Poll

Verhuzien?

JA
0 (0%)
NEE
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: [Lockdown spel] Robinson Crusoe  (gelezen 94199 keer)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #340 Gepost op: 6-04-2020, 22:05:20 »
Met -1 palissade verliezen we dan 1 hartje.

Dit leek dus goed, maar laat ons omwille van dit:

-edit- Of toch maar gewoon een hartje inleveren? Ik bedoel, hartjes gaan het probleem ook niet meer zijn, toch? ;D

Toch maar voor het hartje gaan?
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #341 Gepost op: 7-04-2020, 07:50:56 »
Mjaaaa.. Robbie, wat voor type events zijn dat? ::hypocriet::

Ik bedoel, als het een event kan zijn zoals 'je hebt wat verkeerds gegeten, je wordt ziek en kunt vandaag NIETS doen', dannnn wil ik liever geen enkel risico lopen (zeker gezien ons gebrek aan geluk).

Ik weet niet helemaal vanbuiten meer. Maar meestal zitten ze in die build/gather/explore stapels en is het zo'n kaart die later terug komt en als ie dan terug komt en je hebt geen medicijn, dan is het slecht. (tip: er zit momenteel zo geen kaart in het event deck).

Het is al even geleden dat ik dit nog gespeeld had, plus zijn er véél kaarten:
- Van de event kaarten zijn er 73, waarvan ik er 12 moest gebruiken, de rest blijft in de doos.
- Van de Build/Gather/Explore kaarten zijn er telkens 30, waarvan we er tot nu toe volgens mij max 3 per build/gather/explore gezien hebben.
- Van de mysterie kaarten (waar oa de tresures in zitten) zijn er 52 waarvan we er tot nu toe 2 hebben gezien.
- Van de Invention/Item kaarten zijn er 30, waarvan we de helft hebben gezien.
- Van de beesten 16, waarvan we er één hebben gezien.

Kortom: veel readability. Er zijn namelijk ook nog andere scenario's dan een houtvoorraad aanleggen. :) Die zal ik na dit spel wel eens omschrijven. ;)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #342 Gepost op: 7-04-2020, 10:17:10 »
AWESOME! ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::



Naja, dan hebben we 't medicijn hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig, dus kunnen we dat gewoon dumpen.

Anders zou ik altijd voor palissade gaan ipv hartje.
Immers, met 1 minder palissade verlies je als je slecht gooit hooguit 1 hartje (zelfde uitkomst), of als je goed gooit is het irrelevant (betere uitkomst).

Maar ik denk dus dat wel Medicijn moeten droppen :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #343 Gepost op: 7-04-2020, 10:44:44 »
Kortom: veel readability.

Oh god... beroepsmisvorming zie ik.

Ik bedoelde uiteraard replayability.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #344 Gepost op: 7-04-2020, 12:36:19 »
AWESOME! ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::



Naja, dan hebben we 't medicijn hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig, dus kunnen we dat gewoon dumpen.

Anders zou ik altijd voor palissade gaan ipv hartje.
Immers, met 1 minder palissade verlies je als je slecht gooit hooguit 1 hartje (zelfde uitkomst), of als je goed gooit is het irrelevant (betere uitkomst).

Maar ik denk dus dat wel Medicijn moeten droppen :)

En wat doen we als we tóch medicijn nodig hebben? ;D

Ik bedoelde uiteraard replayability.

Ah, ik kon al niet goed volgen :P
2024: wie is de Mol?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #345 Gepost op: 7-04-2020, 15:06:03 »
Kans dat we medicijn nodig hebben, is heel klein. ;)

Dan moeten we in deze ronde nog een event triggeren (een actie doen waarbij we moeten dobbelen), waarbij precies die kaart getrokken wordt en in het deck terecht komt. Vervolgens moet juist die kaart aan het begin van ronde 12 getrokken worden. Ik durf er wel op te gokken dat dat niet gebeurt. Volgens hoeven we in deze ronde niet eens een event te triggeren en in dat geval is de kans nul.

Ik ben dus ook voor medicijn inleveren. ::jaja::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #346 Gepost op: 7-04-2020, 15:10:36 »
Okee, dan volg ik jullie ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #347 Gepost op: 7-04-2020, 17:02:20 »
Bij deze is het medicijn in de vuilbak gegooid!

