Poll

Wie is de Mol?

Loes
109 (41.1%)
Merel
22 (8.3%)
Nathan
134 (50.6%)

Totaal aantal stemmen: 265

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 61329 keer)

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #600 Gepost op: 17-12-2025, 17:04:50 »
Ik denk dat dit voor Merel lastig wordt omdat ze in Niet de mol aangaf zich steeds op 1 persoon te richten om ze 1 iemand af te kunnen schrijven.
Eens, heb ik ook gehoord. Maar ik ga meer op de blikken letten en niet echt specifiek na de opdrachten.
En dat zegt al voor mij genoeg, door dit zag ik voorbeeld gisteren dat Kim op Merel zit sinds eind aflevering 4. Als ik niks vind is het ook niet erg, maar ik wil dit eerst even uittesten als ik iets kan vinden, ook al is maar een klein iets.

Edit: ben nu bij aflevering 2, ik heb nu al wat dingen waar ik naar op zoek was.
« Laatst bewerkt op: 17-12-2025, 17:36:44 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Online Airysuit

• Forumlid
« Reactie #601 Gepost op: 17-12-2025, 18:28:30 »
    • In afl. 2 biecht Nathan over het laten staan van het zwaarste portvat door Merel, een vat dat wel mee moest naar de boot: ‘Het grappige van dit hele verhaal is dat ik Merel niet verdenk.’ In een biecht bij de finaletest verbindt Nathan opeens wél consequenties aan deze actie van Merel: ‘Ik heb het wel gezien wat daar gebeurde. Verdacht, Merel.’ Dergelijke incongruenties in verdenkingen komen vaker voor bij een Mol, zoals bij Jeroen.

Oeh dat is ook een goeie ja!

Offline Pak

• Forumlid
    « Reactie #602 Gepost op: 18-12-2025, 00:51:12 »

• In afl. 2 biecht Nathan over het laten staan van het zwaarste portvat door Merel, een vat dat wel mee moest naar de boot: ‘Het grappige van dit hele verhaal is dat ik Merel niet verdenk.’ In een biecht bij de finaletest verbindt Nathan opeens wél consequenties aan deze actie van Merel: ‘Ik heb het wel gezien wat daar gebeurde. Verdacht, Merel.’ Dergelijke incongruenties in verdenkingen komen vaker voor bij een Mol, zoals bij Jeroen.

Dit vind ik een zeer sterke observatie waarbij je een misleider confronteert met de incoherentie van zijn misleiding.

• Een schatting van de lengte die de schimmige figuur in de tweede teaser heeft, komt uit op 181,5 cm. Als de makers ons niet bedotten en deze figuur daadwerkelijk de Mol is, komt Nathan het best hiervoor in aanmerking met zijn lengte van 182/183 cm (volgens internetbronnen).

My god, als dit klopt verdien je een prijs voor beste molonderzoek van dit seizoen! Een staaltje observatie en inductie waar de makers onmogelijk rekening mee hadden kunnen houden. En dat na aflevering 1!

Natuurlijk, Nathan had de portvatenactie van Merel in een later stadium wel ineens kunnen koppelen aan een verdenking waardoor zijn biechten kloppen.

En in de zwarte hoodie kan een productie-assistent van +- 1m80 zitten.

Maar vanuit mijn tunnel kloppen beide observaties met Nathan als mol, chapeau als het zaterdag waar blijkt te zijn!

Online Mol1991

• Forumlid
    « Reactie #603 Gepost op: 18-12-2025, 07:39:35 »
    Ik ga nu switchen van Nathan naar Loes en nu echt. Had ik liever Loes gehad als mol, eerlijk ja. Daar hoop ik stiekem ook nog op. Maar misschien is Nathan ook leuk en heb nu echt duidelijk bewijzen vind ik.

Ik keek gisteren als er bewijs is dat Merel vanaf beginaf aan Nathan verdenkt. En die is er zelfs heel duidelijk, check het bewijs in de topic wie verdenkt wie. Ze zag Loes veel minder als verdachte, dus een echte Loes - Merel duel bestond niet, want Loes haar hoofdverdachte was dan wel Merel, maar Merel haar hoofdverdachte was Nathan. Goed voorbeeld bij de vaten opdracht, bij het zoeken van de zwaarste vat liep ze ook even achter hem aan en checkte twee keer een vat van hem dubbel. En haar blikken naar Nathan die zeggen alles het hele seizoen door en vooral bij de executie.

