Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 438111 keer)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1760 Gepost op: 9-06-2020, 20:45:42 »
Dank jullie wel voor jullie reacties!  ::hug::
Ik vind het fijn dat ik het uit heb kunnen leggen en dat jullie zo gereageerd hebben.  ::ok::
We zijn hier een grote familie, toch. Dan hoort dat er bij :)  ::hug::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1761 Gepost op: 21-06-2020, 15:01:19 »
Vandaag in Nederland. Je wilt  demonstreren tegen de  maatregelen omtrent corona. Maar dat wordt te groot en neemt de vormen aan van een  festival en juist de maatregeken waartegen je wilt demonstreren kun je niet handhaven. Dus verbiedt de gemeente je het recht om te demonstreren, zelfs ee n kort gelding verandert hier niets aan. 

Toch komen er mensen naar her malieveld en wie na gesommeerd te zijn om te vertrekken, niet vertrekt, wordt opgepakt. Totdat dat er teveel worden en ineens is een demonstratie - in afgeslankte vorm- wel oke.

2 vragen wat voor nut heeft dan het verbod? En wat doe je Met de mensen die je hebt opgepakt, want de mensen die nu mochten demonstreren gingen ook niet weg.

Deze halfslachtige houding kan niet het signaal zijn dat je als regering wilt afgeven.


Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1762 Gepost op: 21-06-2020, 15:21:05 »
Vandaag in Nederland. Je wilt  demonstreren tegen de  maatregelen omtrent corona. Maar dat wordt te groot en neemt de vormen aan van een  festival en juist de maatregeken waartegen je wilt demonstreren kun je niet handhaven. Dus verbiedt de gemeente je het recht om te demonstreren, zelfs ee n kort gelding verandert hier niets aan. 

Toch komen er mensen naar her malieveld en wie na gesommeerd te zijn om te vertrekken, niet vertrekt, wordt opgepakt. Totdat dat er teveel worden en ineens is een demonstratie - in afgeslankte vorm- wel oke.

2 vragen wat voor nut heeft dan het verbod? En wat doe je Met de mensen die je hebt opgepakt, want de mensen die nu mochten demonstreren gingen ook niet weg.

Deze halfslachtige houding kan niet het signaal zijn dat je als regering wilt afgeven.
Het is een zooitje in Nederland. Maar echt. Meten met twee maken, censuur en die enge organisaties van extreem rechts en extreem links grijpen hun kans om hun stem te heffen. Er wordt voor mijn gevoel een sfeertje van haat tussen mensen gecreëerd en dat vind ik gewoon walgelijk. Waar is dit allemaal voor nodig? Leef en laat leven met elkaar.

De beleidsmakers laten het gewoon gebeuren. Want je weet dat als je BLM protest op de Dam (en ook andere) door laat gaan en dan andere demonstraties tegen de overheid verbiedt, dat dit de gevolgen zijn. De reden dat de Dam niet ontruimd was, was de angst voor rellen. En zie daar het resultaat op Den Haag Centraal na het in eerste instantie verbieden van de demonstratie tegen de overheid..
« Laatst bewerkt op: 21-06-2020, 15:24:18 door MollenvangR-Art »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1763 Gepost op: 21-06-2020, 15:24:13 »
Ik begrijp het ergens wel. Het zou een festival moeten gaan worden en dat kan niet. Er zouden meer dan 10000 mensen komen, op de Dam waren niet eens zoveel mensen en dat was al een drama. Ik snap alleen niet goed waarom de rechter ineens gedraaid is en gezegd heeft dat demonstraties verbieden nu wel kan? Maar ik heb me ook niet enorm ingelezen dus idk
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1764 Gepost op: 21-06-2020, 15:29:11 »
Niet in 1e instantie Alleen. De demonstratie was verboden, zelfs door rechtspraak. Dan Moet je als organisatie en sympatisanten je verlies nemen. Maar nee ze gaan toch.

Dan Moet er van de kant van de ordehandhaving gevolg worden gegeven aan de opvolging van het verbod. Maar uit angst dat dat wordt uitgelegd als onnodig politie optreden, komt er een compromis.

