Auteur Topic: [ OS16 ] Handbal  (gelezen 19771 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #40 Gepost op: 13-08-2016, 13:10:33 »
In ieder geval zitten ze in de kwartfinale, aangezien Zuid Korea van Frankrijk heeft verloren.
Ich bin ein Bärliner!

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #41 Gepost op: 13-08-2016, 15:01:23 »
Nederland - Zweden 29-29

Pfffff... de wedstrijden van Nederland bezorgen me nog een hartverzakking  ::rofl::

Weer gelijk tegen Zweden! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook had ingezet op een gelijkspel, daar hebben Nederland en Zweden patent op. Heb ongelukkigerwijs bijna de hele wedstrijd live gemist (pech met de auto onderweg naar huis) maar ik heb de laatste vier minuten nog gezien. Wat een afsluiting! En wat verdiende Nederland een keer geluk... en wat ben ik soms blij met dingen als uitzending gemist ::jaja::

Zoals wel vaker dit toernooi begon Nederland wat zwak om het daarna weer op te halen. En het weer weg te geven  ::ohno:: Het Zweedse spel ligt onze meiden wel, ze willen een snel en attractief spelletje spelen. Geen brute kracht zoals bij Frankrijk gelukkig. Bij de Zweedsen was er één speelster waar onze meiden geen grip op kregen: hoekspeelster Natalie Hagman. Als ik goed heb geteld scoorde ze al acht keer in de eerste helft... niet te stoppen! Net zo briljant als de Duitser Florian Kehrmann... de beste hoekspeler ooit voor mij. Mede dankzij Hagman stond Zweden met de rust 16-13 voor.

In de rust besloot Henk Groener een keeperswissel uit te voeren: Jasmina Jankovic kreeg een kans om zich te bewijzen, te meer om zo Tess Wester de kans te geven zich weer een beetje op te laden na een ongelukkige eerste helft. En dat hielp. Jankovic keepte een geweldige tweede helft, ze maakte een paar heerlijke saves. Zonder Jankovic had Nederland zeker niet gewonnen, Groener had het dus goed gezien. Nederland liep aan de hand van Jankovic en een paar geweldige goals van Angela Malestein (ja, wij konden het ook vanuit de hoek) weer uit naar een voorsprong van een paar goals. Wederom Hagman trok eigenhandig de boel weer gelijk en met nog anderhalve minuut te spelen kwam Nederland nog zelfs twee goals achter. Een heerlijke draaibal van Malestein zorgde voor de 29-28, waarna de opvolgende Zweedse aanval werd gestopt en er een time-out voor NL volgde met nog 30 seconden te gaan. Het plannetje werkte: met nog een paar seconden op de klok scoorde Danick Snelder vanaf de cirkel de verdiende gelijkmaker.

Het publiek stond op de banken! En terecht. Het gelijke spel bleek uiteindelijk voldoende voor een plek in de kwartfinale, omdat Zuid-Korea later verloor van Frankrijk. Nu nog één wedstrijd tegen de Russinnen!

De veertien (!) goals van Natalie Hagman is een record voor dit toernooi (mannen én vrouwen), ik weet alleen niet of het ooit is voorgekomen dat er een speler op een WK/EK/Olympics meer goals in één wedstrijd heeft gescoord. Probeer ik nog uit te zoeken!

 ::joehoe:: ::joehoe:: ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 13-08-2016, 15:04:29 door KingLennart »

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #42 Gepost op: 13-08-2016, 15:31:38 »
Zoals al bekend staan onze meiden in de kwartfinale met dank aan de Françaises. Zij wonnen met 21-17 van Zuid-Korea, dat nog wel in de eerste helft met 5 goals voor stond. Ik heb het niet gezien, maar ik denk dat de Françaises net als tegen Nederland alle snelheid uit de wedstrijd hebben gehaald en dat de Koreaansen daar veel moeite mee hadden. De Russinnen wonnen zoals verwacht van Argentinië, maar gezien de eindscore (35-29) hebben de Argentijnsen zich kranig verweerd.