Maar toen ik hier mee bezig was, zag ik ook dat de gezichten van Nathan hem als mol verraden, leuk om te zien. En Loes echt wel duidelijk kandidaat is.

Dus achteraf hadden we het kunnen weten dat Merel vooral op Nathan zat. Zoals we weten was het een flinke shock afgelopen zaterdag, maar er was behoorlijk bewijs te vinden, als je maar naar de juiste dingen kijkt.  ;)
    « Laatst bewerkt op: 18-12-2025, 07:59:10 door Mol1991 »

Offline Brtdm

• Forum Moderator
    « Reactie #604 Gepost op: 18-12-2025, 13:26:44 »
    Mijn definitieve verdenking blijft toch gewoon Nathan.

Het hele seizoen is hij in mijn top 2 verdachten gebleven. Vooral vanwege het feit dat ik niet geloof dat hij écht zo principieel is als hij doet overkomen.
    In aflevering 1 vond ik het al opvallend, zoals ook Marc-Marie benoemde 'het was leuke extra informatie waar we niet om gevraagd hebben'. De thuissituatie benoemen leek op een legitiem antwoord dat een kandidaat niet zo snel ter plekke zou verzinnen. Ook de blik van Nathan toen hij hoorde dat hij als mol werd aangewezen vond ik verdacht.
    Het molprofiel van Nathan is vrij duidelijk en het meest stabiel. Er is eigenlijk maar één moment dat hij echt onmols was: de vrije val, waar hij €500 verdiende. Maar ook dit is uitlegbaar in zijn molprofiel 'Nathan is het meest te vertrouwen', hier geen geld verdienen was te opvallend geweest. Bovendien was de kans zeer groot dat de pot een opdracht later een stuk leger zou zijn. (hoewel ik niet van die redenatie hou, maar als het dan moet, het liefste te beperken tot één opdracht voorafgaand aan die opdracht).
    Er zijn nog wel wat momenten geweest dat Nathan redelijk passief is geweest, maar we weten uit het verleden dat de mol ook niet altijd hoeft te mollen. Al hebben we hopelijk nog niet alle beelden gezien.

Merel heb ik ook nog zeer overwogen. Ook van haar is er een duidelijk molprofiel mogelijk: overdreven mollen. Het grote probleem aan deze strategie is dat het zelden werkt om de verdenkingen van je af te schudden. Maar in een jubileumseizoen kan ik deze molstrategie wel snappen. Toch kan je haar net wat vaker op kleine dingen betrappen die als mol echt onlogisch zijn.
    Onder andere in opdracht 1 waarin ze oppert dat de cijfercombinatie wellicht ín de kist zou verschijnen of het vinden van de kapel bij de cluedo-opdracht. Toch dingen die je heel makkelijk kan negeren, omdat het niet verdacht is als je het niet vindt. En ook bij de sinaasappels zegt ze dat het handiger is eerst de cilinders te vullen voor items die eerder nodig zijn voor het koken.
    Al met al zou ik Merel typeren als kandidaat die het leuk vind om heel veel verwarring te zaaien en te nepmollen, maar toch haar best doet om de opdrachten enigszins te laten slagen.

Loes heb ik nooit heel erg verdacht en ben vooral op haar gaan letten, omdat ze hier hoofdverdachte is. Er zijn weinig momenten om haar echt goed af te kunnen strepen, maar ook weinig momenten die echt superverdacht zijn. Het meest onlogische voor Loes als mol vind ik het juiste antwoord geven in de tram op de vraag wie ze als mol heeft ingevuld. Aangezien dit volledig oncontroleerbaar zou zijn als ze een fout antwoord had gegeven. Dit was eigenlijk het moment dat ik haar volledig heb afgestreept. Verder vind ik haar vaak ook net te veel aan de zijlijn staan. Haar meest molse moment is het vinden van een bloedspetter in de bibliotheek. Dit is overigens ook uitlegbaar als fanatiek kandidatengedrag, waarbij niet helemaal goed wordt nagedacht. Haar profiel is ook wat lastiger uit te leggen, iets meer een doorsnee kandidaat. Echte molstrategie zie ik er niet in.
    Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Nicky991

• Forumlid
    • Geslacht: Man
    • Reality/SoapVerslaafd
    « Reactie #605 Gepost op: 18-12-2025, 20:26:16 »
    Merel is de mol, met name die pot helemaal leeg door geen unanieme uitslag voor groepsvrijstelling, wat ook niet realistisch was met een mol

En ook met die hijskraan, de mol weet welk bedrag of jokers in welk vak lagen en zij had die -250

Follow the money is een bekende term in dit programma
    Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
    • Forumlid
    « Reactie #606 Gepost op: 18-12-2025, 22:06:57 »
    Definitief, blijf eigenwijs bij Loes.

