Auteur Topic: [kandidaat] Bert  (gelezen 7524 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2022, 20:31:01 »
Bij de ketting kan Bert door meteen zeer nadrukkelijk te claimen dat ze hem moeten vertrouwen de andere drie proberen over te halen juist  het tegendeel te doen.
 Zet hij op deze manier niet de toon dat de extra troef juist gepakt gaat worden ?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #21 Gepost op: 24-03-2022, 21:33:26 »
Maar de Mol heeft daar toch geen belang bij? De troef maakte de kans dat de nummerplaat juist zou worden geraden alleen maar groter. Dat wil de Mol toch niet?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2022, 08:51:49 »
Maar de Mol heeft daar toch geen belang bij? De troef maakte de kans dat de nummerplaat juist zou worden geraden alleen maar groter. Dat wil de Mol toch niet?

Ik vind het een beetje dubieus wat de mol hier gewild zou hebben. Hoe sneller de troef wordt weggenomen, hoe minder kandidaten op het feest zullen komen. Als de mol bij de vier aan de ketting zat, kon hij/zij wellicht ook zien of de twee ondergrondsen er wel bij waren. Als die er niet bij waren, kon het voordelig zijn voor de mol om de troef meteen te pakken, omdat hij wist dat het raden van de leeftijd van Dolly Parton dan heel lastig zou worden, en omdat met zo weinig kandidaten ook het raden van het aantal kandidaten met kinderen lastig zou zijn. Maar het is voor de mol natuurlijk wel altijd het voordeligst om er dan ook echt bij te zitten en niet achter te blijven aan de ketting, waar hij geen invloed meer heeft op het spel. De ketting is voor de mol wel een lastige positie om nog wat te kunnen doen, omdat je een grote kans hebt dat je niet mee mag naar het feest. Een betere positie zou de auto of de taart zijn. Maar ervan uitgaande dat de mol aan de ketting zat, dan wil hij waarschijnlijk als eerste gaan en meteen de troef pakken zodra hij ziet dat de ondergrondsen er niet bij zijn. Dan kan hij ook de roosjes nog manipuleren.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #23 Gepost op: 25-03-2022, 10:13:04 »
de mol wil als laatste, en dan de 'vrijstelling' niet pakken. wordt je populair mee. En je saboteert de opdracht.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #24 Gepost op: 25-03-2022, 10:56:57 »
Ik had begrepen dat door het pakken van de "vrijstelling" de kooi daarna niet meer open ging en andere geketende kandidaten niet meer bij het sleuteltje konden om zichzelf los te maken. Als alle anderen al los zijn waarom zou je die "vrijstelling" dan NIET pakken.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2022, 11:21:35 »
Het klopt dat de kooi niet meer open ging zodra de troef gepakt was. Maar als Nele braaf was geweest, dan had vervolgens een van de andere geketenden een poging mogen wagen. Als die ook braaf was en de derde ook, dan zou de vierde in theorie de troef cadeau krijgen. Zou dat de Mol zijn dan zou die de troef in principe kunnen laten liggen onder het motto 'Iedereen is eerlijk geweest, we mogen allemaal naar het feest, dus ik pak hier geen mogelijk voordeel'.

Overigens konden de geketenden zien hoeveel mensen er bij de poort stonden dus mocht de Mol zich onder de geketenden hebben bevonden dan wist hij dat de twee 'begraven' kandidaten er niet bij waren. Gewoon een kwestie van tellen: geen zes, dan is de informatie over de Dolly Parton-vraag niet aanwezig en wordt ook de vraag naar het aantal kinderen lastig.

Voor mij een indicatie dat we de Mol inderdaad wel eens bij de geketenden zouden moeten zoeken. Past ook goed in mijn Uma-tunnel natuurlijk.  8)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #26 Gepost op: 25-03-2022, 11:31:58 »
Als die ook braaf was en de derde ook, dan zou de vierde in theorie de troef cadeau krijgen. Zou dat de Mol zijn dan zou die de troef in principe kunnen laten liggen onder het motto 'Iedereen is eerlijk geweest,

Nee want de mol wil als kandidaat overkomen en een kandidaat zou m ALTIJD pakken als laatste

En gokken dat Dolly niet geraden wordt is link. Ze is met haar 75e volop in t nieuws geweest. Dus gevaarlijke gok

