Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 4995 keer)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #60 Gepost op: 7-12-2025, 15:57:42 »
Ook niet te grimmerig, want er kijken ook basisschoolkinderen na. Dan krijg je misschien zeurende ouders, die hierover klagen.

Ik vind het een geweldig seizoen. Super leuke groep, leuke locatie en opdrachten  :)

De Mol's Duitsland seizoen was geniaal, dat mag van mij als Golden Standard voorbeeld dienen. De bunkeropdracht, de sprookjesspeurtocht, alles was subliem. Er wordt daar echt een verhaal verteld en een thematisch geheel gemaakt, dat missen we idd nog wel bij WIDM. Nee dit is geen kinderprogramma, dan werd het wel om 18.00 uitgezonden. Ik ben ook een kijker van het eerste uur, en de klad kwam er juist in bij WIDM toen de makers voor een veel te jong publiek seizoenen gingen ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 7-12-2025, 16:01:40 door Nat007 »

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: 7-12-2025, 16:07:51 »
Maar dat komt denk ik ook door dat zij wel door kregen dat ze vooral door basisschool kinderen aan werden gesproken van ben je de mol. Dat is hun ervaring en dat hoor je ook altijd terug bij de laatste aflevering of bij interviews dat ze enthousiaste verhalen vertellen van wat ze met kinderen meegemaakt hebben. Het leek op een bepaald moment ook een familieprogramma zoals The Masked Singer en dat is pas om 20.00 uur op tv. Dus ik denk dat de makers, door dit een fout hebben gemaakt, want ze dachten oh er kijken dus best veel kinderen, misschien moet het niet te spannend zijn etc. en dat passen ze nu weer langzaam aan.

Het bewijs dat ze toch nog steeds richten op kinderen een beetje, is het programma wat de zoon van Nathan presenteert. Plus volgens kijkwijzer is wie is de mol voor 9 jaar en ouder
« Laatst bewerkt op: 7-12-2025, 17:24:18 door Mol1991 »

Offline Krtek68

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 7-12-2025, 23:04:13 »
Ik merk dat ik er niet doorheen kom en ben na 1,5 aflevering afgehaakt... de montage is zo ontzettend onrustig en de opdrachten zijn georkestreerde chaos. Het voelt als een continue ruis. En nog altijd om de 10 seconden is een biecht over wat de vorige 10 seconden getoond is. Ik merk niks van een nieuwe regisseur eigenlijk...

Ik denk dat ik het over een paar jaar nog een keer probeer om te kijken of men gedurfd heeft écht iets te veranderen, maar voor nu laat ik het maar voor wat het is.

Ik ben blij dat nog iemand dit heeft, want ik begrijp alle juichende verhalen niet zo goed. Sinds wij een paar jaar geleden De Mol zijn gaan kijken vind ik WIDM bijna niet meer te doen. Ik zit erbij en kijk ernaar, omdat de kinderen het zo leuk vinden, maar zelfs die vinden er nu minder aan. Het ligt voor mij vooral aan die vreselijke biechten, die BN’ ers waarvoor nooit echt iets op het spel staat, nog steeds soms onduidelijke opdrachten en weinig durf in keuze van opdrachten en regie. En waarom noemen ze het niet gewoon DPML, de pot moet leeg?

Offline Airysuit

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 8-12-2025, 00:51:52 »
Tja de veranderingen zijn niet voor iedereen. Voor mij is het een verademing de laatste 2 seizoenen (en stream seizoen), ik kijk weer met veel meer plezier dan ik in de 4 a 5 jaar daarvoor heb gedaan!
Ik vind het echt enorme verbetering en vind het heerlijke entertainment

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #64 Gepost op: 10-12-2025, 12:43:08 »
Ik merk dat ik er niet doorheen kom en ben na 1,5 aflevering afgehaakt... de montage is zo ontzettend onrustig en de opdrachten zijn georkestreerde chaos. Het voelt als een continue ruis. En nog altijd om de 10 seconden is een biecht over wat de vorige 10 seconden getoond is. Ik merk niks van een nieuwe regisseur eigenlijk...

