Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390400 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1080 Gepost op: 30-09-2020, 12:12:32 »
Ik wil graag maatregelen waarbij iedereen weer enigszins veilig naar buiten kan, en waarin niemand hoeft te kiezen tussen zijn mentale gezondheid of zijn veiligheid. En daarnaast is, zoals eerder genoemd, op de lange termijn indamming ook beter voor de economie én kan het juist grootschalige lockdowns voorkomen.

Ben ik helemaal met je eens! Maar roept bij mij wel de vraag op 'hoe dan'?

Ik ben voor mondkapjes bijvoorbeeld, maar ook die zorgen er niet voor dat iedereen weer veilig naar buiten kan.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2020, 12:14:44 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1081 Gepost op: 30-09-2020, 12:33:25 »
Ben ik helemaal met je eens! Maar roept bij mij wel de vraag op 'hoe dan'?

Ik ben voor mondkapjes bijvoorbeeld, maar ook die zorgen er niet voor dat iedereen weer veilig naar buiten kan.
Gelukkig zijn er genoeg experts die daar over na hebben gedacht, zoals bijv. het Red Team (te volgen via https://twitter.com/C19RedTeam/). En daarnaast zijn er dus andere landen (Duitsland, Nieuw-Zeeland, IJsland, veel Aziatische landen) waar de containmentstrategie succesvol werkt. 100% veiligheid is niet haalbaar zolang het virus er is, maar je kunt wel de cijfers zo laag krijgen en laag houden dat we allemaal wat meer bewegingsruimte krijgen en die grens van IC-capaciteit niet eens in zicht komt.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1082 Gepost op: 30-09-2020, 13:05:12 »
@ldh. Jazeker. Ik heb het gevraagd bij de info balie van de appie bij ons om de hoek en dat was het antwoord wat ik kreeg. “ het is niet meer noodzakelijk, omdat er minder besmettingen zijn.”
Het is sindsdien geen verplichting om een gedesinfecteerd mandje of karretje te hebben en ook het stoplicht om de toevoer van mensen te regelen wordt meer niet dan wel gebruikt . Meer een advies

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1083 Gepost op: 30-09-2020, 13:08:22 »
Gelukkig zijn er genoeg experts die daar over na hebben gedacht, zoals bijv. het Red Team (te volgen via https://twitter.com/C19RedTeam/). En daarnaast zijn er dus andere landen (Duitsland, Nieuw-Zeeland, IJsland, veel Aziatische landen) waar de containmentstrategie succesvol werkt. 100% veiligheid is niet haalbaar zolang het virus er is, maar je kunt wel de cijfers zo laag krijgen en laag houden dat we allemaal wat meer bewegingsruimte krijgen en die grens van IC-capaciteit niet eens in zicht komt.

Tja, dan zal onze regering eerst de testcapaciteit op orde moeten brengen. Daar hebben ze vooral heel erg veel fouten bij gemaakt. En daarover ben ik dan ook erg kritisch. Veel meer dan op de huidige maatregelen, die denk ik passend zijn, maar eerder genomen hadden moeten worden (omdat het testbeleid faalde)
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1084 Gepost op: 30-09-2020, 13:57:43 »
Tja, dan zal onze regering eerst de testcapaciteit op orde moeten brengen. Daar hebben ze vooral heel erg veel fouten bij gemaakt. En daarover ben ik dan ook erg kritisch. Veel meer dan op de huidige maatregelen, die denk ik passend zijn, maar eerder genomen hadden moeten worden (omdat het testbeleid faalde)
Yup, eens. Volgens mij pleit het Red Team ook voor een lockdown van 3 weken, waarbij dan in de tussentijd met name het testbeleid en de veiligheid op scholen op orde worden gemaakt. Als de maatregelen vervolgens focussen op de cijfers niet alleen laag krijgen als het eigenlijk al te laat is, maar ook laag houden, hebben we ook minder testcapaciteit nodig en is er weer mankracht voor fatsoenlijk bron- en contactonderzoek (en dan idealiter ook betere controle op quarantaine).

Daarnaast zou het denk ik ook helpen als de overheid beter zou faciliteren dat mensen ook daadwerkelijk thuisblijven met klachten, door bijvoorbeeld te zorgen dat mensen niet ontslagen kunnen worden als ze dat doen. Ze kunnen niet alles blijven afschuiven op "eigen verantwoordelijkheid". Als je weet dat je contract niet verlengd gaat worden als je je ziekmeldt, dan ga je toch maar werken met een beetje keelpijn. En als alle bezorgdiensten vol zitten en je geen goed netwerk om je heen hebt, ga je toch maar zelf boodschappen doen. Als dat soort dingen beter geregeld zijn, denk ik dat het aantal mensen wat toch met klachten naar buiten gaat al een stuk lager ligt.

