Wat mij opvalt is wat Rik tegen de mol zegt en wat in het begin is opgedragen aan de kandidaten. Ik zal dat uitleggen.
Rik vraagt in de allereerste opdracht aan de kandidaten om zich flink te gaan roeren in het spel, want "dan kan je ver komen". Deze opzet past prima bij een seizoen, waarin de mol pas aan het begin is gekozen. Die kon zich niet voorbereiden en moet ineens er staan. Dat is enorm moeilijk! Als Rik dan zegt dat de kandidaten zich moeten roeren, zal de mol ook wel meer gaan durven. De anderen spelen het spel immers ook hard.
Dan nu wat Rik tegen de mol zegt in de eerste afleveringen. Hij beveelt de mol zich koest te houden en zich kandidaats te gedragen. Dat vind ik erg opvallend. Kan in mijn ogen prima een opzet zijn en bedacht door de regie, om de mol (die blijkbaar niet zo durft, want het lijkt op zijn/haar voorhoofd geschreven te staan) te laten zijn zoals die is: weinig zichtbaar mollend. Kan achteraf bedacht zijn, zodat de mol kan aangeven dat het werd opgelegd. Kan tijdens het spel bedacht zijn, omdat de mol moest wennen aan zijn/haar rol en in moest komen. Kan vooraf bedacht zijn, omdat men wist dat de mol de rol moest gaan pakken.
Dan naar Nora. Die gedraagt zich precies zoals Rik het heeft opgedragen. Ik zie haar niet echt flink mollen, maar zeker ook niet erg kandidaats zijn. Ze draait als 'kandidaat' mee zonder veel geld op te halen.
Juist Nora's gedrag - de manier van reageren - zorgt ervoor dat ik Nora behoorlijk verdenk als mol. Dat is bij mij vaak dé manier gebleken om de mol te vinden. Een mol is anders dan de kandidaten. Een paar voorbeelden:
- De mol is vrijwel nooit als eerste, laat kandidaten de eerste zetten maken! Je ziet haar juist vaak als laatste lopen, precies wat een mol doet: bij het taart wegbrengen zie je haar de taart oppakken en achter Maaike aangaan, bij de letters uitbeelden, komt ze nooit als eerste met goede antwoorden. Vooral toen ze heel enthousiast de juiste letter ging roepen, toen een ander het goed zei, dacht ik: ja, dit is molgedrag! Je kan het spel beter lezen (observeren) en toeslaan wanneer het echt kan... En je vertraagt ook nog eens, altijd een goede tactiek.
- De mol heeft vreemde gedragingen: Nora stemt alternatief op Sophie bij de karaoke, beweegt zich niet tussen de groep, pakt heel vreemd de kelk, wordt emotioneel bij Teuns eliminatie. Klopt gewoon iets niet. Hoe ze in de auto ging zitten, toen ze net de mol gekozen hebben. Ze zegt: 'Ik kies normaal de linkerkant, maar nu rechts. Ja, balen, je komt ineens bij twee kandidaten te zitten...' en hoe ze het gesprek terugkaatste in die auto. Dat deed ze wel echt met een stalen gezicht.
- De mol heeft vreemde uitspraken en maakt soms haar zinnen niet af. Trouwens, dat vele Engels spreken, zou best een manier kunnen zijn om je te camoufleren! Je bedekt vaak de rechtstreeks manier van iets zeggen, door de doorsnee taal te gebruiken. Verder praat ze nauwelijks vrijuit of laat ze haar emoties de vrije loop. Pure grip op jezelf. Past bij molgedrag.
Nora, we moeten je natuurlijk wel op de juiste manier zien...

Als je het bent: we gaan het de laatste aflevering zien wat je allemaal flikt. Lijkt me geweldig zwaar om deze rol te hebben en ik weet zeker: je kan het!