Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390937 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #260 Gepost op: 24-03-2020, 21:57:38 »
Jeetje wat een verhaal Robbie. Wel fijn dat je oom nu een officieel document heeft kunnen aanvragen, zodat hij toch naar zijn vrouw kan.

Fijn dat je weer thuis bent Pac!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #261 Gepost op: 25-03-2020, 02:54:02 »
Welkom terug Pac.

Viroloog Anne Wensing was bij Op1 en daar zijn opvallend veel mensen positief over. Ik heb het teruggekeken en ik vond het vooral arrogant. De burgemeester van het zwaar getroffen Bergamo in Italië zei dat Nederland het virus onderschat, net zoals dat Italië dat eerst deed. Wensing zei eigenlijk gewoon dat hij niet moet praten over dingen waar hij geen verstand van heeft, terwijl de burgemeester hetzelfde zegt als Italiaanse artsen. Ze vindt dat mensen naar het RIVM moeten luisteren in plaats van naar de WHO, ook al heeft het RIVM al meerdere malen mythes verspreid. Wensing vindt dat mensen naar experts zoals haar moeten luisteren en dat de huidige maatregelen in Nederland even effectief zijn als een totale lockdown, maar Ab Osterhaus is ook viroloog en die pleit juist voor een lockdown.

Wat wel verhelderend was, was haar uitleg over de aanwezigheid van virus en besmettelijkheid. Ze vergeleek het met een inbreker: de inbreker is niet meer in je huis, maar zijn dna nog wel. Er kan nog aantoonbaar restant van virus op plastic achterblijven na meer dan een week, maar dat kan geen kwaad meer. Er kan nog aantoonbaar restant van virus in je lichaam zitten, ook al ben je niet meer besmettelijk en ook niet ziek.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #262 Gepost op: 25-03-2020, 08:23:58 »
Het grote manco van zowel het WHO als de RIVM is dat ze er eigenlijk nog te weinig van weten.

Rivm wil eigenlijk door uitgesmeerde groepsimmuniteit uiteindelijk het virus geen kans meer geven voor nieuwe besmettingen. Echter weten ze niet of er wel immuniteit optreedt en of de tijd waarin we die immuniteit op kunnen bouwen , Zonder de beperkte zorgcapaciteit te overvragen, niet zo Lang wordt dat het virus kan muteren.

De WHO was eerst voor totale lockdown en massaal testen, maar is nu ook bang dat na lockdown het virus weer gewoon besmettingen zal maken. ( het virus is geen voorbijtrekkend roofdier dat verder reist als het geen prooi vindt).

Dat er door veel landen te laat is geschakeld heeft Mede te maken Met deze onwetendheid ( maar ook Met angst voor de economie , Laksheid en een stukje arrogantie ( onze zorg is zo goed, wij zijn niet bang))




Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #263 Gepost op: 25-03-2020, 08:38:13 »
Er gaan minder treinen, dus dat zou een verklaring kunnen zijn
Niet op die route, daar rijdt maar eens per half uur een trein. Überhaupt rijdt hier gewoon nog alles. Alleen de intercity naar Den Haag en Schiphol rijden niet verder dan Utrecht.
Ich bin ein Bärliner!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #264 Gepost op: 25-03-2020, 11:59:07 »
Ah, goed dat je veilig terug bent, Pac!

En amai Robbie, wat een verhaal. Hopelijk houdt je tante het vol op deze manier! ::hug::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #265 Gepost op: 25-03-2020, 12:53:04 »
Rivm wil eigenlijk door uitgesmeerde groepsimmuniteit uiteindelijk het virus geen kans meer geven voor nieuwe besmettingen.

Maar volgens mij is dit dus niet waar. Uiteindelijk gaat een heel groot percentage van de bevolking het virus oplopen. Dit moet alleen zo geleidelijk mogelijk gebeuren, dat we nu allemaal beperkingen hebben. Bijkomend voordeel is dat dit 'groepsimmuniteit' kan opleveren. Maar is niet het doel.

