Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390593 keer)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1660 Gepost op: 19-04-2021, 20:17:31 »
Ik denk juist van niet. Op een terras is de sociale controle veel groter. Een terrashouder weet op een gegeven moment wel wanneer iemand een slok teveel op heeft. In het park neemt iedereen zijn eigen (sterke) drank mee zonder enig zicht hierop of controle.
🜃

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1661 Gepost op: 19-04-2021, 21:27:13 »
Ik snap al langer niets van het beleid, maar inderdaad, cijfers lopen op , maar dan kan ineens van alles open.

Sowieso ben ik wel van mening dat op een terras er waarschijnlijk net zoveel kans op overdracht is als hutje mutje in een park zitten.
Alleen krijg je meer stroming van mensen op diverse plekken.

Avondklok omzeilen was idd kwestie van dan blijven we slapen.

Maar zo zijn alle regels wel te omzeilen natuurlijk.

Denk dat ze nu langzamerhand toch gaan kiezen weer voor de economie. Horeca heeft sowieso al heel lang moeten wachten iets te kunnen.

Maar gaan ze dan mensen idd verplichten een sneltest te overleggen om op terras te zitten dan zal de horeca het ook lastig krijgen. Dan duikt toch iedereen weer dat park in met wat te eten en drinken  ::rofl::

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1662 Gepost op: 19-04-2021, 22:04:48 »
Niet te volgen idd  ::niet-ok::  Zelfs Ernst Kuipers is het nu met de versoepelingen eens ( alsof Rutte buiten beeld een pistool  op hem heeft gericht  ??? )
Kan hij makkelijk doen, hij heeft dan toch weer geen herinnering eraan dat hij dat gedaan heeft.  ::ok::

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1663 Gepost op: 20-04-2021, 00:10:36 »
Ik denk persoonlijk dat het argument "mensen omzeilen het toch wel" niet heel terecht is. Tuurlijk, dat gebeurt. Maar ik denk dat er nu een grotere groep mensen is die denken dat de dingen die versoepeld worden nu veilig kunnen want 'het mag toch' en de regels zijn er immers om ons te beschermen.

Dus dan gaan heel veel mensen de dingen doen die weer mogen. Terwijl de mensen die net de grens opzoeken, of er net over gaan, een veel kleinere groep is.

Ik zou zeggen, schiet op met vaccineren en dan versoepelen  ::ok::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1664 Gepost op: 20-04-2021, 09:11:56 »
Mensen geboren in 1953 en 1954 kunnen vanaf gisteren via www.coronavaccinatie-afspraak.nl een afspraak inplannen met hun DigiD. Het gaat om het Pfizer-vaccin.

Mensen uit 1955 ontvangen woensdag en donderdag een uitnodiging.


In veel provincies kunnen huisartsen deze leeftijdsgroepen benaderen om restanten AstraZeneca weg te prikken, maar daar hoef je niet op in te gaan ...er is blijkbaar ineens een vrije keuze.

https://www.rivm.nl/nieuws/uitnodiging-vaccinatie-voor-mensen-geboren-in-1953-1954-en-1955-snel-op-mat


Benieuwd of dat straks ook voor andere leeftijdsgroepen geldt. Ik denk dat de meeste 60-minners straks de keuze hebben tussen het Janssen-vaccin en het Janssen-vaccin, zoals 60-65 mag / mocht kiezen tussen AZ en AZ  ::)

...en dat er ook straks nog steeds geen onderscheid wordt gemaakt tussen vrouwen en mannen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 09:16:13 door Amethyst »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1665 Gepost op: 20-04-2021, 11:16:28 »
Ik ben in elk geval wel blij dat het winkelen op afspraak gaat verdwijnen. Die maatregel heb ik ook nooit begrepen ???
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1666 Gepost op: 20-04-2021, 12:32:46 »
Ik denk persoonlijk dat het argument "mensen omzeilen het toch wel" niet heel terecht is. Tuurlijk, dat gebeurt. Maar ik denk dat er nu een grotere groep mensen is die denken dat de dingen die versoepeld worden nu veilig kunnen want 'het mag toch' en de regels zijn er immers om ons te beschermen.