Tijd voor actie!
Fase 4 - ACTIE
1. THREAT
Valt volgende ronde af: Rest - 1 pion hier zetten om kaart af te leggen en +1 Determination te krijgen. Als deze kaart af valt, gaan we 2 moraal achteruit.
Ligt er nu: Building a drain (door die flood) - 1 pion en een shovel inzetten om de kaart afte leggen en 1 Determination te krijgen. Als hij van het bord valt moeten we -1 palissade doen. (maar volgens mij valt hij niet meer van het bord omdat volgende ronde de laatste ronde is)

2. HUNTING
Er kaan gejaagd worden, maar er ligt wel een +1 strength token voor het beest

3. BUILD
- Dak (momenteel level 3) of palissade (momenteel level 1) bouwen. Kost: 2 hout of 1 leer
- een wapen (momenteel level 2): kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: Momenteel kunnen we deze bouwen:
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
Bricks - Palissade level gaat 1 omhoog
Drums - Kost 1 leer. Hiermee krijgen we elke moraal ronde 2 Determination extra.
Map - Hiermee krijgen we voorgoed 1 EXPLORE pion die we altijd kunnen inzetten (omdat de map ons makkelijker helpt exploren)
Rope - Kunnen we andere dingen mee maken
Raft - Kosten: Rope nodig en 2 hout. Hiermee krijgen we een pion die we voor gather of explore gebruikt kan worden (blijvend)
Knife - Dan hebben we knife en wapen +1
Mast - Kost: Rope nodig en 1 hout + 1 leer. We krijgen 3 hout die enkel voor de brandstapel gebruikt mag worden.

4. GATHER - We kunnen op een of meerdere tegels naast ons hout of banaan halen.

5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen op 2 velden weg (dan zijn er minsten 2 pionnen nodig (die moeten dan ook rollen) of 3 pionnen voor gegarandeerd succes)

6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2 Determination en gaan we 1 moraal omhoog.

7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.


Zullen we gewoon onze 2 pionnen en Friday laten rusten?  ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 19:10:57 door Robbieazerty »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #348 Gepost op: 7-04-2020, 17:31:30 »
Volgens mij wil Robbie niet dat we winnen. ;D

Determination: hebben we nu 3 van. We kunnen dus nog een reroll doen of een wolkje wegjagen.

Hout: hebben we nu 4 van. We krijgen er nog 2 bij in de productiefase van ronde 12. Als we er nu nog 2 gatheren (Wij + Wij met zak - klopt het wel dat daar nog een vraagteken ligt, Robbie?), hebben we er 8. Volgens mij kunnen we er maximaal 3 verliezen in de nachtfase (3 sneeuwstormen of 2 sneeuwstormen en 2 regenwolken), dus dat zou dan genoeg zijn. Maar zeg het aub als ik hier een denkfout maak, want 1 hout te kort komen zou wel redelijk pijnlijk zijn. ::hypocriet::

Dan kan Friday volgens mij doen wat hij wil. We kunnen het fire item nog proberen te bouwen (maar: kans op event en even kijken of reroll handig is). Of hij gaat het kamp opruimen, doen we daarna met z'n allen nog een kopje soep, want daar hebben we dan genoeg Determination voor (en nog bananen over). Of hij gaat voor de zekerheid nog een extra hout ophalen (maar: kans op event en kijken of reroll handig is).

Hij kan ook Dak lvl 4 bouwen. Kost maar 2 hout. Of we gaan met z'n drieën die laatste tegel nog even exploren. Krijgen we misschien wel 3 hout voor op de brandstapel. :D
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #349 Gepost op: 7-04-2020, 19:00:33 »
Hout: hebben we nu 4 van. We krijgen er nog 2 bij in de productiefase van ronde 12. Als we er nu nog 2 gatheren (Wij + Wij met zak - klopt het wel dat daar nog een vraagteken ligt, Robbie?), hebben we er 8. Volgens mij kunnen we er maximaal 3 verliezen in de nachtfase (3 sneeuwstormen of 2 sneeuwstormen en 2 regenwolken), dus dat zou dan genoeg zijn. Maar zeg het aub als ik hier een denkfout maak, want 1 hout te kort komen zou wel redelijk pijnlijk zijn. ::hypocriet::

Ik ben de tel kwijt maar dit klinkt goed, toch HDD :)

Dan kan Friday volgens mij doen wat hij wil. We kunnen het fire item nog proberen te bouwen (maar: kans op event en even kijken of reroll handig is). Of hij gaat het kamp opruimen, doen we daarna met z'n allen nog een kopje soep, want daar hebben we dan genoeg Determination voor (en nog bananen over). Of hij gaat voor de zekerheid nog een extra hout ophalen (maar: kans op event en kijken of reroll handig is).

