Precies op dat moment komt Hautoa binnen. Ze heeft een grote tas zware tas op haar rug. `Hautoa, waar was je toch?´ Hautoa negeert haar vriendin en loopt via de voorkant van het hotel naar de achteruitgang. Michael90 rent haar achterna en Molduck volgt hem weer. Als michael90 haar inhaalt en voor haar gaat staan, pakt Hautoa haar pistool. Ze dreigt hem neer te schieten als hij niet aan de kant gaat. Michael90 springt snel opzij. Vanaf een afstandje kijkt Molduck toe. `Hautoa, wat doe je?´ Maar Hautoa geeft nog steeds geen antwoord. Ze rent de tuin van het hotel in en stapt in de helikopter die achter het hotel staat. Ze zegt iets tegen de piloot in het Russisch. Dan geeft ze Molduck nog een laatste blik. Dan gaat ze er dan vandoor, de lucht in. Molduck en michael90 kijken haar na. `Ongelofelijk´, zegt Molduck.
---
TWEE MAANDEN LATERLdHMolletje loopt het podium op. Zijn tuin ziet er mooi uit: helemaal versierd en vol met beelden van hemzelf en de mensen die hij belangrijk acht in zijn leven. `Welkom allemaal, welkom op de dag waarop iedere burger van Xuilemveld heeft gewacht. De rust is nu twee maanden wedergekeerd, de mensen zijn blij, het zonnetje schijnt en u betreedt vandaag een nieuw hoofdstuk. Xuilemveld 2.0 zal vandaag haar langverwachte entree maken in uw leven. Met een nieuwe burgemeester: hij staat voor u! Applaus voor mij! Iedereen in het publiek begint te lachen, al is er ook wat irritatie. Convans rolt met zijn ogen en kijkt naar Chardo en Kaaasje. Zij lachen en schudden hun hoofd. `Die man is ongelofelijk´, zegt Convans. Kaaasje knikt. `Maar hij heeft zijn hart wel in dit dorp gestopt. Het is de juiste keuze geweest om hem burgemeester te maken.´ Wat verderop staan JaccoS en Vermoljoen met Ricardo te praten over de nieuwe functie van LdHMolletje. `Het gaat in ieder geval een bijzonder dorp worden´, zegt JaccoS. `Ja, meer vrijheid en gratis meditatielessen, wie wil dat niet´, lacht Ricardo. Starlight vangt het gesprek op. `Meer vrijheid, maar ik verwacht jullie nog steeds in de PLUS morgen, jongens.´ JaccoS en Vermoljoen geven haar een serieus knikje. `Sinds Starlight van assistent naar eigenaresse is gegaan, is de sfeer in ieder geval beter in de PLUS´, fluistert Vermoljoen in het oor van Ricardo.
`Broer, zullen we ook een meditatielesje nemen?´ Monkeysuncle moet er niet aan denken. `Nee zus, hou alsjeblieft op. Wij doen niet mee aan die ongein.´ De twee bekende barmannen vangen het gesprek op. `Niet meer zo gestresst als een tijdje geleden, toch?´, vraagt wouterv. Susdus kijkt hem met boze ogen aan. `SSST! Sukkel, stil!´ Bjornn en wouterv moeten allebei lachen en proosten op het leven. Het tafeltje ernaast staat vol met glazen: MollenvangR heeft al veel gedronken. `Hoe gaat het met je reportage?´ MollenvangR wordt vrolijk van de vraag van michael90. `Dankjewel michael, het gaat geweldig. De documentaire over Xuilemveld wordt binnenkort uitgezonden op de nationale TV!´ Michael90 is onder de indruk. `Zo, dat doe je goed.´ `En hoe gaat het met jouw reportage?´ Molduck grijpt even in. `Michael90 doet het geweldig! Hij komt met zijn foto´s van Egrbadio in National Geographic.´ En dan wordt MollenvangR toch stiekem een beetje jaloers...
De_witte en Starlight pakken ook een drankje. Ze staan te kletsen over hulpdakdekker. `Had hij hier maar bij kunnen zijn. Eindelijk rust, geen criminelen meer in het dorp en alles opgelost´, zegt Starlight. De_witte begint te lachen. `Nouja, hij had vast wel iets gevonden om zich druk over te maken, toch? Die had geen rust in zich hoor. Hij had wel weer één of andere zaak gevonden om aan te werken.´ Starlight lacht. `Dat is waar. Nou, proost op hulpdakdekker dan maar.´ Ze proosten en kijken naar boven. `Hij kijkt vast trots naar ons vanuit daar´, zegt de_witte.