Dus dan gaan heel veel mensen de dingen doen die weer mogen. Terwijl de mensen die net de grens opzoeken, of er net over gaan, een veel kleinere groep is.

Ik zou zeggen, schiet op met vaccineren en dan versoepelen  ::ok::
Yup, dit denk ik ook. Mensen krijgen nu alleen maar het idee dat er meer kan dan er kan. En waar vorig jaar versoepelen betekende "het is niet veilig, maar er is plek voor je op de IC", betekent versoepelen nu "het is niet veilig en er is ook geen plek voor je op de IC, maar we zijn het gewoon zat dus we spelen met mensenlevens".

En zo is gewoon opnieuw dit gifje relevant:



Gelukkig is er ook nog goed nieuws vandaag: de GGD's gaan spillagelijsten opvragen via de huisartsen ::feest::


Edit: ik ga weer eens even een petitie delen, aangezien ze soms wel degelijk effect blijken te hebben: https://indammenvanvirus.petities.nl/. Ook hier weer het verzoek als je nu denkt "nee, gecontroleerde verspreiding is helemaal top, versoepelingen ten koste van honderden extra levens zijn een heel goede optie" om deze petitie gewoon te negeren en je mening voor je te houden, thanks ::ok::
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 13:07:32 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1667 Gepost op: 20-04-2021, 13:03:40 »
Eentje voor de onderbuik dan maar: op het platteland beleven illegale zuipketen toptijden, kopt het Dagblad van het Noorden.

Nou ja, in Drenthe in ieder geval. Artiesten zouden er optreden voor 6000 euro per avond. Koelkasten volgestouwd met drank.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1668 Gepost op: 20-04-2021, 13:26:10 »
Ik zou het dus sowieso ook gewoon geen versoepelingen noemen maar verbeteringen. Wat Tristan zegt over winkelbezoek vind ik ook. Het idee om op afspraak te winkelen is leuk maar voor heel veel ketens werkt het gewoon niet. Ik heb laatst een dagje gewinkeld met mijn moeder en voornamelijk de winkels waar het wel altijd druk is normaal is het een ramp. Voorbeeld: De action. Daar heb je letterlijk een tijdslot van een kwartier. Iedereen verzameld zich vijf minuten van tevoren voor de ingang (lekker in een groep enz.), gaat dan tegelijkertijd naar binnen, wordt tegelijkertijd naar de kassa geroepen en dan staat er alweer een nieuwe horde klaar.

Dat terwijl andere winkels zoals bijv. de Big Bazar gewoon helemaal leeg staan want daar gaat bijna niemand met een plan heen. Dan ben je de enige klant in de hele winkel. Fijn voor ons, minder fijn voor de keten. Ik denk echt dat wat je nu vaak bij de bakkers en slagers hebt het beste werkt. Gewoon een maximaal aantal klanten binnen laten per winkel en dat monitoren bij de ingang. Dan heb je wel ook dat mensen niet in hordes naar binnen komen en ze beter verspreid zijn over de gehele winkel, en kunnen mensen wel spontaan winkelen.

