Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 163921 keer)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #500 Gepost op: 9-02-2013, 23:34:31 »
Willem, ik weet zeker dat je een goede vent bent.
We hebben inmiddels samen jouw punt duidelijk gemaakt. Dieren zijn net zo belangrijk en met hen dient ook rekening gehouden te worden.

Wat dat betreft denk ik dat de vraag over de werkgevers irrelevant is.
Het perspectief dat HDD in bracht was nog wel interessant om standpunten helder te krijgen maar ik ben bang dat de discussie weer veel mensen afschrikt of hongerig maakt naar vlees ;)!
Vandaar dat ik een nieuw perspectief wil voorstellen. Ik wil hierbij de hulp vragen van vegetariers en veganisten op het forum.




Wat is jullie top 3 qua goedkope vegetarische maaltijden (met goedkoop doel ik op heel goedkoop... studentikoos ;).. (eurootje of 5 max) :P?

Indien mogelijk graag met recept, eventueel in PM! :P

Maccaroni met rauwkost en olijven. Maccaroni met witloof en vegan kaassaus. Aaardappelen met spruiten. Couscous met spinazie , champignonnen en look.

Vegan kaassaus is met edelgist, sojamelk, marmite en een beetje maizena. Voor de rest is het veel fantasie en creativiteit
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 23:58:11 door Willemtk »

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #501 Gepost op: 9-02-2013, 23:43:10 »
Maar mag ik nou een mug doodslaan of niet? :P

Dat blijft je eigen keuze. Net als vlees eten. Ik probeer alleen maar mededogen en bewustzijn te laten groeien. Ik verwijt niemand iets echt. Misschien vat je het zo op. Maar dat is het niet. Ik dood ze alleen niet meer. Ik ben gesofisticeerd en heb muggegaas tussen de deur en het raam. Dat is een kwestie van ontwikkeling. En als er toch een binnenkomt, en ik hoor het, dan vang ik het met een glas. Moest ik het toch niet te pakken krijgen en hij prikt in mijn slaap, ach, dat beetje bloed. Ik kan het wel missen. Maar daar gaat het hier niet om. Niet om wat mag en niet mag. Maar om wat je niet wilt dat u geschied, doet gij dat een ander ook niet. Zodra je geen respect hebt voor een ander, een dier is ook een ander, krijg je geen respect terug, en loopt je eigen leven ook gevaar. Of, je eigen welzijn.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #502 Gepost op: 9-02-2013, 23:46:54 »
Nouja dan respecteren de muggen mij maar iets minder :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #503 Gepost op: 9-02-2013, 23:50:58 »
Wat dat betreft denk ik dat de vraag over de werkgevers irrelevant is.

Deze vraag is totaal niet irrelevant, tenzij je niet begrijpt waar die vraag heen gaat. Het gaat er om, dat we een mening hebben dat dieren minder zijn. Ook die bazen van vroeger hadden die mening dat wij, werkvolk, mindere personen waren, of geen personen eigenlijk. Want we waren niet ontwikkeld, en dus ook geen mens. Niet echt. Het gaat hier heel de tijd over meningen. Welnu, dat was ook een mening van die bazen, alleen waren wij het slachtoffer daarvan. En als wij het slachtoffer zijn, vinden we dat oh zo erg. Maar als we dat een ander aandoen waar we dezelfde mening over hebben als de werkgevers 120 jaar geleden over ons, dan kan het allemaal. Zelfde mening, ander slachtoffer. Ik geef alleen de blinde vlek aan die we nu gemeen hebben met de werkgever van 120 jaar geleden.Meningen, wat zijn we ermee?

Theo Maassen: De vrijheid van meningsuiting. Ik wordt helemaal schijtziek van die hele vrijheid van meningsmening. Hele televisieprogramma’s worden er mee volgepland. Iemand heeft dan een mening en oohh, iemand anders heeft nog een andere mening. Het enige wat die vrijheid van meningsuiting doet, is dat elke mening totaal betekenisloos wordt. Afschaffen, en wie dan nog z’n bek open durft te trekken, daar wil ik wel naar luisteren. Dan wordt het interessant. Ik denk dat als Jezus nu terug zou keren op aarde en hij zou een gloedvol betoog houden voor een mensenmenigte, ik denk dat het helemaal geen impact zou hebben. De enige reactie die hij zou krijgen was: “Ja, dat is jouw mening.”

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #504 Gepost op: 9-02-2013, 23:55:15 »
Nouja dan respecteren de muggen mij maar iets minder :P.