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #27 Gepost op: 25-03-2022, 11:50:56 »
als Nele braaf was geweest, dan had vervolgens een van de andere geketenden een poging mogen wagen. Als die ook braaf was en de derde ook, dan zou de vierde in theorie de troef cadeau krijgen. Zou dat de Mol zijn dan zou die de troef in principe kunnen laten liggen onder het motto 'Iedereen is eerlijk geweest, we mogen allemaal naar het feest, dus ik pak hier geen mogelijk voordeel'.
Als dat de strategie van de Mol was, dan valt Anke het meeste op. Die stuurt daar precies op aan. Ze dringt i.t.t. Bert en Uma er niet op aan om als eerste te gaan, en zou dus waarschijnlijk als vierde en laatste aan de beurt komen. En kan dan idd gewoon het kaartje laten liggen. Prima opzetje voor de Mol, de anderen hadden het dan immers ook laten liggen.
Uma doet totaal het tegenovergestelde: wil als eerste, en doet er nog een schepje bovenop en zegt dat ze Nele niet vertrouwt. Dat kaartje gaat als het aan Uma ligt dus zeker gepakt worden.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2022, 11:56:05 door Molest »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #28 Gepost op: 26-03-2022, 00:36:58 »
 ???

Hier horen toch posts over Bert? Zie nu een discussie over veel andere kandidaten, maar niet over Bert. Deze discussie gewoon even voeren bij opdracht 1 zou ik zeggen  ;D

Online Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #29 Gepost op: 26-03-2022, 08:54:24 »
Tsja, soms loopt dat een beetje door elkaar. Je kan maar beter alle topics lezen om helemaal bij te blijven. Maar je hebt gelijk: nu weer de focus op Bert.

Bert heeft het volgens mij absoluut in zich om een goede Mol te zijn. Hij kan denk ik op een ontspannen natuurlijke wijze een groep een bepaalde richting insturen. Door te duidelijk te slecht te liegen (terwijl hij als Mol misschien goed kan liegen) verloor hij de 1000 euro en het als eerste in het kotje lang treuzelen zou een mooie gedurfde molactie kunnen zijn.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #30 Gepost op: 28-03-2022, 00:17:05 »
Klopt het nu dat Bert niet één keer genoemd wordt tijdens de dinertjes? En dat terwijl zijn molacties er toch wel dik bovenop liggen. Misschien dat dat is wat het videodagboek aan het einde van de aflevering wil zeggen?

Hij is mijn eerste gedachte op dit moment, nu mijn eerste mol eruit ligt.
1.1 Feest: Zit op een onschuldige positie, maar kan van daaruit wel anderen bespelen en het wantrouwen aanwakkeren met omgekeerde psychologie. Hoe meer je benadrukt dat je voor het geld gaat, hoe meer reden tot wantrouwen?
1.2 Ondervraging: Zelfs ik zag dat Bert hier expres slecht aan het liegen was, en ik vind de mol meestal niet op basis van mijn mensenkennis :P Gilles en Magda zagen het dus sowieso.
1.3 De vloer is lava: Bert is hier (in de montage) de eerste die 's ochtends aan tafel twijfelt over of ze Jens de vrijstelling wel moeten gunnen. Daardoor schept hij wantrouwen in de groep, en hoeft hij hem uiteindelijk niet eens zelf te pakken. Treuzelen in het hokje was ook een signaal naar de kandidaten om voor het eigenbelang te gaan, terwijl hij zelf weer de goedheid zelve is door de vrijstelling niet te pakken. Plus mammoetbomen.
2.1 Foodblogger: Als kelner laat hij zich wel heel dom pakken. Te obvious voor een mol, zou ik zeggen. Maar hij komt er wel door op een cruciale positie waarin de patatten niet in het gerecht terecht komen. Aan de Vlamingen: hoe duidelijk is het synoniem klap voor je kop = patat? Als Hollander had ik het nooit uitgehaald :P
2.2: Schatkist: Hier pikt hij Uma's positie in bij het duiken, wat een cruciale fout blijkt te zijn waardoor de opdracht mislukt. Had Uma met enig gemak de eerste hint binnengekregen, dan was de opdracht mogelijk gehaald.
2.3 Eliminatiedate: Deze opdracht doet me nog het meest aan Bert als mol twijfelen. Waarom gaat hij mee met het idee van Uma om vol op één (of twee) personen in te zetten? Nu Jens eruit ligt, is het des te opvallender dat die twee door zijn. Zou er bij Uma nu geen lampje gaan branden?
...óf niet!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #31 Gepost op: 28-03-2022, 00:20:30 »
We horen Jens en Toon een vraag invullen op Bert. Namelijk bij welke deelopdracht zat de mol in opdracht 2.2? 1 van de 2 antwoordt ‘zeemeermin’.

Dat kan alleen op Bert slaan. Dus ze nemen hem zeker mee als verdachte.

