Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 988076 keer)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5480 Gepost op: 18-05-2022, 14:21:39 »
Mwah, iedereen die struikelt over Oekraïne die gewonnen heeft heeft niet door dat Oekraïne al voor de oorlog in de top 10 stond. Potverdikkie ze staan elk jaar wel in de top 10.

Het enige wat gebeurd is is een "perfect storm" (hoe cru het ook klinkt)

Dat het niks meer te maken heeft met een songfestival is al jaren bekend. Cyprus-Griekenland bij de jury en Nederland-België bij de tele om als voorbeeld te benoemen.

Echter is het nog steeds een songfestival en geen songcompetitie. Het gaat niet om de winst het gaat om een jaarlijks feestje om de, ahem, verbroedering in Europa te vieren. (hoe zoetsappig het ook klinkt) En als je dan naar de overwinning van Oekraïne kijkt is het wel mooi.

Wees blij dat Nederland geen kans had om te winnen, dan was het hier echt hek van dam.  ;)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5481 Gepost op: 23-05-2022, 13:16:35 »
Natuurlijk is het wel een competitie. Het is "The Eurovision Song Contest". Alleen is het wedstrijdelement dit jaar te grabbel gegooid omdat iedereen "een blijk van medeleven" aan Oekraïne wilde uitdelen. En daar kun je het mee eens zijn en niet mee eens zijn.

Ik behoor tot die laatste groep. Uiteindelijk hebben de Oekraïeners hier helemaal niets aan. Vluchtelingenopvang, hulpgoederen, dát helpt. En het zou nog beter zijn wanneer we gezamenlijk de Russen uit Oekraïne weten te verdrijven maar dat is politiek/economisch blijkbaar te lastig. Maar deze overwinning in een liedjeswedstrijd op basis van niet-muzikale overwegingen, daar heeft de gemiddelde Oekraïner niets aan.

En ja, het zijn niet-muzikale overwegingen. Dat het Oekraïense lied niet slecht was bewijst de vakjury-uitslag (mogelijk ook gekleurd), maar het was geen winnaar. En als je dan 94% van het maximale televoting-resultaat binnensleept, dan weet je dat er iets anders aan de hand is (Duncan Laurence zat net boven de 50%, een "normaal" percentage).
Dat Oekraïne al voor de oorlog in de top 10 stond is een non-argument. De beslissing om Kalush Orchestra te sturen is minder dan twee dagen voor het uitbreken van de oorlog genomen. De hoge positie van Oekraïne was gebaseerd op het feit dat liedjes uit andere landen die wel bekend waren tegenvielen en op de kansen voor het aanvankelijk in Oekraïne gekozen lied dat om politieke redenen is teruggetrokken.

De meeste stemmen gelden, dus dat is in dit verband ook goed. Maar het is voor mij 100% helder dat deze overwinning niets met muzikale overwegingen te maken heeft. En dat is voor de andere deelnemers aan de wedstrijd een hard gelag.
Ben benieuwd of Oekraïne deze winter ook het WK-voetbal mag winnen. Of dat ze, in het slechte geval dat de oorlog nog een jaar voortduurt, volgend jaar opnieuw het ESF...

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5482 Gepost op: 23-05-2022, 13:28:08 »
Ik denk dat dit lied ook had gewonnen zonder de oorlog hoor ::joehoe::. Vorig jaar scoorde Go_a ook goed bij de televotes..

