Auteur Topic: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice  (gelezen 3268 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #80 Gepost op: 3-04-2024, 21:43:15 »
Op! En nu geïrriteerd dat mijn vraag nog steeds genegeerd wordt! Lees eens terug mensen !

Het is inderdaad wel een goede vraag die u stelt mevrouw Groen. Eentje die ik zelf ook graag beantwoord zou zien.
Ze zijn overigens naarstig op zoek naar u bij het spelletje Lingo, had u dat al door?  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #81 Gepost op: 3-04-2024, 21:45:38 »
Ik wil eerst even gezegd hebben dat ik vind dat wij dit prima hebben gedaan! Qua taakverdeling had het misschien iets beter gekund, maar we wisten naar mijn idee allemaal wat er kon gebeuren om het account te verbeteren. Wellicht hadden we allemaal wat specifiekere taken kunnen krijgen, ja maar er heeft op geen enkel moment een vervelende sfeer geheerst binnen ons team.
Met alle respect, maar jullie hebben dik verloren. Dan kan het gezellig zijn geweest maar is er blijkbaar niet goed genoeg gewerkt om te winnen. Als het nou close was geweest omdat beide teams optimaal gepresteerd hebben was het een ander verhaal. Zie jij geen verbeterpunten of een manier waarop jullie wel hadden kunnen winnen?

Ik heb voor Sem gekozen omdat ik in hem iemand zie die zeker de kwaliteiten van een leider in zich heeft! Hij is natuurlijk de jongste uit ons team, maar daardoor ook lekker ervaren met sociale media. Hij kent de laatste trends en weet precies hoe we mensen kunnen bereiken was mijn redenatie. Ik vind het heel makkelijk om te zeggen dat de nederlaag zijn schuld is. Er was voor iedereen super veel ruimte om met eigen input te komen en het account te verbeteren. Niks was goed of fout, dat een hoop mensen hier geen iniatief in hebben getoond is niet Sem zijn schuld. Ik vind niet dat de teamleider de persoon is die alles maar moet bedenken.
Dat zie je blijkbaar anders dan je teamgenoten! Wie zou jij dan aanwijzen als zwakste schakel binnen jullie team? Uiteindelijk zijn we daar wel naar op zoek.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sem Brandt Corstius

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je A zegt, moet je ook Brandt Corstius zeggen
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #82 Gepost op: 3-04-2024, 21:47:16 »
Met alle respect, maar jullie hebben dik verloren. Dan kan het gezellig zijn geweest maar is er blijkbaar niet goed genoeg gewerkt om te winnen. Als het nou close was geweest omdat beide teams optimaal gepresteerd hebben was het een ander verhaal. Zie jij geen verbeterpunten of een manier waarop jullie wel hadden kunnen winnen?
Dat zie je blijkbaar anders dan je teamgenoten! Wie zou jij dan aanwijzen als zwakste schakel binnen jullie team? Uiteindelijk zijn we daar wel naar op zoek.

Ik heb uit betrouwbare bronnen gehoord dat hij nu slaapt, dus hij zal dit morgen beantwoorden! ::tandpastasmiley::
Sem

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #83 Gepost op: 3-04-2024, 22:01:56 »
Het is inderdaad wel een goede vraag die u stelt mevrouw Groen. Eentje die ik zelf ook graag beantwoord zou zien.
Ze zijn overigens naarstig op zoek naar u bij het spelletje Lingo, had u dat al door?  ::hypocriet::

Nee, ik zal eens kijken....bedankt voor de tip
...maar soms even niet :)

Offline Deerbetah

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #84 Gepost op: 3-04-2024, 22:02:41 »
Hallo allemaal, geachte leden van de jury,

Hier een berichtje van mijn inbreng voor deze opdracht en evaluatiepunten,

Ik ben zo snel mogelijk op Discord gekomen om mijn mening te geven over de richting van het Instagram account, Daarbij is het een eer dat mijn
gebruikersnaam is gebruikt als inspiratie
Ik heb een aantal plaatjes gemaakt met photoshop, En heb op Reddit reclame gemaakt voor ons kanaal

Communicatie is niet mijn sterkste kant, dus daar kan ik zelf beter in worden.

In het team waren de taken onduidelijk verdeeld, en er was geen duidelijk leiderschap. ook was het moreel van het team laag, naar mijn inziens door het bericht van onze teamleider met de openingszin "Het ziet er naar uit dat we verliezen".

Ook het kopen van bots op de server vindt ik niet kunnen voor een challenge, het is niet ewie het meeste geld er tegenaan kan gooien om te winnen.

