Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390350 keer)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1120 Gepost op: 3-10-2020, 15:47:41 »
Vriendin heeft nu mondkapjes voor mij gemaakt omdat ik er straks best wat nodig heb als ik op en neer moet naar bestralingen met de taxi.

Maar die heeft inderdaad wel een opening gemaakt zodat er een clipje in kan om de neus aan te drukken.

Er waren wel groepen op facebook die mondkapjes maakte. Zullen er wellicht nog wel zijn. Dan is het wellicht wel te vragen om zo'n randje er in te maken? Dat aanklemmen is toch fijner is mijn ervaring

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1121 Gepost op: 3-10-2020, 16:06:28 »
Opvallend veel besmettingen in Tilburg vandaag  ::)
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1122 Gepost op: 3-10-2020, 16:36:06 »
Ja, wat IS er toch met Tilburg, er werd ook een bruiloft met 180 gasten ''ontruimd''.


Ik heb de neiging om de stad om te dopen to Corona-capital.....ware het niet dat niet alle inwoners daar lak hebben aan de aanbevelingen.


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1123 Gepost op: 3-10-2020, 16:55:37 »
is erg dubbel om tilburg Corona capital te noemen. Nog steeds ligt het aantal besmettingen per 100.000 onder de randstad.

Verder is het natuurlijk weer vreemd dat de politie een bruiloft met 180 mensen opbreekt en dan aangeeft dat het niet te doen was om persoonsgegevens op te nemen en te bekeuren.

Ook wil de gemeente nog geen link maken tussen het aantal besmettingen en het feest bij Willem ii -Rangers.

Maar regio tilburg was in golf 1 al vrij serieus geraakt en nu gaat het weer die kant in.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1124 Gepost op: 3-10-2020, 17:33:34 »
Ja, loopt steeds meer op en vaak in dezelfde plaatsen.

En dan een feest opbreken van 180 mensen en niets bekeuren???
Maar Grappenhaus krijgt wel heel Nederland over zich heen.
Zo is het ook niet meer geloofwaardig om regels te hebben als ze toch nooit worden nageleefd.

Die 180 personen moeten zich, als het goed is, allemaal hebben geregistreerd want het is horeca. Mag aannemen dat bruidspaar weet wie ze hebben uitgenodigd? En las dat de zaalverhuurder vandaag weer een groot feest had staan.

Als je niet gaat handhaven verwacht dan ook niet dat mensen zich aan regels houden. Nederland op zijn smalst weer natuurlijk.

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1125 Gepost op: 3-10-2020, 17:45:14 »
Tilburg "de gekste" maar niet in de goede context dit keer  ::ohno:: 


Bij het sportcentrum vandaag werd er nauw gekeken naar het registreren van alle spelers/staff/tellers, handen ontsmetten bij de ingang, mondkapje op tenzij je in het veld staat, teams mogen pas naar binnen als het veld vrij is zodat het niet te druk wordt... En dan vervolgens kunnen er wel feesten plaatsvinden zonder consequenties?  ???   Hopelijk gaan deze mensen nu verstandig te werk en blijven ze bij het minste of geringste kuchje binnen en op afstand (wishful thinking)
Talk less, smile more

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1126 Gepost op: 3-10-2020, 17:54:51 »
Ik heb onlangs een artikel gelezen waar het aantal coronabesmettungen werd afgezet tegenover het aantal geregistreerde studenten aan hbo, mbo en universiteiten.
Hierin werd gesteld dat met name in close proximity omgevingen  zoals campus, collegezalen, studentenhuizen , maar ook sociteitsfeesten er extra risico was.

Natuurlijk heb je daarvoor geen moeilijke regels nodig omdat het in een studentenhuis gewoon lastiger is om de afstand te bewaren. Ook werd er ingegaan op de uitspraak van een studentenvereniging dat er ondanks het risico nog geen slachtoffers waren onder studenten.
De schrijver stelde de vraag als een student zijn oma besmet en zij overlijdt aan corona is dat dan geen gevolg van de onmogelijkheid coor studenten om zich aan de afstand te houden ?

Dus ondanks dat het niet echt erg vernieuwend was, was het wel opvallend dat je rond elke hoge concentratie “ opleidingscentra” een serieuze cirkel van besmettingen kon zien. Terwijl in gebieden met een lagere concentratie (bv zeeland en Limburg) deze cirkels veel minder duidelijk waarneembaar waren.