Zouden we Friday voor de zekerheid niet laten rusten?

Hij kan ook Dak lvl 4 bouwen. Kost maar 2 hout. Of we gaan met z'n drieën die laatste tegel nog even exploren. Krijgen we misschien wel 3 hout voor op de brandstapel. :D

Kunnen we dat dan niet beter gebruiken om een andere actie zeker te laten lukken? En stel dat we toch een hout tekort zouden hebben als we Dak lvl 4 zouden bouwen :P
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #350 Gepost op: 7-04-2020, 19:12:25 »
(Wij + Wij met zak - klopt het wel dat daar nog een vraagteken ligt, Robbie?
Nee, die is weg. Had copy paste gedaan en niet aangepast. :)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #351 Gepost op: 7-04-2020, 19:18:33 »
 ::ok::

Kunnen we dat dan niet beter gebruiken om een andere actie zeker te laten lukken? En stel dat we toch een hout tekort zouden hebben als we Dak lvl 4 zouden bouwen :P

Die laatste twee opties waren eigenlijk niet serieus bedoeld. ;D

Rusten kan ook, maar is misschien wat saai... :P Hartjes verliezen doet hij daarna toch niet meer. Ik dacht dat Arrange Camp ook met 1 pion zou kunnen (dus zonder event en kans om hartje te verliezen), maar weet eigenlijk niet helemaal zeker of dat klopt. Andere optie zou nog zijn om het op Threat te zetten (die die de volgende ronde afvalt) zodat we geen 2 moraal verliezen. Maar aan een hoge moraal hebben we na deze ronde ook niet zoveel meer...
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #352 Gepost op: 7-04-2020, 19:37:40 »
Yeah, precies. Volgens mij zitten we helemaal prima qua hout.

Dus lijkt me uitstekend om gewoon lekker op veilig Wij+Wij te laten gatheren, en dat we Friday het kamp laten opruimen, ter voorbereiding van ons vertrek. Volgens mij is dat inderdaad volledig veilig met slechts 1 pion - zijn immers ook geen bijbehorende dobbelstenen voor.

Koppie soep erna kan alleen maar lekker zijn, en er is geen reden om mogelijk nog risico's te nemen via events.



Dus dan gaan we volgens mij dit doen:
- Wij1 + Wij2 gaan gatheren met Zak.
- Friday gaan het kamp opruimen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #353 Gepost op: 7-04-2020, 20:11:35 »
Sahaaai laat Friday nou ook gatheren en een event triggeren!  ::hypocriet::


Haha nee, update komt eraan!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #354 Gepost op: 7-04-2020, 20:17:35 »
Het hout is gegathered. Twee erbij, komt op een totaal van 5 nu! Dit gaat zowaar nog lukken!  ::ok::

Fase 5 - WEER
Weer en winter dobbelstenen:
1 regenwolk + 2 regenwolken -> We zitten safe onder ons dakje van level 3  ::ok::

Hungry Animals dobbelsteen: Palissade -1. Die staat nu op 0

Fase 6 - NACHT
1. Verhuizen? I think not
2. Banaantje eten, nog 2 over. Ik las dat we er nog soep van wilden maken, maar weet niet of dat nodig is? We staan vlak voor een moraalpijl. Als we een hartje groeien en daarna eentje verliezen, gaat moraal achteruit (maar wat zou het ook)
3 & 4 zijn niet meer van toepassing

HEALTH
[START] <-- <-- <-- <--

Dak level 3
Palisade level 0
Wapen level 2

5 hout
2 bananen

We hebben Sack, Pot, Hatchet én vuur!!
Nog steeds een Greater Danger token bij Hunt (beest +1 strength)
En ZW is dus omgedraaid, daar kunnen we niet meer heen (tenzij die Threat wordt aangepakt)

Ik kom zo met de nieuwe ronde! Maar het ziet er héél rooskleurig uit. Tenzij we door een event 5 hout moeten inleveren...

