Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391744 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1180 Gepost op: 12-10-2020, 11:39:01 »
Staphorst is dan weer een ander verhaal. Als het aanbevolen maximale aantal aanwezigen 30 is, dan maakt Staphorst daar 150 van. Jammer genoeg zijn daar geen sancties mogelijk. Sluiten, die handel, zou ik zeggen.
Je zegt het zelf: aanbevolen. Als je daarvan uitgaat overtreden ze geen regels. (zeker als je weet dat er zonder problemen veilig 150 man in die kerk kunnen)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1181 Gepost op: 12-10-2020, 11:51:31 »
Maar je ziet dus in verschillende communities, dat zij creatief meedenken en soms ook vérder gaan dan die aanbevelingen. Dát mis ik in dat ultraconservatieve wereldje. Zij varen blind op hun vertrouwen in hun hogere macht. En dát is wat ik eerder bedoelde met arrogantie.

Het is hún overtuiging dat hen niets kan overkomen vanwege dat vertrouwen.  Daarmee overschrijden ze wat mij betreft een grens. En niet zo'n beetje ook.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1182 Gepost op: 12-10-2020, 12:05:58 »
dat komt door die slappe hap van een Rutte, Van Dissel flapdrollen


gewoon volgende verkiezing op Wilders stemmen, onze eigen trump

Je kan kritiek hebben op Rutte/Van Dissel etc. Dat staat iedereen vrij, maar je legt niks uit. Maar goed, stem jij maar lekker op "gewoon" Wilders want dan komt "alles" goed.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1183 Gepost op: 12-10-2020, 12:19:23 »
Ja, bij Trump gaat alles heel goed nu namelijk ::). Dat moeten we ook willen!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1184 Gepost op: 12-10-2020, 14:16:54 »
Nog even een persoonlijke ervaring: We besloten een Valystaxi te nemen, zodat we minder mensen zouden tegenkomen. Komt de taxi aanrijden, meestal is het een busje, maar nu dus een personenauto. Geen probleem tot zover, maar onderweg komt de mededeling dat we nog 2 mensen moesten ophalen in Amsterdam. Uiteindelijk zaten we dus met 3 vreemden in een klein autootje, ik klem op de achterbank met 2 vreemden naast me. Op hoop van zegen maar!  ::)
...maar soms even niet :)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1185 Gepost op: 12-10-2020, 14:19:32 »
Uiteindelijk zaten we dus met 3 vreemden in een klein autootje, ik klem op de achterbank met 2 vreemden naast me. Op hoop van zegen maar!  ::)
Ik denk dat je Coronaproof gezien en misschien ook nog wel qua comfort, beter af was in de achterBAK :P maar ja niet heel fijn dit lijkt me.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1186 Gepost op: 12-10-2020, 14:21:14 »
Ik denk dat je Coronaproof gezien en misschien ook nog wel qua comfort, beter af was in de achterBAK :P maar ja niet heel fijn dit lijkt me.

 ::rofl::  tussen de koffers?  ::regenboog::
...maar soms even niet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1187 Gepost op: 12-10-2020, 16:19:17 »
 aanbevolen, dringend advies en dat dan doodleuk naast je neerleggen omdat het mag en kan?  Sorry maar Ik had gehoopt dat ze In een religie wat meer aAn de medemens zouden denken.

Ik besef dat we niets juridisch kunnen maken tegen de kerk, maar het is gewoon net zo erg als viruswaanzin In mijn boek.  We mogen na een half jaar er toch wel van doordrongen zijn dat de regering Met het advies een bedoeling heeft en dat is niet Met 150 man in de kerk gaan zitten of Met 100 man weer te gaan protesteren.
( of het nu kan of niet, het is gewoon niet normaal dat je dat dan tich doet)

Zou ome willem niet inzien dat hij Met zijn aluhoedjes wappies zelf de reden is dat de maatregelen steeds strenger worden .


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1188 Gepost op: 12-10-2020, 16:29:53 »
Waarom zou je niet met 150 man in een kerk mogen zijn, terwijl je gerust met 150 man in een winkel mag zijn?
Ik bedoel: wij mogen 80 man binnen in de winkel hebben, maar de gemiddelde kerk is ruimer... En wij voldoen aan alle voorgeschreven regels...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1189 Gepost op: 12-10-2020, 18:26:35 »
geen mondkapjesplicht, dat weet ik nu al, dat zal er hier nooit komen, die stomme drang naar vrijheid van ons domme nederlanders
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1190 Gepost op: 12-10-2020, 19:17:56 »
Waarom zou je niet met 150 man in een kerk mogen zijn, terwijl je gerust met 150 man in een winkel mag zijn?
Ik bedoel: wij mogen 80 man binnen in de winkel hebben, maar de gemiddelde kerk is ruimer... En wij voldoen aan alle voorgeschreven regels...
Ik heb dit niet verzonnen dus op het waarom heb Ik geen antwoord. Maar de nummers van de maximal groepsgrootte zijn zo vastgelegd en het komt mij nu voor alsof de kerk in staphorst bewust deze regel overtreedt.  Daarbij ga ik dus voorbij aan zaken alsof er zoveel mensen veilig ( Met inachtneming 1,5 meter ) in passen.

dit is echt voor mij bewust het zoeken van de confrontatie. Letterlijk plaatsen zij zich boven iets bestuurlijks. Ik v7nd dat een enorm fout signaal.