Tja, als je het zo ziet. Je zou het ook zo kunnen bekijken: Je bent zo vriendelijk om mede voor het nageslacht van de mug te zorgen. De enige reden dat een mug bloed prikt, is om eitjes te kunnen leggen. Voor de rest is ze vegetarisch, en het mannetje ook, want die hoeft geen eieren te leggen. je doet dus een bijdrage aan het nageslacht van de mug. Net als kunstmatige inseminatie, maar dan alleen maar met bloed  ::hypocriet::

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #505 Gepost op: 9-02-2013, 23:55:59 »
Wat dat betreft denk ik dat de vraag over de werkgevers irrelevant is.


Het was irrelevant omdat je iemand die het met je eens is niet hoeft te overtuigen :D!

Btw... Dat stukje van Theo Maassen is inderdaad briljant en ik stuur je nog wel een PM over de bijbehorende recepten ;)!
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #506 Gepost op: 9-02-2013, 23:57:08 »
Tja, als je het zo ziet. Je zou het ook zo kunnen bekijken: Je bent zo vriendelijk om mede voor het nageslacht van de mug te zorgen. De enige reden dat een mug bloed prikt, is om eitjes te kunnen leggen. Voor de rest is ze vegetarisch, en het mannetje ook, want die hoeft geen eieren te leggen. je doet dus een bijdrage aan het nageslacht van de mug. Net als kunstmatige inseminatie, maar dan alleen maar met bloed  ::hypocriet::
en natuurlijk ongevraagd ;).

Ja de mannetjes zijn wel lief, maar ik houd sowieso meer van mannetjes ::).

en muggen zijn er wel genoeg.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #507 Gepost op: 10-02-2013, 00:00:32 »
Wat geeft een dier meer waarde dan een plant?
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #508 Gepost op: 10-02-2013, 01:46:33 »
Wat geeft een dier meer waarde dan een plant?

Jaja, plant leeft ook. Dus plant leeft, dier leeft. Omdat een plant leeft kunnen we een dier doden. Omdat een dier leeft, en we weten dat het de zelfde leefwereld heeft als een kind, kunnen we dus ook een kind doden? Nee, we kunnen geen medemensen doden omdat planten leven toch? . Dus waarom wel een mededier? Want dat komt op hetzelfde neer.

We kunnen nu eenmaal niet zonder schade leven, maar het is in zowel het belang van de dieren, en van onze leefomgeving, zo weinig mogelijke schade te doen, en als we leven nemen dit alleen nemen van het minst bewuste leven. In principe geeft het dan het allerminste schade om zaden en vruchten te nemen. Die zijn heel zeker nog geen individu. Vlees eten kost veel meer voeding dan dat het opbrengt. Je dood dus ook meer planten dan nodig om in leven te blijven.Zolang je de mogelijkheid hebt om plantaardig te eten is dat ook nuttiger dan vlees. Efficiënter.  Heb je die mogelijkheid voor vruchten/planten eten niet, dan leef je in de natuur, en is het doden of gedood worden. Maar dat is nu in de maatschappij zoals hij nu geordend is, niet van toepassing. We doden (dieren) enkel voor het plezier. Steken er veel voedsel in, die we er niet uit halen.