Bij een lockdown is dit doel gelijk, wachten tot het virus weg is is niet reeël. Een jaar lockdown levert andere, wellicht grotere problemen op.

Het grote nadeel is dat er nog altijd veel mensen het niet serieus nemen. Om deze reden zou een tijdelijke lockdown misschien wel een oplossing kunnen zijn. Maar we weten momenteel nog niet wat er gebeurt als je de lockdown eindigt.
Ik denk dat het pad van Nederland nu een goede optie is, maar dan moet iedereen het wel serieus nemen. Zoek elkaar niet op, blijf afstand houden en was je handen goed. Klinkt als een effectief plan.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #266 Gepost op: 25-03-2020, 18:38:50 »
mooi zo n effectief plan.wat je omschrijft zijn exact de maatregelen die al tijdje geldig zijn en Waar nog steeds teveel mensen zich niet aan houden.

Nu is er dan de verordening dat gemeentes boete s kunnen geven als er meer dan 3 mensen de afstand van 1,5 meter niet houden. Maar er wordt niet of amper op gecontroleerd.
En de politie is ook niet erg happy om dit te gaan controleren.

Het blijft een moeilijk iets hoe je tot mensen kan doordringen.  Nog veel jongere, laagopgeleide mensen menen dat het virus selectief is enkel ouderen treft.
39 Jarige gezonde man in Belgie overleden, 5 jarig meisje besmet Met corona ( gelukkig  Genezen ). Dus wordt wakker allemaal.

Ik hoop dat de mensen die weigeren  te geloven in de Ernst van deze pandemie er niet mee besmet raken ( omdat ik dat niemand gun) maar Ik hoop wel dat het inzicht komt dat dit geen grap is en dat de regels er zijn om na te leven.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #267 Gepost op: 25-03-2020, 18:52:45 »
Volgens mij wordt er wel degelijk gecontroleerd hoor. Ik lees verschillende verhalen over jongeren die zelfs in hun huiskamer uit elkaar getrokken worden en beboet worden omdat ze met 5 of 6 strak naast elkaar op de bank zitten. Een beetje meer vertrouwen mag wel hoor.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #268 Gepost op: 25-03-2020, 19:48:46 »
Volgens mij wordt er wel degelijk gecontroleerd hoor. Ik lees verschillende verhalen over jongeren die zelfs in hun huiskamer uit elkaar getrokken worden en beboet worden omdat ze met 5 of 6 strak naast elkaar op de bank zitten. Een beetje meer vertrouwen mag wel hoor.

Probleem is wel net dat de slechte verhalen in het nieuws komen. 95% houdt zich er wss aan, maar dan zit je natuurlijk nog met die 5%.. In Limburgs België bleken de besmettingen het hoogst te liggen, reden was de Turske gemeenschap waar het virus zich als een lopend vuurtje verspreid. Sommige culturen hebben het denk ik veel moeilijker dan anderen om zich aan deze regels te houden. Aziaten zijn hier op getraind. Europeanen zweven er bij personen uit Afrika zou dit een ramp worden. Ik hoop dat het virus zich in Afrika niet te veel verspreid.

Ik hoop dat we tegen begin mei toch kunnen zeggen dat we dit virus bijna onder controle hebben..
« Laatst bewerkt op: 25-03-2020, 20:01:17 door Convans »

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #269 Gepost op: 25-03-2020, 20:11:31 »
Wat hebben we in Nederland toch een enorme partij trieste mensen. Lees nu net weer dat in Tilburg auto's van ziekenhuismedewerkers zijn leeggeroofd. Gisteren al medewerkers van een supermarkt die voor alles worden uitgemaakt omdat klanten verplicht met een winkelwagentje naar binnen moeten en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die de drukte juist opzoeken. Nederland is in mijn achting wel flink gedaald.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #270 Gepost op: 25-03-2020, 21:19:10 »
Nou niet alleen in Nederland, wat te denken van cybercriminelen die Spaanse ziekenhuizen aanvallen.  >:(

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #271 Gepost op: 25-03-2020, 22:49:01 »
Ik wil Corona niet teveel met 'een griepje' vergelijken. Maar volgens mij is er een tweede probleem dat we het influenzavirus ook onderschatten. Als je echt de griep hebt, dan heb je daar ook weken last van hebben en kan je ook niks. Wij noemen een simpele verkoudheid al snel griep.

