als alle kaarten van een soort zijn afgelegd, sterft de soort uit.

Op bovenstaande populatie werd geen voedselfiche gelegd tijdens het eten. Deze verhongert dus en wordt afgelegd.

UITSTERVING
Als alle populatiekaarten van een soort op zijn, sterft de soort uit. Alle eigenschapskaarten die aan deze soort waren toegekend worden afgelegd en de eigenaar van de soort trekt zoveel nieuwe kaarten van de stapel als hij moest afleggen. Deze kunnen gespeeld worden in hun volgende beurt. Voor afgelegde populatiekaarten worden géén vervangkaarten getrokken.

STAP 4 - Scoren
Elk voedseltoken dat je gekregen hebt gaat in je voedselzak en wordt op het einde van het spel geteld.
Voedsel dat nog in de Watering Hole ligt, blijft liggen en de beurt gaat naar de volgende speler die weer bij stap 1 begint.

EINDE
Als de kaarten op zijn of als de deadline van zaterdag 2 april 20u is gepaseerd, stopt het spel. Iedereen mag wel evenveel beurten spelen, dus spelers die nog aan de beurt zouden zijn, mogen hun beurten nog afmaken (in geval de kaartenstapel leeg was, wordt die opnieuw geschud). En tijd rekken door niets meer te doen is frowned upon. ;)

Vervolgens krijgt iedereen punten voor:
1. Elk voedseltoken in je voedselzakje en op populatiekaarten.
2. Elke kaart die je voor je hebt liggen (Populatiekaarten én Eigenschapskaarten)
3. Elke kaart die hij/zij nog in handen heeft.

Degene met de hoogste score wint 4ZP, de volgende 3, de volgende 2 en de laatste 1.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2022, 17:05:18 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2022, 09:20:34 »
DE KAARTEN
Hieronder worden alle kaarten uitgelegd. Let er op dat je per soort maximum 3 kaarten kan toekennen (opengedraaid). Leg je ze met de rug naar boven als populatie, dan is er geen limiet.
Eeteigenschappen

Als jouw soort een lange nek heeft, kan hij aan het hoge gebladerte dat boven de Watering Hole groeit. Voordat er gegeten wordt krijgt deze soort 3 voedsel uit de voorraad. Daardoor blijft er nog voedsel in de Watering Hole voor je andere soorten.
Let op: Elke dino/populatie in jouw soort kan één voedsel eten. Dus als je één populatie hebt met een lange nek, krijgt die ook maar 1 voedsel, want de overige 2 voedsel kan je nergens kwijt.


Een soort met deze eigenschap profiteert van carnivoren door de restanten op te eten. Telkens een carnivoor aanvalt (maakt niet of het je eigen carnivoor is of van iemand anders) krijgt een populatie van een soort met de aaseter eigenschap 1 voedsel.


Populatie eigenschappen

Een soort dat deze eigenschap heeft mag op elk populatiekaartje 2 voedsel leggen. Dit moet niet, maar het mag.


De soort met deze eigenschap krijgt gratis een populatie erbij voordat je aan de beurt bent en kaarten trekt.


Verdedigingseigenschappen

Een soort met Hoorns kan zich verdedigen. Het voorkomt niet dat een carnivoor een populatie van deze soort kan opeten, maar bij de aanval bezeer je de carnivoorsoort wel stevig, waardoor de carnivoor óók een populatie verliest. Hij verliest die voordat het eten van de aanval wordt verdeeld. (Dus stel dat een carnivoor met 2 populatie een soort met hoorns aanvalt. Normaal gezien krijgt een carnivoor per aanval 2 voedsel. Maar omdat hier zijn populatie 2 is en hij er eentje verliest door de hoorns van zijn slachtoffer, krijgt de carnivoor er nog maar 1 omdat er nog maar 1 populatie over is)

De volgende vier kaarten zijn eigenschappen waarmee soorten zich kunnen aanpassen om aan carnivoren te ontsnappen. Maar carnivoren kunnen zich daar uiteraard ook weer aan aanpassen door dezelfde eigenschap te krijgen.

Voor al deze kaarten telt dus dat je soort niet aangevallen kan worden door een carnivoor als die carnivoor ook niet dezelfde eigenschappen heeft. Een vliegende soort kan niet door een niet-vliegende carnivoor aangevallen worden bvb. Of een nachtdier dat holen graaft om zich in te verstoppen, kan niet aangevallen worden door een carnivoor die wel holen graaft, maar geen nachtdier is.

Carnivoor

Met deze kaart maak je van jouw soort een carnivoor.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2022, 17:17:02 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2022, 09:41:51 »
Dus, Bjorn is aan de beurt.