Mocht er nog vragen zijn, beantwoordt ik die graag,

Met vriendelijke groet,

Deerbetah

 

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #85 Gepost op: 3-04-2024, 22:02:50 »
Gerrit heeft blijkbaar geen idee waar de bots vandaan kwamen, iemand anders wel? Wat mij betreft zijn jullie allemaal schuldig tot dit is opgehelderd.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #86 Gepost op: 3-04-2024, 22:06:00 »
Allereerst feliciaties aan team RealSwifty. Na ja, RealSwifty, jullie waren eerder een FakeSwifty, want de beloftes uit jullie promowaren niet echt real.
Wel slim om een ster te kiezen voor het binnenhalen van volgers, maar niet slim genoeg om iets te regelen dat de héle Zuury jullie samenwerking kon volgen? Kon er niet ergens een servertje worden opgezet? Of iets anders creatiefs waar we allemaal toegang tot hadden. Dat had Dierbetah toch iets beter geregeld voor ons.

Maar goed, ik ben hier niet om een compliment te geven aan het verliezende team...

Team Dierbetah, jullie staan hier niet voor niets. Beetje gezellig kletsen op Discord doen jullie maar in jullie eigen tijd.

Ik heb een vraag voor iedereen behalve Sem.
In eerdere posts, en dat matcht met mijn beeld dat ik heb gezien in jullie discord server, komt uit dat jullie het vrij snel al op leken te geven, om het aantal volgers van het andere team voorbij te streven. Vooral door gebrek aan leiderschap. Jullie modderen maar wat aan op de gekozen koers (na ja, koers ...) Op het moment dat een leider faalt - dan moet er iemand anders op staan. In mijn optiek is er NIEMAND opgestaan. Dus mijn vraag is.

Waarom heb je het heft niet in eigen hand genomen om de boel weer op de rails te krijgen? Als niemand anders het doet, waarom jij dan niet? Had je het zelf net zo slecht gedaan misschien? Of vond je het allemaal wel best? Vind je het niet erg om hier te staan?
Nu is het lekker makkelijk afschuiven op 1 persoon...

Ow en ik hoef geen antwoord voordat Mevr. Groen's vraag is beantwoord, alles wel netjes op volgorde graag, ik houd wel van structuur.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #87 Gepost op: 3-04-2024, 22:11:38 »
Ik wil eerst even gezegd hebben dat ik vind dat wij dit prima hebben gedaan! Qua taakverdeling had het misschien iets beter gekund, maar we wisten naar mijn idee allemaal wat er kon gebeuren om het account te verbeteren. Wellicht hadden we allemaal wat specifiekere taken kunnen krijgen, ja maar er heeft op geen enkel moment een vervelende sfeer geheerst binnen ons team.

Wist ik het maar, dat vind ik eigenlijk het enige kwalijke wat er is gebeurd tijdens onze samenwerking. Maar helaas kan ik je niet vertellen wie hier verantwoordelijk voor is geweest. Ik wil ook niet mensen onterecht gaan beschuldigen.

Ik heb voor Sem gekozen omdat ik in hem iemand zie die zeker de kwaliteiten van een leider in zich heeft! Hij is natuurlijk de jongste uit ons team, maar daardoor ook lekker ervaren met sociale media. Hij kent de laatste trends en weet precies hoe we mensen kunnen bereiken was mijn redenatie. Ik vind het heel makkelijk om te zeggen dat de nederlaag zijn schuld is. Er was voor iedereen super veel ruimte om met eigen input te komen en het account te verbeteren. Niks was goed of fout, dat een hoop mensen hier geen iniatief in hebben getoond is niet Sem zijn schuld. Ik vind niet dat de teamleider de persoon is die alles maar moet bedenken.
sorry maar wat? Was je weg toen aurynn en sem een discussie hadden ofzo. een leider is iemand die aanstuurt, structuur brengt en duidelijkheid bied. ik heb initatief getoont en nog besproken maar als ik niks krijg sla ik dicht. het is niet moet bedenken.

Op welke manier had jij precies aangestuurd willen worden?
En was dit duidelijk voor de teamleider? En voor de overige teamleden?

Niet perse mij maar gewoon algemeen, duidelijkheid, structuur, wat hoe en wanneer en als 1 team functioneren. en ik heb het gezegd in dm dat ik me achtergelaten voel in het team en er geen duidelijke team verdeling is en had dat genegeerd.

daarbij wat deerbetah al aanhangt ook. gelijk dms sturen of we al verloren hadden of we 2 namen hadden om te vertellen terwijl we vol bezig waren, dan verlies je ook alle hoop en kracht in general als dat je leider moet voorstellen.

de vraag van grasisgroen kan ik gewoon niet zelf beantwoorden, maar het spreekt wel genoeg..

