Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money  (gelezen 8525 keer)

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #20 Gepost op: 14-03-2019, 10:50:59 »
Hulpmol, dat je de FTM theorie nog kon vinden onder al die geldzakken die Merel erop had gelegd!  ;)

Ben in ieder geval wel weer benieuwd.
No Milk today???

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dϊh
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #21 Gepost op: 14-03-2019, 17:26:24 »
Ik denk zeker dat het bij de Vlaamse mol nog wel wat beter gaat werken ::jaja::. Dit zijn allemaal onbekende mensen die het geld toch net iets harder nodig hebben (de meeste in ieder geval).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #22 Gepost op: 15-03-2019, 08:17:32 »
Ik denk zeker dat het bij de Vlaamse mol nog wel wat beter gaat werken ::jaja::. Dit zijn allemaal onbekende mensen die het geld toch net iets harder nodig hebben (de meeste in ieder geval).

Ik denk dat er sommige kandidaten gewoon gaan nepmollen. Het winnen is zoveel belangrijker.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #23 Gepost op: 15-03-2019, 11:52:20 »
Ik denk dat er sommige kandidaten gewoon gaan nepmollen. Het winnen is zoveel belangrijker.

Dat nepmollen viel de afgelopen jaren toch behoorlijk mee. De 3 winnaars in 2016-2018 hebben toch nooit grote nepmolacties gehad. Dus laat het een les zijn voor de kandidaten van dit jaar dat nepmollen niet loont. ;)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #24 Gepost op: 17-03-2019, 14:11:55 »
Moet je als je hier je FTM lijstjes indient ook objectief te werk gaan? :-X :-X
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #25 Gepost op: 17-03-2019, 14:16:49 »
Moet je als je hier je FTM lijstjes indient ook objectief te werk gaan? :-X :-X

Nee hoor, jouw subjectieve lijstjes zijn ook meer dan welkom. ;)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #26 Gepost op: 17-03-2019, 14:31:13 »
Vorig jaar had ik de Belgische mol ook goed, maar ik heb hier inderdaad weinig ervaring, dit is pas mijn tweede jaar kijken ::)

Ik kom ook toe aan twee handen om haar een positie Mol aller tijden te geven, duidelijk top-10 ::bravo::. En die kooi, zeker en vast ook top-10 Molacties aller tijden ::ok::

Moge de Belgische Mol dit jaar evenveel verwispelen ende foefelen!!

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #27 Gepost op: 17-03-2019, 14:35:05 »
Ik hoop dat de Belgische mol het iets beter aanpakt en echt de rol van mol ook aankan, want daar had Merel het toch moeilijk mee of was het de productie die dacht eventjes de mol een handje te helpen en compleet de mist inging?

Anyway, ik geloof nooit dat de mol de grootverdiener wordt dit seizoen aangezien er altijd wel 1 kandidaat bij zit die wel eens 2.000-3.000 euro persoonlijk binnenhaalt.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #28 Gepost op: 17-03-2019, 15:48:26 »
Zullen we het op dit board over de Vlaamse mol hebben en niet de discussies over de Nederlandse nog eens herhalen? Denk niet dat we er nu ineens wel uit gaan komen ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #29 Gepost op: 17-03-2019, 15:53:11 »
Den Belgieschen mol moet zich nog even in werk zetten, allee he!!  ::) 8)
 
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #30 Gepost op: 24-03-2019, 20:00:30 »
Sorry aan iedereen die een week lang heeft uitgekeken naar het eerste FTM-lijstje. ::rofl:: Hier is het:



Opdracht 1.1: Ik zie uiteraard bij enkele kandidaten verdachte en kandidaatse acties, maar er is geen zinnige manier om er geld aan te koppelen. Ik ga ze dus gewoon in de onbekend kolom houden.

Opdracht 1.2: Het verdiende geld verdeel ik over de 10 kandidaten omdat er op dat vlak niemand iets uitzonderlijk gedaan heeft om dat geld te krijgen.

Maar er zit verschil in geld dat niet verdiend werd.