De auteur benadrukte dus dat het lang niet altijd het feestgedrag van de studenten was ( iets waa4 hij ook wel naar wees, vakanties studenten albufeira), maar soms ook de manie4 van huisvesten en onderwijsinrichting.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1127 Gepost op: 4-10-2020, 00:03:57 »
Aaaah het RIVM schuift nu weer de schuld in de schoenen van de vakantievierende jongeren. Ik bedoel, ik geloof zeker dat het heeft bijgedragen maar er zijn heel veel mensen op vakantie geweest in die periode in alle leeftijdsgroepen. Daarnaast mocht het ook toen vanwege de versoepeling van de maatregelen. Dus je zou beter kunnen zeggen dat het ligt aan het falende beleid dan aan die jongeren ::).

Overigens was dat in het ziekenhuis geen pretje, die mondkap... Zo warm als het daar was... Ik zag niks meer door mijn bril, en kreeg het benauwd door de hitte daar...

Maar er is toch overal uitgelegd hoe je een mondkapje moet dragen zodat je bril niet beslaat?

Je lijkt wel één van die klanten waar je het over hebt  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1128 Gepost op: 4-10-2020, 09:40:00 »
Aaaah het RIVM schuift nu weer de schuld in de schoenen van de vakantievierende jongeren. Ik bedoel, ik geloof zeker dat het heeft bijgedragen maar er zijn heel veel mensen op vakantie geweest in die periode in alle leeftijdsgroepen. Daarnaast mocht het ook toen vanwege de versoepeling van de maatregelen. Dus je zou beter kunnen zeggen dat het ligt aan het falende beleid dan aan die jongeren ::).

Nou ja, je mocht op vakantie, maar idee was natuurlijk nog steeds dat je anderhalve meter afstand moest houden enzo. Dus als mensen zich daar niet aan hielden (of het nou vakantievierende jongeren zijn of welke groep dan ook), was dat wel degelijk een probleem. Ik vind het ook een beetje gek om dat allemaal op falend beleid te schuiven, want 'de overheid' kan niet bij 17 miljoen mensen over de schouder kijken of ze zich wel netjes gedragen. Dat moeten we ook helemaal niet willen...
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1129 Gepost op: 4-10-2020, 10:03:53 »
Maar er is toch overal uitgelegd hoe je een mondkapje moet dragen zodat je bril niet beslaat?

Je lijkt wel één van die klanten waar je het over hebt  ;D
Dan heb ik die uitleg zeker gemist. En met mij nog meer dan genoeg anderen. Ik ben absoluut niet de enige met dat probleem.

En nee, ik lijk zeker niet op mijn klanten. Ik lees altijd bij binnenkomst in een gebouw wat de regels zijn... Als een karretje of mandje verplicht is, neem ik er eentje mee. Als een mondkapje verplicht is (zoals bij de Bijenkorf) doe ik hem om. Als je eerst je handen moet schoonmaken doe ik dat...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1130 Gepost op: 4-10-2020, 10:58:41 »
Nou ja, je mocht op vakantie, maar idee was natuurlijk nog steeds dat je anderhalve meter afstand moest houden enzo. Dus als mensen zich daar niet aan hielden (of het nou vakantievierende jongeren zijn of welke groep dan ook), was dat wel degelijk een probleem. Ik vind het ook een beetje gek om dat allemaal op falend beleid te schuiven, want 'de overheid' kan niet bij 17 miljoen mensen over de schouder kijken of ze zich wel netjes gedragen. Dat moeten we ook helemaal niet willen...
Als de overheid de hele tijd zegt dat jongeren er amper last van hebben, dat het niet erg is als ze ziek worden, en niet ingrijpt zolang het virus zich alleen maar onder jongeren verspreidt, dan geef je natuurlijk wel een signaal af aan jongeren dat het voor hen allemaal wat minder uitmaakt.

Dus ja, het ligt zeker ook aan mensen die zich niet aan de regels houden (ik denk zeker niet exclusief jongeren), maar het is ook het logische gevolg van een overheid die slecht communiceert, die geen gedragswetenschappers heeft ingeschakeld om te bedenken hoe je mensen zich aan de regels kunt laten houden, en een beleid waarin te laat wordt ingegrepen bij stijgende cijfers (want stijgende cijfers zijn acceptabel zolang ze nog niet zichtbaar zijn op de IC). En dan heb ik het nog niet eens over het falende testbeleid.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1131 Gepost op: 4-10-2020, 11:12:16 »
Dan heb ik die uitleg zeker gemist. En met mij nog meer dan genoeg anderen. Ik ben absoluut niet de enige met dat probleem.

Speciaal dan nog een keer alle tips op een rijtje:

Kies een masker dat goed aansluit
Allereerst is het belangrijk dat het mondkapje dat je draagt goed aansluit op je neus. Zo voorkom je dat hier een opening ontstaat war de condensatie kan ontsnappen wat er voor zorg dat jouw bril beslaat. Sommige mondkapjes hebben een neusklem of metalen strip dat hierbij kan helpen.

