Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390309 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1040 Gepost op: 26-09-2020, 10:52:46 »
Maar is het dan zo dat de cijfers in landen waar de verplichting geldt, minder hard stijgen etc dan hier? Ik heb geen idee hoor maar als mondmaskers echt zoveel zouden helpen, zou dat toch daarin te zien moeten zijn?
Ja, in veel landen wel. Maar mondkapjes staan natuurlijk niet op zichzelf, het ligt ook aan andere maatregelen zoals het testbeleid. Maar er ligt echt genoeg onderzoek dat mondkapjes helpen, de WHO raadt het aan, en een aantal jaar geleden vond het RIVM ook nog gewoon dat ze werkten.

Een mondmasker vind ik handig op drukke plaatsen, maar in de buitenlucht op minder drukke plaatsen?
- In de winkel
- In de horeca als je van je tafeltje gaat
- Op drukke publieke plaatsen

Maar anders zou ik een mondmasker toch niet verplichten..

Ik heb de hele discussie hier niet gelezen en ik weet dus ook niet of mijn mening hier afgeschoten zal worden of niet, maar ik denk dat we toch bijna op een punt zijn gekomen waar we moeten nadenken wat op lange termijn het minst schade gaat berokkenen. Zijn strenge maatregelen nog voldoende te staven? Het mentale aspect van deze maatregelen gaat ook beginnen doorwegen. Eenzaamheid, depressie, levensvreugde, ... En dan zwijg ik nog maar van het economische aspect.

Dus ja voor mij persoonlijk stelt de vraag zich wat eigenlijk het minste impact zal hebben op de maatschappij. Maatregelen loslaten of maatregelen streng houden. In maart en april had ik daar toch een andere mening over dan nu.
Ja, het gaat ook om gebruik op drukke plaatsen zoals winkels.

En wat betreft de minste schade voor de maatschappij link ik deze dan maar weer: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5151896/indammen-corona-scheelt-123-miljard-50000-doden
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1041 Gepost op: 26-09-2020, 14:40:39 »
Ik geloof wel dat bij goed gebruik mondkapjes wel werken.

Overigens kom ik zelf ook niet veel buiten, behalve dan in het ziekenhuis. En daar gebruikt zowat niemand een mondkapje overigens. Sta daar ook steeds weer met verbazing van te kijken

En hier lopen cijfers ook weer echt op dus merk dat ik mezelf weer wat meer aan het "opsluiten" ga nu het slechter weer aan het worden is en bezoek niet zo makkelijk meer buiten kan.
Dus begin ook kritischer te kijken wie ik nog wel of niet kan ontvangen of bij op bezoek durf. Zijn er toch een aantal die zowat elke week in de horeca zitten, die anderhalve meter niet zo nauw nemen, dus voelt voor mij niet veilig genoeg dan.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1042 Gepost op: 26-09-2020, 17:12:35 »
Nog een interessant (wetenschappelijk onderbouwd) Twitterdraadje over het nut van mondkapjes.

Ik denk zeker niet dat we er zijn als Nederland op alle publieke/drukke plekken mondkapjes gaat promoten/verplichten, maar het is wel onderdeel van de oplossing. En daarbij is het een hele goedkope manier die er juist voor kan zorgen dat de economie zoveel mogelijk kan blijven draaien en risicogroepen niet meer in complete zelf-isolatie hoeven. En met een beetje geluk kan dan zelfs de testcapaciteit het weer beter aan, zodat het bron- en contactonderzoek weer daadwerkelijk kan plaatsvinden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1043 Gepost op: 28-09-2020, 16:02:13 »
Ja dit is een zinnige oplossing horeca sluiten om 10 uur. Alsof er voor 10 uur geen coronabesmettingen zijn. 

Echt gooi of de toko compleet dicht of laat het open. Dit is gewoon weer zon net niks oplossing. Je geeft de mensen nu nog de mogelijkheid om op cafe te gaan en zadekt dan het personnel daar ermee op handhaving te waarborgen, want de mensen gaan nu echt niet ineens wel de regels naleven.  Oh em als het mis gaat is het kabinet teleurgesteld.

Als je als kabinet niet wilt dat er polonaise wordt gelopen In het cafe, dan sluit he het cafe of je regelt zelf de handhaving.