Hoofdproef (€2750 niet verdiend): Als de sterke groep sneller gelopen had, kon er €2000 verdiend worden maar. Dus €2000 werd verloren door alle 10 de kandidaten (€200/kandidaat)
De sterke groep liep niet sneller en kwam op €1500 aan bij Gilles. Deze 5 kandidaten zijn dus verantwoordelijk voor een extra verlies van €500 (€100/Sterke kandidaat)
Martijn wilde over de lijn gaan bij €1500 en de rest niet. Deze 4 kandidaten zijn dus verantwoordelijk voor de extra verloren €250 (€62,5/sterke kandidaat buiten Martijn)

Bruine zeep (€800 niet verdiend): Beide teams zijn maar tot €200 gekomen. Dus de €800 werd verloren door iedereen (€80/kandidaat)

Bamboo dancing (€1000 niet verdiend): Het sterke team kwam tot €600. Dus iedere kandidaat heeft zeker €400 niet verdiend (€40/kandidaat)
De extra verloren €600 komt dan natuurlijk op het conto van de zwakke groep (€120/zwakke kandidaat)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #31 Gepost op: 25-03-2019, 15:29:34 »

En die kooi, zeker en vast ook top-10 Molacties aller tijden ::ok::


Het is inmiddels niet meer grappig Lo (al betwijfel ik of het in de eerste plaats een grap was).

De opdracht met de bootjes is alvast een goede relevante opdracht voor FTM. Het vechten/inzetten is moeilijker te verdelen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #32 Gepost op: 25-03-2019, 15:41:10 »
Hoezo grappig? Jij vindt het niet een van de beste molacties? Ik respecteer dat maar respecteer ook een ander. Ik heb onlangs lijstjes gezien waarin mensen die Nyomar opdracht van Yvon in de top-10 aller tijden zetten. Dat vind ik nou een van de slechtste molacties aller tijden. Maar ze mogen het wel van mij vinden hoor, ik hoop dat jij mij dat ook gunt. En ik heb heel duidelijk uitgelegd waarom precies, en daar zit geen spoor van ironie in.

Maar even On Topic met wel ietsje ironie, staat Eva wel in alle lijstjes onderaan want anders klopt het niet ??? ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #33 Gepost op: 25-03-2019, 15:59:24 »
Hoezo grappig? Jij vindt het niet een van de beste molacties? Ik respecteer dat maar respecteer ook een ander. Ik heb onlangs lijstjes gezien waarin mensen die Nyomar opdracht van Yvon in de top-10 aller tijden zetten. Dat vind ik nou een van de slechtste molacties aller tijden. Maar ze mogen het wel van mij vinden hoor, ik hoop dat jij mij dat ook gunt. En ik heb heel duidelijk uitgelegd waarom precies, en daar zit geen spoor van ironie in.

Maar even On Topic met wel ietsje ironie, staat Eva wel in alle lijstjes onderaan want anders klopt het niet ??? ::)

Maar het gaat er om dat we hier niet over Merel bezig zijn, maar over de Vlaamse mol.

Neen, ze staat wss niet in alle lijstjes onderaan, maar wel dicht in de buurt.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #34 Gepost op: 25-03-2019, 16:04:22 »
Tja, Belgian mol begint erover, ik niet. Ik had juist die opdracht onlangs nog vernoemd op het desbetreffende topic, van beste molacties, wat daar geeneens een optie was. Dus dat moet je niet aankomen met dat het niet gemeend is wat ik zeg. En typisch was over Merel dat zij steeds zogenaamd eerste stond in de FTM lijstjes. Daarom haal ik dat maar even aan... volgen we dezelfde paden weer dan gaan we de mol zo niet vinden, ik zou zeggen neem molacties als die van de kooi serieus mee in de FTM lijstjes en we gaan Eva vinden als mol hier in Vlaanderen!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #35 Gepost op: 26-03-2019, 13:44:34 »
Tja, Belgian mol begint erover, ik niet. Ik had juist die opdracht onlangs nog vernoemd op het desbetreffende topic, van beste molacties, wat daar geeneens een optie was. Dus dat moet je niet aankomen met dat het niet gemeend is wat ik zeg. En typisch was over Merel dat zij steeds zogenaamd eerste stond in de FTM lijstjes. Daarom haal ik dat maar even aan... volgen we dezelfde paden weer dan gaan we de mol zo niet vinden, ik zou zeggen neem molacties als die van de kooi serieus mee in de FTM lijstjes en we gaan Eva vinden als mol hier in Vlaanderen!

Mijn oprechte excuses. Ik dacht dat je meer ironisch was ingesteld, maar blijkbaar was je serieus. Laten we er nu echt over zwijgen.