LdHMolletje doet ondertussen de ketchup dans op het podium. Als het liedje voorbij is, schrikt het publiek: LdHMolletje schreeuwt keihard door de microfoon. `Lödewijk! Waar ben je?!´, schreeuwt LdHMolletje. `Ik wil een glaasje wijn!´
---
Er klinkt luide muziek in de bergen in Japan. Swifty grijnst en kijkt Miek1999 aan. `Wat een heerlijk leven hebben we toch nu we uit dat saaie dorp zijn ontsnapt.´ Ze kijkt rond en geniet van de autorit. De natuur is bijzonder mooi en brengt haar tot rust. Dit is het leven waar ze altijd al van heeft gedroomd: vrijheid en blijheid. Ze denkt kort terug aan de gevangenis, maar besluit dan om zich te focussen op het heden. Ze rijdt samen met haar nieuwe beste vriendin door Japan en niemand herkent de twee. Miek1999 let ondertussen op het verkeer en draait de muziek nog wat harder. Ze begint net als Swifty mee te zingen. `Oh girls, just wanna have fun...´
THE END---
Behind-the-scenes:*
Ycaris en
Sanmol vond ik passende personages om als een soort rode draad door de forumsoap te laten gaan
allebei duiken ze soms uit het niets op op het forum en dan zijn ze weer tijden weg. Vandaar mijn keuze in seizoen 1 om deze twee personages al dood te laten gaan, maar toch een centrale rol te geven.
* Al vanaf het einde van seizoen 1 / begin van seizoen 2 was ik van plan om
Hautoa `de handlanger´ te maken. Het leek me logisch om het iemand te laten zijn die enerzijds niet opvalt en anderzijds juist voor de hand ligt: wie anders dan een kapster heeft de macht om roddels te verspreiden en zelf alles te weten te komen? Met een beetje logica had iedereen er ook wel achter kunnen komen dat het één van de kapsters moest zijn - telkens als er iets verteld werd in de kapsalon gebeurde er één of twee dagen later ineens iets shockerend
* Had
MollenvangR eerder naar
michael90 gebeld en dus niet naar
Starlight, dan was
Hautoa nooit ontsnapt met de schat en was er een hele andere uitkomst van de forumsoap geweest. Dan was
hulpdakdekker ook nooit overleden en was iemand anders (of
Hautoa misschien wel) het slachtoffer geweest.
* Initieel wilde ik
Daisy en
Nieky samen laten vluchten en de ontsnapping dus laten lukken, maar het leek me passender om
Daisy toch een `downfall´ einde te geven (en er waren al genoeg mensen ontsnapt - zoals...)
*
Miek1999 en
Swifty! Voor mij was het duidelijk dat het een mooie story-arc zou zijn als zij levend uit het dorp zouden ontsnappen en juist corrupte
Bodejos degene was die daaraan ten onder zou gaan. (en hetzelfde geldt voor
Gupp in het geval van
Daisy). Toch wilde ik de lezers wel invloed geven op een mogelijk leven voor
Bodejos (als
Swifty susdus bijv had gevraagd om
MollenvangR i.p.v. om
Miek1999, had
Bodejos Swifty nooit gevonden).
* Verder is leuk om te weten dat ik helemaal niet zo veel doden wilde hebben in deze soap, maar dat ik gewoon echt van een paar personages af moest omdat ik door de bomen het bos niet meer zag
gelukkig paste het wel bij het verhaal en kon ik bijvoorbeeld de ruzie tussen
grasisgroen en
Lama1997 tot een passend einde brengen. Het had ook te maken met de vele nieuwe forummers die er vooral het afgelopen jaar `actief´ bij zijn gekomen op het forum (
susdus,
monkeysuncle,
KingLennart, etc, etc.).
* Vandaar dat ik ook een aantal mensen eerder heb laten vertrekken (
Lucy,
D*N,
SpacyColours,
Brent,
PutyourHANSup), maar ik ze wel genoeg `screentime´ heb gegeven - zo kwamen
michael90 en
MollenvangR, net als
TimvDons en
Robbieazerty, amper voor in het eerste deel van seizoen 2, terwijl de focus toen enorm lag op
LdHMolletje,
Lödewijk,
Fabiann, etc, etc. Zij verdwenen toen weer voor een tijdje uit de forumsoap en kregen pas de laatste afleveringen weer meer aandacht.
Michael90 en
MollenvangR speelden juist weer een grote rol in het tweede deel van seizoen twee.
* En dat is ook de reden dat ik bijv.
KingLennart,
HIDM en mezelf wel in de forumsoap voor heb laten komen, maar slechts in een flashbackaflevering die de Erfenis van Xuilemveld uitlegde.
*
Kaaasje wilde ik ook een prominentere rol geven in seizoen twee. Samen met
Convans en
Chardo leek het me een mooi symbolisch trio
alle drie ooit finalisten van WIDMO die elkaar vinden in Xuilemveld.
* En ten slotte, het leek me zoals Hans al ooit benoemde: leuk om juist de onschuldige mensen op het forum de bad girls te maken, met jonge
mrchipie als een soort van dictator, omdat dat alle gender- en leeftijdstereotypes wegneemt.
En dan vanuit mij: bedankt voor het reageren, meedenken, speculeren en stemmen. Het was leuk om te doen en ik draag het stokje graag over aan mijn nog onbekende (?) opvolger.
. Een laatste reactie kan je plaatsen in het andere topic