Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389467 keer)

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1560 Gepost op: 5-04-2021, 14:37:17 »
De kans om als (vooral) vrouw onder 60 complicaties te krijgen schijnt (volgens de cijfers) relatief te hoog te liggen. Daarom wordt die groep voorlopig niet meer ingeënt. En omdat er verder de komende periode te weinig prikken ingepland waren voor ouderen zijn ze ere voorlopig helemaal mee gestopt.
De kans op trombose is bij de pil ongeveer 500 keer zo hoog. ::ok::
...if one only remembers to turn on the light.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1561 Gepost op: 5-04-2021, 14:38:46 »
(Of bij een vlucht in een vliegtuig van 4 uur of meer)

Viroloog uit t OMT heeft er even wat andere kansen naast gelegd en de kans dat je dood gaat aan AZ is ongeveer even hoog als aan een hondenbeet, of om door de bliksem getroffen te worden.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1562 Gepost op: 5-04-2021, 18:09:45 »
Precies, de kans is echt extreem klein. Ik snap vooral niet dat ze het nu weer stil hebben gelegd. Het lag stil in afwachting van wat de EMA erover ging zeggen, die zei dat het veilig is, toen gingen ze weer verder... en nu het in Nederland gebeurt ipv in het buitenland leggen we het ineens weer stil? Het is natuurlijk goed om bijwerkingen serieus te onderzoeken, maar dit gedraai snap ik niet.

En mijn moeders vaccinatie is nu afgezegd :( (en ik stond op de reservelijst voor als er vaccins overbleven, dat gaat nu natuurlijk ook per definitie niet door).

Gelukkig wordt m'n vader wel woensdag gevaccineerd :D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1563 Gepost op: 5-04-2021, 19:50:51 »
Heel sec, er zijn  teveel onderzoeken met verschillende eindresultaten over de kwalijke bijwerking van AstraZeneca om 100%zeker te zijn over de veiligheid en die onduidelijkheid, in combinatie met de beperkte beschikbare aantallen, heeft ervoor gezorgd dat dit besluit is genomen .

Ja in het licht van het stoppen van het virus een kwalijke zaak, maar in ogen van de volksgezondheid denk ik was het kiezen tussen 2 kwaden.
Tuurlijk is de kans op trombose gering , maar dan nog kan ik er vrede mee hebben dat dit besluit genomen is.

Ik heb inmiddels 2 maal een embolie in m’n longen gehad en 1 keer één trombose been en dat zijn geen ervaringen die ik licht neem. Dus kiezen tussen covid of embolie, poeh lastige keuze, dus dan maar ff geen vaccin voor mij.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1564 Gepost op: 6-04-2021, 02:16:02 »
Behalve dat de kans dat je daadwerkelijk trombose krijgt dus heel erg klein is. In ieder geval een stuk kleiner dan de kans op een besmetting van corona.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1565 Gepost op: 6-04-2021, 04:49:44 »
Als je een ernstige vorm van Covid krijgt, is de kans op trombose dan weer erg groot. Dus je kan niet zeggen: ik wil geen trombose (meer) dus ik neem geen vaccin.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1566 Gepost op: 6-04-2021, 12:42:44 »
Het is geen kiezen tussen 2 kwaden. Of nou ja, het risico op het kwaad agv het vaccin is vele malen kleiner dan het risico op het kwaad van besmetting, met alle bijbehorende risico's. Juist als je bekend bent met trombose en/of longembolie doe je er goed aan om het risico op covid-besmetting te verkleinen.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze het AZ vaccin niet willen inspuiten bij vrouwen die orale anticonceptie gebruiken. Voorlopig lijkt de tussenweg te zijn 'vrouwen onder de 55', waarmee je automatisch ook vrijwel alle vrouwen die oac gebruiken niet vaccineert. Maar ik ben benieuwd naar het definitieve besluit. Ik krijg de nieuwsbrief van het RIVM in mijn (werk) mailbox, en dat is wel een aanrader. Volgens mij kun je je daar ook als privé-persoon voor aanmelden. Ze zijn in ieder geval voor iedereen te lezen hier: https://www.rivm.nl/abonneren/nieuwsbrief-covid-19-vaccinatie
Keep calm and eat chocolates!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1567 Gepost op: 6-04-2021, 13:16:01 »
Het is geen kiezen tussen 2 kwaden. Of nou ja, het risico op het kwaad agv het vaccin is vele malen kleiner dan het risico op het kwaad van besmetting, met alle bijbehorende risico's.
Daarom in Duitsland en Canada (en eerder ook in NL) denk ik bijna alleen voor laag-risicogroepen. Mensen onder de 60 en 55. Zou m.i. vrouwen moeten zijn omdat mannen in dezelfde leeftijdsgroepen sowieso een veel hoger risico lopen, maar ja, ligt blijkbaar lastig. Moet je ook een leeftijdgrens voor mannen 'verzinnen' en krijg je daar als overheid weer gezeik over.

