Even hardop denkend;
Ik denk er natuurlijk altijd goed over na en kreeg zelf de indruk dat je met bv 240 miljoen vrijwel alle dure kopmannen en beschermers in je team kan klikken. Ik heb nog gekeken of dat met 235 ook kan, dat is zo, maar dan moet je inderdaad fors snijden in je helpers. Bij de giro komen er overigens altijd nog veel 2miljoen rijders op de startlijst.
Zit het, meer structurele, probleem in onze/deze pool dan niet meer bij de helpers? Dat een extra investering daar van 6 miljoen (renner van 8 ipv 2 miljoen) eigenlijk zelden opweegt tegen de verwachte hoeveelheid te behalen punten?
Mijn angst bij het bepalen vh budget is namelijk vooral dat bij een hoog budget gewoon alle topkopmannen en beschermers er zomaar ingeklikt kunnen worden én je dan ook nog 1 of 2 dure helpers kan pakken. En dan denk ik ook dat er vaak dezelfde namen gekozen gaan worden.
Anderzijds zie ik ook wel dat 1,7 miljoen per positie wel krap is. Echter is de spreiding qua geld nu ook kleiner bij kopmannen (26-30) en beschermers (18-24).
Edit: Die 17 posities zijn inclusief reserves. De ervaring leert dat hoe hoog je het budget ook maakt, dat daar toch op bezuinigt wordt voor nét die duurdere basisklant. Dus met die kennis van afgelopen jaren kum je ook rekenen met 29 miljoen voor 12 posities = 2,4 miljoen per positie.
Bij de kopmannen is dat gemiddeld 28,4 miljoen in de range van (26-30). Beschermers 20,4 miljoen in de range van (18-24, waarbij slechts 1 renner van 24 miljoen) en bij de helpers 4,4 miljoen bij de range van (2-8).
Die laatste voelt gevoelsmatig voor mij wat laag aan, die andere 2 categorieën niet.
Met het budget naar bv 240 zou je op 2,8 per basispositie uitkomen. Hoger lijkt mij persoonlijk sowieso onwenselijk.