Mijn vader werkt bij een farmaceutisch bedrijf dat de het griepvaccin produceert. Hij zegt dat er zo nu en dan ook enorme pieken van ernstige griep voorkomen. Hij kende iemand die alle verschijnselen van Corona had. 'nog nooit zo erg ziek geweest' en moest een tijdje op de IC liggen. Wel getest, bleek de griep.

En daarom is het zo enorm belangrijk om te blijven testen. Veel mensen die nu 'waarschijnlijk' Corona hebben, hebben (een ernstige vorm van) de griep. En bovendien helpt alle stress en paniek eromheen ook niet. Dat er te weinig tests op voorraad zijn, vind ik raar. Landen om ons heen hebben ze wel en er zijn zelfs ziekenhuizen die het eenvoudig zelf kunnen testen.

En uiteraard is Corona nu een groter probleem dan de griep. Symptomen kunnen erger zijn, er is geen vaccin en niemand is er immuun voor. Dus laten we absoluut de maatregelen serieus nemen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #272 Gepost op: 26-03-2020, 07:17:30 »
Met milde verschijnselen kun je ook de griep hebben. De meeste mensen met een griepbesmetting hebben weinig klachten, net als de meeste mensen met een coronabesmetting weinig klachten hebben.

In het Verenigd Koninkrijk is een jonge vrouw van 21 jaar overleden, volgens haar familie aan covid-19. Het is nog niet officieel bevestigd. Ze had geen gezondheidsklachten en had geen ernstig overgewicht (obesitas is een risicofactor).

De getallen uit China worden overal klakkeloos overgenomen, terwijl het werkelijke aantal besmettingen en doden in China veel hoger ligt dan ze beweren. Italië met 60 miljoen inwoners meer dan 2x zoveel doden als China met 1,4 miljard inwoners? Nee. De Chinese regering liegt over heel veel dingen. Eerst probeerden ze het virus geheim te houden, daarna beweerden ze dat het niet van mens op mens kan worden overgedragen. Veel mensen in Wuhan konden niet terecht in ziekenhuizen. Niet om een aluhoedje te zijn, maar er klopt echt helemaal niks van de berichten uit China.

Veel ziekenhuismedewerkers wereldwijd zijn al overleden aan covid-19. Viroloog Annemiek van der Eijk zei vorige week in het Jeugdjournaal dat ziekenhuismedewerkers geen hoger risico lopen. Wat moet je geloven? Experts spreken elkaar tegen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #273 Gepost op: 26-03-2020, 08:18:47 »
Ik vind liegen een moeilijk woord in deze. Het is nuet zo dat de experts Perse niet de waarheid zeggen. Ze weten het gewoon Niet en ze willen vooral geen paniek creeren

De ene expert spreekt de Andere tegen in zijn aannames. Als we a denken te hebben gevonden , blijkt uit test b dat aanname a toch weer niet de volledige waarheid is.

Het verhaal van dat er te weinig testen zijn, is ook maar ten dele Waar volgens Berichten van labmedewerkers en een vreemd bericht over cijfers gaf ook al aan dat er meer testen zijn. Daarin stond namelijk dat we bij sterfgevallen op dit moment wel zouden testen if ze aan corona zijn gestorven.  Lijkt me een rare zaak.

O btw griep epidemie winter 2017 hoorde je niemand over, maar zoek de cijfers maar eens op.