Sport Zonder publiek Met pijn In het hart Moet ik zeggen dat ik die wel zag aan komen. Sport is emotie en daar hoort schelden, juichen en zingen bij.

Maar wat Moet een gezin  Met 3 kids aks de norm binnenshuis 4 wordt? 

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1044 Gepost op: 28-09-2020, 16:17:03 »
Sorry, maar dit zijn gewoon lachwekkende noodverbanden die gelegd worden voor hun falende beleid.  ::niet-ok:: Sport zonder publiek vind ik ook onzinnig, het is in de buitenlucht... en als je dan toch wat wilt doen, laat dan mensen gewoon verplicht een mondkapje dragen net als in het OV. En weer de horeca pakken, alsof het virus om 22.01 denkt, tot morgen  ::zwaai:: En hoe willen ze handhaven dat bedrijven mensen thuis laten werken? Boa'tje voor elk bedrijf neerzetten?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1045 Gepost op: 28-09-2020, 16:44:50 »
Als ze die boa nu daadwerkelijk zouden plaatsen , zou ik er nog iets van snappen.
Als je wilt dat er iets veranderd, zul je daar aks regering actief In moeten zijn. Liefst zelfs pro actief, maar ze zijn Bang om daarmee stemmen te verliezen.

En dus blijven ze mooi vanuit hun ivoren torens naar het land kijken en roepen misnoegd  foei en boe, alsof ze toeschouwer zijn bij de door hen zinloos Geworden sportwedstrijden.

Verplicht mondkapje In het ov. Geen buschauffeur dus  hier die er iets over zegt, helft vd mensen heeft hem op bij In en uitstappen , maar voor de rest Los of onder de kin.
Groot deel inzittenden heeft hem niet iver de neus.

Wat heeft een verplichting voor zin, als er geen opvolgimg is en het merendeel van het land de halslachtige maatregelen zo beu is , dat ze er massaal geen gehoor meer aan geven. Door nog meer van dit soort maatregelen gaat de regering niet ineens terug bewustwording kweken onder het niet nadenkend deel van de bevolking.


Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1046 Gepost op: 28-09-2020, 16:52:08 »
Ja dit is een zinnige oplossing horeca sluiten om 10 uur. Alsof er voor 10 uur geen coronabesmettingen zijn. 
Echt gooi of de toko compleet dicht of laat het open. Dit is gewoon weer zon net niks oplossing. Je geeft de mensen nu nog de mogelijkheid om op cafe te gaan en zadekt dan het personnel daar ermee op handhaving te waarborgen, want de mensen gaan nu echt niet ineens wel de regels naleven.  Oh em als het mis gaat is het kabinet teleurgesteld.
Je moet iets doen. Alles dicht gooien is echt desastreus voor de horeca dus ik snap wel dat ze proberen een tussenoplossing te proberen. Het gaat er ook niet om dat je voor 22 uur niet besmet kan worden, maar dat ze nu proberen wat risico weg te halen door minder lange openingstijden, dus minder uren dat mensen in de horeca besmet kunnen raken.


Citaat
Maar wat Moet een gezin  Met 3 kids aks de norm binnenshuis 4 wordt? 
Kinderen worden sowieso niet meegenomen in dit soort tellingen omdat die geen afstand hoeven te houden. Net als dat je in hetzelfde huishouden ook geen afstand hoeft te houden. Bij deze regel staat ook duidelijk dat het gaat om mensen uitnodigen/samenkomsten, als je al met meer dan 4 personen in een huis woont dan is dat geen geplande bijeenkomst.

Dat ze sport zonder publiek doen lijkt mij goed, tenminste op basis van de beelden. De supporters luisteren gewoon niet, teveel emotie, juichen/schreeuwen is extra kans op verspreiding.

En hoe willen ze handhaven dat bedrijven mensen thuis laten werken? Boa'tje voor elk bedrijf neerzetten?
Je hoopt dat iedereen zelf ook een beetje nadenkt en z'n best doet. Ik ben ook gefrustreerd dat de overheid zo falend is in het testbeleid en daarom snap ik dat mensen nu overal tegenaan willen schoppen. Maar uiteindelijk moeten we toch samen ervoor zorgen dat we corona onder controle krijgen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1047 Gepost op: 28-09-2020, 17:45:47 »
Je moet iets doen. Alles dicht gooien is echt desastreus voor de horeca dus ik snap wel dat ze proberen een tussenoplossing te proberen. Het gaat er ook niet om dat je voor 22 uur niet besmet kan worden, maar dat ze nu proberen wat risico weg te halen door minder lange openingstijden, dus minder uren dat mensen in de horeca besmet kunnen raken.