Dit betekent dat Rusland 1e gaat worden in de poule. Misschien is dat gunstig voor Nederland, omdat de Russinnen nu een uitgelezen kans hebben om wat spelers te sparen of om de batterij wat op te laden. De Russinnen hoeven niet, de Nederlandsen willen juist. Wij kunnen hooguit nog derde worden, maar weten wel al dat de kans erg groot is dat Noorwegen of Brazilië de tegenstander gaat worden. Loodzwaar dus: het in vorm zijnde thuisland óf de wereldkampioen. We gaan het zien!

Er is overigens nog een kleine kans dat Roemenië de tegenstander wordt van Nederland. Ze begonnen heel slecht aan het toernooi met nederlagen tegen Brazilië en Angola, maar wonnen vervolgens van Montenegro en Spanje. Als ze in hun laatste wedstrijd van Noorwegen winnen worden zij nog tweede in de poule ook... en kunnen ze tegen Nederland spelen als zij derde worden in de poule.

Het is nog steeds erg spannend in poule A!
Montenegro is definitief uitgeschakeld en Brazilië en Noorwegen hebben de kwartfinales zeker gehaald. Die twee gaan uitmaken wie er eerste wordt in de poule: als Brazilië wint van het uitgeschakelde Montenegro zijn zij zeker groepswinnaar. Noorwegen krijgt nog een kluif aan het opgeleefde Roemenië (zie hierboven) en Spanje speelt tegen Angola. Spanje, Angola en Roemenië hebben allemaal vier punten en er zal er eentje af moeten vallen. Maar wie? Geen idee.
 
Hierdoor is er eigenlijk een beetje nare situatie ontstaan voor Roemenië. De wedstrijden worden achter elkaar gespeeld in één hal. Nu is het zo dat als Roemenië verliest van Noorwegen (niet ondenkbaar) zij op 4 punten blijven staan, wetende dat de er op volgende wedstrijd Spanje-Angola is. In dit scenario is een gelijk spel tussen Spanje en Angola of winst van Spanje fataal voor de Roemeensen. Roemenië zal hopen dat Angola zijn sportieve plicht vervult en wint, maar ik denk eerder dat Angola al blij zal zijn als ze de kwartfinales halen. Ze werden immers (ook door mij) als underdog gezien in deze poule.

Als Roemenië - Noorwegen gelijk wordt en er is een gelijk spel bij Spanje-Angola... dan wordt het voor mij een beetje onoverzichtelijk. Dan eindigen er drie ploegen met 5 punten op de plaatste 3, 4 en 5. Volgens mij is het dan zo dat er toch eerst wordt gekeken naar de onderlinge resultaten: dat zou betekenen dat Spanje er uit vliegt. Gaan ze gelijk kijken naar het doelsaldo dan is Roemenië de klos.

Moraal van dit verhaal: in Angola hoopt men dat Roemenië niet wint van Noorwegen  ::tandpastasmiley::

 ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 13-08-2016, 15:40:08 door KingLennart »

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #43 Gepost op: 16-08-2016, 00:09:41 »
Voorbeschouwing Kwartfinales vrouwen

Nou we hebben het gered. Maar met flink wat zand in de motor  ;D

Brazilië - Nederland

Maar net aan vierde in de poule dus en dat betekent dat we mogen aantreden tegen het in vorm zijnde thuisland. Waar bij alle vorige wedstrijden de aanwezige Brazilianen Nederland aanmoedigden, zijn er nu een klein 10.000 op de hand van onze tegenstander. Lastig! Een intimiderende sfeer maar misschien is dat maar goed ook. Onze meiden zullen va banque gaan spelen, ze hebben immers niks te verliezen. En Tess Wester was tot nog toe niet in de vorm die we zagen bij het WK. Zou ze dan morgen de wedstrijd van haar leven keepen?

Het zal niet genoeg zijn vrees ik. Ik voorspel dat Nederland lang bij zal blijven maar dat het in de laatste 10 minuten net iets wegzakt. Ik voorzie een overwinning voor Brazilië met pak hem beet 32-28.