Ik heb liever dat ze er eerst goed naar kijken. Ik ben nooit aan de pil geweest, dus is voor mij ook geen argument om AZ wel of niet te nemen. Ik zal het voorlopig niet weigeren, maar heb grote vraagtekens bij de effectiviteit van dat vaccin als het virus zich verder muteert. Het is nu misschien al niet werkzaam tegen de Zuid-Afrikaanse coronavariant, die ook in Nederland voorkomt.

Hoop dat ik me dan later alsnog met een goed vaccin kan laten prikken. Desnoods ga ik er voor op reis. Sommige landen bieden nu al van die 'vakanties met prik' aan, of zijn dat van plan. Ik kan niet lang weg thuis, maar zou het daar alleen al voor overwegen.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1568 Gepost op: 6-04-2021, 13:42:57 »
Ik zou het ook niet erg vinden om bijvoorbeeld het Sputnik-vaccin te krijgen. Meer dan 91% effectiviteit. De Russen vind ik wel een apart volk, maar die zijn echt niet van plan om de hele bevolking te inenten met een of ander gevaarlijk stofje.
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1569 Gepost op: 8-04-2021, 14:24:14 »
Dit is niet goed  ::ohno::


"De Gezondheidsraad staat op het punt minister Hugo de Jonge te adviseren het vaccineren met AstraZeneca voor 60-minners tot nader order te staken, meldt de Volkskrant.

De Raad heeft zelfs even overwogen om het vaccin helemaal in de ban te doen, bevestigen meerdere bronnen rondom de Gezondheidsraad."


Via de Telegraaf. Het artikel van de Volkskrant staat helaas achter een betaalmuur.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verdeelde-gezondheidsraad-wil-prikstop-astrazeneca-verlengen~b955df89/

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1570 Gepost op: 8-04-2021, 14:52:52 »
F*cking f*ck.

De kans van 1 op 400.000 dat een gezond persoon overlijdt aan trombose als gevolg van het vaccin is dus blijkbaar belangrijker dan alle doden die het vaccin kan voorkomen. Dat is dus wat ik bedoel als ik het heb over validistisch beleid en dat chronisch zieken en gehandicapten minder waard zijn in deze samenleving. Eén gezond persoon is belangrijker om te redden dan honderden chronisch zieken.

En ik las dat bij het Janssenvaccin ook een paar meldingen van trombose waren, dus die zullen ze dan ook wel niet direct volgende week als ze binnenkomen gaan geven.

En dan wel versoepelen deze maand natuurlijk ::regenboog::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1571 Gepost op: 8-04-2021, 15:05:48 »
Ik snap echt he-le-maal niks meer van het puinhoop beleid van Hugo, Rutte en de rest van het OMT en zogezegde adviseurs.