In eerdere posts, en dat matcht met mijn beeld dat ik heb gezien in jullie discord server, komt uit dat jullie het vrij snel al op leken te geven, om het aantal volgers van het andere team voorbij te streven. Vooral door gebrek aan leiderschap. Jullie modderen maar wat aan op de gekozen koers (na ja, koers ...) Op het moment dat een leider faalt - dan moet er iemand anders op staan. In mijn optiek is er NIEMAND opgestaan. Dus mijn vraag is.

Waarom heb je het heft niet in eigen hand genomen om de boel weer op de rails te krijgen? Als niemand anders het doet, waarom jij dan niet? Had je het zelf net zo slecht gedaan misschien? Of vond je het allemaal wel best? Vind je het niet erg om hier te staan?
Nu is het lekker makkelijk afschuiven op 1 persoon...
Ik heb dit al gedeeltelijk beantwoord, maar ik persoonlijk ben daar gewoon niet goed in en sla gewoon dicht zoals nu ook is gebeurd waardoor ik mezelf terugtrok. het is makkelijk af te schuiven op 1 persoon dat is waar, maar het is wel de aanleiding wat al deze gevolgen heeft opgelopen.
chipsverslaafde <3

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #88 Gepost op: 3-04-2024, 22:12:59 »
de vraag van grasisgroen kan ik gewoon niet zelf beantwoorden, maar het spreekt wel genoeg..
Silence is violence chip. Keur jij dierenleed goed? Zo niet, spreek je uit!
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sem Brandt Corstius

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je A zegt, moet je ook Brandt Corstius zeggen
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #89 Gepost op: 3-04-2024, 22:13:16 »
Gerrit heeft blijkbaar geen idee waar de bots vandaan kwamen, iemand anders wel? Wat mij betreft zijn jullie allemaal schuldig tot dit is opgehelderd.

Nou, dan ga ik het even ophelderen!

Ik heb samen met iemand anders (diegene ga ik er niet bij naaien, diegene mag dat zelf zeggen) 50 gratis volgers "gekocht". Ze waren gewoon gratis dus er is geen geld tegen aan gesmeten. Diegene had er eerst 50 gekocht en daarna wilde ik ze kopen maar toen zei diegene dat dat zou opvallen, nou dat deed het ::rofl::
Sem

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #90 Gepost op: 3-04-2024, 22:14:19 »
Beste leden van de jury, beste collega's en vooral geachte aanwezigen.

Natuurlijk had ik aan het begin van mijn dienstverband bij dit geweldige bedrijf niet gehoopt in de boardroom te belanden. Helaas heeft het wel zover moeten komen en zullen we met elkaar de discussie aanmoeten om verder faillisement te voorkomen. Ik hoop dat we hier zo schadevrij als mogelijk uit kunnen komen.

Ik zal mijn persoonlijke reflectie op de afgelopen week afwisselen met vragen van de jury en andere zaken.

De opdracht begon bij het kiezen van onze teamleider. Dit is als ik eerlijk ben een beetje in achterkamertjes gebeurd. Via-via is er gepraat en kwam al snel de naam Semhurkie naar voren. Ook bij mij is deze naam onder ogen gekomen. In eerste instantie heb ik hier positief op gereageerd. Sem is een zeer enthousiast en gedreven jongeman en zou binnen zijn capaciteiten wel alles geven om voor de opdracht te gaan. Hij wilde dit ook erg graag en ik vond dat hij die kans ook wel verdiende. Ik vind het spijtig dat er geen fatsoenlijk groepsgesprek is geweest over het kiezen van de teamleider en ik bij het ontwaken al wakker werd met Sem als teamcaptain, maar mede omdat ik ook achter de schermen heb laten vallen dat ik hier welwillend tegenover stond, zou ik dit in eerste instantie niet als problematisch zien.