Noorwegen - Zweden

Een Scandinavisch onderonsje. Normaal gesproken zou ik zeggen dat Noorwegen dit met gemak moet winnen, maar de Noorsen zijn nog niet in de vorm die ze de WK-titel bracht afgelopen december. Ze verloren van Brazilië en wonnen met heel veel moeite van het nu uitgeschakelde Roemenië. Op individuele klasse worden nog de kostbare punten gescoord, het teamwork is nog niet je van het. Met name cirkelspeelster Heidi Løke is maar een schim van de plaag die ze kan zijn, maar dat komt met name omdat het team haar maar niet goed in stelling weet te brengen.
Het is voor de Zweedsen te hopen dat Natalie Hagman de vorm heeft van in de wedstrijd tegen Nederland. Dan kunnen de Noorsen het nog echt lastig krijgen. Maar over het geheel is het team van Zweden net iets minder dan dat van Noorwegen. Het zal spannend worden, maar de meer ervaren Noorsen zullen zorgen voor een degelijke maar zuinige overwinning. Ik zeg Noorwegen-Zweden 31-27...

Frankrijk - Spanje

Weer een burenruzie. Ik vind deze wedstrijd lastig, omdat ik geen goed idee heb hoe sterk de Fransen werkelijk zijn. Ze kunnen een tegenstander in slaap sussen (zie de eerste wedstrijd tegen NL) maar kunnen ook zeer aanvallend spelen. Ik heb eerlijk gezegd de Spaansen nog niet gezien en weet dus niet hoe ze spelen. De zware laatste twee wedstrijden van Spanje tegen Roemenië en Angola zullen vrees ik hun tol gaan eisen. Vooral daarom voorspel ik een overwinning voor Frankrijk: 27-22

Rusland - Angola

De Russinnen zijn het te kloppen team op dit moment. Ze spelen lekker aanvallend, scoren veel, maar laten daarbij ook veel gaten vallen waardoor de tegenstander veel kan scoren. Zie maar aan Nederland en Zweden: zij scoorden tegen de Russinnen respectievelijk 34 en 36 keer, in 19 van de 20 gevallen voldoende om een wedstrijd te winnen. Maar niet tegen Rusland dus.
Angola is een team vergelijkbaar met Frankrijk: krachtige lenige speelsters waar het lastig tegen spelen is. Zij zijn alleen niet in staat vrees ik om net als Frankrijk het tempo uit de wedstrijd te halen. Mede daarom denk ik dat de Russinnen in de tweede helft over Angola heen zullen walsen: 35-22 voor Rusland.

Laat ik hopen dat ik ongelijk krijg wat Nederland betreft. Maar we gaan het zien morgen!

 ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #44 Gepost op: 16-08-2016, 16:27:46 »
 ::bravo:: Wat een prestatie!  ::bravo::

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #45 Gepost op: 16-08-2016, 16:54:33 »
::bravo:: Wat een prestatie!  ::bravo::

Inderdaad  ::bravo::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #46 Gepost op: 16-08-2016, 16:58:47 »
Heel knap
You'll never walk alone

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #47 Gepost op: 16-08-2016, 17:17:31 »
Whaaaaaaa ik hoor het net pas... mijn manager besloot spontaan een vergadering in te plannen   ::rofl::

WAANZIN!! Dit had ik dus echt niet verwacht... ik ben trots op de dames!!!

 ::bravo:: ::joehoe:: ::bravo:: ::joehoe:: ::bravo:: ::joehoe:: ::bravo:: ::joehoe:: ::bravo:: ::joehoe::

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #48 Gepost op: 16-08-2016, 18:01:59 »
Een halve finale plaats, knap, genoeg vooruitzichten voor een medaille.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #49 Gepost op: 16-08-2016, 18:07:59 »
Winnen in net hol van de leeuw, matig beginnen aan toernooi en nu halve finalist  ::bravo:: een nieuw sprookje weer in de maak?

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #50 Gepost op: 16-08-2016, 20:12:37 »
Ze speelden echt fantastisch! ::cheerleader::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #51 Gepost op: 16-08-2016, 21:29:57 »
Ze speelden echt fantastisch! ::cheerleader::

Ja vond ik ook, genot om naar te kijken.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #52 Gepost op: 16-08-2016, 21:50:52 »
Ja vond ik ook, genot om naar te kijken.