Erg zwak. De komst van de sympatisanten due niet weg wilden gaan is - in mijn boek- een provocatie.

Het gaat me hier niet eens om de reden van de demonstratie of de vraag of het wel terecht is dat er een verbod was, maar gewoon om de beslissing van de rechtspraak/gemeente/regering en het niet opvolgen ervan.


Lucy , het verbod van de rechter kwam er omdat de gemeente het een verkapt festival vond en dat de veiligheid in gevaar zou kunnen komen bij de meer dan 10000 bezoekers.  Wederom een voorbeeld van de besluiteloosheid, het een wel toelaten en het ander niet.




« Laatst bewerkt op: 21-06-2020, 15:32:16 door Tarbozan »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1765 Gepost op: 21-06-2020, 15:45:56 »
Ik begrijp het ergens wel. Het zou een festival moeten gaan worden en dat kan niet. Er zouden meer dan 10000 mensen komen, op de Dam waren niet eens zoveel mensen en dat was al een drama. Ik snap alleen niet goed waarom de rechter ineens gedraaid is en gezegd heeft dat demonstraties verbieden nu wel kan? Maar ik heb me ook niet enorm ingelezen dus idk

In principe kan je een demonstratie wel verbieden indien er genoeg redenen zijn dat aangenomen kan worden dat de demonstratie niet aan de richtlijnen voldoet. Gezien de verwachte opkomst en de grote kans dat mensen (gezien het onderwerp) geen afstand houden, mag je het best verbieden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1766 Gepost op: 21-06-2020, 15:50:19 »
In principe kan je een demonstratie wel verbieden indien er genoeg redenen zijn dat aangenomen kan worden dat de demonstratie niet aan de richtlijnen voldoet. Gezien de verwachte opkomst en de grote kans dat mensen (gezien het onderwerp) geen afstand houden, mag je het best verbieden.
Maar dan nog blijft dat dus meten met twee maten. Halsema zei over de Dam dat er ook al zoveel aanmelding waren Facebook evenement. Maar lees nu dat de interim burgemeester (Remkes)  uiteindelijk (onder druk?) wél toestemming gegeven voor een korte demonstratie. Daarna is het pas uit de hand gelopen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1767 Gepost op: 21-06-2020, 16:00:30 »
Het is ook wel ingewikkeld. Elke gemeente mag in principe een eigen keuze maken en kan verschillende richtlijnen volgen.

Eigenlijk zijn alle samenkomsten van meer dan 100 mensen nog steeds verboden, dus in principe moet je dat gewoon als richtlijn aanhouden. Het recht op demonstratie blijft, maar ook dat mag beperkt worden.

Ik snap de keuze wel dat er toch meer mensen worden toegestaan bij een demonstratie. Want anders gaan mensen zonder enige organisatie toch wel samenkomen. Maar hierdoor krijg je wel een wat scheve handhaving.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1768 Gepost op: 21-06-2020, 16:02:43 »
Oke, ik ga nu toch even iets zeggen over de vergelijkingen die je steeds meer hoort (niet alleen hier, maar ook van bv caféhouders e.d.) vanuit mijn perspectief als rechtenstudent. Het gelijkheidsbeginsel betekent dat gelijke gevallen gelijk behandelt moeten worden. En gelijke gevallen is hier heel een heel strak begrip (als in: als een bepaalde winkel in een bepaalde winkelstraat wel mag, betekent dat niet dat ie in een andere winkelstraat wel mag, want daar kunnen bv alleen bepaald soortige winkels in mogen). Dus een demonstratie in een stad is nog niet per se te vergelijken met een demonstratie in een andere stad. Sowieso is het Malieveld echt kleiner dan de Dam, dit was een verkapt festival en van te voren was duidelijk dat niet aan de maatregelen voldaan kon worden.

