Zoals ik al voelde aankomen, ben ik nu om naar Nathan (al is dat ook niet definitief).
Ik denk dat de makers besloten Nathan te kiezen omdat het kan en omdat ze denken dat het publiek het zo leuk zou vinden. Misschien klopt dat ook wel. De molacties waren misschien van minder belang.
Maar ook op basis van de opdrachten kom ik op Nathan uit. Hij heeft goede mogelijke molacties in 1.1 (koffer met geld laten liggen), 6.1 (tijd verspillen, meerdere pakken/kaarten meenemen) en mogelijke pogingen in 3.1 (niet geflitst worden). Hij haalde weliswaar geld op in 4.2 maar dat was vlak voor een potleegtrekopdracht (waar ik ook niet van hoe, maar zo werkt het wel) en 5.2 (aan tafel) vind ik nog steeds lastig te verklaren. Hij is niet zo zichtbaar in 5.1, 6.2. Eigenlijk geldt dat ook voor 4.3 (Hofdi), want hij lijkt minder invloed te hebben en ik zou wel vragen hebben over wat daar gebeurt is (was hij toch de rode stem? Zo niet, hoe kon hij weten dat Loes rood zou stemmen? Of kon hij dat echt op basis van Jurres verhaal met voldoende vertrouwen afleiden?)
Bij Loes zouden de grootste afleidbare molacties zijn in 4.1 (Rusland/Georgië), 4.2 (maar hing meer van Merels wantrouwen af), 5.1 (verkeerde bloedvlek), 6.1 (volgt Nathans suggestie twee kaarten mee te nemen), maar daar staat tegenover dat haar tactiek in 4.3 (Hofdi) onmols was en daar begon ze mee voordat ze wist wat de rest ging doen en ze zet zichzelf in 5.2 (pittig eten) buitenspel en een flink aantal opdrachten (1.1, 3.1, 6.2) lijkt ze eigenlijk goed bezig. Al met al zit het vrij dichtbij Nathan nog steeds, maar Nathans afleidbare molacties voelen iets overtuigender.
Bij Merel bestaan er grote antimolacties in 5.1 (deur naar kapel vinden), 5.2 (Loes en Jurre aanwijzen),
In 2.1 (Porto) gaat er van alles fout maar dat kunnen ze alle drie geweest zijn, al valt het vooral op dat Nathan tegen zijn karakter in voor voorkennis gaat.
Uit opdrachten als 1.2 (mol kiezen), 2.2 (klaslokaal), 3.2 (lasergame), 7.1 (meezingen), haal ik eigenlijk niet zoveel, want er is te veel chaos of te weinig informatie.
Het is altijd zo dat we het moeten doen met de beelden die we hebben. Ongeacht de mol zullen er molacties buiten beeld hebben plaatsgevonden. Qua hints, daar laat ik me nooit zo door leiden (maar die leken meer naar Loes te gaan). Wie verdenkt wie wijst vrij sterk naar Nathan (waarom vielen Merelverdenkers af terwijl mensen nog op anderen lijken te zitten? Hoezo zou niemand Loes verdenken?)