Inderdaad  ::ok::. En ik ben fan van Tess Wester  ::jaja::  ::tandpastasmiley::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #53 Gepost op: 16-08-2016, 22:02:50 »
Winnen in net hol van de leeuw
En dan niet met moeite nipt winnen, maar met negen doelpunten verschil ::ok::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #54 Gepost op: 16-08-2016, 22:09:37 »
Ik geloof t nog steeds niet.  :o Nog geen goede wedstrijd gespeeld, tot vandaag. :D
Nu wraak nemen op de Fransen. ::ok::

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #55 Gepost op: 17-08-2016, 00:21:17 »
Ik geloof t nog steeds niet.  :o Nog geen goede wedstrijd gespeeld, tot vandaag. :D
Nu wraak nemen op de Fransen. ::ok::

Tja... dat zou je denken... bij de Fransen loopt het nu dun door de broek denk ik...
Die stonden bij rust trouwens met 12-5 achter tegen Spanje...

 ::oink:: ::oink:: ::oink::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #56 Gepost op: 17-08-2016, 02:05:12 »
Tja... dat zou je denken... bij de Fransen loopt het nu dun door de broek denk ik...
Die stonden bij rust trouwens met 12-5 achter tegen Spanje...

 ::oink:: ::oink:: ::oink::

Plus de Brazilianen, zouden die nu weer voor NL zijn? Of juist anti-NL...

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #57 Gepost op: 17-08-2016, 14:01:04 »
Voorbeschouwing kwartfinales mannen

Vandaag zijn de kwartfinales mannen in het handbaltoernooi. Opvallende afwezige is Zweden, opvallende aanwezige is Brazilië. Maar ja dat is misschien niet heel gek omdat het het thuisland is... al had ik voorspeld dat ze het niet zouden halen  ::tandpastasmiley::

Brazilië - Frankrijk

De Fransen zijn nog steeds favoriet voor de titel, maar het gaat niet zo automatisch als dat men zou denken. Door een nipte nederlaag tegen Kroatië werden ze zelfs niet eens eerste in de poule maar tweede. Brazilië werd verrassend derde in de poule door onder meer een knappe overwinning op Duitsland. Misschien zijn de Brazilianen wel de minst favoriete tegenstander van Frankrijk nu: het publiek zal het team nog feller aanmoedigen dan anders, omdat men in Rio snakt naar een succesje voor een Braziliaans team. Basketballers vroeg uitgeschakeld, de favoriete handbalsters en volleybalster onverwacht er al uit...  ::ohno::

Dit is denk ik zo'n wedstrijd waarin ervaring de doorslag gaat geven. De Brazilianen vliegen er vol in, komen voor maar geven in de tweede helft niet thuis omdat het surplus aan ervaring bij de Fransen het gaat winnen van de Braziliaanse moed. Ik zeg 31-25 voor Frankrijk.

Duitsland - Qatar
Duitsland speelt een goed toernooi, het verloor alleen verrassend van Brazilië. Ze zullen allee nniet blij zijn met het onberekenbare Qatar. Deze laatste begonnen het toernooi goed met een dikke winst op Kroatië, maar zakte vervolgens weg. Ze mochten hun handen dichtdrukken met een punt in de slotseconde tegen Tunesië maar verloren dramatisch in dezelfde slotseconde van Denemarken nadat hun aanval 8 seconden voor tijd werd onderschept. Vooral dat laatste zal er flink in hebben gehakt: er zit woestijnzand in de Qatarese motor.