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5483 Gepost op: 23-05-2022, 13:48:23 »
Het kan toch ook allebei zijn? Natuurlijk gun ik Oekraïne mijn steun, zelfs al is het via iets symbolisch als het songfestival. Maar juist door de ontzettend beladen context uit het nieuws, voel ik ook echt dat het geen gewoon nummer is. Ik wordt oprecht geraakt elke keer dat ik het nummer hoor. Het gebruik van traditionele muziekstijlen en instrumenten, samen met het verhaal over de moeder die het zwaar heeft, maakt dat ik via dat nummer de pijn van Oekraïne extra hard voel. Dat kun je politiek noemen, maar het is ook gewoon heel menselijk.
...óf niet!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5484 Gepost op: 23-05-2022, 14:19:28 »
Oekraïne had gewoon een prima liedje en dito performance. Ik ben er van overtuigd dat als Oekraïne écht een slecht liedje had dat het niet had gewonnen hoor. De oorlog helpt misschien wel mee aan het sentiment van het nummer, zoals Pac ook zegt, maar de overwinning is echt niet alleen gebaseerd op het vlaggetje wat bij het lied hoorde. Een kneitervalse performance van een ontzettend saai, slecht of stom nummer had dat sowieso niet gedaan. Daar ben ik van overtuigd :)
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5485 Gepost op: 23-05-2022, 17:02:18 »
Nogmaals, een "normaal" winnend liedje scoort ongeveer 50 tot 55% van de maximale televotingsscore.
Oekraïne behaalde 94%.

Het was zeker niet het slechtste liedje dat er bij zat, verre van.
Maar zonder de oorlog en het bijbehorende sentiment had dit niet gewonnen.

Zelfs bij "een echt slecht liedje" zorgt 94% van de maximale televotingscore er wel voor dat je wint.
Oekraïne had nu 165 punten meer dan de nummer 2 en ze scoorden 192 bij de vakjuries.
Een "slecht" liedje had echt wel 27 punten gehaald, dat was al genoeg geweest voor de overwinning.

Als iedereen dit Oekraïne gunt, dat is de uitslag prima. Maar de wedstrijd is om zeep geholpen, dit liedje had anders niet gewonnen.
« Laatst bewerkt op: 23-05-2022, 17:07:30 door edgomo »

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5486 Gepost op: 23-05-2022, 18:23:33 »
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens want het is dus echt geen slecht liedje ::rofl::

Maar goed volgens mij is dit vechten tegen de bierkaai dus daar ga ik niet aan beginnen :)
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5487 Gepost op: 24-05-2022, 11:29:15 »
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens want het is dus echt geen slecht liedje ::rofl::
Dat ontken ik toch ook helemaal niet.
Maar het is geen winnaar.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5488 Gepost op: 24-05-2022, 14:38:24 »
Maar het is geen winnaar.
Zo te zien toch wel ::bravo::

Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5489 Gepost op: 24-05-2022, 14:42:09 »
Ik sta helemaal aan jouw zijde in het argument Edgomo, maar ik kan ook inzien waarom het heeft gewonnen.

Dat het niets te maken heeft met het songfestival is logisch, gezien de staat van het land in kwestie. En de roemruchte geschiedenis van politieke ladingen die het songfestival kent. Dat het daarom heeft gewonnen is juist het dubbele. Ik zelf vind het afbreuk aan het hele concept. Dit was echter te verwachten, gezien het feit dat het telestemmers zijn en daarmee de dienst al uitgemaakt was voor hij goed en wel begonnen was. Gooi daarbij de self-fufilling prophecy erboven op, en het feit dat mensen graag stemmen op een winnaar.

Kun je dan stellen dat de bookmakers hier een rol in hebben gespeeld?
Zij hebben weldegelijk invloed kunnen hebben op de rol van de thuis stemmer. Als zij zien dat Oekraïne op 1 staat met een winstmarge van 60%(!) Dan zullen ze wel winnen toch? Kunnen we net zo goed voor hun stemmen omdat onze stem anders waardeloos is. Deze vicieuze cirkel zorgt ook voor een versterkend effect. Dus ja de bookmakers kun je hier ook beschuldigen, maar welke invloed ze gehad hebben is niet te meten. Dus nee ze zijn niet aansprakelijk.

Ik had er al vrede mee genomen dat Oekraïne zou winnen en daarmee is mijn mening enigzins getemperd vergelijken met de bakken stront die Chanel-fans constant aan het smijten zijn over elke post van ESC op social media.

