Auteur Topic: I SPY  (gelezen 10370 keer)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: I SPY
« Reactie #40 Gepost op: 31-12-2019, 19:29:26 »
Ik ben ongetwijfeld de enige (en dat is oké), maar ik vind het een heerlijk programma dat lekker wegkijkt. Het heeft onverwachte twists, opdrachten die je steeds meer een blik geven in het vak van spion en een interessante groep met kandidaten. Ik wist amper dat spionnen daadwerkelijk bestaan, dus ik vind het al leuk dat ik daar nu een klein beetje meer van weet.
Ik vind het idee van het programma ook zeer boeiend, daarom blijf ik ook kijken, maar juist daarom stoor ik me ook een beetje aan de (in mijn ogen) verkeerde uitwerking ervan. Ze pretenderen namelijk een opleiding te bieden, maar in de praktijk is het dat helemaal niet. En als het dat wel is, dan falen ze daar behoorlijk in. Dat blijkt wel weer uit de laatste aflevering (zo zeggen we dat in Leiden ook ;)).

Het feit dat de vier overgebleven kandidaten, op de vooravond van de grote buitenlandmissie, nog steeds zo naïef zijn om zonder na te denken ergens een handtekening onder te zetten, en sommigen zelfs om alles aan hun thuisfront door te briefen, dan hebben ze toch vrij weinig geleerd, zou je zeggen. Nou heb ik, op aanraden van joligmolletje, eerst de oorspronkelijke Engelse versie van dit programma gezien (hier op YouTube). En daar waren de kandidaten in aflevering 2 ongeveer al zo paranoïde dat de meeste deelnemers dit soort fouten echt niet meer zouden maken. Daar zag je ook daadwerkelijk de groei die de kandidaten maakten, en juist dat maakte het programma zo interessant.

Het verschil is ook, zoals eerder in dit topic al benoemd werd, dat de kandidaten in de Nederlandse versie constant in het diepe worden gegooid, zonder goede voorbereiding en debriefing.

De opdracht in de hotelkamer bijvoorbeeld. Daarin moesten de kandidaten hun "aangeleerde skills om te de-escaleren" (wanneer hebben ze die dan geleerd, bij die opdracht met die brommer die maar een paar deelnemers moesten doen?) toepassen. Leuk, maar wat heeft dit nog met het spionage-vak te maken? Een professionele spion loopt bij zo'n opdracht toch niet zomaar onvoorbereid een kamer binnen, hopende dat de kamerhuurder niet toevallig binnenloopt, om bij heterdaad maar zo snel mogelijk een lulverhaal te verzinnen? En zo wel, dan had ik graag gezien hoe ze dat dan zouden doen, want het lijkt mij vrij onmogelijk. Normaal bereid je dat toch goed voor, zorg je ervoor dat je communiceert met iemand die weet waar de kamerhuurder is zodat je tijd hebt om weg te komen, zorg je dat je iets hebt als een pasje om een geloofwaardige reden te hebben om in die kamer te zijn etc.

Die opdracht over de dead letter box daarentegen, daarin kregen de kandidaten precies uitgelegd wat ze moesten doen en dit ging ze dan ook een stuk beter af.

Maar kijk, ik snap ook wel dat het ene veel spannendere televisie oplevert dan het ander. Ik vind het ook een stuk leuker om te kijken naar hoe iemand zich plotseling uit een penibele situatie moet redden, en om vol leedvermaak te lachen om hoe diegene daar grandioos in faalt. Als ze dagenlang iemand zouden monitoren, gegevens moeten bijhouden en uiteindelijk allemaal de opdracht voltooien zonder vuiltje aan de lucht, dan is daar niets aan. Dus natuurlijk moet het leuk en spannend zijn, maar tegelijkertijd ook nog steeds een beetje geloofwaardig zijn en een duidelijk doel hebben. De producers moeten daar een balans in zien te vinden, en naar mijn smaak zijn ze gewoon te ver doorgeschoten in het zich focussen op de sensatie. Dan hadden ze er misschien beter een spelprogramma van kunnen maken, en niet net moeten doen alsof het een heel serieuze opleiding is.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #41 Gepost op: 31-12-2019, 20:07:46 »
Helemaal mee eens SpacyColours! Het is teveel sensatie en te weinig 'leren'. Maar ja, die hele 'opleiding' duurt ook maar een week (in tegenstelling tot de drie/vier manden uit de Engelse serie)! Je kunt niet verwachten dat je binnen een week een volleerde spion bent (des te raarder dat ze deze mensen op een buitenlandmissie sturen, maar waarschijnlijk hoeven we daar inhoudelijk ook niet zoveel van te verwachten).

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: I SPY
« Reactie #42 Gepost op: 6-01-2020, 20:03:25 »
Vanavond de laatste aflevering. Ben benieuwd of er straks een winnaar gekozen wordt of dat het eindigt met zoiets als: "Dank jullie wel, jullie hebben laten zien hoe moeilijk het is om spion te zijn en hebben bewezen dat jullie het in principe alle drie zouden kunnen zijn. Helaas kan dat nu door jullie deelname niet meer, maar oké. ::zwaai::."