Steeds wordt geroepen: er kan niks want de zorg... (op eerdere momenten in de pandemie met een lagere IC bezetting en lager aantal opnames in ziekenhuis) en nu dat een stuk hoger ligt (niveau april vorig jaar) denkt men aan versoepelen (wat ik ook graag wil hoor, want ik wil ook dat alles weer wordt als vroeger en liever gisteren dan vandaag, begrijp me niet verkeerd). Maar er zitten zoveel inconsistenties in.

Dan roept een deel van het OMT nee niet doen, een ander deel roept: het kan wel. Snappen ze zelf nog allemaal wat ze aan het doen zijn  ??? ??? Of is dat een trucje om ons af te leiden van de vaccinatieproblematiek/vaccinatiepuinhoop zoals het gisteren op Radio 1 genoemd werd.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2021, 15:09:08 door MollenvangR »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1572 Gepost op: 8-04-2021, 17:04:39 »
een kans van 1 op 400.000 is niet heel erg groot.
Op de hele Nederlandse bevolking is dat ongeveer 20 mensen

Volgens mij zijn er meer mensen die overlijden als er niet gevaccineerd wordt.
Wellicht dat je mensen op individuele basis kan laten kiezen (voorlopig) niet gevaccineerd te laten worden, maar ga alsjeblieft door met vaccineren...
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1573 Gepost op: 9-04-2021, 00:36:26 »
Hoe hard we hier ook roepen ,ik denk fat  er gaat echt gestopt worden met az vaccinatie.
Ik vind dat niet perse een verkeerde keuze, MITS er gevaccineerd wordt met ander merk.

We zeggen allemaal als we niet vaccineren zoveel doden , en dat klopt. Maar de keuze moet ook niet worden az Of compleet stoppen met vaccineren. WAnt dan is de keuze zeer duidelijk door Vaccineren met az.

Het hele punt is , zoals in heel de info over Covid , de verschillende informatie van alle kanten. Veel van de bronnen van informatie komen niet van volledig onafhankelijke kanten ( is ook lastig omdat veel virologen tied in zijn bij grote medicijnconcerns). En is het vreemd dat een viroloog met Russische antecedenten positiever over Spoetnik zal praten dan zijn uk collega, nee toch zeker.  Het is jammer dat het zo gaat, maar ook de verdeling en de toekenning can vaccins aan de landen en de informatie verstrekking over evt gevolgen is weer politiek en economisch gekleurd en dat gaat ten koste van mensenlevens.

Tuurlijk is het terecht dat je als overheid wilt weten in hoeverre een medicijn gevolgen kan hebben, maar moet je nu nog maanden gaan wachten op verdere testresultaten( die toch weer tegengesproken gaan worden ) of moet je nu een afweging gaan nemen of x % van voornamelijk jongere vrouwen die trombose zullen krijgen ( een gevaarlijke ziekte ) of covid zijn slachtende werk laten doen, zeker als we dan ook nog de maatregelen gaan versoepelen.

Ik trap hier misschien op wat tenen, maar ik hoop op handhaving vd maatregelen rn een opschalen van de vaccinatie ( liefst niet met az maar dat is persoonlijk keuze ).
Pas als we zeg 75% gevaccineerd hebben , kun je gaan denken aan afbouwen maatregelen.
Eerder is het spelen met mensenlevens waarbij de kwetsbaren het eerst de dupe zullen zijn.



Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1574 Gepost op: 9-04-2021, 07:55:44 »
een kans van 1 op 400.000 is niet heel erg groot.
Op de hele Nederlandse bevolking is dat ongeveer 20 mensen