Offline Delightz

• Forumlid
    « Reactie #607 Gepost op: 18-12-2025, 23:35:51 »
    Ik ook, omdat ik haar opvallend ontspannen houding tijdens de eliminatie anders niet kan verklaren. Tenzij ze daarmee blijk geeft van een sterk staaltje acteren.

Offline wouterv

• Forumlid
    « Reactie #608 Gepost op: 19-12-2025, 00:51:25 »
    Ik ook, omdat ik haar opvallend ontspannen houding tijdens de eliminatie anders niet kan verklaren. Tenzij ze daarmee blijk geeft van een sterk staaltje acteren.

Maar als zij de mol is, is het niet raar dat zij niet zenuwachtig acteert?
    klaar voor de strijd

Offline Speurmol

• Forumlid
    « Reactie #609 Gepost op: 19-12-2025, 01:06:02 »
    Ja, ik moet vertrouwen hebben in m'n eigen speurwerk, ook al is het misschien ver gezocht of niet meer van toepassing omdat ze ouder is of dat ze heel zeker was van haar zaak, maar die houding tijdens executies in vergelijking met seizoen 18 is toch wel heel erg anders, dat kan niet ontkend worden.

Tevens vond ik haar met name in de opdracht Alibi hele goede molacties hebben in vergelijking met de anderen (andere opdrachten ook, maar deze sprong eruit zo net na de pot leeg opdracht)

Offline wouterv

• Forumlid
    « Reactie #610 Gepost op: 19-12-2025, 01:13:35 »
    Het kan zo zijn dat ze als kandidaat snel zeker was van Merel en daarom wat meer ontspannen was. In haar jaar hadden ze een mol die amper verdacht was (en iedereen zat op die arme Ruben, waardoor het echt loterijwerk was wie eruitging).
    klaar voor de strijd

Offline Crapuleke

• Forumlid
    « Reactie #611 Gepost op: 19-12-2025, 02:28:07 »
    Merel is de mol:
    - Mogelijk had Sahil de mol in het vizier bij het Hofdi huis, heeft de regie hem met opzet zijn scherm niet laten zien, ging hij hierdoor twijfelen, liet mol Merel te veel links liggen en vloog eruit. Maar bij de laatste 2 zitten betekent niet dat je fout zit, je hebt alleen je scherm niet gezien.
    - Merel molt traditioneel en opvallend. Is in het vizier van in ieder geval de laatste 3 kandidaten, niet iets om trots op te zijn.

Nathan is de mol:
    - Merel heeft lopen nepmollen en zit als enige goed. Slim gedaan, maar weinig geld in de pot.
    - Sahil gaat een Gouden Kalf winnen voor Nathan.

Loes is de mol:
    - Kandidaat met minste vragen goed gaat naar huis, hoeft niet op Merel te zitten. Bij de laatste aflevering zit in ieder geval iedereen op Merel, behalve Merel.
    - Zou kunnen als er voldoende vragen inzitten die alleen voor Nathan én Loes goed zijn, Merel blijft zo in het spel. Mogelijk is er bij de vragen rekening gehouden met de combinatie 'mol/gekozen mol Nathan'.
    - Loes heeft dan bij de laatste lunch haar openlijke mol-momentje gehad en openlijk gezegd dat ze de mol is.

Ik neem aan dat we zaterdag vanuit de lucht de naam van de mol kunnen lezen in zee, met als uitleg dat de kandidaten hadden kunnen opmerken dat de boot ‘letters’ voer. Ik zie M O L  al verschijnen.

Mol Nathan zou ik geniaal vinden, petje af dat hij zijn eigen zoon om de tuin kan leiden. Merel zie ik als nepmol, als mol is het niet fijn om door iedereen ontdekt te zijn. De punten die ik nog over heb staan op Loes, als zij de mol is heeft ze subtiel gemold. Het mollen is alleen niet altijd gelukt.

Offline Mvnl

• Forumlid
    « Reactie #612 Gepost op: 19-12-2025, 08:09:58 »
    Ik ga nu switchen van Nathan naar Loes en nu echt. Had ik liever Loes gehad als mol, eerlijk ja. Daar hoop ik stiekem ook nog op. Maar misschien is Nathan ook leuk en heb nu echt duidelijk bewijzen vind ik.