waarom een plant veel minder bewust zou zijn? Ik weet niet wat jij nog weet van toen je baby was, maar ik weet er niets meer van verder. Mijn eerste bewustzijn kwam toen ik een jaar of 2,5 was, en ik kan dat plaatsen in de tijd naar aanleiding van gebeurtenissen. Van daarvoor weet ik niets. Als ze me toen gedood hadden, was ik me daar niet bewust van geweest. Ons bewustzijn, echte bewustzijn dan, huist voor een deel in onze hersenen. Planten hebben geen hersenen. Ze leven wel, maar in hoeverre ze iets echt beleven is de vraag. Wij hebben darmen, daar merken we niets van als het goed werkt. Zoiets is het met de plant ook. Het heeft een verdedigingsmechanisme, zoals wij ook als we ziek zijn. Zijn we bewust van dat mechanisme? Nee, maar we leven wel. Is een baby zich bewust? nee, maar hij leeft wel. Maar een baby heeft de potentie om bewust te zijn. Een dier is niet zo bewust als wij, maar heeft wel degelijk een zelfbewustzijn. Een dier herkent andere personen, maakt onderscheid in individuen. en niet alleen of ze een gevaar vormen of niet wat bij een plant wel het geval is. Een dier heeft net als wij 5 zintuigen. Hoe meer zintuigen, hoe meer bewust, en ook hoe meer pijn bewust. Pijn is ook een kwestie van bescherming. En bij pijn hoort ook, kunnen vluchten, pootjes hebben dus. Planten gaan in de verdediging en onthouden ook wel het soort dier waar ze gevaar van hebben. Net zoals een virusscanner dat onthoudt. Is die dan bewust? Een plant leeft wel, maar is hij bewust? Hij heeft maar 1 zintuig. En inderdaad, je hebt iets nodig om te overleven en daar maak je schade mee. Maar neem dan dat gene waar je met de huidige wetenschap van weet, of denkt te weten dat je die niet op dezelfde manier laat lijden zoals wij, en waar je het minste ecologische schade mee doet. Van dieren weten we dat die hetzelfde voelen als wij. Van planten weten we dat niet. Maar hoe dan ook, vlees eten is 10 x keer meer schadelijk voor je leefomgeving dan planten eten, en vraagt ook 10 meer plantenlevens. En planten verspreiden zichzelf bijna altijd door het zaad wat op de vachten komt van dieren die de planten op eten. Dat is ook een overlevings taktiek. Een dier moet net als wij zijn jongen verzorgen en verspreid zich zo. Een plant verspreid zich meestal door dood te gaan. Sommige spinnen doen dat ook. Er zit ook wel een logica in, hoe minder een wezen om zijn nakomelingen geeft, en hoe meer hij er maakt daarom, hoe minder bewust (meestal). Een slaplant heeft er honderden, een spin ook. Maar een hond heeft er meestal maar een stuk of 5 en een koe en een paard een. Een wild zwijn heeft er ook maar een stuk of 5. En al die dieren zorgen heel goed voor hun jongen. Maar een plant laat zijn zaad los en kijkt er niet meer naar om. Meestal sterft de plant daarna ook. Het gaat op zich niet om het sterven, of om goed en kwaad. Maar om bewustzijn. Mededogen. Maar bij twijfel kun je altijd een vrucht pakken. die is zeker geen individu. Het vruchtvlees eet je op, het zaad gooi je in het bos, of poep je uit. En dan komt er weer een nieuwe plant met mest.


Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #509 Gepost op: 10-02-2013, 01:50:14 »
en natuurlijk ongevraagd ;).

Ja de mannetjes zijn wel lief, maar ik houd sowieso meer van mannetjes ::).

en muggen zijn er wel genoeg.

Ja mensen ook. Maar toch wil iedereen er nog bij zetten.

Mmm, als je meer van mannetjes houdt, is het wel goed je bloed voor de vrouwelijke muggen te doneren, plant je nog iets voort. Het doel van alle levende wezens toch?  ::jaja::

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #510 Gepost op: 9-03-2017, 23:33:48 »
Voor het geval iemand nog iets te zeggen heeft nav het stelling van de dag topic  ::zwaai::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #511 Gepost op: 9-03-2017, 23:41:26 »
oh oh, je weet dat Willem nu een notificatie krijgt hè? ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #512 Gepost op: 9-03-2017, 23:43:22 »
Ik ken Willem niet. Hoi Willem  ::zwaai::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #513 Gepost op: 9-03-2017, 23:44:16 »
Voor het geval iemand nog iets te zeggen heeft nav het stelling van de dag topic  ::zwaai::
Eet elke week minimaal één steak ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #514 Gepost op: 9-03-2017, 23:44:56 »
Eet elke week minimaal één steak ;)

Oké. Geniet er van!
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #515 Gepost op: 9-03-2017, 23:45:56 »
Ik vind dit eigenlijk een andere discussie dan in het stelling van de dag topic. Ik ben in principe een groot voorstander van minder vlees eten, eet minimaal 1x in de week vegetarisch en zou dat zelfs vaker doen als ik hier niet met een stel enorme vleesliefhebbers in huis zou wonen ;D Alleen vind ik dus niet dat je dat moet bewerkstelligen door een maatregel die vlees vrijwel onbetaalbaar maakt voor de laagste inkomens terwijl hogere inkomens wel een keuze hebben. Maar dat ga ik hier niet verder beargumenteren, dat heb ik in het stelling van de dag topic wel genoeg gedaan :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #516 Gepost op: 9-03-2017, 23:48:31 »
Hoe dan wel?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #517 Gepost op: 9-03-2017, 23:57:01 »
In ieder geval dingen aanpakken aan de kant van de productie. Zorgen dat het duurzamer wordt. Daar is uiteraard ook voor nodig dat mensen minder vlees gaan eten (want duurzaam evenveel vlees produceren als we nu doen is niet haalbaar), dat zou je kunnen doen door meer bewustwording te creëren van de impact die vleesconsumptie heeft op het milieu zodat mensen die het kunnen betalen iig flink gaan minderen. Dat zie je nu ook al wel gebeuren, dus dat lijkt me zeker goed mogelijk :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #518 Gepost op: 10-03-2017, 01:31:27 »
netjes beredeneerd Starlight, Compliment. :)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #519 Gepost op: 2-05-2017, 21:53:27 »
bewustwording is echt overrated
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.