Ik blijf gelijk even in Sem als teamcaptain hangen. Wat hij goed deed was het enthousiasme voor de opdracht. Ook tijdens de week zelf was hij zelf zéér fanatiek aan de slag aan het gaan met content - hetzij soms in het meest amateuristische Engels  ::rofl:: - en het benaderen van andere accounts om ons account te promoten. Dit brengt mij ook gelijk naar een kant wat ik minder sterk vond: Sem ging als een soort leider op een eiland te werk, zonder daadwerkelijk het team erbij te betrekken. Meermaals hebben we aangespoord om een aantal zaken te doen of om te overleggen, maar hij ging zelf aan de slag. Daarnaast heeft hij zich in mijn ogen teveel bezig gehouden met randzaken zoals het creeëren van een kanaal voor de jury (met alle respect want natuurlijk moeten we ook goed voor de jury zorgen) en al achter de schermen onrust creëren over de eliminatie.
Ik miste leiderschap en vooral het overzicht erin. De teamcaptain had in mijn ogen meer het overzicht mogen/moeten bewaren, ervoor zorgen dat bepaalde taken uitgevoerd werden en met name ook iedereen erbij te betrekken. In mijn ogen zijn de twee namen die Sem noemt júist twee personen die te weinig door de teamleider zijn betrokken. De een is niet zo Discordvaardig, dus daar had het geholpen om af en toe persoonlijk via PB op het forum wat meer contact mee op te nemen (zeker omdat hij contact met Sem heeft opgenomen om aan te geven dat hij graag aan de slag wilde). De andere persoon, MrChipie, heeft over het algemeen wat meer moeite met het aarden in groepen en teams. Hij vindt het lastig om het overzicht te overzien (zeker als er geen structuur is zoals bij ons het geval was) en heeft daar wat directere sturing bij nodig. Als dit er niet is, voelt hij zich niet betrokken en wat minder in de groep aangesloten, iets wat ik mij zeer goed kan inbeelden. Juist even persoonlijk contact met een kort overzicht en een concrete taak had hierbij kunnen helpen. Een goed team kan heus bestaan uit zeer diverse mensen met verschillende kwaliteiten, alleen kun je niet van iedereen verwachten dat die de lead zal nemen en op eigen initatief zaken gaat doen. Om nogmaals even een lans voor de Chip te breken: ik heb van de week een tijdje met hem gepraat om even de stand van zaken (tot zover deze bij mij duidelijk was) over te dragen en een concrete taak aan te bieden. Dit heeft MrChipie gedaan. Inactiviteit op Discord is w.m.b. dan niet per se een negatief iets.

Om terug te keren naar Sem als teamcaptain: achteraf was dit niet de beste keuze. Ik was zelf wat bang om naar voren te treden al teamcaptain, zeker omdat ik een drukkere week buiten deze Insta-pagina zou hebben en ik bang zou zijn dat ik er te weinig zou kunnen zijn voor het team. Alle manken en concrete punten heb ik telkens wel benoemd naar Sem in de Discord, want ik was wel graag eerlijk naar hem. Ook toen hij achter de schermen al aan het konkelen was over de nominatie heb ik hem daarop aangesproken, open en bloot in het team. Ik ben hierin een vrij directe werknemer, maar ben van mening dat we dit wel naar elkaar moeten kunnen uitspreken om te kunnen floreren. Nogmaals: hij heeft steken laten vallen, maar het enthousiasme en fanatisme was er 100%. Een volgende keer – mocht die óóit nog komen – zou ik Sem alleen eerder als lid in een team zetten dan als captain, want zijn leiderschapskwaliteiten moet hij duidelijk nog wat ontwikkelen. Dit komt vast vanzelf goed als hij wat ouder wordt!

Om een bruggetje te slaan naar de vraag van de grote Trump: de taakverdeling was er niet echt. Dit is gelijk een pijnpunt waar ikzelf ook niet altijd evengoed in heb bijgedragen om dit goed te krijgen. Persoonlijk had ik er moeite mee dat de helft van het team weinig/zeer weinig of langzaam reageerde, waardoor snel schakelen wat moeilijk was. De eerste dag heb ik een aantal ideeën geopperd, gewoon van wat zaken waar ik op Instagram van zie dat ze goedlopen. Om de vraag van Hadewychisdemol dan ook gelijk te beantwoorden: in potentie vind ik dieren nog steeds een goed thema. Kijk maar naar de hoeveelheid dierenpagina’s op Instagram. Alleen de uitwerking heeft zeker de wensen over gelaten en hier waren we allemaal bij. In mijn ogen is dus ons thema niet gefaald, maar onze pagina wel. Hier draag ik, net als de rest van het team, een deel verantwoordelijkheid in.
Eigenlijk reageerde mensen al snel positief op het idee van dieren en was het idee geboren. Ik noemde al gekscherend een naam – Dierbeetah – en de volgende morgen had Sem al een pagina gemaakt met Dierbeetah. Dit zou het worden dus haha! Toen ik merkte dat het een beetje aan leiderschap ontbrak binnen ons team heb ik wat initiatief genomen om een aantal concrete stappen te beschrijven die gedaan moesten worden. Eigenlijk heb ik hierin met Swifty heel fijn samengewerkt: we hadden een goede synergie om taken op te pakken. Echter merkte ik zelf wel dat het lastig is om meer te doen dan je kunt doen: als zevenpersoonsteam kun je nu eenmaal voor vier personen taken uitvoeren, ook al zette ik mij de volle 100% in.
In de praktijk denk ik dat concreet het zichtbaar is dat Swifty de pitch heeft gemaakt, ik de promotiepost en dat wij, samen met Sem en soms Gerrit en Drenzieboy posts hebben geplaatst. Hierin zat echter geen ‘identiteit’ of ‘branding’, zoals wel in de promotiepost was beschreven. Denk dat velen dit toch telkens vergaten. Dus Miek199: Tsja, het was in eerste instantie een leuk idee de wijsheid van dieren. Ik hoorde ook veel positieve reacties hierop. Het is jammer dat we dit binnen het team niet verder hebben uitgerold. Enerzijds heb ik wel in de Discord het thema zo benoemd, maar ik denk toch dat er qua interpretatie wat wildgroei is geweest aan het thema ‘dieren’.
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #91 Gepost op: 3-04-2024, 22:14:30 »
Dus om even te vervolgen naar de vraag van de_witte waar het volgens mij is misgegaan: in de startfase van de opdracht ging het al mis. We hadden beter met elkaar moeten kijken wat er moest gebeuren, hier wat concreter namen aan moeten verbinden en zo aan de slag te gaan. Hoe spijtig ook, ik denk dat sturing (en verwachting dat er sturing zou komen van een teamcaptain) hier wel aan bijdraagt. Ik vind het leuk dat er is geprobeerd een soort zelfsturend team te creëren waar met goedkeuring alles toegelaten werd, maar voor dit soort hard business waar grote doelen staan, is dit niet genoeg. Sorry Sem!