Ik keek gisteren als er bewijs is dat Merel vanaf beginaf aan Nathan verdenkt. En die is er zelfs heel duidelijk, check het bewijs in de topic wie verdenkt wie. Ze zag Loes veel minder als verdachte, dus een echte Loes - Merel duel bestond niet, want Loes haar hoofdverdachte was dan wel Merel, maar Merel haar hoofdverdachte was Nathan. Goed voorbeeld bij de vaten opdracht, bij het zoeken van de zwaarste vat liep ze ook even achter hem aan en checkte twee keer een vat van hem dubbel. En haar blikken naar Nathan die zeggen alles het hele seizoen door en vooral bij de executie.

Maar toen ik hier mee bezig was, zag ik ook dat de gezichten van Nathan hem als mol verraden, leuk om te zien. En Loes echt wel duidelijk kandidaat is.

Dus achteraf hadden we het kunnen weten dat Merel vooral op Nathan zat. Zoals we weten was het een flinke shock afgelopen zaterdag, maar er was behoorlijk bewijs te vinden, als je maar naar de juiste dingen kijkt.  ;)

Interessant want dat roept ook wel de vraag op 'waarom zijn alle fragmenten waarin zij verdenkingen richting Nathan uitsprak eerder gesneuveld in de montage?'  ::vergroot::

Online Mol1991

• Forumlid
    « Reactie #613 Gepost op: 19-12-2025, 08:17:13 »
    Ja, ik moet vertrouwen hebben in m'n eigen speurwerk, ook al is het misschien ver gezocht of niet meer van toepassing omdat ze ouder is of dat ze heel zeker was van haar zaak, maar die houding tijdens executies in vergelijking met seizoen 18 is toch wel heel erg anders, dat kan niet ontkend worden.
    Ja, ze leek ook echt ontspannender bij de executies, dat verschil zag ik ook duidelijk. En wanneer ze op haar scherm wachtte tot die groen werd of groen was geworden, leek haar reactie heel erg geacteerd.  Maar dat laatste leek misschien zo, want in aflevering 7 leek ze wel enorm zenuwachtig. En toen ik woensdag wat dingen terugkeek leek ze bij de testen toch wat meer zenuwachtig over te komen dan ik dacht.

Maar minder zenuwachtig overkomen, kan meerdere redenen hebben:
    - Voorbeeld wat wouterv zei ze kan als kandidaat al snel zeker zijn van haar mol Merel
    - Je hebt dit al eerder meegemaakt en bent dus meer aan gewend geraakt, dus minder spanning
    - Ze is ouder geworden

Maar meerdere mensen hebben dit gezien of dankzij jouw bericht, dat ze inderdaad meer ontspannender lijkt, dat is één van de redenen waarom veel mensen haar nog als mol zien. En natuurlijk ook door de eventuele molacties van haar en verborgen hints. Dat zie je ook bij de poll er is op dit moment, maar 19 stemmen verschil tussen Loes en Nathan.  ::oink::

Ik geloof zelf steeds minder in Loes als mol, omdat er nu ook duidelijk bewijs is dat Merel veel minder op Loes zat dan we in eerste instantie dachten en vooral op Nathan zit.

En ik heb een bepaald trekje wat elk jaar terugkomt rond de ontknoping, wat nu toe altijd de waarheid sprak. Als ik goed zit wordt ik pas gespannen, paar minuten voor de ontknoping, zit ik fout wordt ik al gespannen rond de maandag dus 5 dagen voor de ontknoping. Ik zat maandag nog meer op Loes dan op Nathan, ik was die dag enorm gespannen, dinsdag ging ik al meer richting Nathan en woensdag ben ik overgestapt naar Nathan, nu voel ik geen enkele spanning meer. Dus als ik na dit moet luisteren is Nathan de mol.

Alleen heb ik wel heel erg bij Nathan, dat ik nog niet zo enthousiast ben over hem als mol. Maar hopelijk veranderd zaterdag dit. Om die reden hoop ik stiekem nog heel erg dat Loes het is.
    « Laatst bewerkt op: 19-12-2025, 08:29:48 door Mol1991 »

Online Mol1991

• Forumlid
    « Reactie #614 Gepost op: 19-12-2025, 08:20:25 »
    Interessant want dat roept ook wel de vraag op 'waarom zijn alle fragmenten waarin zij verdenkingen richting Nathan uitsprak eerder gesneuveld in de montage?'  ::vergroot::
    Ja, dat is de vraag?! Waarschijnlijk deden ze dit bewust. Maar haar blikken naar Nathan zeggen alles vind ik, die zeggen echt dat Merel, Nathan verdenkt. Ik vind wel dat iedereen zelf die conclusie moet maken, maar het bewijs is er vind ik. Kijk, maar wat ik vond in wie verdenkt wie topic.