Volgens mij zijn er meer mensen die overlijden als er niet gevaccineerd wordt.
Wellicht dat je mensen op individuele basis kan laten kiezen (voorlopig) niet gevaccineerd te laten worden, maar ga alsjeblieft door met vaccineren...
Absoluut mee eens. De kans op het krijgen van (ernstige) trombose van de covidvaccins is 0,00025%, de kans op (ernstige) trombose bij vliegreizen is ca. 0,02% (bron). Die kans is zo'n 100 keer groter, dus laten we dan ook maar per direct stoppen met het maken van lange vliegreizen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1575 Gepost op: 9-04-2021, 11:31:48 »
De kans dat je door het slikken van de anticonceptiepil trombose krijgt is ook vele malen hoger, dan de kans dat je trombose krijgt bij het vaccineren met Astra Zeneca en toch vinden we het al tientallen jaren prima dat vrouwen dit gebruiken. En ik heb ook nog geen berichten gezien dat het gebruik van de anticonceptiepil nu ineens wordt afgeraden.
Ik vind het toch echt heel bijzonder allemaal. En het enige dat er nu gebeurt is dat er paniek wordt gecreëerd en alleen maar minder mensen zich laten vaccineren.
Ik slik nu best veel medicijnen vanwege mijn stress enzo. Ik heb eens naar bijwerkingen gekeken. Ik slik nu omeprazol (was mij al bekend dat dit een paardenmiddel is) en als je daar kijkt naar de bijwerkingen die zijn ook niet heel grappig (nierfalen, leverfalen, ook kans op bloedafwijkingen), allemaal een hele hele kleine kans, maar een vele male grotere kans, dan die van trombose bij Astra Zeneca. Dus gaan we nu ook alle medicijnen met ernstige bijwerkingen maar schrappen??

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1576 Gepost op: 9-04-2021, 14:37:56 »
En toch blijf ik het, als 60-plusser, eng vinden om me met AZ te laten vaccineren.
En ik wil juist gevaccineerd worden met AZ. Dit omdat de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna niet geschikt zijn voor diabeten (er zit namelijk een beetje suiker in als antivriesmiddel ter bescherming van het vetbolletje met het corona-RNA), de vaccins van Janssen, CureVac en Sanofi & GSK bevatten een menselijk verkoudheidsvirus waar een stukje corona aan is toegevoegd. Omdat ik vroeger heel vaak en heel lang verkouden was, is de kans aanzienlijk dat ik de betreffende verkoudheidsvirussen al heb doorgemaakt. Dit heeft als mogelijk gevolg dat mijn immuunsysteem deze virussen al herkent en opruimt vóór het coronadeel herkend wordt, waardoor deze vaccins voor mij zeer waarschijnlijk niet effectief zijn.
Het vaccin van AZ bevat een, voor mensen ongevaarlijk, chimpanseeverkoudheidsvirus. De kans dat een mens dit virus ooit heeft opgelopen is dus nihil.
Hierdoor wil ik dus juist ingeënt worden met AstraZeneca.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1577 Gepost op: 9-04-2021, 16:01:10 »
Anders halen we eerst even sigaretten uit de productie.  :-X
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1578 Gepost op: 9-04-2021, 19:21:22 »
Ik ben gevaccineerd met AZ.

Ik heb intussen een paar keer gevraagd wat voor mij de gevolgen zijn. Ik zou mijn tweede AZ-vaccinatie 4 juni krijgen.

Het gaat mij erom: kan ik 4 juni iets krijgen dat een goede vervanging is van AZ, of komt een van de andere vaccins ervoor in de plaats? Ik wil gewoon antwoorden op die vragen.

Niemand die ze kan geven, vooralsnog.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1579 Gepost op: 9-04-2021, 20:20:35 »
Ik vind het heel vreemd dat de meeste infirmatie spreekt over een erg lage kans op trombose na az vaccinatie, maar dat desondanks toch meerdere organisaties zeggen dat het wenselijk is om niet te vaccineren met az( en hierbij niet enkel voor vrouwen dit advies afgeven.).

Is dit soortgelijk achterhouden van informatie , zoals hoe het kan dat een aantal Aziatische landen zerocovud zouden hebben.
Heel de informatieverstrekking is vreemd en zeer erg onderhevig aan van welke media je het leest.  Er spelen grote belangen wereldwijd voor landen en voor medicijverstrekkers.