Is de kans mogelijk dat ze, ook al nemen ze hem mee als verdachte, toch de test het slechtst maken met Bert als mol? Ja, maar ik vind die kans erg klein aangezien Sven en Nele zeggen te spreiden over 4 personen en Bert zit daar niet bij.

Enkel op basis van dit gegeven durf ik Bert afschrijven.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #32 Gepost op: 28-03-2022, 00:20:57 »
Hij had wél het beste plan bij de kookopdracht volgens mij. Hij was toch degene die suggereerde met zijn zessen per rij te werken om het ingrediëntenraster in beeld te krijgen? Dat was zo'n beetje de enige strategische opmerking die gemaakt werd.
Woosie down?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #33 Gepost op: 28-03-2022, 00:22:32 »
Hij had wél het beste plan bij de kookopdracht volgens mij. Hij was toch degene die suggereerde met zijn zessen per rij te werken om het ingrediëntenraster in beeld te krijgen? Dat was zo'n beetje de enige strategische opmerking die gemaakt werd.
Dat was wel erg slim ja, zeker omdat anders iedereen als kippen zonder kop gaat lopen. Hoewel dit niet per se Bert meteen onmols maakt. Er kan nog zoveel meer gesaboteerd worden, zelfs als er structuur is.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #34 Gepost op: 28-03-2022, 10:15:02 »
Ik vind Bert een van de meest verdachte deelnemers, maar zou je als mol meegaan in de suggestie van Uma om niet te spreiden?

Wat betekent dit? Het leek alsof ze voor Jens of Yens zouden gaan.

Ze zijn gegaan voor Jens (of Toon) en Bert is de mol
- Uma is door, terwijl ze totaal ernaast zit en weet dit.
Conclusie die Uma (mogelijk) trekt: Bert is waarschijnlijk de mol, of iedereen zit er naast.

Ze zijn gegaan voor Yens (of Nele, Philippe, Anke, Manu of Sven) en Bert is de mol
- Uma is door, terwijl ze totaal ernaast zit en weet dit niet.
Conclusie die Uma (mogelijk) trekt:
Of: ik ben 100% voor iemand gegaan en zit dus goed. Bert zorgt hiermee ervoor dat Uma er waarschijnlijk snel uitligt.
Of: Uma is slim en vindt het toch wel verdacht dat ze doorgaat en gaat Bert voor de zekerheid ook maar verdenken.


Kans is dus groot dat de mol hierdoor een stuk verdachter wordt, wat de mol niet wil. En/of hij gooit een kandidaat (waar hij wel een klik mee heeft) praktisch voor de bus.

Mening: Ik denk dat de mol eerder zaadjes wil planten om andere kandidaten verdachter te maken (niet wetende wie ver komt) en dus spreiden over een aantal kandidaten en zo veel mogelijk opvallende acties van andere kandidaten benoemen. Dit komt kandidaats over en haalt verdenkingen van je weg, zonder direct je partner op 1 paard te laten wedden en daarmee voor de bus te gooien. 

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #35 Gepost op: 28-03-2022, 11:34:04 »
We horen Jens en Toon een vraag invullen op Bert. Namelijk bij welke deelopdracht zat de mol in opdracht 2.2? 1 van de 2 antwoordt ‘zeemeermin’.

Dat kan alleen op Bert slaan. Dus ze nemen hem zeker mee als verdachte.


En door hoe Toon en Sven de test hebben ingevuld, moeten echt al hun verdachte fout zijn, anders waren ze zeker gebleven. Bert is puur kandidaat en zal een van de volgende afleveringen wel afvallen met zijn tunnelvisie, tenzij hij toevallig al volledig goed zit.

Online Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #36 Gepost op: 28-03-2022, 21:00:08 »


Bekijk Berts tot en met aflevering 2 bijgewerkte kandidatenpagina hier. En vermeld het in dit topic als je interessante aanvullingen hebt. ::vergroot::

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #37 Gepost op: 28-03-2022, 21:58:28 »
Er viel mij enkele dingen op aan/over Bert.

- Op de fles wijn staat een boompje afgebeeld. Bert is een boomverzorger. Hij noem het wijnmerk expliciet: Rubicón.

- Bert komt perfect éérst in het veld en dan als kok te werken. Hij kan dan eerst een product verduisteren en dan een gerecht verknallen. Dat eerste weten we niet (maar er zijn geen aardappels). Het tweede zien we wel gebeuren. Bert heeft overzicht over het wijnveld en komt met een idee om per rij te kijken. Best snel bedacht, waarbij je best kan denken dat hij voorkennis heeft. En hoe suf kom je in beeld door de camerabewaking...