Met name dat mensen later op avond meer alcohol op hebben en zich daarmee minder aantrekken van afstand houden.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1048 Gepost op: 28-09-2020, 17:48:55 »
Precies; het zijn hele logische maatregelen. Maatregelen die absoluut nodig zijn omdat het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames gigantisch snel groeit. Maar het zijn ook maatregelen die niet mega-maatschappij-ontwrichtend zijn. Goede balans denk ik zo  ::ok::

Ik vind het vooral heel goed dat bedrijven worden aangesproken op thuiswerken. Misschien heb ik 'makkelijk praten' omdat mijn baan in het onderwijs nu sowieso op school is. Maar vrijwel al mijn vrienden werken in het bedrijfsleven en zij moeten sinds de zomervakantie al een flink aantal dagen op kantoor zijn, terwijl veel van hun werkzaamheden ook digitaal vanuit huis kunnen.
You'll never walk alone

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1049 Gepost op: 28-09-2020, 17:54:40 »
Ik las de maatregelen en dacht OMG weer nietszeggende, nietsdoende zaken. Daarin gaan we het weer niet doen.

Zeker niet zonder mensen af te rekenen op hun gedrag. Niet alleen in de horeca, maar gewoon nergens worden maatregelen nageleefd. Zelfs in het ziekenhuis is afstand houden soms amper te doen. Al ligt dat wel per ziekenhuis beter/anders qua mijn ervaring dan.

Vandaag zelf weer in het ziekenhuis geweest en dan hoor je mensen al zeggen dat hun operaties weer worden uitgesteld en afgeschaald. Dus de reguliere zorg gaat weer ten onder zo.

Sport aanpakken snap ik, aangezien ze anders de voetbal supporters blijkbaar niet in de hand kunnen houden.

Maar goed, mensen zijn uiteindelijk ook zelf verantwoordelijk voor wat ze doen en blijkbaar gaan steeds minder mensen zich boeien over wat het uitmaakt. Dus is dat nog wel om te keren zonder drastischere maatregelen en vooral boetes die blijkbaar toch nodig zijn

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1050 Gepost op: 28-09-2020, 18:03:52 »
Met name dat mensen later op avond meer alcohol op hebben en zich daarmee minder aantrekken van afstand houden.
  ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1051 Gepost op: 28-09-2020, 18:48:26 »
Naast het voetbal zijn er uiteraard nog veel andere sporten die binnen worden gespeeld. Zelf heb ik een zaterdag in de sporthal meegemaakt bij het volleybal, waar (ondanks de mooie stippen op 1.5m) het toch lastig is. Vooral binnen een (studenten)vereniging wil je vaak even met anderen napraten hoe bij hun de wedstrijd ging. Dan buig je al snel naar elkaar toe om verstaanbaar te zijn over het geluid van de wedstrijd. Erg jammer dat er de komende weken geen publiek aanwezig kan zijn, maar wel begrijpelijk  ::jaja::  liever nu een paar weken zonder supporters dan dat het hele zaalseizoen weer gecanceld wordt!



Talk less, smile more

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1052 Gepost op: 28-09-2020, 19:18:07 »
Mevrouw Irma hoest even in dr hand ipv elleboog    ???
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1053 Gepost op: 28-09-2020, 19:37:28 »
Mevrouw Irma hoest even in dr hand ipv elleboog    ???

Tot twee keer toe. Dat zal nog wel terugkomen in de comedyprogramma's.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1054 Gepost op: 28-09-2020, 19:38:04 »
Is het trouwens niet raar dat de overheid (want daar vallen de meeste OV bedrijven onder) paar weken geleden (toen de besmettingen al stegen) een campagne is gestart dat je weer welkom bent in het OV en dat er nu weer ineens reisbeperkingen (van/naar grote steden o.a) en thuiswerken geldt?  ???