Stap 1:
- 2 voedsel in de Watering Hole:

- Een kaart met rug naar boven wordt voor Bjorn gelegd. Dit is nu dus Bjorn's eerste soort met een populatie van 1 (want er ligt maar 1 kaart van)

- Bjorn krijgt 3 kaarten, die ik nu naar hem pm.


Nu mag Bjorn beslissen wat hij met zijn kaarten doet. Een nieuwe soort maken? Een populatie toevoegen aan zijn bestaande soort? Eigenschappen toekennen aan zijn bestaande soort? Of een combinatie van dat alles? Of niets?
« Laatst bewerkt op: 24-03-2022, 09:54:16 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2022, 17:14:46 »
Voor de zekerheid en volledigheid:

Een carnivoor kan dus anderen aanvallen. Maar als die andere de eigenschap nachtdier, hol graven, vliegen en/of snelheid heeft, dan MOET de carnivoor ook diezelfde eigenschap(pen) hebben.

Dit geldt niet voor de overige eigenschappen. Een carnivoor kan dus wel een soort aanvallen die vetweefsel en een lange nek heeft, zonder dat de carnivoor daarvoor zelf ook vetweefsel en een lange nek heeft. Dik zijn en een lange nek hebben beschermt je niet van een vleeseter. :)

Wat voorbeelden:
Carnivoor heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en vetweefsel.
Slachtoffer heeft ook die eigenschappen en een lange nek.
-> De carnivoor mag deze aanvallen. En 2 voedsel op elk van z'n populatiekaarten leggen.

Carnivoor heeft geen eigenschappen.
Slachtoffer heeft de eigenschappen vruchtbaar en aaseter.
-> De carnivoor mag deze aanvallen. Vruchtbaar en aaseter weerhoudt een carnivoor niet.

Carnivoor heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en vetweefsel.
Slachtoffer heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en hol graven.
-> De carnivoor kan NIET aanvallen, want hij ontbreekt de defensieve eigenschap 'hol graven'.

Carnivoor heeft geen eigenschappen.
Slachtoffer heeft enkel de eigenschappen carnivoor.
-> De carnivoor kan aanvallen. Hij kan dus ook mede carnivoren opeten.

Carnivoor heeft de eigenschap vliegen.
Slachtoffer heeft de eigenschap vliegen en hoorns.
-> De carnivoor mag aanvallen, maar verliest wel een populatie door de hoorns van het slachtoffer.




Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2022, 19:00:21 »
Sorry guys!

Ik heb eindelijk kunnen bijlezen.
Ik leg "nachtdier" en "hol graven" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2022, 19:55:50 »
Bjorn's eerste dinosoort:

Een nachtdier dat holen graaft en hij heeft er 2 van

Er komt weer 2 voedsel in de Watering Hole.
Mitch krijgt een eerste soort:


En ik heb z'n 3 kaarten gestuurd.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2022, 12:44:28 »
Ik leg "aaseter" en "hol graven" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #7 Gepost op: 26-03-2022, 13:03:54 »


Er komt weer 2 voedsel in de Watering Hole.
Brent krijgt een eerste soort:


En ik heb z'n 3 kaarten gestuurd.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2022, 12:43:44 »
Ik kreeg een vraag: kan je een soort twee keer dezelfde eigenschap geven? Bvb Vruchtbaar zodat er telkens twee populatie bijkomt of hoorns zodat als een carnivoor aanvalt die twee populatie verliest.

Nee dat kan niet.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #9 Gepost op: 27-03-2022, 13:24:54 »
Ik leg "hoorns" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2022, 14:40:15 »
Er is geen Mol meer...

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2022, 15:54:17 »
Oh ja ik zal ook m'n beurt maar even posten. Ik wil graag ''Nachtdier'' en ''Hoorns'' bij mijn soort leggen. De derde kaart wil ik gebruiken om een extra populatie erbij te leggen.

Dan heb ik dus 2 populatie en pak ik 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden!  ::jaja::
Er is geen Mol meer...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2022, 19:25:08 »
Dan hebben we een rondje gehad en is Bjorn weer aan de beurt.

Momenteel heeft iedereen dit voor zich liggen:
Mitch:


Brent:


Frank:




En Bjorn heeft:


Daar komt nu een nieuwe soort bij:


En 2 voedsel in de Watering Hole.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #13 Gepost op: 28-03-2022, 09:54:51 »
Ik plaats lange nek bij m'n soort met 2 populatie. Deze soort heeft nu 2 populatie en dankzij de lange nek eet die zometeen 3 voedsel uit de voorraad. (De laatste gaat dus verloren)

Dan leg ik Vetweefsel af als nieuwe populatie bij mijn nieuwste soort.