- Die Uma kan zeker een voordeel hebben om als tweetal met Bert ingedeeld te zijn. Dan kan ze van dichtbij hem aan het werk zien. Uma is ook een flap-uit en Bert corrigeert haar soms. De groep vindt dat ze beter moeten luisteren en Bert hapt gelijk toe: 'Laten we beginnen met niet gelijk reageren. Drie seconden luisteren.'

- Bij de stemronde kiest Toon twee keer voor een goed antwoord op Bert, namelijk dat de mol bij de zeemeermin start en dat hij start als kelner. Je zou hier op het verkeerde been gezet kunnen worden door te denken dat het dan juist niet Bert is die de mol is. Maar het zou net die paar weinige goede antwoorden kunnen zijn.
Bert lijkt direct na de stemronde te zeggen dat hij op Jens gestemd heeft, maar dat zegt hij niet. Hij zou op één persoon gestemd hebben. En die persoon kan net zo goed zichzelf zijn, als hij de mol is!!!

- Als de mol gaat praten, zegt de mol te denken dat hij verdacht wordt. Dat blijkt niet zo te zijn. Van Bert horen we nauwelijks verdenkingen. Dit klopt met de verdenkingen op Bert.

Die Bert, hij blijft een verdacht persoon...
« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 07:22:26 door ThaStayFan »

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #38 Gepost op: 28-03-2022, 22:12:22 »
Op het forum lees ik veel dat Bert alles op 1 heeft gezet. Is dat wel zo zeker? Tenzij ik iets gemist heb, geeft Bert alleen maar aan dat hij "zin" had om op 1 persoon te stemmen. Die zin zou heel makkelijk kunnen volgen met "maar dat heb ik niet gedaan" wat dan uit de montage bleef.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Bert
« Reactie #39 Gepost op: 28-03-2022, 23:28:34 »
Ik vind Bert een van de meest verdachte deelnemers, maar zou je als mol meegaan in de suggestie van Uma om niet te spreiden?

Wat betekent dit? Het leek alsof ze voor Jens of Yens zouden gaan.

Ze zijn gegaan voor Jens (of Toon) en Bert is de mol
- Uma is door, terwijl ze totaal ernaast zit en weet dit.
Conclusie die Uma (mogelijk) trekt: Bert is waarschijnlijk de mol, of iedereen zit er naast.

Ze zijn gegaan voor Yens (of Nele, Philippe, Anke, Manu of Sven) en Bert is de mol
- Uma is door, terwijl ze totaal ernaast zit en weet dit niet.
Conclusie die Uma (mogelijk) trekt:
Of: ik ben 100% voor iemand gegaan en zit dus goed. Bert zorgt hiermee ervoor dat Uma er waarschijnlijk snel uitligt.
Of: Uma is slim en vindt het toch wel verdacht dat ze doorgaat en gaat Bert voor de zekerheid ook maar verdenken.


Kans is dus groot dat de mol hierdoor een stuk verdachter wordt, wat de mol niet wil. En/of hij gooit een kandidaat (waar hij wel een klik mee heeft) praktisch voor de bus.

Mening: Ik denk dat de mol eerder zaadjes wil planten om andere kandidaten verdachter te maken (niet wetende wie ver komt) en dus spreiden over een aantal kandidaten en zo veel mogelijk opvallende acties van andere kandidaten benoemen. Dit komt kandidaats over en haalt verdenkingen van je weg, zonder direct je partner op 1 paard te laten wedden en daarmee voor de bus te gooien.


Je vergeet even dat er nog twee opties zijn. Ja, ik weet dat dit het Bert-topic is, maar voor de volledigheid moet het hier toch genoemd worden, omdat het toch effect heeft op Bert:

Ze zijn gegaan voor Jens (of Toon) en Uma is de mol
- Bert is door, terwijl hij totaal ernaast zit en weet dit.
Conclusie die Bert (mogelijk) trekt: Uma is waarschijnlijk de mol, of iedereen zit er naast.

Ze zijn gegaan voor Yens (of Nele, Philippe, Anke, Manu of Sven) en Uma is de mol
- Bert is door, terwijl hij totaal ernaast zit en weet dit niet.
Conclusie die Bert (mogelijk) trekt:
Of: ik ben 100% voor iemand gegaan en zit dus goed. Uma zorgt hiermee ervoor dat Bert er waarschijnlijk snel uitligt.
Of: Bert is slim en vindt het toch wel verdacht dat hij doorgaat en gaat Uma voor de zekerheid ook maar verdenken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!