Zelfde met veel van de andere maatregelen die ze aanpassen. Wat Niek zegt over de terrassen bijv. En ook met de avondklok. Toen die nog 21:00 was baalde ik ook een beetje. Als ik boodschappen doe dan ga ik bijna altijd in het laatste half uur van de dag omdat het dan lekker rustig is, maar dat kon toen met die vroege avondklok niet meer waardoor ik ook gedwongen werd om in een drukker moment boodschappen te gaan halen. Dat kan niet de bedoeling zijn ::ohno::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1669 Gepost op: 20-04-2021, 14:29:45 »
Ik weet ook niet of een avondklok nou zo heel veel werkt, en ik denk ook niet dat winkelen op afspraak een goed idee was (hou winkels dan gewoon dicht). Maar er gaan nu meer dingen open, dus dat zijn wel degelijk versoepelingen. Terwijl uiteindelijk dus iedereen beter af is als we nu even strengere maatregelen zouden nemen, zeker omdat met de vaccinaties de deadline in zicht is. Over letterlijk 2 maanden hadden we dingen veilig kunnen versoepelen zonder dat dit nog meer levens kost en nog meer chronisch zieken oplevert. Nu geeft het alleen maar een signaal af dat het goed genoeg gaat voor versoepelingen, terwijl de IC's vol liggen en die ruimte er zelfs binnen het overheidsbeleid van gecontroleerde verspreiding niet is.

Prima om maatregelen te evalueren en degene die niet werken af te schaffen, maar dan hebben wel andere maatregelen nodig die wel werken. Niet "en daarnaast doen we ook nog de terrassen open en organiseren we zelf superspreaderevents met Fieldlabs en Testen voor Toegang".
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1670 Gepost op: 20-04-2021, 14:40:02 »
Al hebben ze voor die Fieldlabs afgesproken dat als de IC's boven de 900 komen, dat die niet meer doorgaan. Maar in feite zeg je dan: oké, laat het virus maar zijn gang gaan. Je houdt er rekening mee dat met deze versoepeling en test events alles nog meer omhoog gaat. Wat raar is, want toen er 450 mensen op de IC lagen, moest alles dicht en in strenge lockdown inclusief die idiote avondklok.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1671 Gepost op: 20-04-2021, 14:47:48 »
Simpele gedachte van veel mensen zal zijn: Er mag weer meer, dus de kans dat ik besmet raak is kleiner geworden...
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1672 Gepost op: 20-04-2021, 15:16:41 »
Al hebben ze voor die Fieldlabs afgesproken dat als de IC's boven de 900 komen, dat die niet meer doorgaan. Maar in feite zeg je dan: oké, laat het virus maar zijn gang gaan. Je houdt er rekening mee dat met deze versoepeling en test events alles nog meer omhoog gaat. Wat raar is, want toen er 450 mensen op de IC lagen, moest alles dicht en in strenge lockdown inclusief die idiote avondklok.
Er liggen al meer dan 900 mensen op de IC (alleen het aantal coronagevallen daarvan zit rond de 800).

Dat is ook een probleem met alleen laten leiden door IC-capaciteit. Normaal heeft Nederland zo'n 1000 IC-bedden, waarvan ongeveer de helft bezet is. Als er 500 Covid-patiënten op de IC liggen, is de IC dus al vol. We hebben gelukkig het aantal bedden op kunnen schalen, maar daarvoor loopt de hele zorg al maanden op hun tandvlees. Misschien was het wat dat betreft beter geweest als we niet op hadden kunnen schalen, want dan had het kabinet tenminste gemikt op een lager aantal besmettingen als zijnde acceptabel.

Verder is het virus gewoon zijn gang laten gaan inderdaad onderdeel van het beleid. Besmettingen zijn niet erg, want die passen binnen de aanpak van gecontroleerde verspreiding (zie: https://twitter.com/roelgrif/status/1382426418735374349). Oftewel: groepsimmuniteit is weer helemaal terug van nooit weggeweest.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1673 Gepost op: 20-04-2021, 15:17:54 »
Ik vond deze foto wel typerend voor de huidige situatie.

Volgens mij kan er dan net zo goed een terras zijn zodat er mensen geld aan verdienen en kunnen ondernemen.