Nieky, ik kan jouw vraag waarderen. Ik zou het echt heel zuur vinden als Swifty genomineerd wordt. Ik denk dat we zonder haar nog minder content hadden, geen elevatorpitch en vooral in de tweede helft van de week geen enthousiasme meer. Het moment dat ik me iets meer terugtrok van de opdracht omdat ik er echt teveel mee bezig was, heeft zij dit geweldig opgepakt.

Ik wil tussen alles door wel nog even benoemen wat er wél goed ging. Ik vond het tof om te zien dat we eigen foto’s en dieren gebruikten en hiermee echt het enthousiasme hadden. Dit had met iets meer inkadering en sturing nog beter bijgedragen aan het succes. Daarna vond ik dat we met de daadwerkelijke inzet die we hebben gehad als team (dus het aantal uur wat er in zit) toch nog mooi om te zien dat een klein honderdtal volgers onze pagina volgt en de dieren echt cute vind. Daarnaast vind ik natuurlijk mijn foto van Takkie heel mooi, maar dat is sentiment.

Mevrouw Groen heeft een terechte vraag gesteld over puppy’s knuffelen. Het is inderdaad een slechte hype om een aantal activiteiten met dieren te doen. Zo worden bij puppy yoga de puppy’s de hele dag ingezet om te knuffelen met yoga’ende Amsterdamse bakfietsyuppen, zonder tijd om te kunnen ontprikkelen. Ik ben blij dat je dit benoemt.
Wij hebben het intern besproken en zijn tot mening gekomen dat deze marketingstunt ongepast was. Ondanks dat we zouden zorgen om goede omstandigheden (niet teveel mensen op een dag knuffelen, genoeg tijd bij moeder, ontprikkeltijd, voorwaarden voor degene die moet gaan knuffelen) heb je gelijk dat het misschien wat smaakloos is en riekt naar omkoperij. Wij betreuren dat we ons hebben laten leiden door het zakelijke, harde, bedrijfscultuurtje wat binnen de Apprentice hangt en laten bij deze weten dat we de puppy’s lekker bij hun moeder laten. Om alle volgers toch te bedanken krijgen jullie allemaal een leuke ansichtkaart opgestuurd met een plaatje van een schattige puppy, zodat deze mooi boven je scherm kan hangen en je toch dat geluksstofje kunt aanmaken.