Van 14 september: https://www.nu.nl/coronavirus/6077252/grote-ov-campagne-moet-reiziger-weer-de-trein-en-bus-in-krijgen.html

Diezelfde 14 september
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/steeds-meer-regio-s-zien-snelle-toename-besmettingen~b4e2b2b2/

Die campagne is inmiddels 3 dagen geleden stil gezet, maar is dat nier t raar omdat toen de besmettingen al stegen ???
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 20:02:35 door MollenvangR-Art »

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1055 Gepost op: 28-09-2020, 19:39:16 »
Ik hoop in elk geval dat mensen nu in elk geval hebben meegekregen dat als er nu niks gebeurt, dat we dan over 2 weken weer richting lockdown gaan. Hopelijk schrikt dat dan tenminste mensen af.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1056 Gepost op: 28-09-2020, 22:29:47 »
Is het trouwens niet raar dat de overheid (want daar vallen de meeste OV bedrijven onder) paar weken geleden (toen de besmettingen al stegen) een campagne is gestart dat je weer welkom bent in het OV en dat er nu weer ineens reisbeperkingen (van/naar grote steden o.a) en thuiswerken geldt?  ???

Ik vind het inderdaad ronduit idioot dat de NS en andere OV-bedrijven met die campagne zijn gestart. Maar voor de duidelijkheid, dat is niet 'de overheid'. Het zijn, zoals je zelf al zegt, bedrijven. Die geld willen verdienen. Dat is waarom ze met die campagne begonnen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1057 Gepost op: 28-09-2020, 23:49:17 »
Ik hoop in elk geval dat mensen nu in elk geval hebben meegekregen dat als er nu niks gebeurt, dat we dan over 2 weken weer richting lockdown gaan. Hopelijk schrikt dat dan tenminste mensen af.

Sorry maar dit is echt ijdele hoop. Nu al zijn er al zat reacties In de zin van oh als we om 10 uur uit cafe weg moeten Vinden we wel elders een plek Waar we verder kunnen feesten.   In plaats van de polonaise om 23.29 lopen ze hem nu om 21.15.

Echt teveel mensen staan niet stil bij mogelijke gevolgen en geven aan er wel mee te delen als het zover is.

Ik snap echt niet dat we het zolang nog aan kijken. Het is triest om vast te stellen, maar aks de mensen niet willen luisteren dan zullen ze maar moeten voelen, dus opvolging van richtlijnen en sanctioneren omdat het Zonder helaas niet schijnt te werken.

Acties als ik doe niet meer mee of corona duurt al veel te Lang geven gewoon aan hoe er tegen aan gekeken wordt door een behoorlijk deel van de bevolking.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1058 Gepost op: 29-09-2020, 09:14:51 »
Echt Tarbozan jij bent zo intens negatief aan het doen. Daar heeft toch ook niemand iets aan? Wees blij dat er wat gebeurt en dat veel mensen zich wél bewust zijn van de situatie. Jij doet net alsof iedereen lak heeft maar dat is echt niet zo, en alles gewoon dicht gooien is natuurlijk pas de allerlaatste maatregel.

Om 22:00 dicht is ook niet iets wat nergens vandaan komt, hoor. Dat doen ze op andere plekken ook, en de combinatie met het dringend advies om maximaal 3 mensen thuis uit te nodigen zorgt er gewoon voor dat er minder gefeest wordt. Ja, dat mensen zich er niet aan houden zal je altijd krijgen. Als de horeca dicht gaat, gaan mensen vast ook thuis feestjes vieren. Betekent niet dat het niets helpt. 
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1059 Gepost op: 29-09-2020, 10:09:16 »
Ik geef gewoon mijn mening en dat die niet Positief is Met de stijging In de cijfers is vrij evident. Echt Totaal geen noodzaak om daar op deze manier op te reageren.

Ik kijk naar het nieuws en zie de reactie van mensen op de nieuwe maatregelen. Ik kijk naar de cijfers van de afgelopen weken en naar bv een wedstrijd van feyenoord of het feest bij willem ii rangers.  Dan kijk ik naar hoe Lang we al maatrefelen krijgen voorgeschoteld waarbij het advies aan de mensen is om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Helaas heb ik daar erg weinig vertrouwen In en heeft het afgelopen half jaar dat vertrouwen Alleen doen zakken. Niks meer, niks minder
En ik spreek nergens over lockdown, maar over het bewust maken van de mensen die nog steeds niet willen begrijoen dat door hun handelen mensen extra risico lopen.