Tot slot leg ik Vliegen bij mijn nieuwe soort. En voed ik de soort 2 voedsel want hij heeft 2 populatie. De Watering well is nu dus leeg.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2022, 10:07:24 »
Dat levert dus 4 voedsel op en deze soorten heb je nu:



Dan is Mitch!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #15 Gepost op: 28-03-2022, 14:22:29 »
Ik start een nieuwe soort met kaart 3.

Ik start een nieuwe soort met kaart 1 en leg daar de carnivoor bij. Die valt gelijk mijn eigen soort van kaart 3 aan ::bravo::

Dus dan eet ik met de carnivoor en mijn eerste soort door de aaseter kaart en 1 uit de watering hole ::bravo::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #16 Gepost op: 28-03-2022, 15:13:39 »
OK, dus op een gegeven moment had mitch drie soorten:
1. Zijn oorspronkelijke aaseter, hol graven met 2 populatie:
2. Een nieuwe soort met 1 populatie
3. Een nieuwe soort met 1 populatie en eigenschap carnivoor.

Zijn carnivoor (3) at zijn nieuwe soort (2) op en kreeg daar 2 eten voor. omdat de carnivoor maar 1 populatie heeft, krijgt ie dus maar 1 voedsel en gaat het ovrige verloren.
Zijn aaseter (1) profiteert van de aanval en krijgt ook eten.
Vervolgens eet de 2e populatie van die aaseter 1 voedsel uit de Watering Hole.

Ik maak vanavond thuis wel de afbeelding voor de nieuwe soort.



Dan is Brent aan de beurt. Hij krijgt een nieuwe soort:


En ik stuur hem nu zijn 3 kaarten.


Er ligt nu dus 3 voedsel in de watering hole, omdat er nog eentje lag van Mitch en er nu 2 bij komen.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #17 Gepost op: 28-03-2022, 17:00:21 »
Ik voeg "Lange nek" en "Aaseter" toe aan mijn eerste soort. Daarnaast gebruik ik de twee overige kaarten om de populatie van die soort te verhogen tot 4.

Door lange nek krijgt deze soort eerst 3 voedsel + 1 voedsel uit de watering hole. De overige soort krijgt 1 voedsel uit de watering hole.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #18 Gepost op: 28-03-2022, 20:25:37 »
Ik start een nieuwe soort met kaart 3.

Ik start een nieuwe soort met kaart 1 en leg daar de carnivoor bij. Die valt gelijk mijn eigen soort van kaart 3 aan ::bravo::

Dus dan eet ik met de carnivoor en mijn eerste soort door de aaseter kaart en 1 uit de watering hole ::bravo::
Aan de start van je beurt krijg je ook telkens een nieuwe soort (met 1 populatie). Dus eigenlijk is dit gebeurd in Mitch's beurt:
1e soort = aaseter & hol graven van vorige beurt (2 populatie)
2e soort = nieuwe soort aan begin van je beurt (1 populatie)
3e soort = kaart 3 die hij als nieuwe soort neer legt (1 populatie)
4e soort = kaart 1 als nieuwe soort en eigenschap carnivoor eraan (1 populatie)

Soort 4 eet dus soort 3 op en krijgt daarvoor één voedsel (normaal 2 maar er is maar 1 populatie, dus slechts 1 voedsel).
Soort 1 krijgt door de aaseter eigenschap 1 voedsel uit de voorraad.
Vervolgens gaat uit de Watering Hole 1 voedsel naar de 2e populatie van de aaseter en 1 voedsel naar soort 2.

Er ligt dus nog 1 voedsel in de Watering Hole voor Brent.

Mitch heeft nu dus:
1.

2.

3.



Brent!
Krijgt een nieuwe soort:


2 voedsel bij in de Watering Hole (dus in totaal nu 3).



En inderdaad die krijgt 3 voedsel door de lange nek + 1 uit de Watering Hole en de andere soort ook 1 uit de Watering Hole.

Dan blijft er eentje liggen in de Watering Hole. En gaan we naar Frank!



Frank!
Krijgt een nieuwe soort:


2 voedsel bij in de Watering Hole (dus in totaal nu 3).

En ik stuur nu de kaarten!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE - Evolution ++
« Reactie #19 Gepost op: 28-03-2022, 20:31:48 »
Dus voor een volledig overzicht:

Bjorn:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns
Soort 2 (1 populatie)