Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 1278550 keer)

Online DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #6020 Gepost op: 3-05-2025, 20:08:06 »
Ik ben het in hele grote lijnen eens met wat je zegt DRenziboy. Ik denk alleen niet dat het aan de organisatie van een liedjeswedstrijd is om een gapende wond die al 80 jaar bloedt te behandelen.

En ja, natuurlijk wordt dit podium ook op een bepaalde manier misbruikt. Door Israël maar ook door anderen (hoe symbolisch was de overwinning van Oekraïne in 2022?). Dat is onontkoombaar. Net zo onontkoombaar als het gegeven dat een groot internationaal evenement gebruikt wordt om aandacht te vragen voor een politiek of economisch issue. Dat is de praktijk, dat snap ik helemaal.

Maar laten we vooral niet doen alsof het diskwalificeren van Israël voor het Eurovisie Songfestival (wat ook een politieke daad zou zijn) ook maar iets oplost. En dus blijf ik het onzin vinden.

Maar laten we dan ook niet doen alsof het afweren van vlaggen en het afschaffen van persconferenties na de semi's ook niet is om bepaalde kritische noten te omzijlen. Iets wat nu dus gedaan wordt om te voorkomen dat het fesitval "politiek" wordt.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #6021 Gepost op: 5-05-2025, 01:01:04 »
Maar laten we dan ook niet doen alsof het afweren van vlaggen en het afschaffen van persconferenties na de semi's ook niet is om bepaalde kritische noten te omzijlen. Iets wat nu dus gedaan wordt om te voorkomen dat het fesitval "politiek" wordt.
Dat wordt, uiteraard, gedaan om te voorkomen dat het festival politiek gemaakt wordt.

Online DRenziboy

• Forumlid
« Reactie #6022 Gepost op: 5-05-2025, 22:42:04 »
Dan gaan we het niet eens worden vrees ik...

De schorsing van Wit-Rusland kwam voort uit hetgeen wat jij eerder benoemde, maar Rusland is geschorst omdat er meerdere delegaties hun onvrede hadden geuit over de oorlog. Daarna hebben ze zelf de stekker eruit getrokken.
De EBU heeft altijd de deur open willen houden. (iets wat als je het vergelijkt met Israël, eigenlijk net zo onberedeneerbaar is, maar als nog)

Dat de EBU nu niet ingrijpt heeft dus alles te maken met het feit dat er te weinig tegengeluid klinkt binnen de andere deelnemende delegaties. Ik vraag me af waarom...  ::)

Maar door het weghalen van de vaste onderdelen (die oké... niet al te veel toevoegde) zorg je wel voor gefornsde wenkbrauwen en geef je wel gelijk weer ammunitie voor beide kampen. En dan spreek je van niet politiek. Dat kan ik niet rijmen.
« Laatst bewerkt op: 5-05-2025, 22:46:28 door DRenziboy »

Offline Nicky991

• Forumlid
  • Reality/SoapVerslaafd
« Reactie #6023 Gepost op: 6-05-2025, 15:28:16 »
mijn favoriet is overigens niet Albanie

maar Israel, ik vind Yuval Raphael een hele sympathieke zangeres, mooie meid ook (Gal Gadot heeft concurrentie) overigens leuk feitje, zij heeft al in zwitserland gewoond, in Geneve om precies te zijn, haar tante is een self-made zakenvrouw in de cosmeticawereld, heel succesvol ook nog eens met L-Raphael, vandaar dat ze dus gedeeltelijk in het frans zingt
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #6024 Gepost op: 8-05-2025, 20:20:39 »
Ha geweldig, in Rusland kijken ze ook nog steeds naar het songfestival. Geweldige parodie op de inzending van Estland:

::rofl::
🜃

Offline Nicky991

• Forumlid
  • Reality/SoapVerslaafd
« Reactie #6025 Gepost op: 12-05-2025, 20:56:04 »
Morgen is het zover

Ik ben benieuwd
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Online DRenziboy