En daarnaast dus mondkapjes, maar dat is inmiddels duidelijk denk ik ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1085 Gepost op: 30-09-2020, 15:10:25 »
Starlight, ik vind het écht heel vervelend dat je mijn woorden blijft verdraaien. Als je dan oude koeien uit de sloot gaat halen, moet je wel het hele verhaal erbij betrekken. Ik zei niet dat risicogroepen zelf niet weten wat de impact op hun leven is, ik zei dat risicogroepen ook niet de wijsheid in pacht hebben. Dat was in reactie op dat jij zei dat we nu eens met z’n allen naar de risicogroepen zouden moeten gaan luisteren. Daarmee heb ik dus nooit gezegd dat ze zelf niet weten wat de impact van de maatregelen is op hun leven, maar wel dat ook risicogroepen niet per definitie gelijk hebben in hun visie op wat de beste strategie zou zijn.

Ik heb nu volgens mij ook al vijf keer gezegd dat ik helemaal niet vind dat je alleen maar positief moet zijn. Ik vond Tarbozans reactie op de maatregelen erg negatief. That’s all. Jij haalt er vervolgens allemaal andere dingen bij, waar het helemaal niet over ging. Als ik eerder geïrriteerd of fel heb gereageerd, dan spijt me dat. Maar volgens mij heb je zelf ook best wel fel gereageerd. En terecht, het is nu eenmaal geen koetjes en kalfjes onderwerp.

@Tarbozan, ik zei het misschien verkeerd, maar ik bedoelde het absoluut niet persoonlijk. Ik bedoelde eigenlijk vooral dat ik je mening over de nieuwe maatregelen erg negatief vond. Sorry dat ik het niet goed formuleerde.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1086 Gepost op: 30-09-2020, 15:55:20 »
@lucy . Ik vind de maatregelen niet negatief , maar te laat en zoals heel veel mensen met mij weer teveel gericht op eigen verantwoordelijkheid van de mensen. In de trouw stond een column over de wens voor een volwassener regering, want de schrijver vond de burger een infantiele consument die alles gemakkelijk en snel wilde.

De regering overschatte volgens hem de volwassenheid van de burger en verschool zich achter de verantwoordelijkheid voor de eigen burger en nam dus eigenlijk geen leiding maar gaf enkel advies. Dus moest de regering de volwassene worden en actief beleid uitzetten.

En eigenlijk ben ik het daar wel mee eens. Er zijn teveel mensen die enkel naar deze maatregelen luisteren om te kijken hoe ze ze kunnen omzeilen.
En daarin schuilt het risico dat welke maatregelen we ook nemen, we moeilijk tot een gewenst resultaat zullen komen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1087 Gepost op: 30-09-2020, 15:58:17 »
Starlight, ik vind het écht heel vervelend dat je mijn woorden blijft verdraaien. Als je dan oude koeien uit de sloot gaat halen, moet je wel het hele verhaal erbij betrekken. Ik zei niet dat risicogroepen zelf niet weten wat de impact op hun leven is, ik zei dat risicogroepen ook niet de wijsheid in pacht hebben. Dat was in reactie op dat jij zei dat we nu eens met z’n allen naar de risicogroepen zouden moeten gaan luisteren. Daarmee heb ik dus nooit gezegd dat ze zelf niet weten wat de impact van de maatregelen is op hun leven, maar wel dat ook risicogroepen niet per definitie gelijk hebben in hun visie op wat de beste strategie zou zijn.
En ik vind het heel vervelend dat jij blijkbaar mijn berichten niet leest, want ik heb toen ook heel duidelijk gezegd dat de visie over wat de beste strategie is bij experts vandaan komt. Waarin je wél naar risicogroepen moet luisteren, is dat het huidige beleid niet goed gaat. Dat is wat ik toen heb gezegd tegen Swifty en ook nog eens opnieuw heb uitgelegd na jouw reactie.