Door de alineas heen geweven heb ik het al gehad over mijn eigen inbreng, maar ik zal dit in het kort nog even herhalen. Los van alles wat ik wel gedaan heb, geef ik toe dat ik er zelf erbij heb gezeten en net als iedereen verantwoordelijk is voor het falen van ons account. Toen ik merkte dat er weinig leiderschap was, had ik naast het benoemen van wat er kon gebeuren niet beter gewoon namen kunnen noemen en dit toe kunnen wijzen? Ik denk het wel. Halverwege – nadat de teamleider aan het konkelen was – heb ik open de vraag gesteld hoe iedereen erbij zat in de challenge. Toen kwam er enthousiasme uit en daar heb ik misschien iets teveel op vertrouwd. Juist met dit enthousiasme had ik misschien door moeten pakken door de teamleidervraag open te gooien en een teammeeting te houden zodat alle hoofden weer dezelfde kant op zouden staan. Ik merkte helaas dat mijn irritatie om deze challenge (om nog maar te zwijgen over o zo geweldige teamindeling) hoog zat, ik er meer uur in had zitten dan gepland, dat mijn eigen kunde en kennis over Instagram soms hierin ook tekort schoot en dit dus anders aan had kunnen pakken. Hierom heb ik misschien het lot maar geaccepteerd dat we het niet zouden halen, in de wetenschap dat ik het zooitje ongeregeld dat we bij elkaar zijn ook niet meer bij elkaar zou krijgen, niet zonder me nog meer te frustreren en echt nog chagrijniger bij het paasontbijt te zitten van mijn familie (sorry familie voor mijn onaardige opmerkingen…)
Wat mij betreft zou het iedereen in het team sieren als ze zich kwetsbaar opstellen en kijken naar het eigen handelen wat er beter had gekund en wat niet, maar gelukkig hebben we daar de jury voor die scherpe vragen stelt.

Om af te sluiten: naar mijn idee heb ik zelf tot het onredelijke aan toe veel werk erin gestopt in de opdracht en heb ik daadwerkelijk geprobeerd om knelpunten te verbeteren. Echter liep het vast in de samenwerking met het team en denk ik dat we op mediation moeten (of een meditatiecursus, dat zou voor mij goed zijn om m’n cool te bewaren). Ik vind het jammer dat het zo gelopen is en had graag zoveel enthousiasme gezien als ik op de Taylor-pagina zag. Het succes van deze pagina liet mij af en toe wel in jaloezie kijken en afvragen wat zij nu goed deden wat wij niet hadden. Aan dit team wil ik dan ook zeggen: chapeau voor dit prachtige resultaat!
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 22:18:23 door Aurynn »
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #92 Gepost op: 3-04-2024, 22:15:45 »
Nou, dan ga ik het even ophelderen!

Ik heb samen met iemand anders (diegene ga ik er niet bij naaien, diegene mag dat zelf zeggen) 50 gratis volgers "gekocht". Ze waren gewoon gratis dus er is geen geld tegen aan gesmeten. Diegene had er eerst 50 gekocht en daarna wilde ik ze kopen maar toen zei diegene dat dat zou opvallen, nou dat deed het ::rofl::
Ah, we hebben een dader. Besef je je dat als niemand anders het toegeeft jij de enige schuldige bent? Waarom zou een valsspeler in het spel moeten blijven ten koste van iemand die eerlijk speelt?
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sem Brandt Corstius

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je A zegt, moet je ook Brandt Corstius zeggen
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #93 Gepost op: 3-04-2024, 22:22:52 »
Ah, we hebben een dader. Besef je je dat als niemand anders het toegeeft jij de enige schuldige bent? Waarom zou een valsspeler in het spel moeten blijven ten koste van iemand die eerlijk speelt?

Ja, dat besef ik me al te goed, maar ik speel het spel eerlijk en ik ga diegene niet exposen omdat ik het spel zo niet speel. Als ik er hierdoor uit ga, prima maar ik vind dat niet eerlijk omdat ik veel voor het account heb gedaan
Sem

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #94 Gepost op: 3-04-2024, 22:45:40 »
Ja, dat besef ik me al te goed, maar ik speel het spel eerlijk
Op het valsspelen na dus ;)

Bedankt voor je uitgebreide verhaal Aurynn. Je rol in het project is mij nu helder. Heb jij nog een idee over Sems medeplichtige in het botverhaal? En hoe komt het volgens jou dat Gerrit er zo anders tegenaan kijkt dan jij?
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #95 Gepost op: 3-04-2024, 23:06:54 »
Silence is violence chip. Keur jij dierenleed goed? Zo niet, spreek je uit!
STOP DIERENLEED! Nee maar ik had het ook gelezen over de puppy yoga echt vreselijk! daar hadden we ook echt meer over na moeten denken.
chipsverslaafde <3

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #96 Gepost op: 3-04-2024, 23:28:02 »
Ik zal vast de enige zijn, maar ik snap het probleem met die bots niet zo. In de zakenwereld is veel geoorloofd en mag je soms best het grijze gebied van de regels opzoeken in mijn ogen. Het doel is volgers, hoe je dat dan bereikt maakt mij eigenlijk niet als vooraf niet is beschreven dat het niet mag. Van mij krijgen deze personen juist een plusje tijdens deze beoordeling (al is er nog maar één iemand die zich heeft gemeld).