Offline Delightz

• Forumlid
    « Reactie #615 Gepost op: 19-12-2025, 15:18:18 »
    Maar als zij de mol is, is het niet raar dat zij niet zenuwachtig acteert?
    Inderdaad, zo had ik er nog niet naar gekeken. Misschien was ze al vrij snel zeker dat ze goed zat, of ze is ouder en het gewend. Als ze toch de mol is kan het ook nog omgekeerde psychologie zijn, ervan uitgaande dat andere kandidaten van de mol geacteerd nerveus gedrag zullen verwachten.

Offline MoleBuster

• Forumlid
    • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
    « Reactie #616 Gepost op: 19-12-2025, 23:11:40 »
    Sint Merel
    Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
    • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
    « Reactie #617 Gepost op: 20-12-2025, 01:49:37 »
    Nathan.  ::jaja::

Tot nu toe ben ik het meest verbaasd over het feit dat Merel hem blijkbaar in het vizier had. Misschien dat we dit achteraf konden weten, wat Mol1991 ook al schrijft, maar meestal blijkt dat zo'n verdenking ook uit de biechten. Ik zag het niet aankomen in ieder geval.

Mocht Nathan niet de mol zijn, dan ben ik opnieuw verbaasd.  ::rofl:: Wie weet. Merel en Loes hebben ook verdachte momenten gehad, maar zeker ook kandidaatse acties. Iedereen veel plezier bij de ontknoping!
    Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mvnl

• Forumlid
    « Reactie #618 Gepost op: 20-12-2025, 07:12:14 »
    Nathan.  ::jaja::

Tot nu toe ben ik het meest verbaasd over het feit dat Merel hem blijkbaar in het vizier had. Misschien dat we dit achteraf konden weten, wat Mol1991 ook al schrijft, maar meestal blijkt dat zo'n verdenking ook uit de biechten. Ik zag het niet aankomen in ieder geval.

Mocht hij de mol zijn dan vermoed ik dat Merel in haar biechten net wat te goed door had wat Nathan precies gedaan heeft

Offline Nijntjelief

• Forumlid
    • We mogen weer!
    « Reactie #619 Gepost op: 20-12-2025, 09:31:19 »
    Ben ik de enige die soort van baalt dat de verdenkingen zichtbaar waren? Ik was vrij zeker van mijn mol, maar door dit gedoe ben ik enorm aan het twijfelen geraakt.

Halverwege het seizoen zat ik op Merel. Tot zij een aantal heel kandidaatse dingen deed. Waar ik in de aflevering voordat de pot leeg ging dacht: het kan niemand behalve Merel zijn, ben ik na die opdracht alles anders gaan bekijken.

Het sinaasappelincident steunde mij in de verdenking van Merel richting Loes. Maar wat als dit of een mollenstreek was (die was dan wel héél obvious), of een manier van Merel om de verdenking op haar te krijgen (zodat zij als enige de goede mol in het vizier houdt)?

Wat mij van Merel tegenhoudt is dat zij wel heel duidelijk in beeld is steeds. Zoals bij Pinkelotje, daar lieten ze haar lachend zien en Nathan met een poker-face. En zo zijn er veel meer momenten die niet in de edit gehoeven hadden.

Wat mij van Nathan tegenhoudt, is dat hij best veel geld in pot heeft gebracht. Hij heeft echter ook heel veel geld laten liggen. En hij gedraagt zich anders dan de vorige keer (wat ook voor Loes en in mindere mate voor Merel geldt).

Wat mij van Loes tegenhoudt is dat niemand op haar zit. En dat is eigenlijk nog nooit voorgekomen. Ook zij heeft veel kandidaatse acties gehad.

Als ik alles bij elkaar optel, zijn er voor alle drie kandidaten veel redenen waarom ze níet de mol kunnen zijn. Er is maar 1 conclusie: er is dit jaar géén mol.

Of Rik is de mol. Zou wel passend zijn bij jubileum seizoen, dat de meest gehate theorie (Rik is de mol of er zijn 2 mollen) eens uitkomt  ::rofl::