Auteur Topic: Anti-rook-beleid  (gelezen 22941 keer)

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Anti-rook-beleid
« Gepost op: 8-01-2004, 13:35:13 »
Wat vinden jullie van het anti-rook-beleid? Rook je zelf, ben je echt tegen roken?
Tegenwoordig mag je nergens meer roken, er moeten speciale hokjes komen voor rokers, stations zijn rookvrij, werknemers van de AH mogen niet in werkkleding roken en moeten buiten staan (niet voor de deur natuurlijk maar een stukje verderop) en ga zo maar door.

Jouw mening?

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2004, 13:40:27 »
Ik ben voor het terugdringen van het roken (waar mensen bij zijn die niet tegen roken kunnen, willen kunnen, of gewoon niet willen dat er gerookt wordt...)

Ik rook zelf wel, maar vindt dat anderen daar geen last van hoeven te hebben. Ik vindt ook niet dat bijvoorbeeld op een station speciale rookruimtes moeten worden gebouwd. Om het even heel krom te zeggen, als je graag naakt rondloopt (is ook verboden), daar maken ze ook geen speciale plaatsen voor op het station...  ::)

Wel vindt ik het lastig, om er rekening mee te houden. Bijvoorbeeld bij de bushokjes mag je wél roken, terwijl ze er daar meer last van hebben dan op het station. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van afstemmen met je omgeving. Maar als het gaat om het rookbeleid van de regering...  ::ok::
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2004, 13:57:06 »
Oef, ik heb er wel een mening over hoor, maar die is even lastig onder woorden te brengen, ik ga het toch proberen.

Ik ben zelf niet-roker. Jaren geleden werd dat als een teken van zwakte gezien, maar ik heb me er gewoon nooit toe laten verleiden. Bovendien kost het handenvol geld, en niet alleen omdat de tabak een bepaalde prijs heeft. Op tal van gebieden kom je het tegen, ik haalde het pas nog aan in de molshoop: het levert ook een verschil op in de premie voor de levensverzekering, als je rookt, dit voor de huizenbezitters.

Ik zal zo mogelijk een ruimte opzoeken waar niet mag worden gerookt. Doen mensen het daar toch, dan zal ik er iets van zeggen. Vaak is het echter zo, dat dan als antwoord verontwaardigd naar de nieuwe wet wordt verwezen, maar dat doe ik niet, op sommige plaatsen is dat roken al jaren verboden namelijk.

Een anti-argument vind ik persoonlijk het volgende: een rokende collega die zegt: ja, maar jij rijdt ook achter de stinkende uitlaatgassen van de auto's en stadsbussen, en daar zeg je niets van. Die vlieger gaat niet op, want dat doet die collega namelijk zelf ook.

Een ander argument: roken en drinken wordt aan banden gelegd: een drinker, die naast je in een café zijn pilsje drinkt, is geen rechtstreekse bedreiging voor de gezondheid van degene die naast hem staat, een roker is dat wel. De door rook vervuilde lucht wordt door hemzelf, maar ook door de niet-roker ingeademd.

Ik ga even uit van een normale situatie, iemand heeft dan niet om redenen waar die niets aan kan doen een slechte adem: andersom geldt dit niet. Een niet-roker die zijn adem uitblaast, vervuilt met die uitgeademde lucht niet de leefomgeving van een ander.

Toch zal ik een roker niet als paria behandelen, in een ruimte waar gerookt mag worden, ga ik met een gerust hart naar binnen.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2004, 13:59:29 door bodejos »

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2004, 14:00:54 »
Ik rook zelf ook niet maar ik vind die regeltjes hier en regeltjes zus enzo ook wel n beetje overdreven. Mij maakt t eik niet zo heel veel uit of ik nou in een ruimte staat waarin gerookt word of niet (zware shag vinnik zelfs wel lekker ruiken :-X ) Dr zijn wel meer dingen niet gezond voor je (sterker nog: veel ongezonder dan roken)