Vervolgens kwam daar van jou uit totaal geen reactie meer op en is er niets waaruit blijkt dat je ineens een andere mening zou hebben. Dan is dat geen "oude koeien uit de sloot halen", dan is dat een reactie op een mening die je nog steeds lijkt te hebben en vaker hebt herhaald. Bij mij was nu gewoon de grens bereikt, dus ja, dan ga ik het ook hebben over andere dingen die je hebt gezegd. Als je nou ergens had aangegeven dat je mening veranderd was, dan had ik het echt wel laten rusten.

Verder geef ik dus vooral aan hoe je woorden overkomen. Als dat volgens jou betekent dat ik je woorden verdraai moet je misschien zelf duidelijker zijn in wat je bedoelt ::zwaai::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1088 Gepost op: 30-09-2020, 16:19:18 »
Even inhakend op de nieuwe maatregelen:
Ben het wel eens dat dit al veel eerder had moeten gebeuren. We hobbelen achter de feiten aan weer. Ergens slecht, aangezien je weet dat het weer gaat opwaaien/wakkeren.

Ook het beleid van mondkapjes had veel strenger aangepakt moeten worden. Niet bij de winkelier neerleggen. Die is geen politie-agent. Stel ze gewoon verplicht, boete er op voor niet dragen, stel meer mensen in voor controle daarop en ga vol gas door.
En de mensen die ze dan niet willen dragen blijven thuis. Nog meer problemen opgelost.

De horeca sluiten is ook een doodsteek dus op zich snap ik 22.00 uur sluiten wel. De supporters bij voetbal wedstrijden hebben het er zelf naar gemaakt dat het afgeblazen wordt.
Alleen wel jammer weer voor de grote groep mensen die wel kijken en afstand houden.

Dat desinfecteren van karretjes heb ik eerlijk gezegd nooit gesnapt. Wat ik dan wel goed vindt is dat iedereen weer alleen moet gaan, karretje heeft en er dus al iets meer afstand daardoor is.

Ben toevallig nog 1x laatst in de Aldi geweest en alles ging kris kras door elkaar heen.

Ben ook heel benieuwd of het beleid in ziekenhuizen nu aangepast gaat worden. Tot nu toe loopt er amper iemand met mondkapje rond. Ook personeel niet. Heb morgen weer afspraken staan dus nog even op de site gekeken, maar daar is niets op aangepast.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1089 Gepost op: 30-09-2020, 16:49:41 »
Nu is het dringende advies om overal een mondkapje te dragen, maar scholen uitgezonderd  ::rofl::

Schiet mij maar lek. Elke dag met 2000 man in een gebouw. Geen kapjes. Docenten zijn proefkonijnen en scholen worden brandhaarden.

Zijn ze overigens al. Gisteren al op meer dan 350 scholen besmettingen
You'll never walk alone

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1090 Gepost op: 30-09-2020, 16:56:02 »
OP SCHOLEN NIET?!?!?!?!?!!?!

Zucht ::)
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1091 Gepost op: 30-09-2020, 17:00:16 »
En studenten gaan vrijdag protesteren tegen online colleges.

Willen weer zoveel mogelijk contacturen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1092 Gepost op: 30-09-2020, 17:04:04 »
Het is nou net het grootste probleem: HALVE maatregelen. Dat werkt nou juist de opkomst van die mafklappers in de hand.

Wees nou eens duidelijk, zou ik zeggen.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1093 Gepost op: 30-09-2020, 17:30:22 »
En studenten gaan vrijdag protesteren tegen online colleges.

Willen weer zoveel mogelijk contacturen.

Ik heb volgend blok fysiek colleges in Amsterdam. Ik ben daar echt niet heel blij mee eigenlijk. Ik snap dat andere studenten dat wel fijn vinden, maar eigenlijk zou je dan wel de keuze moeten hebben. Er zitten bij ons ook mensen uit risicogroepen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1094 Gepost op: 30-09-2020, 17:44:06 »
volledig met je eens loezel. voor studenten die niet de reis naar de amsterdamse collegebank willen maken zou er een volledige transscript van het college, achteraf  online moeten worden aangeboden. dus inclusief vragen, extra opmerkingen etc.



Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1095 Gepost op: 30-09-2020, 17:46:16 »
Ziekenhuizen hier in de regio voeren ook ineens mondkapjes in :O

Dat dat al niet veel eerder gedaan is, snap ik ook nog steeds niet.

Scholen lijkt me ook redelijk lastig. Af in de klas en op in de gang? Alhoewel dat in België wel zo is.
Maar dan buiten wel gewoon bij elkaar staan?