Mocht er een winnaar komen, is dit mijn top 3:
1. Bob
2. Martje
3. Pravesh

Ik ben benieuwd! ::jaja::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #43 Gepost op: 6-01-2020, 20:43:18 »
Vanavond de laatste aflevering. Ben benieuwd of er straks een winnaar gekozen wordt of dat het eindigt met zoiets als: "Dank jullie wel, jullie hebben laten zien hoe moeilijk het is om spion te zijn en hebben bewezen dat jullie het in principe alle drie zouden kunnen zijn. Helaas kan dat nu door jullie deelname niet meer, maar oké. ::zwaai::."

Mocht er een winnaar komen, is dit mijn top 3:
1. Bob
2. Martje
3. Pravesh

Ik ben benieuwd! ::jaja::

Nou, dan schrijf Martje maar vast af  ::rofl::

Ik gok toch op Pravesh op 1

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #44 Gepost op: 7-01-2020, 09:51:50 »
Wat een heftige aflevering was dit. Ik vind het nogal wat om de deelnemers zo op te sluiten en te ondervragen. Ik vraag me af of de deelnemers dat zelf op prijs stelden (al wisten ze natuurlijk wel dat het niet echt was, gezien de constante aanwezigheid van camera’s). Mooi om te zien hoe de winnaar het heeft gedaan, al kwam ook hij er niet ongeschonden vanaf. Hij zou ook in de cel zijn beland uiteindelijk. Wat dat betreft was het een beetje een onmogelijke opdracht.

Martje heeft trouwens wel haar ware aard getoond, door gewoon (en dit is niet de eerste keer in dit seizoen) de instructies te negeren. Goed dat ze haar per direct uit de missie hebben gehaald.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: I SPY
« Reactie #45 Gepost op: 7-01-2020, 10:45:44 »
Martje heeft de finale alleen maar behaald omdat ze een (aantrekkelijke) vrouw is. Dok had het meer verdiend.
Pravesh begon nog sterk, maar bleek niet tegen de druk te kunnen. Bob is de terechte winnaar.

Wat een heftige aflevering was dit. Ik vind het nogal wat om de deelnemers zo op te sluiten en te ondervragen. Ik vraag me af of de deelnemers dat zelf op prijs stelden.

Dat lijkt me niet relevant. Als de deelnemers dachten dat ze een snoepreisje gingen maken, dan waren ze wel erg naïef. Ik vond die stevige aanpak eigenlijk wel goed.


Ik verwacht niet dat er een tweede seizoen komt. Zowel, dan is het te hopen dat men de selectie van kandidaten een stuk serieuzer neemt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #46 Gepost op: 7-01-2020, 10:56:45 »
Er is een verschil tussen snoepreisje en dit. Ik denk niet dat de deelnemers echt wisten waar ze aan toe waren en dat dit onderdeel zou kunnen zijn van het programma. Vooral omdat de vorige afleveringen allemaal relatief 'soft' waren; jammer opdracht niet gehaald, volgende keer beter (of eliminatie uit het programma).

Ik denk trouwens dat het hardop voorlezen van Martje op verzoek van de programmamakers gedaan is. Anders hadden wij als kijkers de inhoud van die briefing niet gehoord. (Het niet afstaan van haar paspoort was al genoeg reden om haar uit de missie te halen; naar het hardop voorlezen verwijst Control ook niet als reden naar Martje toe).

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #47 Gepost op: 7-01-2020, 11:31:25 »
Op zich een mooi seizoen om te zien.
Al was het qua amusementswaarde op een gegeven moment.

De missie die ze nu gehad hebben in Marokko vond ik op zich goed in elkaar gezet. Ook manier van oppakken enz.

Al zijn ook de heren niet geslaagd in hun opzet dus een winnaar uitroepen was niet nodig geweest. Al deed Bob het iets beter inderdaad.
Maar je usb bij je houden waarvan je weet wat er op staat? Net zo'n doodzonde als je paspoort niet geven in mijn ogen. Of de info in je tas laten zitten.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: I SPY
« Reactie #48 Gepost op: 7-01-2020, 11:33:34 »
Dat was 't dan... Heb genoten van de afgelopen afleveringen en vond de finale nogal spectaculair. Maar weet niet zo goed of ik dat positief of negatief bedoel ::rofl::

Positief ben ik in elk geval over hoe de finale in beeld is gebracht: prachtige beelden, mooi hoe de sfeer en de cultuur overkwamen en hoe duidelijk alles in beeld kwam. Dat Bob gewonnen heeft vind ik ook fijn, want dat doet wel recht in mijn ogen aan de afgelopen afleveringen. ::ok::
Wat ik minder vond is - en dat is al genoemd - hoe er met de kandidaten is omgegaan deze aflevering. Ik vind het persoonlijk wel erg ver gaan om (als dat werkelijk gebeurde zoals wij het zien) kandidaten op te sluiten en voor úren alleen in een cel te plaatsen. Dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde en er was letterlijk geen antwoord goed genoeg geweest voor de acteur aan de andere kant van de tafel om de deelnemers vrijuit te laten gaan. Tenminste: dat is mijn gedachte erover. Anders was Bob waarschijnlijk wel vrijuit gegaan en werd een laatste opdracht nog in beeld gebracht ofzo.