Als iedereen gwoon n beetje rekening met elkaar houdt is er helemaal geen probleem, maja dat kan blijkbaar niet.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2004, 14:03:02 door molice »

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2004, 14:16:59 »
nou ik ben dus wel een roker.. ;D en blij dat ik een eigen kantoortje heb. ik blijf dus lekker stomen...  ;D

wat ik van die regels vind? tja moeilijk. ik vind dat er wel binnen het bedrijf een ruimte moet zijn om te kunnen roken. voorderest vind ik die anti-rook-beweging nogal dooorslaan.
zo zou je natuurlijk ook kunnen denken dat ik als ik ga winkelen in de stad recht heb op een autogassenvrije straat.

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2004, 14:17:21 »
Ik ben een gezelligheidsroker. Ik kan maanden niet roken, op een feest of op vakantie rustig roken en daarna weer niet. Maakt mij nix uit. Maar ik vind het allemaal wat overtrokken. Het is wel lekker dat er niet meer in de kantine gerookt mag worden maar dat je op het station enzo niet meer mag roken...
Ik vind zowiezo dat er in Nederland teveel regeltjes zijn. Je moet dit en je mag dat weer niet. Je moet overal voor betalen enz. Ik hoop dan ook dat ik later (als ik groot ben ;D) kan emigreren.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2004, 14:23:30 »
Ik hoorde ook dat de prijzen van sigaretten omhoog zouden zijn gegaan, is dit ook zo?

Zelf ben ik een niet-roker, zelfs allergisch voor rook (astma ::) ). Ik zoek dus zo min mogelijk rokers op, hier in huis mag niet gerookt worden (niet sinds de nieuwe wet, maar altijd ;) ) en als iemand gaat roken, ga ik ergens anders zitten. Mensen die weten dat ik er allergisch voor ben, houden er rekening mee, maar anderen kijken me dan echt zo aan van: ::) .

Wat dat betreft vind ik het fijn dat er een wet is, die roken aan banden legt. Aan de andere kant vind ik het wel overdreven, dat bij de AH werknemers gewoon naar buiten moeten. Bij ons moeten ze in het park om de hoek gaan staan, dat vind ik echt te erg. We hadden een rookbeleid, dat er tijdens een lunchpauze het eerste half uur niet gerookt mocht worden, zodat iedereen kon eten, en het tweede half uur mocht dan wel gerookt worden. Er zijn ook 2 tafels, een voor niet-rokers en een voor rokers. Zulke dingen vind ik nog kunnen.

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2004, 14:26:12 »
Vroeger was het nog, roken daar komen we samen uit...
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2004, 14:29:41 »
Vroeger was het nog, roken daar komen we samen uit...

nu kunnen de rokers eruit..  ;D


ik mag zelfs niet meer op de chat roken van verdi..  ::niet-ok::

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2004, 14:31:27 »

ik mag zelfs niet meer op de chat roken van verdi..  ::niet-ok::
Nou ja zeg... ik zou een dikke vette sigaar opsteken als ik jou was ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2004, 14:46:35 »
Ik ben een verstokt rookster.
Natuurlijk wil je niet dat iemand last heeft van jou rookgedrag maar deze nieuwe regels zijn wel erg overdreven.
Een drinker is geen gevaar voor de gezondheid, kan het wel in het verkeer zijn.Laten ze daar ook eens goede maatreglen voor treffen b.v door het verhogen van de prijzen net zoals bij de sigaretten.Abnormaal 50 eurocent verhogen. :-\
« Laatst bewerkt op: 8-01-2004, 14:48:19 door katja02 »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2004, 14:48:31 »

 Ik hoop dan ook dat ik later (als ik groot ben ;D) kan emigreren.
Zou ik niet naar Amerika gaan emigreren als ik jou was.