Moment van 'versoepelen' blijft wel inconsequent terwijl we afgelopen week een stijging hadden
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1674 Gepost op: 20-04-2021, 15:47:20 »
Al hebben ze voor die Fieldlabs afgesproken dat als de IC's boven de 900 komen, dat die niet meer doorgaan. Maar in feite zeg je dan: oké, laat het virus maar zijn gang gaan. Je houdt er rekening mee dat met deze versoepeling en test events alles nog meer omhoog gaat. Wat raar is, want toen er 450 mensen op de IC lagen, moest alles dicht en in strenge lockdown inclusief die idiote avondklok.
Ja maar er komt nu wel een rem op de Fieldlabs toch?  ;)

De strategie had beter gekund maar ik heb ook niet het idee dat ze nu voor de (hopelijk) de laatste paar maanden opeens hun hele strategie gaan aanpassen. Dan heb ik nu wel liever dat ze maatregelen die niet goed werken nu aanpassen. Geen enkele van de aanpassingen vind ik nou echt schokkend en ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ondanks het rare moment.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1675 Gepost op: 20-04-2021, 16:49:11 »
Ik heb er ook weinig hoop op dat het kabinet hun strategie nog aan gaat passen, maar de aanpassingen zijn wel degelijk ook versoepelingen die dus tot extra doden, extra chronisch zieken en nog langer meer druk op de zorg leiden. En dan hebben we ook nog eens de Braziliaanse variant en nu ook een Indiase waar de vaccins minder goed tegen helpen, dus als die zich nou vrolijk kunnen verspreiden is straks met de vaccins óók de eindstreep voorlopig nog niet in zicht. Als we ons hier allemaal maar bij neerleggen verandert er inderdaad nooit wat, maar als we nou massaal het kabinet lieten weten dat we hun beleid niet langer accepteren moeten ze er wel wat mee. We hebben wel vaker gezien dat de publieke opinie meetelt in het coronabeleid.

Maargoed, ik ben er wel weer klaar mee eigenlijk. Jullie kunnen ook zelf de media volgen (bijv. Nieuwsuur heeft soms goede reportages), de mensen van het Red Team op Twitter volgen (mensen als @mzelst, @bslagter, @ginnymooy en @xanderkoolman, maar ook bijv. @mdradvies, ongerelateerd aan het Red Team, heeft veel goede draadjes), de acties van de risicogroepen volgen (geendorhout.com, vergeetonsniethugo.nl), de WHO volgen, lezen wat wetenschappers uit allerlei verschillende disciplines erover vinden (zie bijv. johnsnowmemo.com, maar ook regelmatig in de media te vinden of via eerder genoemde twitteraccounts).

Ik heb geprobeerd al deze informatie zo goed en zo kwaad als het gaat, soms met moeite vanwege alle emoties die hier voor mij meespelen, in dit topic te delen. Maar ik ben het zat om telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw dezelfde dingen te moeten uitleggen en nog steeds zelfs van de mensen die het goed bedoelen alleen maar tegen een muur van onbegrip op te lopen, een hoop verdedigingen van het beleid, en telkens opnieuw het gevoel hebben om zelfs mijn eigen rechten en menselijkheid te moeten verdedigen. Dus ik ga nu kiezen voor mijn eigen mentale gezondheid en dit topic even laten voor wat het is. Ik zeg dit nu zo expliciet niet omdat ik medelijden wil oid, maar om voor mezelf een stok achter de deur te hebben om ook echt niet te reageren ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1676 Gepost op: 20-04-2021, 19:28:44 »
We gaan prikken met Janssen  ::bravo::

Dat schiet op  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1677 Gepost op: 20-04-2021, 21:55:12 »

Ik zeg dit nu zo expliciet niet omdat ik medelijden wil oid, maar om voor mezelf een stok achter de deur te hebben om ook echt niet te reageren ;)
::rofl::

Mij was het trouwens nog niet opgevallen dat iedereen hier er ongeveer hetzelfde over denkt. Valt wel mee, denk ik.

Ik ben wel voor het openen van de terrassen... maar veel van de andere versoepelingen snap ik niet. Ze kiezen er denk ik voor om de IC-bezetting voorlopig ongeveer zo hoog te houden als nu ...met veel extra doden tot gevolg en een deel van het zorgpersoneel dat straks misschien wel vrij massaal ontslag neemt. Overwerkt ziekenhuispersoneel wordt gevraagd om toch maar vooral geen vrij te nemen tijdens de meivakantie. Als je plichtsgetrouw bent en kinderen hebt heb je pech.