Qua onderwerp hadden jullie trouwens wel een unieke invalshoek als ook daadwerkelijk was gedaan wat jullie vooraf kenbaar hadden gemaakt. Helaas mocht dat niet meewegen in de beoordeling, want het onderwerp van het andere team was goedkoop scoren naar mijn mening.

Maar dan nu to the point (Sem, dat betekent dus ter zake). Een leider is verantwoordelijk voor de prestaties van het team. Ik leg hierbij even de link naar het voetbal. Het is vaak de manager die eruit vliegt als de club niet presteert. Ik ben vooral benieuwd waarom jij vindt dat dat hier anders moet zijn Sem? Dus waarom zouden we nu de rechtsback eruit gooien die inderdaad wat foutjes heeft gemaakt of zich niet voldoende heeft ingezet? Het is toch jouw taak om de teamleden te motiveren en ze de juiste taak en tactiek mee te geven?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #97 Gepost op: 3-04-2024, 23:29:02 »
Beste juryleden

Nu ik zojuist jullie vragen en de antwoorden van mijn teamgenoten, tot en met het betoog van Aurynn heb gelezen, kan ik eindelijk de tijd nemen om wat vragen te beantwoorden.


Ik zal als Trump de eerste vraag erin gooien:
Team Dierbetah, hoe was de taakverdeling binnen jullie team?

Zoals anderen al gezegd hebben, die was er niet echt. Ik hou persoonlijk wel van zelfsturende teams, ik ga er vanuit dat iedereen enige verantwoordelijkheid op zich zal nemen en dat een teamleider dat evt kan bijsturen. Dat is helaas in ons team niet goed uit de verf gekomen.

Ik heb wel een vraag die alle kandidaten van team Dierbeetah afzonderlijk kunnen beantwoorden

Waar is het volgens jou misgegaan?

Dit hangt volgens mij samen met het antwoord op de vorige vraag: het gebrek aan een duidelijke taakverdeling en goeie sturing. Er werden ideeën geopperd waarmee iedereen naar believen aan de slag ging, waardoor het, zoals de jury terecht opmerkte 'alle kanten op ging' en er geen duidelijke samenhang was.



Ik heb ook een vraag aan ieder teamlid met een net wat andere insteek.

Welk teamlid verdiend het volgens jou absoluut NIET om genomineerd te worden vanwege zijn of haar onmisbare inzet? Wat waren de specifieke kwaliteiten van deze persoon en hoe kwam dit tot uiting in het product?

Ik sluit me aan bij anderen: Aurynn verdient het zeker niet om genomineerd te worden. Hij heeft zeker de eerste dagen veel ideeën geopperd, geprobeerd wat overzicht te creëren, en ik las hier dat hij ook Chip heeft bijgepraat en erbij heeft willen trekken, daarvan was ik me niet echt bewust.
Als ik even onbescheiden mag zijn: ik vind dat ik het ook niet verdien. Vanaf het moment dat onze teamcaptain over verliezen begon, heb ik geprobeerd de moreel omhoog te krijgen, en toen Aurynn een stap terug moest doen heb ik geprobeerd om het team actief te houden.


Swifty, jij leek er vanaf het begin op gebrand al jouw teamgenoten aan te sporen hun bijdrage te doen en leek af en toe meer een leider dan Sem. Denk je dat je hem in de weg hebt gezeten?

Naar mijn idee heb ik dat niet vanaf het begin gedaan. Ik heb Sem zeker de ruimte willen geven om het team aan te sturen. Hij was enthousiast, hij wilde het heel graag, hij ging heel goed van start door de Discord-server te openen zodat we goed konden overleggen en de jury alles kon meelezen. Maar op een gegeven moment verloor hij de moed, en vanaf toen heb ik inderdaad iedereen meer aangespoord. Inclusief Sem zelf, in DM heb ik hem geprobeerd wat van mijn leidinggevende ervaring mee te geven. Ik had hem nog wel meer willen coachen hierin, en ik heb hem zeker niet in de weg willen zitten. Ik hoop dat Sem dit niet zo heeft ervaren, mocht dat anders zijn dan spijt mij dat.

Waarom bespraken jullie in jullie promotiepost uitgebreid dat jullie pagina draait om de wijsheid van dieren, maar werd hier vervolgens amper iets mee gedaan? Voelde niemand de behoefte om naar het team te communiceren dat het belangrijk is om te doen wat je in je promotiepost belooft, of waren jullie allemaal vergeten dat dat was waar jullie pagina om draait?

Ik had zelf de eerste dagen problemen met inloggen (ik ben een Insta-noob, ik probeerde met het mailadres in te loggen en pas toen iemand de tip gaf het met de accountnaam te proberen kon ik erin  ::schaam:: ). Bij de foto's die ik heb aangedragen om te plaatsen heb ik teksten aangeleverd met wijsheden, met de vraag aan anderen om deze te plaatsen. Helaas is dat niet goed doorgezet, en het was inderdaad handiger geweest om nog eens terug te komen op deze belofte in de promopost, dat heb ook ik verzuimd om te doen.