Waarom verwachten we wel dat een studentenorganisatie zich straks wel Braaf aan de regels gaat houden als deze kerk dit niet hoeft. Op basis Waarvan de uitzondering?  Mogen 150 hell’s angels wel een meeeting In dit gebouw houden of is dat enkel voor religieuze doelen toegestaan om de max groepsgrootte te overschrijden?  En als we 150 toestaan , wie zegt ons dat er as zondag niet 390 gelovigen bij een dienst zijn en Waar ligt de grens.  Het gaat me dus in deze niet om het sanctioneren en opvolgen, maar om de keuze van het bestuur van deze kerk om zo openlijk de confrontatie te zoeken .

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1191 Gepost op: 12-10-2020, 19:18:53 »
Het grootste probleem is gewoon de onduidelijkheid en het onderscheid.

In een kerk is er vaak genoeg ruimte om 100 (of meer) mensen veilig plek te kunnen bieden. Ondanks dat meer niet verboden is, luisteren de meeste kerken naar de mag van 30.

In een theater is er vaak ook genoeg ruimte om 100 mensen veilig plek te bieden. Maar momenteel mogen er niet meer dan 30 bezoekers komen. Tenzij hier een ontheffing voor is.

In een stadion kunnen er makkelijk veel meer dan 100 mensen veilig een plek krijgen, maar publiek bij sport is weer niet toegestaan.

In een winkel is er weer geen limiet, zolang er maar genoeg afstand wordt gehouden.

Vanuit de kerk kan je zeggen 'waarom kunnen theaters wel een ontheffing aanvragen en wij niet'. Maar kerken hebben in feite al een ontheffing, die maatschappelijk alleen niet tactisch is toe te passen.

Vanuit Theaters kan je zeggen 'waarom mogen wij (zonder ontheffing) maar 30 mensen binnenlaten. Wij hebben net als kerken genoeg ruimte.'

Vanuit Stadions geldt hetzelfde. 'Waarom mag je wel zingen in een dichte kerk, maar niet in een open stadion?'


Ik snap volledig hoe dit is opgebouwd. Je moet beperkingen opleggen om contacten te vermijden. In een kerk mag niet ingegrepen worden. Een winkel is noodzakelijk, al dan niet voor de economie. Bij sportevenementen heb je vaak te maken met lastiger publiek en is niet noodzakelijk. En theaters zijn ook niet nodig en mogen alleen onder strenge eisen meer mensen toelaten.

Maar toch voelt alles oneerlijk, doordat we constant vergelijken met andere sectoren.

De oplossing wat de meeste tevredenheid zou bieden zou zijn 'iedereen volwassenen na laten denken'. Maarja, welkom in Nederland. Dat hebben we al geprobeerd en dat werkt niet.

Strenge maximale hoeveelheden met mogelijkheid tot ontheffing zou denk ik beter zijn. Want laten we wel wezen. 30 mensen in een kerk waar er 2600 mensen in passen is ook belachelijk. Net als 30 in een theater met 500 plekken. Of helemaal niemand in een stadion met tig-duizend plekken.
Grote nadeel hiervan is dat er veel moet worden beoordeeld en dat het veel tijd kost.


Momenteel klinkt een lockdown wel weer aannemelijk om de piek weer te doen afvlakken. Maar wat gaan we daarna doen? Weten we al precies waar de meeste besmettingen plaatsvinden? Is dat op de openbare plekken? Als dat niet het geval is, kan het maximale bezoekersaantal prima omhoog. Als de meeste besmettingen in huiselijke sferen plaatsvinden, dan moeten we voorlopig vooral streng blijven op onszelf.

En dan heb je ook nog de virusontkenners en dergelijke die de situatie ook niet makkelijker maken. En daarnaast speelt tijd ook een steeds grotere rol, want iedereen begint het wel zat te worden.
We hebben nu vooral duidelijkheid nodig wat er wanneer gebeurt. Wat kunnen we verwachten? Wat moeten we (niet) doen.


Ik probeer steeds af te ronden, maar heb geen idee wat mijn punt precies is. Iets van een ingewikkelde situatie, wat een reden is, maar geen excuus voor slap beleid. Maar wat wel goed is, moet je me ook niet vragen.
Ik ben blij dat ik geen Rutte ben. Laat ik het daar op houden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1192 Gepost op: 13-10-2020, 08:45:29 »
Waarom zou je niet met 150 man in een kerk mogen zijn, terwijl je gerust met 150 man in een winkel mag zijn?
Ik bedoel: wij mogen 80 man binnen in de winkel hebben, maar de gemiddelde kerk is ruimer... En wij voldoen aan alle voorgeschreven regels...