Zet je bril iets op je masker
Iets anders wat kan helpen is je bril een klein stukje op je masker te zetten. Zo blokkeer je de lucht die anders onder je glazen terecht zou komen. Doe je masker ook weer niet te hoog, want anders heb je kans dat het masker onderaan niet goed aansluit waardoor je alsnog druppels verspreidt.

Wassen met zeep
Een andere tip is om aan het begin van de dag jouw bril te besprenkelen met een afwasmiddel en warm/lauw water. Veeg de bril vervolgens schoon met een brillendoekje of laat het door de lucht drogen. Hierdoor ontstaat een laag je op je bril wat zorgt dat de glazen niet zo snel beslaan.

Gebruik scheerschuim
Een andere tip die bij sommige brildragers met een mondkapje goed werkt is het gebruiken van scheerschuim. Breng een klein beetje scheerschuim op de brillenglazen aan en spoel het voorzichtig weer af en laat het drogen of gebruik een brillendoekje. Het scheerschuim laat een soort beschermlaagje achter wat voorkomt dat je bril snel beslaat.

Anti Condens Spray gebruiken
Er zijn ook speciale Anti Condens Sprays op de markt die je kunt aanbrengen op je bril. Spuit de glazen in en droog ze voorzichtig af met een doekje. De spray zal z’n werk doen en je brillenglazen zullen minder snel beslaan bij het dragen van een mondmasker.

Nou ja, je mocht op vakantie, maar idee was natuurlijk nog steeds dat je anderhalve meter afstand moest houden enzo. Dus als mensen zich daar niet aan hielden (of het nou vakantievierende jongeren zijn of welke groep dan ook), was dat wel degelijk een probleem. Ik vind het ook een beetje gek om dat allemaal op falend beleid te schuiven, want 'de overheid' kan niet bij 17 miljoen mensen over de schouder kijken of ze zich wel netjes gedragen. Dat moeten we ook helemaal niet willen...
Nee maar dat zeg ik ook, het zal zeker deels aan de vakantiegangers hebben gelegen, en ik schuif het niet allemaal op falend beleid. Maar wat het RIVM nu doet is zichzelf goedpraten en alles schuiven op vakantievierende jongeren ;). Waarbij ze de schuld heel erg bij de groep leggen terwijl ze zelf meerdere fouten hebben gemaakt. Naar mijn idee was op vakantie gaan sowieso niet verstandig, maar daar zullen de meningen over verschillen. Maar wat Starlight zegt was de communicatie richting jongeren ook niet goed. En dat ze dit niet kunnen blijkt nu ook weer uit eerst #ikdoenietmeermee en nu weer uit dat ze doodleuk zeggen dat jongeren de schuld zijn van de tweede golf. Zo polariserend een groep de schuld geven is niet de manier om mensen zover te krijgen om de regels te gaan volgen. Wederom, falende communicatie.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1132 Gepost op: 4-10-2020, 11:22:13 »
Edit: had net een heel antwoord aan Starlight getypt, maar D*N postte al tussendoor. ;) Gezien de nuancering zijn we het volgens mij eigenlijk helemaal niet zo oneens.

Ja, ik zeg ook zeker niet dat het beleid perfect was/is. Falend testbeleid inderdaad, ben ik volledig met je eens, maar daar ging het nu niet over.

Je hebt gelijk dat de communicatie beter had gekund en dat dat wel iets had kunnen helpen. Ik denk alleen dat het een utopie is dat met goede communicatie jongeren en andere groepen zich braaf aan de regels hadden gehouden. Dus is het niet per se gek als het RIVM constateert dat grote groepen vakantievierende jongeren hebben bijgedragen aan de verspreiding van het virus.

Inderdaad zeker niet exclusief jongeren. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn eigen oma, die op het nieuws heeft gehoord over die vakantievierende jongeren en vrolijk mee moppert dat zij zich nergens aan houden. Terwijl ze zich zelf ook totaal niet inhoudt, vriendinnen bezoekt, dagelijks alle winkels afstruint etc. En ze valt in alle mogelijke risicogroepen qua leeftijd, overgewicht, suikerziekte etc. Haar eigen zwager en andere bekenden zijn al aan corona bezweken. Ze woont in een gebied dat in het voorjaar een enorme brandhaard was. Maar tegen eigenwijsheid is geen medicijn. Als het ons als familie niet lukt haar ervan te overtuigen haar gedrag aan te passen, dan kan de overheid dat zeker niet.

Edit: ik denk dus helaas ook dat je zelfs met de best mogelijke communicatie '#ikdoenietmeermee' niet had kunnen voorkomen. Zeker aangezien dat uit de koker van die vreselijke dansleraar komt. Die had zich in ieder mogelijk scenario wel geroerd.
« Laatst bewerkt op: 4-10-2020, 11:24:56 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1133 Gepost op: 4-10-2020, 11:48:55 »
Ik ben het met je eens dat je zelfs met het beste beleid en de beste communicatie nog niet iedereen gaat bereiken. Maar wat Dennis zegt, het lijkt er nu op dat ze vooral anderen de schuld in de schoenen proberen te schuiven ipv de hand in eigen boezem te steken.