 

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #36 Gepost op: 26-03-2019, 22:48:05 »
De money van aflevering 3 te followen gaat nog een fikse klus worden. Hoe verdeel je het geld dat verdiend is bij de vovinam? De kandidaten bij de gong bepalen de bedragen waarvoor de drie krijgsheren spelen. Geld dat daar niet is verdiend, aan wie leg je dat doe? Aan de hele groep bij de gong? Aan degenen die wilden cashen (en dus op safe speelden)? Aan Bruno, die het meeste moeite leek te hebben met het verdedigen van de totem, en die er de groep dus toe bracht om voorzichtiger te zijn met geld inzetten?

Het gevaar is dat je hier een actie beoordeelt op hoe die uitpakt (cashen is niet per se mols) want het scheelde heel weinig. Het was letterlijk secondenwerk in de laatste ronde bijvoorbeeld.

En dan hebben we σσk nog een opdracht met roeien en pinda's en bedden en dieren :P Hoe follow je daar de money? Schrijf je niet-verdiend geld toe aan de mensen die bepaalden dat ze geen tijd gingen verspillen aan pinda's pellen? Ken je mingeld toe aan diegenen die het roeien uitbesteedden aan de Vietnamese dames? Of ken je gewoon +500 toe aan de (s)langslapers omdat dat het enige geld is dat uiteindelijk binnenkwam? Dan mis je de nuance.

Lastig.

Edit: gelukkig :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #37 Gepost op: 27-03-2019, 09:48:32 »
De money van aflevering 3 te followen gaat nog een fikse klus worden. Hoe verdeel je het geld dat verdiend is bij de vovinam? De kandidaten bij de gong bepalen de bedragen waarvoor de drie krijgsheren spelen. Geld dat daar niet is verdiend, aan wie leg je dat doe? Aan de hele groep bij de gong? Aan degenen die wilden cashen (en dus op safe speelden)? Aan Bruno, die het meeste moeite leek te hebben met het verdedigen van de totem, en die er de groep dus toe bracht om voorzichtiger te zijn met geld inzetten?

Het gevaar is dat je hier een actie beoordeelt op hoe die uitpakt (cashen is niet per se mols) want het scheelde heel weinig. Het was letterlijk secondenwerk in de laatste ronde bijvoorbeeld.

En dan hebben we σσk nog een opdracht met roeien en pinda's en bedden en dieren :P Hoe follow je daar de money? Schrijf je niet-verdiend geld toe aan de mensen die bepaalden dat ze geen tijd gingen verspillen aan pinda's pellen? Ken je mingeld toe aan diegenen die het roeien uitbesteedden aan de Vietnamese dames? Of ken je gewoon +500 toe aan de (s)langslapers omdat dat het enige geld is dat uiteindelijk binnenkwam? Dan mis je de nuance.

Lastig.

Edit: gelukkig :)

Het is een moeilijke. Je kan het best gewoon gelijk verdelen, want een goede verdeelsleutel gaat hoe dan ook subjectief zijn.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #38 Gepost op: 28-03-2019, 09:29:06 »
Maar, hoe gelijker je verdeelt, hoe minder het zegt.

Daar heb ik altijd een beetje moeite mee met follow the money, als er wordt gekozen om "iedereen hetzelfde bedrag" te geven in een opdracht. Het hele idee is juist dat we een mol zoeken, oftewel, iemand die op een gegeven moment gaat afwijken van de anderen. Als je iedereen hetzelfde toekent, ben je letterlijk niets verder. Dan kun je de opdracht precies net zo goed helemaal niet meetellen :) Dan lijkt me een subjectieve verdeling die wel iets zegt, nog altijd beter dan een niet-subjectieve verdeling die ons niets vertelt :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #39 Gepost op: 28-03-2019, 12:10:18 »
Wat zelf mijn vuistregel bij Follow-the-Money altijd is, is dat je het bedrag over de groepen evenredig verdeeld, waardoor kandidaten in kleinere groepen automatisch meer geld toegerekend krijgen. Vaak hebben die de meeste invloed, zoals nu met vovinam ook.

Joeri, Bas, Bruno: 600/3 = 200 p.p.
De rest: 600/6 = 100 p.p.

Het meest 'objectieve' dat het wordt denk ik, al zegt mijn gevoel wel dat de drie mannen een groter deel verdienen in dit geval :P 300 vs 50 p.p. kan ook bijvoorbeeld, dan geef je de vechtsporters driekwart invloed. Voor het niet-verdiend geld moet je dan juist weer 100% bij de gongslaanders zijn in dit geval.
...σf niet!