En daarbij hebben gemeentes ook gewoon vrijheid in wat ze wel en niet toestaan. En misschien zijn mensen geschrokken van de commotie wat betreft de Dam en hebben burgemeesters daar geen zin in. Maar Remkes heeft ook verschillende demonstraties wel toegestaan, dus het komt puur uit de punten: niet aan de maatregelen kunnen voldoen en verkapt festival. Het lijkt mij niet gek dat de rechter (die alleen mag kijken of de gemeente een goed doordacht besluit heeft genomen en niet zelf zijn eigen mening hierbij mag geven) daar in mee gaat.

Edit: Eigenlijk wat brtdm in veel minder woorden zegt  ::rofl:: Maar eens met Tarbozan dat ik het wel heel maf vind dat er dan niet gehandhaafd wordt.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1769 Gepost op: 21-06-2020, 16:04:25 »
Helaas zijn er altijd relschoppers die hier juist op afkomen om lekker stenen en weet ik wat te gooien naar de politie.  ::niet-ok::

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1770 Gepost op: 21-06-2020, 16:07:25 »
Ja, er waren weer eens voetbalhooligans op af gekomen. Je moet wat he, als je niet naar het stadion kunt komen om te matten.  ::) ::niet-ok::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1771 Gepost op: 21-06-2020, 16:09:52 »
Als het verboden is moet je sowieso handhaven (en boetes uitdelen als mensen niet vrijwillig vertrekken)
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1772 Gepost op: 21-06-2020, 16:21:45 »
Als het verboden is moet je sowieso handhaven (en boetes uitdelen als mensen niet vrijwillig vertrekken)

Dit is dus wat ik bedoel en wat me zo verbaasde.  In begin Hadden ze 8 mensen gearresteerd, die niet weg Wilden.  Later laten ze toch  de mensen toe om te demonstreren.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1773 Gepost op: 21-06-2020, 16:36:53 »
Sowieso is het Malieveld echt kleiner dan de Dam, dit was een verkapt festival en van te voren was duidelijk dat niet aan de maatregelen voldaan kon worden.

volgens mij klopt dat niet helemaal. Dam is 100 bij 200 meter. Malieveld is 550 bij 200 meter. (aldus wikipedia.)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1774 Gepost op: 21-06-2020, 16:39:30 »
Oh echt... hmm mijn ruimtelijk inzicht is ook niet heel goed.
  :-X

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1775 Gepost op: 21-06-2020, 16:47:20 »
Ja, zo klein is het verschil niet...

Zelfde schaal:
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1776 Gepost op: 21-06-2020, 16:48:52 »
En ik ben zo vaak langs beide plekken gelopen in mijn leven.  ::schaam::
« Laatst bewerkt op: 21-06-2020, 16:52:24 door Loezel »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1777 Gepost op: 21-06-2020, 16:56:24 »
En ik ben zo vaak langs beide plekken gelopen in mijn leven.  ::schaam::

Volgende keer 10 rondjes om beide locaties heenrennen. Dan vergeet je het nooit meer.  ;D
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1778 Gepost op: 21-06-2020, 17:04:00 »
Als het verboden is moet je sowieso handhaven (en boetes uitdelen als mensen niet vrijwillig vertrekken)
ik hoor van  een paar mensen het volgende:

Die 8 die ze in eerste instantie hadden opgepakt, en dus een boete tegemoet kunnen zien, willen vrijgelaten worden zonder boete. De honderden demonstranten daarna werden ''ongemoeid'' gelaten.

Ze beroepen zich op het gelijkheidsbeginsel. Prima: laat die honderden viruswaanzin-aanhangers zich dan maar vrijwillig melden om hun dik verdiende boete in ontvangst te nemen. Ze wilden toch rechtsgelijkheid?

Ik zag die maf met die pagode op zijn kop ook weer eens zijn neus voor de camera steken. Een camera van een omroep waar hij zich nota bene tegen afzet. Wat doet die daar dan op het Malieveld?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1779 Gepost op: 21-06-2020, 18:10:30 »
Ik denk eerst 'mooi alternatief voor een demonstratie'.
Drie seconden later worden er free hugs uitgedeelt.  ::)

https://nos.nl/video/2338009-bloemenprotest-tegen-coronamaatregelen-we-willen-leven-in-liefde-en-vrijheid.html
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?