En ik denk dat goede communicatie over het beleid er wel voor kan zorgen dat een groep als viruswaanzin minder invloed kan krijgen. Nu snappen veel mensen de regels niet, vinden het inconsistent (en dat zijn ze soms ook), en daar spelen zulke complotdenkers mooi op in.

Verder haalde ik het falende testbeleid aan, omdat ik denk dat dat in de hand werkt dat mensen zich niet aan de regels houden. Als je je nauwelijks kunt laten testen, zullen veel goedbedoelende mensen er toch ook maar op gokken dat het geen corona is en toch boodschappen gaan doen, naar hun werk gaan etc. omdat ze geen andere optie hebben.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1134 Gepost op: 4-10-2020, 12:14:44 »
Ja, klopt, de testcapaciteit is inderdaad idioot. Mijn zusje wilde zich een paar weken terug laten testen vanwege griepachtige verschijnselen. De enige plek waar ze binnen 2-3 dagen terecht kon was Helmond, op meer dan een uur rijden van haar woonplaats in de provincie Utrecht. ???

En ja, verder ook wel eens dat de communicatie beter kon hoor. Ik denk alleen dat je inconsistenties in de regels toch nooit helemaal kunt vermijden en vrees dat die complotdenkers altijd wel dingen kunnen blijven vinden/verzinnen... onderschat hun creativiteit niet. Over de consistentie van hun eigen ideeën maken ze zich trouwens helemaal niet druk (hangt als los zand aan elkaar en zit vaak vol tegenstellingen), maar dat terzijde. Ik snap heel goed dat jij pleit voor een consistenter en strenger beleid, maar ik denk niet dat de Viruswaanzin-types zich dan meer koest hadden gehouden of minder aanhang hadden verzameld.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1135 Gepost op: 4-10-2020, 12:18:13 »
Opperwappie (enge willem) heeft op twitter aangekondigd om tijdens het maandelijkse oefenalarm scholen te gaan ''bezoeken''. ::oink:: ::oink::

Nee, hij doet het niet zelf, daar heeft ie zijn legertje voor: zijn schaapjes die kritiekloos naar hem luisteren zodat ie zelf buiten schot blijft als het onverhoopt uit de hand loopt.

Hij is er gewoon op uit dat anderen het vuile werk voor hem opknappen. Schaamteloos.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1136 Gepost op: 4-10-2020, 12:31:25 »
Opperwappie (enge willem) heeft op twitter aangekondigd om tijdens het maandelijkse oefenalarm scholen te gaan ''bezoeken''. ::oink:: ::oink::

Nee, hij doet het niet zelf, daar heeft ie zijn legertje voor: zijn schaapjes die kritiekloos naar hem luisteren zodat ie zelf buiten schot blijft als het onverhoopt uit de hand loopt.

Hij is er gewoon op uit dat anderen het vuile werk voor hem opknappen. Schaamteloos.

wat wil hij precies gaan doen op die scholen?
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1137 Gepost op: 4-10-2020, 12:52:00 »
Weet ik niet. Ik krijg alleen het twitterberichtje in mijn tijdlijn. Ik kan het mee geposte filmpje niet openen. Heb geen twitter op mijn laptop, wel op mijn smartphone.


Zoals ik begreep, wil hij ongevraagd die schoolterreinen op gaan. Lijkt me een gevalletje van ordinaire huisvredebreuk, maar aangezien ''opperwappie'' zichzelf boven de wet waant, zal hij zich daar niets van aantrekken.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1138 Gepost op: 4-10-2020, 20:02:43 »
600 mensen die bij elkaar gaan zitten om hun hobby uit te oefenen... laat dan ook maar weer toeschouwers toe bij sportevenementen  ::hypocriet:: ::hypocriet:: ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1139 Gepost op: 4-10-2020, 20:17:22 »
Tja. Dat er onder het mom van godsdienstvrijheid en recht op samenscholing iets meer mag dan gebruikelijk kan ik nog wel begrijpen. En het is gewoon een gigantisch kerkgebouw waar blijkbaar 600 mensen in kunnen volgens de richtlijnen. Maargoed, hier zou de kerk zelf ook even moeten nadenken (wat de meeste andere kerken in NL wel doen). Dat het mag, betekend niet dat het slim is. En zeker zingen zonder mondkapjes is gewoon vragen om problemen.

En het is daarnaast inderdaad wel heel erg scheef ten opzichte van sportevenementen en theaters.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?