Uh misschien omdat mensen in een winkel elkaar slechts een moment passeren en niet 3 uur naast elkaar in een binnenruimte gaan zitten?

Ik snap heus wel dat het veilig kan in een enorme kerk. Maar dat geldt echt net zo hard zo niet nog veel meer voor theaters etc. En daar mag straks ook nog maar 30 man binnen. Ook in zalen waar 5000 man in kan normaal. Nogal krom he? Ik dacht dat die kerkgangers van de solidariteit waren.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1193 Gepost op: 13-10-2020, 09:26:08 »
Ik zeg ook nergens dat ik het ermee eens ben met wat daar gebeurd. (kerkdiensten van 3 uur? Gelukkig duren die van ons maar 5 kwartier) Ik zie ook niet in dat theaters/filmzalen maar door 30 man bezocht mogen worden. Dat er niemand in een sportstadion mag.
Maar wat de kerken aangaat: ik sta er zogezegd ook niet achter, maar ik kan me zeker voorstellen dat er kerken zijn waar veilig meer mensen in kunnen, dat die dat dan ook doen. Zoals al eerder gezegd (ook door anderen): het wordt niet aangeraden, maar het mag wel. En dat heeft niks met solidariteit te maken. (anders zou iedereen braaf thuis blijven zitten uit solidariteit met de meer vatbare medeburgers...)

Oh ja, wat dat winkelen aangaat: dan moet je maar niet bepaalde winkels in, want er zijn genoeg klanten (o.a. bij ons) die zo een uur of 2 in de winkel zitten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1194 Gepost op: 13-10-2020, 09:43:41 »
Ja en zo zijn er ook genoeg kerkgangers die na een half uur weer buiten staan, maar dat is dus níét het punt. Een winkel is een doorstroomlocatie, een kerk niet. Dat is het verschil.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1195 Gepost op: 13-10-2020, 10:05:38 »
Alleen houdt men in de gemiddelde kerk (net als in het gemiddelde theater) netjes de vereiste afstanden van anderhalve meter. Ken jij een winkel waarin men zich netjes aan die afstanden houdt? Ik niet. En ja, de gemiddelde winkel is een doorstroom locatie (al zie ik 2 uur in een winkel niet als doorstroom), dus dan schijnt het minder kwaad te kunnen... En ja, in een kerk zit men een langere tijd op zijn stoel. Netjes minimaal anderhalve meter van elkaar... Netjes zoals door De Jonge wordt gevraagd.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1196 Gepost op: 13-10-2020, 11:29:28 »
 Mij gaat het puur om dat ervoor gekozen wordt om een advies naast zich neer te leggen.  Niet over of het wel of niet veilig zou zijn, of dat het wettelijk is toegestaan.

Het advies is gemaakt uit hoofde van een risico analyse.
300 kerk of winkelgangers, cafebezoekers etc ( om maar aan te geven dat dat me ook niet uit maakt) betekent 300 keer een persoon die ergens heengaat voir zijn Eigen plezier, bezinning etc.  al die 300 mensen lopen dus al 299 maal het risico om bij een besmet persoon In de buurt te zijn, want temp check, corona negatief test etc zijn niet gevraagd.
( hoezeer de overheid dit ook niet wil horen, 1,5 meter en mondkapje zijn geen 100%zekerheid)

Als we dan ook nog eens bekijken wie elk van die 299 mensen de afgelopen dag bezocht heeft dan ontstaat er een serieus uitgebreid netwerk. En daarop is het advies Op het ver zoek om de netwerken van mogelijheden Waar je mensen Treft te minimaliseren.

Door het advies te negeren, trekken we niet Allen aan hetzelfde touw en daar heb ik wat moeite mee

« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 11:38:39 door Tarbozan »

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1197 Gepost op: 13-10-2020, 17:44:54 »
Inderdaad Tarbozan, Rutte en de Jonge zeggen het ook steeds: we moeten het samen doen  ::ok::
...maar soms even niet :)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1198 Gepost op: 14-10-2020, 13:16:01 »
In het kader van laten we iets positiefs melden. Ik moest lachen om de volgende kop bij dit artikel:

Kerstboomverkopers verwachten piek
De kerstboombranche ziet de komende maanden positief tegemoet. De sector verwacht extra bomen te kunnen slijten als gevolg van de aangescherpte maatregelen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1199 Gepost op: 14-10-2020, 16:12:08 »
Ik ga weer eens twee artikelen linken ::zwaai::

"Met te lichte maatregelen blijven we aanmodderen" (en daarbij ook dit draadje op Twitter: https://twitter.com/bslagter/status/1316302308783853574)

&

The Swedish COVID-19 Response Is a Disaster. It Shouldn’t Be a Model for the Rest of the World.

Vond vooral die tweede erg interessant. Ik zie helaas veel parallellen met Nederland :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"