We kunnen Alleen maar blijven aanhalen, zorg niet voor verspreiding van het risico. Houd je aan de regels en let op jezelf.  ::bravo::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #274 Gepost op: 26-03-2020, 08:46:27 »
Wat hebben we in Nederland toch een enorme partij trieste mensen.
Helaas wel. Gisteren nog bij ons in de winkel meegemaakt. Er kwam een groep van 4 twintigers (?) binnen (duidelijk studenten...) die de hele tijd lekker dicht bij elkaar bleven lopen. Eerst zegt onze leidinggevende van de dag ervan, en ze gaan even uit elkaar, maar vervolgens gaan ze weer lekker dicht bij elkaar lopen. Daar zegt een andere medewerker weer wat van en ze worden kwaad. De ene ging nog dichter naar een ander, de ander zei dat we ons er niet mee moesten bemoeien. Vervolgens vraagt deze medewerker dan of ze de winkel willen verlaten, wat ze kwaad onder bedreiging deden. Gelukkig hoorden ze nog dat ik nog even toevoegde dat we ook als ze zouden willen de politie erbij zou kunnen halen. Tja, als zelfs studenten zo doen, wat moet je dan?
Overigens, bij ons op facebook zijn al de eerste berichten verschenen over dat wij daar niks over mochten zeggen... Dat we niks mochten zeggen dat mensen afstand van elkaar moesten houden...

Als je trouwens kijkt naar welke groepen mensen zich er minder aan houden kan je toch wel een paar groepen aanwijzen:
- buitenlanders (inderdaad mensen met een Turkse/Arabische achtergrond, maar ook mensen uit Oost-Europa)
- kinderen/tieners
- senioren (al zie je die zelden in grote groepen, maar meer dat ze weinig afstand houden van andere winkelende mensen)
- bouwvakkers en soortgelijke beroepen

Meest opvallende groep die ik gisteren zag: 3 werknemers van de NS, die gezellig naast elkaar even hun avondeten gingen halen. En dan wordt er aan de 'gewone' mens gevraagd om alsjeblieft graag rekening te willen houden met afstand tov OV-medewerkers.
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #275 Gepost op: 26-03-2020, 08:54:44 »
Wat een stigmatisering in dit topic ;D :-X
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #276 Gepost op: 26-03-2020, 09:32:55 »
Persoonlijk vind ik ook dat we er ons niet mee zouden hoeven te  bemoeien. Dit moeten die mensen al uit zichzelf doen. Maar ja helaas is dat voor velen te moeilijk, of het zit niet in hun systeem.  Als je weer die beelden zag van de markt, zo dom en aks er dan naar een reactie wordt gevraagd komen er zon stomme antwoorden als het is allemaal onzin en wij zijn niet ziek.

Dit is erger dan de experts die het niet weten, deze pipo,s die het denken te weten en aantonen niks op te hebben Met de medemens, zolang hun leven maar gewoon door gaat.  TRIEST

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #277 Gepost op: 26-03-2020, 10:38:37 »
Zullen we niet groepen mensen over 1 kam gaan scheren alsjeblieft? Dank je wel.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #278 Gepost op: 26-03-2020, 10:43:37 »
Zullen we niet groepen mensen over 1 kam gaan scheren alsjeblieft? Dank je wel.

Amen ::jaja::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #279 Gepost op: 26-03-2020, 14:23:22 »
Zullen we niet groepen mensen over 1 kam gaan scheren alsjeblieft? Dank je wel.

Hoezo niet? Hoe kan je iets analyseren als je geen vergelijkingspunten kan geven?

In België is Limburg het zwaarst getroffen en dat komt voornamelijk door de Turkse gemeenschap. Hoe moet ik het anders gaan omschrijven? Is toch helemaal niets negatiefs ook? Gewoon dat bepaalde groepen het makkelijker hebben met zo'n samenscholingsverbod dan andere, logisch toch ook? Dit is wat Marc Van Ranst (viroloog) ook probeerde duidelijk te maken. Sommige groepen moeten op een andere manier aangepakt worden totdat het doordringt. Je mag over het algemeen geen groepen over dezelfde kam scheren, maar hier is dit toch echt nodig om een en ander duidelijk te maken en dat is zeker niet negatief tegenover die groepen.