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2004, 14:56:49 »
Ik ben een verstokt rookster.
Natuurlijk wil je niet dat iemand last heeft van jou rookgedrag maar deze nieuwe regels zijn wel erg overdreven.
Een drinker is geen gevaar voor de gezondheid, kan het wel in het verkeer zijn.Laten ze daar ook eens goede maatreglen voor treffen b.v door het verhogen van de prijzen net zoals bij de sigaretten.Abnormaal 50 eurocent verhogen. :-\

Het is toch al jaren verboden om met drank op te rijden?
Dat het moeilijk te handhaven is, is vers 2, dat moet met de nieuwe rookregels ook nog maar blijken.
we're back :(

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2004, 15:05:10 »
mijn asbak

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2004, 15:25:56 »
Het is toch al jaren verboden om met drank op te rijden?
Nee, met een beetje op mag nog wel :-\ vind ik dan ook weer zon belchelijke regel, als het niet mag, dan ook helemaal niet!
Das net zoiets als zeggen: je mag 1 sigaret roken in n cafe :-\

@ Cora Bora: die theeglaasjes hebben wij ook ;D
« Laatst bewerkt op: 8-01-2004, 15:27:43 door molice »

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2004, 15:27:49 »
Nee, met een beetje op mag nog wel :-\ vind ik dan ook weer zon belchelijke regel, als het niet mag, dan ook helemaal niet!
Dat willen ze toch ook gaan invoeren ivm Europa?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2004, 15:28:58 »
Dat willen ze toch ook gaan invoeren ivm Europa?
Zou zo kunnen. Ik hoorde (of las, of zag) er laatst iets over en ik vin het wel n goed plan eik.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2004, 20:19:21 »
Laten we er niet alle problemen van de hele wereld bij gaan halen, als uitlaatgassen en alcohol. (Er zijn autovrije winkelstraten en je mag geen alcohol drinken als je gaat rijden. Omdat je lichaam van nature alcohol aanmaakt, heeft men een marge genomen.)

De nieuwe wet vind ik logisch. Er is meer dan tien jaar gezegd dat "we er samen wel uit kwamen". Vaak betekende dit dat de roker bleef  doorroken en de niet roker er maar mee moest leren leven. Als je op je werk tussen allemaal rokers zit, ben je in de minderheid en heb je dus de overheid nodig die je beschermt d.m.v. een wet.

Dat werkgevers zouden moeten zorgen voor een rookruimte vind ik lariekoek. Wie moet die ruimte betalen? Als ik verslaafd ben aan computerspelletjes, ga ik toch ook niet eisen van een werkgever dat hij een ruimte met een spelcomputer voor mij moet bouwen???  :o  ::)

Op perrons mag wel degelijk worden gerookt. Zij het bij een asbak. Prachtig toch! En waar wil je anders je peuk laten? Op het perron gooien? Lekker asociaal... (en nog klagen dat het treinkaartje duurder is geworden ook. die schoonmakers moeten ergens van betaald worden.)

Emigreren heeft weinig zin, want in andere landen is het net zo. Ik vroeg gister aan mijn huisgenoot, die uit Zuid-Afrika komt, hoe het daar zat. Hij zei dat het daar al twee jaar geleden verboden is om op het werk te roken en op perrons etc. In Duitsland hebben ze op de perrons ook rookpalen.



Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2004, 01:17:57 »
anti-rook-beleid...

ik ben gestopt met roken nog maar net maar ik mocht al een tijd niet meer op mijn werk roken. Ik werk in een kindertehuis op een groep van jongeren van 14 tot 20 jaar. toen er werd ingevoerd dat er niet meer gerookt mocht worden in het huis gold dat ook voor de jongeren.
Ik vind het heel logisch dat er regels zijn gemaakt rondom het roken maar dat ik (voor de wet) volwassen jongens moet gaan zeggen dat ze niet meer in hun eigen huis mogen roken vind ik wel twijfelachtig.

wat vinden jullie ervan?
Mijn prinsje is chriz!!

Offline alathea

  • Forumlid
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #19 Gepost op: 9-01-2004, 01:22:51 »
Belachelijk.
Je moet toch ergens kunnen roken, zeker als het je huis is.
It's not  that easy beeing green