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #355 Gepost op: 7-04-2020, 20:31:22 »
Heerlijk, het geluid van de regen op je dak. ::bravo::

2 Bananen over. Banaan + Pot en soep maken? Hebben we weer full health en houden we nog 3 Determination over.


Volgens mij zitten we nu trouwens op 6 hout (we lijken er in ronde 11 een te weinig te hebben gekregen), maar daar kom ik dan wel op terug als we door een event nog 3 hout in moeten leveren. ::hypocriet::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #356 Gepost op: 7-04-2020, 20:47:42 »
OK we doen nog banaan in de pot en zetten met 2 Determination nog 1 banaan om in +2 hartjes, om bijna volledig te herstellen.

Ronde 12

In de verte zien we een schip langsvaren

Fase 1 - EVENT
Alle eventkaarten die we tijdens build en explore hebben opgeraapt liggen allemaal onderaan en komen we niet meer tegen. :)
Ravenous Predators
Winter is approaching and the predators are getting more and more dangerous...
Ik moet weer een Greater Danger Token bij de hunt deck leggen. (who cares, am I right?!)

Rest
Deze kaart valt af, waardoor we 2 moraal verliezen.

Fase 2 - MORAAL
We gaan weer één moraal omhoog en komen we dus uit op + 2 Determination. We hebben er nu 3 (tenzij we vorige nacht wél een banaan in de pot gegooid hebben?)

Fase 3 - PRODUCTIE
We krijgen banaan en dankzij de hatchet 2 hout.

We hebben nu 7 hout en 2 bananen.

Ik neem aan dat we 5 hout op de stapel leggen? Bij deze!


Ik was vergeten te zeggen dat dat 1 valstrik kaart en 1 monster kaart triggert die we nog moeten zien te overleven... Sorry ::sorry::

Dit betekent dat ik door het monster/treasure/valstrik deck moet en eerst de eerste valstrik die ik tegenkom moet afhandelen en daarna verder doen en het eerste monster dat ik tegen kom behandelen...

Valstrik:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #357 Gepost op: 7-04-2020, 20:49:11 »
Die laatste twee opties waren eigenlijk niet serieus bedoeld. ;D

Ah ::tandpastasmiley::

Heerlijk, het geluid van de regen op je dak. ::bravo::

 ::bravo::

2 Bananen over. Banaan + Pot en soep maken? Hebben we weer full health en houden we nog 3 Determination over.

 ::jaja::

edit: hoera! Goed gedaan jongens! ::bravo:: ::cheerleader:: ::confettie::

Dank voor het hosten Robbie! :D
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 20:54:34 door Molcrazy »
2024: wie is de Mol?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #358 Gepost op: 7-04-2020, 21:36:10 »
Ik was vergeten te zeggen dat dat 1 valstrik kaart en 1 monster kaart triggert die we nog moeten zien te overleven... Sorry ::sorry::

Dit betekent dat ik door het monster/treasure/valstrik deck moet en eerst de eerste valstrik die ik tegenkom moet afhandelen en daarna verder doen en het eerste monster dat ik tegen kom behandelen...

Valstrik:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

 ::rofl:: ::bravo::

Het zag er een paar ronden geleden niet naar uit dat we dat zouden gaan redden. ::tandpastasmiley::

Goed gedaan en Robbie bedankt! ::bravo::


Ik ben nog wel benieuwd naar je vernietigende commentaar ;). Volgens mij zijn we in ieder geval te traag van start gegaan en hadden we wat pech dat we de bergen pas zo laat ontdekten. Qua acties heeft het dan weer niet tegen gezeten. Er is volgens mij heel weinig niet gelukt.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #359 Gepost op: 7-04-2020, 22:08:01 »
 ::rofl:: ::rofl::
Goeie ontknoping ::bravo::
Ik was totaal gullable genoeg dat ik dacht dat we echt nog een event en een beest gingen krijgen ;D

Thanks voor het hosten Robbie ::bravo::

We hadden natuurlijk enorm veel pech met de bergen. En soms met de dobbelstenen. Gatheren ging steeds wel goed, maar dat had ook een 5/6 kans - terwijl dingen bouwen toch tamelijk vaak is mislukt.

Denk dat we verder best redelijke keuzes hebben gemaakt. Hoop goed overleg ook ::ok::
En denk dat we goed van onze resources gebruik hebben gemaakt, en niet al te veel onnodige dingen hebben gemaakt.

That said, we zijn wel fors geholpen door de extra hond die mee kon helpen exploren. Want dat was toch een goodie die er normaal niet bijzit?
De jachthond daarentegen, ach.. ;D

En arme Friday, dat we 'm achterlaten ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.