Lijkt me dat de beslissing van EMA over het Janssen-vaccin was ingecalculeerd toen iedereen ineens weer zo positief was over 28 april ...dat ze het toen al wisten. Met of zonder Janssen is het  toch een verschil van zo'n 6 weken, volgens De Jonge. Het gaat om een paar miljoen vaccins verschil de komende maanden alleen al. 

Ze verwachten misschien terecht nogal veel van de vaccinaties de komende tijd en zijn blijkbaar niet zo bang voor mutaties waar de vaccins misschien - of bewezen - nauwelijks vat op hebben. Dat is opvallend, ja. Misschien is het vooral hoop omdat ze niet met miljarden kunnen blijven smijten en het draagvlak voor de lockdown alsmaar verder afneemt.



Niet "en daarnaast doen we ook nog de terrassen open en organiseren we zelf superspreaderevents met Fieldlabs en Testen voor Toegang".
Weet iemand trouwens hoe dat zit met Testen voor Toegang?

Ze zeggen dat die tests zo'n 30 euro gaan kosten, waar je als burger straks maximaal 7,50 van betaalt (nou ja, als je eventjes vergeet dat de rest wordt betaald uit (toekomstige) belastingopbrengsten en -verhogingen  ::pinokkio::)

Je hebt nauwkeurige Zuid-Koreaanse sneltests in de winkel liggen van 5 euro per stuk ...dus inclusief winstmarge voor de winkelier.

We weten dat de overheid het uitbesteedt aan een particulier bedrijf. Die die tests normaal voor 60 euro of zo aanbiedt, maar het nu wel eventjes voor 30 euro wil doen.

Ik ken ze ook wel. Waren o.a. gewoon van die Roche-testjes die nu bij de AH en Kruidvat liggen voor 5 euro. Kon je bij dat soort hosselaars flink voor lappen toen die nog niet in de winkel lagen. Braaf tijdslotje aanvinken en even later weer honderd-zoveel pietermannen in de kitty. Ka-ching! Later toen er meer concurrentie was kon het voor minder, maar het was nog steeds veel te duur. Mis me met die ongein. Ja, voor je werkgever was het nog steeds de goedkoopste optie, dus die betaalde wel.

Ik snap dat het kabinet het gepeupel niet vertrouwt. Ik snap ook dat dat soort bedrijven kosten maken, maar met het lopendebandwerk van Testen voor Toegang (tot de Schuldsanering) straks nog steeds ongeveer 30 euro pp aftikken voor een testje van een paar euro, dat is toch bij de konijnen af? ::kado:: ::schaam::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1678 Gepost op: 20-04-2021, 22:19:11 »
We gaan prikken met Janssen  ::bravo::

Dat schiet op  ::ok::
Dan moet de voorraad wel snel aangevuld worden. Op dit moment hebben we namelijk nog slechts 35.000 Janssen-vaccins op voorraad van de 11,7 miljoen die het moeten gaan worden. Goed, dat zijn dan wel weer 35.000 mensen die volledig gevaccineerd kunnen worden om het maar positief te bekijken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1679 Gepost op: 21-04-2021, 00:22:26 »
Alleen heb ik daar nu weinig aan. Ik had ook liever 1 prik gehad, ipv 2.

Niet dat ik opzie tegen een injectie an sich. Ik heb heel lichte verschijnselen gehad de dag na die injectie, maar die verliepen precies zoals voorspeld, en duurden ook ongeveer de aangekondigde tijd. Ik heb me daar dan ook totaal geen zorgen om gemaakt.

Maar als ik zelf had kunnen kiezen wat ik zou krijgen, zou ik denk ik ook een ander vaccin hebben gekozen.