• Forumlid
« Reactie #6026 Gepost op: 12-05-2025, 22:34:31 »
mijn favoriet is overigens niet Albanie

maar Israel, ik vind Yuval Raphael een hele sympathieke zangeres, mooie meid ook (Gal Gadot heeft concurrentie) overigens leuk feitje, zij heeft al in zwitserland gewoond, in Geneve om precies te zijn, haar tante is een self-made zakenvrouw in de cosmeticawereld, heel succesvol ook nog eens met L-Raphael, vandaar dat ze dus gedeeltelijk in het frans zingt

More power to you, ik heb het nummer welgeteld 1 keer geluisterd, puur omdat het meedoet en ik de concurentie wil meten. Het nummer is... niet onaardig, maar ik vind deze Hurricane-esque trend die Israël inslaat als "slachtofferrol" toch een beetje wringen.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6027 Gepost op: Gisteren om 18:25:15 »
Ik begin voorzichtig.

Ik vreet een bezem als Zweden de finale níet haalt.

Iemand een recept?

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #6028 Gepost op: Gisteren om 22:42:11 »
Mijn top 18 van de avond! ::bravo::

1. Oekraïne
2. Nederland
3. Estland
4. San Marino
5. Zweden
6. Noorwegen
7. Azerbeidzjan
8. Kroatië
9. Albanië
10. Spanje
11. België
12. Slovenië
13. Cyprus
14. Italië
15. Polen
16. Zwitserland
17. IJsland
18. Portugal
🜃

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #6029 Gepost op: Gisteren om 22:59:06 »
Trouwens een hoop Palestijnse vlaggen voorbij zien komen, zelfs in vooraf opgenomen filmpjes en hoorde ik nu een sneer in het Made in Switzerland-liedje, dat je ook welkom bent als je ‘brutal’ bent?

Ik kan mij zo voorstellen (en hoop) dat de regering van Israël zich nu heel ongemakkelijk voelt…

:-X
🜃

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6030 Gepost op: Gisteren om 23:33:57 »
Best wel veel verrassingen in de top 10.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #6031 Gepost op: Vandaag om 00:22:25 »
Leuke halve finale, met een hoop denkwaardige acts.

Maar wat is Cornald irritant zeg. Was steeds te vroeg met het aankondigen van gekwalificeerde landen, maakte ongepaste/respectloze opmerkingen bij de acts oa Polen en Oekraïne, hemelt België daarentegen enorm op en doet alsof we logischerwijs allemaal voor België moeten zijn. Blijft onnodig doorpraten wanneer de presentatoren spreken. Er mag wel eens een andere commentator komen wat mij betreft.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #6032 Gepost op: Vandaag om 06:57:12 »
Nou inderdaad, wat was hij irritant zeg met de bekendmaking van de finalisten!  >:(

Ik gaf hem een kans nu Jan Smit gelukkig geen commentator meer is, maar donderdag ga ik gewoon weer via YouTube kijken zonder commentaar. ::joehoe::
🜃

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6033 Gepost op: Vandaag om 07:34:11 »
Kan het zijn dat Cornald er helemaal niets aan kon doen, dat hij te vroeg het gekwalificeerde land vrijgaf?

Het gebeurde namelijk steeds een seconde te vroeg, en dan denk ik dat het aan de schakeling ligt. Ofwel: hij reageert simpelweg op het signaal dat hij binnen kreeg.

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #6034 Gepost op: Vandaag om 07:47:02 »
Hij had ook z’n mond kunnen houden en niet hoeven roepen wie er door is, want 1 dat horen we de presentatrice al roepen en 2 we zien het gebeuren. Een commentator moet voor mij een aanvulling zijn op de uitzending in plaats van een stoorzender.