Al met al is het wel een interessant idee voor een scriptie/thesis. Maar we kunnen de klok er niet mee terugdraaien en het is gebeurd. Ook al zou ik VK zeker een overwinning gegund hebben. Hebben hun net de pech die wij in 2014 hadden... Een politiek statement richting Rusland.

Edit:
Toe maar! Het evenement heeft toch al weinig meer te maken met een songfestival wat het ooit was.
Politiek en Songfestival is al sinds het begin een ding hoor ;) 

Al sinds de eerste editie in 1956 zitten er politieke nummers in het songfestival. Duitsland stuurde een nummer waarin gezegd werd dat ze wat opener mogen zijn over de fouten van de 2de wereldoorlog.

In 1968 won Spanje met een nummer dat 2 weken voor het festival werd gewijzigd, er wordt tot op de dag van vandaag beweerd dat Spanje moest winnen, hoe dan ook. Het daarop volgende jaar deed dan ook het minste aantal landen mee dat tot dan toe ooit had meegedaan. Mede door de dictatuur die daar heersde.

In 2009 wilde Georgië meedoen met het nummer "We don't want to Put in" Wat denk je? Ze mochten niet. Want het zou te veel verwijzen naar de invasie van Georgië door Rusland.

Er zijn meerdere nummers geweest die gaan over verkrachting, homo-relaties, andere seksuele handelingen, etc.  Sommige zelfs winnaars. Dit was in een tijd dat het flink taboe was.
« Laatst bewerkt op: 24-05-2022, 14:50:07 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5490 Gepost op: 30-05-2022, 13:00:14 »
Zo te zien toch wel ::bravo::


Begrijpend lezen is een gave denk ik. Dat ze eerste zijn geworden is me bekend, maar dit lied had onder normale omstandigheden nooit gewonnen Snap je het zo?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5491 Gepost op: 30-05-2022, 13:01:21 »
Dat het niets te maken heeft met het songfestival is logisch, gezien de staat van het land in kwestie. En de roemruchte geschiedenis van politieke ladingen die het songfestival kent. Dat het daarom heeft gewonnen is juist het dubbele. Ik zelf vind het afbreuk aan het hele concept. Dit was echter te verwachten, gezien het feit dat het telestemmers zijn en daarmee de dienst al uitgemaakt was voor hij goed en wel begonnen was. Gooi daarbij de self-fufilling prophecy erboven op, en het feit dat mensen graag stemmen op een winnaar.
Dit dus, niets meer aan toe te voegen.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5492 Gepost op: 31-05-2022, 09:57:18 »
Begrijpend lezen is een gave denk ik. Dat ze eerste zijn geworden is me bekend, maar dit lied had onder normale omstandigheden nooit gewonnen Snap je het zo?

Dat weet je ook maar nooit zeker zo, want het nummer doet het wel echt een stuk beter dan bijvoorbeeld een 1944 of Amar Pelos Dois op streamingsservices en Top 40s door Europa heen vlak na de winst. Dat zegt toch wel iets dat mensen niet puur qua sentiment hebben gestemd, maar ook naar een nummer wat ze later graag een keer terug willen luisteren.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5493 Gepost op: 31-05-2022, 16:13:44 »
Dat ze 94% van het maximale televotingresultaat hebben gehaald, waar een winnaar normaal rond de 50 tot 55% scoort, dát zegt mij genoeg. Er is gewoon heel veel op sentiment gestemd!

Dat staat los van het feit dat het geen slecht lied is. Maar zonder die sentimentstemmen had Oekraïne het prima gedaan (ergens in de top 10) maar niet gewonnen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5494 Gepost op: 31-05-2022, 17:12:57 »
Alleen weet je helemaal niet hoeveel televotingstemmen Oekraïne had gehad zonder de oorlog. Dat ze met zo'n enorme overmacht hebben gewonnen komt duidelijk daardoor, maar wie weet hadden ze zonder ook wel die 50 tot 55% gehaald. Geen idee of dat dan ook genoeg was geweest om te winnen, maar je kunt nou eenmaal niet weten wat er anders was gebeurd. Ik vind het in ieder geval typisch een liedje dat ook onder andere omstandigheden had kunnen winnen.