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1096 Gepost op: 30-09-2020, 18:11:15 »
Ik heb volgend blok fysiek colleges in Amsterdam. Ik ben daar echt niet heel blij mee eigenlijk. Ik snap dat andere studenten dat wel fijn vinden, maar eigenlijk zou je dan wel de keuze moeten hebben. Er zitten bij ons ook mensen uit risicogroepen.

Van wat ik tot nu toe heb meegemaakt qua fysieke colleges is er ook altijd wel de optie om het online te volgen ::jaja:: (in Nijmegen, ik weet niet precies hoe het in andere steden zit). Er is een maximum aantal studenten dat fysiek college kan volgen, de rest volgt het online, en daar is een roulatieschema voor. Als iemand op de lijst staat om fysiek college te komen volgen maar dat niet wil/kan, geeft diegene dat aan op een soort discussieforum zodat iemand anders de plek kan innemen. Werkt tot nu toe prima :)
I will follow my inner gold

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1097 Gepost op: 30-09-2020, 18:37:13 »
Starlight, sorry dat ik daar dan niet duidelijk in ben geweest. Ik dacht dat ik dat had uitgelegd maar ik typ hier ook regelmatig dingen die ik niet verstuur omdat ik gewoon niet weet hoe ik iets moet zeggen zonder dat het weer verkeerd overkomt

Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet van mening dat risicogroepen hun leven minder waard is of dat ze zelf niet weten wat de impact van de maatregelen is op hun leven, en ik ben zeker voorstander van een manier waarbij iedereen zoveel mogelijk naar buiten kan!

Fijn dat dat mondkapjes nu eindelijk aanbevolen worden!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1098 Gepost op: 30-09-2020, 18:59:43 »
Starlight, sorry dat ik daar dan niet duidelijk in ben geweest. Ik dacht dat ik dat had uitgelegd maar ik typ hier ook regelmatig dingen die ik niet verstuur omdat ik gewoon niet weet hoe ik iets moet zeggen zonder dat het weer verkeerd overkomt

Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet van mening dat risicogroepen hun leven minder waard is of dat ze zelf niet weten wat de impact van de maatregelen is op hun leven, en ik ben zeker voorstander van een manier waarbij iedereen zoveel mogelijk naar buiten kan!

Fijn dat dat mondkapjes nu eindelijk aanbevolen worden!
Okee, top. Fijn dat dat nu helder is ::ok::

Ik weet dat ik zelf ook wel fel reageer af en toe, maar ik heb in dit topic al letterlijk mijn bestaansrecht moeten verdedigen en moeten uitleggen waarom het onethisch is om risicogroepen gewoon dood te laten gaan. En ik had ook al uitgelegd waarom het huidige beleid risicogroepen helemaal niet beschermt, en dat er een beter, wetenschappelijk onderbouwd alternatief is, waarna jij en Swifty dat nog doodleuk even in twijfel kwamen trekken (of in ieder geval leken te trekken, en dat nooit hebben tegengesproken).

En helaas ben ik er de afgelopen tijd achtergekomen dat er wel degelijk mensen in mijn leven zijn die vinden dat het leven van risicogroepen minder waard is, en dat we maar gewoon binnen opgesloten moeten zitten of onze dood als optie moeten accepteren. Dus ik kan er helaas niet zomaar vanuit gaan dat jullie dat wel niet zullen bedoelen :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1099 Gepost op: 30-09-2020, 19:33:18 »
Van wat ik tot nu toe heb meegemaakt qua fysieke colleges is er ook altijd wel de optie om het online te volgen ::jaja:: (in Nijmegen, ik weet niet precies hoe het in andere steden zit). Er is een maximum aantal studenten dat fysiek college kan volgen, de rest volgt het online, en daar is een roulatieschema voor. Als iemand op de lijst staat om fysiek college te komen volgen maar dat niet wil/kan, geeft diegene dat aan op een soort discussieforum zodat iemand anders de plek kan innemen. Werkt tot nu toe prima :)

Probleem is dat docenten weinig keuze hebben en moeten blijven komen, sterker nog, soms méér college moeten geven dan normaal omdat groepen worden opgedeeld in kleine groepjes. En studenten die komen, reizen vaak met OV, hebben soms nog steeds een érg actief studentenleven etc... daarnaast worden ook de docenten daarmee gedwongen met OV te reizen. En in de praktijk komen ook studenten met duidelijke klachten (hoesten etc.) nog gewoon in de collegebanken zitten.

Ik vind het studentenprotest vrijdag dan ook behoorlijk misplaatst en slecht getimed...
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.