::hypocriet::
🜃

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #6035 Gepost op: Vandaag om 07:55:39 »
Toen ik hem helemaal op het begin hoorde zeggen dat Petra Mede nog een rol zou krijgen ben ik gelijk gewisseld naar de VRT.
Hij laat altijd graag doorschemeren dat hij de hele show al heeft gezien.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Global Moderator
« Reactie #6036 Gepost op: Vandaag om 08:18:16 »
Ik kijk altijd op de Belg ::jaja:: Minder focus op bookmakers en meer op de acts zelf, minder spoilers, en vooral zeer geestig commentaar.

Wat bizar dat België niet door is :o Beste live-act van de avond!
...óf niet!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6037 Gepost op: Vandaag om 08:28:30 »
En nu:

Hoe ging dat punten-verdelen ook al weer?

Zoals ik het begrepen heb:

álle landen verdelen 2x een set van punten (per land dus 2x 58 punten, vak plus televoting), maar mogen die slechts verdelen over 12 van de 36 óverige landen.

Dan kom ik op 2088 punten. Zijn er dan ook 2088 punten via televoting te verdelen?

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #6038 Gepost op: Vandaag om 09:24:03 »
Hij had ook z’n mond kunnen houden en niet hoeven roepen wie er door is, want 1 dat horen we de presentatrice al roepen en 2 we zien het gebeuren. Een commentator moet voor mij een aanvulling zijn op de uitzending in plaats van een stoorzender.

Precies!

Toen ik hem helemaal op het begin hoorde zeggen dat Petra Mede nog een rol zou krijgen ben ik gelijk gewisseld naar de VRT.
Hij laat altijd graag doorschemeren dat hij de hele show al heeft gezien.

Dat is ook al zo kinderachtig ja. Dat doet hij de hele tijd, later bijvoorbeeld ook met Céline Dion. Echt als een klein kind dat zich niet kan inhouden en alle verrassingen direct verklapt. Eigenlijk voegt commentaar wat mij betreft alleen wat toe tussen de nummers: dat is een moment waarop er ruimte is om kort iets te zeggen over het optreden dat net afgelopen is en wanneer de 'postcard' verschijnt het volgende nummer aan te kondigen met wat achtergrondinfo. Door de presentatoren heen praten, de show spoileren, de finalisten roepen voordat ze bekend zijn: allemaal niet nodig. En stemadvies heb ik ook niet nodig.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #6039 Gepost op: Vandaag om 11:55:45 »
Mijn top 18... (waarbij de top 4 wat mij betreft echt in aanmerking kan komen voor de eindoverwinning)
1. Zweden
2. Nederland
3. Estland
4. Albanië
5. Italië
6. San Marino
7. Noorwegen
8. Zwitserland
9. België
10. Portugal
11. IJsland
12. Oekraïne
13. Slovenië
14. Spanje
15. Azerbajdzjan
16. Cyprus
17. Kroatië
18. Polen

Zomaar dus 9 van de 10 juist geraden. Toch wel verrassend dat België niet door is, en Polen (deed pijn aan mijn oren) wel... Dan had ik eerder Azerbajdzjan of desnoods Slovenië of Cyprus verwacht. Wat ik van komende donderdag moet verwachten? Ik weet het niet. Bij de zeer korte voorstukjes was er slechts 1 nummer dat me meteen opviel... Luxembourg...

Hoe ging dat punten-verdelen ook al weer?

Zoals ik het begrepen heb:

álle landen verdelen 2x een set van punten (per land dus 2x 58 punten, vak plus televoting), maar mogen die slechts verdelen over 12 van de 36 óverige landen.

Dan kom ik op 2088 punten. Zijn er dan ook 2088 punten via televoting te verdelen?

In de voorronde is er als het goed is geen vakjury, alleen televoting. En net als komende zaterdag krijgt het land met de meeste stemmen 12 punten, dan 10 tot 1 voor de nummer 10. Wat ik niet weet is of alle landen vandaag al 'volledig' mochten stemmen, of alleen de landen uit deze halve finale... Sowieso is er ook een extra stem voor de rest van de wereld.
Ich bin ein Bärliner!