Wie heeft het idee bedacht om puppies te knuffelen? Die hype om jonge dieren in te zetten is erg stressvol en schadelijk! (Yoga met puppies b.v. is ECHT niet goed  voor de honden). Jullie zijn toch dierenliefhebbers?

Zoals Aurynn al aangaf was dat inderdaad geen handige opmerking. Het was eerder gekscherend dan serieus bedoeld, denk ik, maar over zulke zaken moet je geen grappen maken. Het is zeker niet de bedoeling dat iemand serieus zou denken dat het fijn is voor jonge dieren om zo ingezet te worden. Deze opmerking hadden we moeten intrekken. Het spijt me dat ik daar geen aandacht voor heb gehad.


En hoe is de keuze voor Sem als teamleider dan precies tot stand gekomen? Ik zie in dit topic in ieder geval stemmen van GerritDeBloempot, DRenziboy en Deerbetah. Waarom hebben jullie gekozen voor Sem als leider en hebben jullie daar nu spijt van? Hoeveel van de verantwoordelijkheid voor jullie nederlaag komt op zijn schouders terecht en hoeveel op de schouders van de mensen die hem daar gebracht hebben?

Vanaf het eerste moment was Sem enthousiast om leider te worden, en heeft hij in DM gelobbyd om stemmen te krijgen. Ik denk dat hij onderschat heeft wat er voor nodig is om een team aan te sturen: niet alleen draagvlak (dat had hij, gezien de stemmen op hem) maar ook coachende en structurerende eigenschappen. Het is niet echt een groepsbeslissing geweest, het was vooral zijn enthousiasme en het gebrek aan andere kandidaten die deze taak op zich wilden nemen waardoor hij de leider werd.

Jullie hadden bijna een week de tijd. Als er niet meteen taken verdeeld worden door de teamleider, hoe is het dan toch mogelijk dat iedereen na 5 dagen nog steeds maar wat doet?

In dit min of meer zelfsturende team had iedereen de ruimte om taken op zich te nemen. Gerrit opperde the Animal of the Day, hij kreeg de ruimte om dat uit te voeren. Aurynn claimde de promopost, hij kreeg daar alle vrijheid in. Ik meldde me aan voor de pitch, en ik heb dat kunnen doen hoe ik wilde. In die zin werden gedurende de week de taken wel verdeeld, zonder dat iemand personen aanwees per taak. Er is dan ook geen deelopdracht blijven liggen, wat in deze vraag wel geïmpliceerd wordt.


Waarom heb je het heft niet in eigen hand genomen om de boel weer op de rails te krijgen? Als niemand anders het doet, waarom jij dan niet? Had je het zelf net zo slecht gedaan misschien? Of vond je het allemaal wel best? Vind je het niet erg om hier te staan?
Nu is het lekker makkelijk afschuiven op 1 persoon...


Ik denk dat ik dat wel gedaan heb. Een ander jurylid vroeg niet voor niets aan mij of mijn aansturing niet juist onze leider in de weg heeft gestaan.



Ik hoop dat ik alle vragen nu heb beantwoord. Zo niet, dan hoor ik het graag. Mochten er nog meer vragen komen, dan zal ik proberen daar morgen antwoorden op te geven, in mijn lunchpauze of na mijn werk.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 23:31:28 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #98 Gepost op: 3-04-2024, 23:34:13 »
Mag ik de juryleden ook een vraag stellen? Als ik onze geachte Trump goed begrijp hebben jullie de teams samengesteld. Van ieder TAR-duo is er iemand in het ene en iemand in het andere team geplaatst. Hadden jullie het idee dat er 2 gelijkwaardige teams waren samengesteld? Waar waren de keuzes op gebaseerd?

(als ik buiten mijn boekje ga, negeer dan vooral deze post)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [PT] Aflevering 3 - The Apprentice
« Reactie #99 Gepost op: 3-04-2024, 23:38:52 »
Ik zie nog weinig mensen echt verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen aandeel in het verlies. Als jullie geluk hebben gaan jullie in dit geval door naar een ander programma volgende week, maar in de echte wereld en specifiek dit echte programma zouden jullie gewoon door moeten met een nieuw project. Laten we ons even in die situatie plaatsen:

Wat gaan jullie als team en als individuen anders doen in het volgende project om te zorgen dat jullie wél winnen van Team RealSwifty? Welke deelnemers passen wel in dat winnende team en welke niet?
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.