Overigens weet je natuurlijk ook niet hoe de jury had gestemd als er geen oorlog was geweest. Die stemmen evengoed vaak op basis van sentiment of op een buurland, dat ligt heus niet alleen aan televoters (sterker nog, ik heb zelf de indruk dat de jury vaker de 12 punten aan een buurland geeft dan de televote :-X).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5495 Gepost op: 31-05-2022, 21:37:31 »
Een paar dagen geleden is naar buiten gekomen dat Rusland officieel geschorst is van de EBU met al hun lidmaatschappen:

https://eurovoix.com/2022/05/29/european-broadcasting-union-formally-suspends-russian-broadcasters/

Mocht dit net zo zijn als bij Belarus, dan zijn ze voor 3 jaar geschorst.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5496 Gepost op: 1-06-2022, 11:07:01 »
Alleen weet je helemaal niet hoeveel televotingstemmen Oekraïne had gehad zonder de oorlog. Dat ze met zo'n enorme overmacht hebben gewonnen komt duidelijk daardoor, maar wie weet hadden ze zonder ook wel die 50 tot 55% gehaald. Geen idee of dat dan ook genoeg was geweest om te winnen, maar je kunt nou eenmaal niet weten wat er anders was gebeurd.
Dat kun je toch gewoon uitrekenen.

Haalt Oekraïne 55% van het maximale televotingresultaat i.p.v. 94% dan komen ze al onder het puntentotaal van het Verenigd Koninkrijk uit. En dan laat je nog buiten beschouwing dat de punten die Oekraïne dan minder krijgt dan nu onder de andere landen herverdeeld moeten worden en dat (naar verwachting) het puntentotaal van het VK (en Spanje en Zweden en...) nog hoger uit zou vallen.
Herverdeel je de punten die Oekraïne op die manier minder krijgt naar rato van het bekende eindresultaat over alle landen, dan wordt Oekraïne 4e. En dan ga je er dus vanuit dat ze 55% scoren, wat nog altijd hoger is dan bijvoorbeeld de score van Duncan Laurence destijds. Gezien de scores die Oekraïne in de polls behaalde denk ik dat ze ook niet aan 55% gekomen zouden zijn maar dat is speculeren.

En ja, dan heb ik het nog niet eens over het gehalte sentimentstemmen bij de vakjuries.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5497 Gepost op: 1-06-2022, 11:54:40 »
Dat kun je toch gewoon uitrekenen.
Natuurlijk kun je dat uitrekenen, alleen boeit het me ook weer niet genoeg om dat te gaan doen ;)

Ik vind vooral de hele discussie een beetje onzinnig. Het is duidelijk dat de kans dat ze zouden winnen een stuk kleiner was in een andere situatie, maar uiteindelijk zijn de polls ook maar een indicatie en is politiek nou eenmaal wel een grote factor bij het Songfestival. Daar mag je van mij van vinden wat je wil, maar het lijkt me toch wat overdreven om daar een heel punt van te maken.

Misschien dat ik het als casual songfestivalkijker allemaal gewoon niet zo snap, maar het kijkt een stuk relaxter :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5498 Gepost op: 1-06-2022, 13:46:35 »
Oh nee zelfs als trouwe fan boeit het deze gappie hier vrij weinig.  ::rofl::

Er is elk jaar wel gezeik met de stemming. Dus...  ::)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5499 Gepost op: 1-06-2022, 13:48:36 »
Oh nee zelfs als trouwe fan boeit het deze gappie hier vrij weinig.  ::rofl::

Er is elk jaar wel gezeik met de stemming. Dus...  ::)

Dit.