Qatar is erg wisselvallig en kan zomaar weer boven zichzelf uitstijgen. Ik verwacht echter dat dat uitblijft en dat Duitsland de Qatarese "glote tluuk" goed doorziet. Ik verwacht een spijkerhard duel met een degelijke winst voor Duitsland: 29-26

Denemarken - Slovenië

Dit zou zomaar de spannendste wedstrijd van de vier kunnen worden. Beide teams zijn in mijn beleving even sterk.
Denemarken speelt niet groots, maar het was voldoende om de kwartfinales te halen. Sterspeler Mikkel Hansen heeft zich nog weinig laten zien, of het moet zijn winnende goal tegen Qatar zijn in de slotseconde. Die was heel erg belangrijk bleek achteraf.
De Slovenen begonnen goed met 3 overwinningen maar verloren van Duitsland in een duel om de eerste plaats. Dit team speelt als een team, ik heb nog geen grote uitblinker kunnen aanwijzen. Vraag is of de Slovenen bestand zijn tegen de druk van een kwartfinale: ze hebben buiten 1x judogoud nog weinig gepresteerd dus de druk ligt op de Sloveense schouders.
Ik voorspel hier een verlenging waarbij de Denen iets gelukkiger gaan zijn: 31-30

Kroatië - Polen
De Kroaten zijn warm. Ze begonnen het toernooi slecht met een ruime nederlaag tegen Qatar, maar herstelden zich prima. Dankzij een knappe winst tegen de Fransen werden ze nog eerste in de poule ook. Ik denk dat ze die stijgende lijn gaan voortzetten.
De Polen vallen me wat tegen. Met veel moeite zijn de kwartfinales bereikt, maar ze steken niet meer in de vorm die ze op het voorbije WK in de halve finales bracht. Ik voorspel dan ook een makkelijke overwinning voor Kroatië: Poolse sterspeler Karol Bielecki zal zijn team op sleeptouw willen nemen, maar zijn krachten zullen niet genoeg zijn. Uitslag: 30-22 voor Kroatië.

 ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::





Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #58 Gepost op: 18-08-2016, 12:27:25 »
Voorbeschouwing halve finales vrouwen

Het zijn de halve finales... en we zitten er nog in!  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Nederland - Frankrijk

Voor de tweede keer staan onze meiden tegenover de Francaises. Wie er deze keer als winnaar van het veld stapt? Ik weet het niet...
Onze meiden zijn natuurlijk uit op wraak. De eerste pot ging verloren met een verschrikkelijke 14-18, het moet nu beter kunnen.
Vooral de manier waarop van Brazilië werd gewonnen zal angst inboezemen bij de Franse dames. Ook de zeer gelukkige overwinning op Spanje na verlenging (Spanje schoot in de slotseconde op de paal) gaf er blijk van dat de Franse dames niet onoverwinnelijk zijn. Aan de andere kant weten ze natuurlijk wel hoe ze de Nederlanders lam moeten leggen.

Ik heb echt geen idee. Ik vrees dat de Fransen nu nipt gaan winnen, al hoop ik het tegendeel. Het zal de wedstrijd worden tussen Estavana Polman en Alexandra Lacrabère. Als Nederland het eigen spel kan spelen hetzelfde niveau kan halen als tegen Brazilië dan winnen ze het, anders vrees ik voor een draa kvan een wedstrijd waarbij de Franse dames net iets gelukkiger zijn: 22-20

Ik wil altijd gelijk hebben maar nu hoeft dat niet  ::rofl::

Noorwegen - Rusland

Een halve finale om van te smullen. Zijn de Russinnen wel in staat om de Noorsen te stoppen?
Nee. De Noorsen komen steeds meer in vorm en walsten werkelijk over Zweden heen in de kwartfinale. Dit leek een heel ander ploeg dan die in de eerste verloren partij tegen Brazilië. Rusland daarentegen had de grootste moeite met Angola. Of hebben zij krachten gespaard? Dat denk ik niet.
De Noorsen verdedigen hun titel, van hen wordt een finale verwacht. De Russinnen zijn de enige nog ongeslagen ploeg in het toernooi. Maar zijn zij bestand tegen de Noorse ervaring? Het is om het even. Ik denk dat diezelfde Noorse ervaring de doorslag gaat geven in de slotfase en dat de Noorsen naar de finale gaan: 34-31

We gaan het zien vandaag. Laten we hopen dat onze meiden de finale gaan halen!  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::


Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ OS16 ] Handbal
« Reactie #59 Gepost op: 18-08-2016, 20:33:20 »
2,5 minuut bezig en het is al 2-2, wordt vast een veel hogere score dan in de voorronde (18-14)
Keep calm and eat chocolates!