Wat interessant is, is ook de reden die Martje gaf voor het niet willen afgeven van haar paspoort. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze niet kon bedenken dat, zodra haar paspoort afgegeven was aan de betreffende Mustafa, de crew hem niet meteen zou overnemen. Want uiteraard zal de opname stilgelegd worden wanneer er echt politie en dergelijke op hun pad zou komen, toch? Dan zou de crew toch gewoon haar echte paspoort overhandigen, indien nodig. Ik begrijp Martjes actie dan ook niet. Helaas was zij de (terechte) eerste afvaller.

Pravesh maakte het zichzelf inderdaad heel moeilijk, maar vind het ook wel hard dat ze hem eerst een hele nacht opsluiten om hem dan in de ochtend te vertellen dat hij eruit ligt...

Ik ben benieuwd in hoeverre wat we op tv zien ook écht was, want als je naar Martjes wantrouwen kijkt zou je kunnen denken: het is echt, ze wist niet of ze er verstandig aan deed qua paspoort. Maar als je naar de nacht in de cel kijkt hóóp je dat de kandidaten hier vanaf wisten en dat ze of geacteerd hebben om de hele nacht in de cel te zitten óf minstens wisten dat het maar om één nacht zou gaan.

Trouwens, heel jammer dat we niet weten wat Bob precies gewonnen heeft...

Veel vraagtekens bij mij, maar overall heb ik wel genoten van het seizoen. ::jaja:: Of er een tweede seizoen van moet komen weet ik niet; maar ik sta er zeker voor open. Helemaal wanneer het allemaal iets minder vraagtekens oproept en vooral nóg meer indrukken vanuit de spionage wereld.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #49 Gepost op: 7-01-2020, 12:36:42 »
Gupp, ik zit een beetje met hetzelfde. Aan de ene kant: prachtig in beeld gebracht, mooie sfeer en een mooie afsluiting (zo met Bob op die heuvel). Aan de andere kant gaat het mij wel erg ver en vraag ik me af of de deelnemers wisten waar ze aan begonnen. Wat ik wel weet, is dat ze wisten dat de programmamakers erbij betrokken bleven. Ze werden immers gefilmd en waren hoogstwaarschijnlijk al die tijd gezenderd.

Over Martjes weigering haar paspoort in te leveren: ik denk dat ze op dat moment heeft besloten dat het programma voor haar te ver ging. Van jongs af aan is er bij mij in ieder geval altijd op gehamerd om in het buitenland (en zeker in een land als Marokko) altijd je paspoort bij je te dragen. Het afgeven van haar paspoort zal - of ze de programmamakers nu wel of niet vertrouwt - waarschijnlijk gewoon een brug te ver zijn geweest. Ze zal zich er niet prettig bij gevoeld hebben om in een vreemd land haar paspoort achter te laten bij een volslagen vreemde. En dat kan ik me helemaal voorstellen; wel toont dit aan dat ze niet geschikt was voor het programma.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: I SPY
« Reactie #50 Gepost op: 7-01-2020, 12:55:36 »
Ik snap niet waarom Martje mee was naar Marokko. Ze heeft praktisch alles fout gedaan wat ze fout kon doen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: I SPY
« Reactie #51 Gepost op: 7-01-2020, 22:07:03 »
Maar hoe lullig moet iemand als Collin zich nu voelen, die in aflevering 3 door de groep eruit gegooid is, zonder dat hij echt dingen fout heeft gedaan of überhaupt veel kans heeft gehad om dat te doen. En dan ziet hij nu hoe Martje, die tot nu toe constant in bescherming is genomen, de hele opdracht totáál niet serieus neemt. Ook kandidaten als Khalid en Ben hadden het er denk ik wel een stuk beter vanaf gebracht. Op zich was Khalid's actie destijds zo dom dat zijn exit wel terecht was, maar in feite maken Pravesh en Bob nu ook dezelfde fout door tijdens de ondervraging niet volledig bij hun verhaal te blijven.

Wel vond ik het verder een heel interessante finale, van mij mogen de opdrachten best hard zijn en zichtbaar indruk maken op de kandidaten. Juist dat hulpeloze gevoel en wat dat met ze doet is interessant. En ik vind Bob uiteindelijk wel de terechte winnaar.

Ik ben het eens met Tunnelgraver: als er nog een tweede seizoen komt, moeten ze echt wat fanatiekere kandidaten uitkiezen. Want ik heb het hele seizoen het gevoel gehad dat de kandidaten het allemaal met een korreltje zout namen, totaal niet op scherp stonden, en dit in de finale pas echt van ze werd verwacht en toen was het eigenlijk al te laat.
Sky might be falling but remember you can fly