Ik denk dat ik het over een paar jaar nog een keer probeer om te kijken of men gedurfd heeft écht iets te veranderen, maar voor nu laat ik het maar voor wat het is.
Helemaal mee eens. De opdracht in het zwemparadijs is hiervan een goed voorbeeld. Rik geeft aan het begin heel duidelijk instructies dat er maar 2 kandidaten gelijk naar binnen mochten. Laat dan zien dat het stoplicht van rood naar groen gaat als een kandidaat naar binnen mag. Iedere oen snapt dan nog wel dat hiermee de toegang tot het park wordt geregeld. Maar nee, in plaats hiervan laten ze Jurre in de biecht uitleggen dat er een stoplicht stond etc. Waarom? Ander voorbeeld. Ongeveer de helft van de beelden zien we Merel zoeken naar de regenboog glijbaan. Merel zowel over de porto als in de biecht klagen dat ze die niet kan vinden. Nathan in de biecht mopperen dat Merel die niet kon vinden en dat de tijd tikte. Hier was het heel duidelijk dat Nathan, bewust of onbewust, de locatie van die overalls voor Merel heel slecht omschreef toen hij terugkwam van zijn ontdekkingstocht. Hij zegt iets als met veel kleuren, terwijl heel duidelijk is dat dit een heel hoge en vooral ook heel lange rechte glijbaan is met allemaal verschillende kleuren banen naast elkaar. Kon je van kilometers afstand zien. Laat gewoon zien dat Merel aan het zoeken is en laat hierbij de communicatie over de porto zien. Hoeft niet echt lang te duren. Toon vervolgens dat Merel terugkomt zonder de glijbaan te hebben gevonden en laat zien dat Nathan daarna met haar mee gaat naar die glijbaan.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 10-12-2025, 19:11:58 »
Ik vind inderdaad ook wel echt veel de biechten, maar op één van de manier heeft het ook wel iets gezelligs vind ik altijd. Ik weet niet zou ze op één van de manier wel missen, als het ineens stuk minder is en vooral voice-over is. Maar denk dat ik hiermee de enige ben.  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 10-12-2025, 19:13:49 door Mol1991 »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 12-12-2025, 09:35:41 »
Gaat specifiek over het forum dit bericht: Ik zou graag waarderen als er voorbeeld na elke aflevering een lijstje komt met verdachte dingen bij elke kandidaat zou staan in zijn of haar topic. Natuurlijk wil ik graag daar mij bijdrage aan leveren, maar dat maakt het wel overzichterlijk voor mensen die pas laat op het forum kijken en bewust na de topic van de kandidaten gaan kijken ipv al de rest te lezen, maar over het algemeen is dit ook overzichtelijker vind ik. Natuurlijk is vaak dit uit een tunnel bekeken, maar dit heb je ook bij de opdrachten topics en afleverings topics dat mensen daar vaak ook hun eigen mol verdedigen.

Het zou fijn zijn, als we dit met z’n alle beetje kunnen doen.  :) Ik mis gewoon heel eerlijk de lijstjes en die geven mij echt overzicht waarom iemand de mol misschien is. Natuurlijk kun je ook lijstjes maken waarom iemand het sws niet is in jouw ogen.

Je kan ook zeggen na elke aflevering komt bij de kandidaten die er nog in zitten een lijst met verdachte dingen en minder verdachten dingen, dan hou je ten eerste overzicht (wat ik vaak hier toch wel een beetje mis op het forum). Dan mogen mensen erop reageren, maar je kan ook zeggen als moderator dat in de kandidaten topic vooral de lijstjes komen en dat je beter kan reageren in de topics van de aflevering en opdracht zelf. Dat is niet moeilijk te regelen lijkt mij.  Er zijn ook overzichten bij follow the money elk jaar, dus dit kan ook bij de kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 12-12-2025, 11:38:21 door Mol1991 »

Offline Krien

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 15-12-2025, 16:36:51 »
Ik vind het heel vervelend dat als de pot leeg gespeeld word er nauwelijks reactie komt.
Het is toch een hoop geld.
Zou de bekende kandidaten enthousiaster en fantieker worden als ze voor een zelf gekozen goed doel spelen.
De mol zou ook het min geld kunnen doneren aan een goed doel.
Ik weet dat avro tros moet bezuinigen maar geld voor goede doel is aftrekbaar. ;)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #68 Gepost op: 15-12-2025, 16:43:21 »
Gaat specifiek over het forum dit bericht: Ik zou graag waarderen als er voorbeeld na elke aflevering een lijstje komt met verdachte dingen bij elke kandidaat zou staan in zijn of haar topic. Natuurlijk wil ik graag daar mij bijdrage aan leveren, maar dat maakt het wel overzichterlijk voor mensen die pas laat op het forum kijken en bewust na de topic van de kandidaten gaan kijken ipv al de rest te lezen, maar over het algemeen is dit ook overzichtelijker vind ik. Natuurlijk is vaak dit uit een tunnel bekeken, maar dit heb je ook bij de opdrachten topics en afleverings topics dat mensen daar vaak ook hun eigen mol verdedigen.

Het zou fijn zijn, als we dit met z’n alle beetje kunnen doen.  :) Ik mis gewoon heel eerlijk de lijstjes en die geven mij echt overzicht waarom iemand de mol misschien is. Natuurlijk kun je ook lijstjes maken waarom iemand het sws niet is in jouw ogen.

Heb geregeld lijstjes gelezen (en zelf ook aan bijgedragen meermaals in het Nathan topic dit seizoen). Maar er wordt daarnaast voor 90% over andere dingen geschreven en gediscussieerd in de kandidaten topics, en dan worden die lijstjes enorm ondergesneeuwd. Bijvoorbeeld enorm lange discussies steeds over waarom een gedraging wel of juist niet mols was, of wat die persoon te weinig of teveel deed...

Offline Maarten20

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #69 Gepost op: 15-12-2025, 16:55:56 »
Laat de makers alsjeblieft stoppen met opdrachten waarbij er een grote kans is dat de hele pot leeg getrokken wordt. Voor mijn gevoel heb ik de eerste 4 afleveringen nu voor saus gekeken naar mensen die geld in het laatje brachten, en vervolgens in aflevering 5 al het harde werk voor niks blijkt te zijn geweest. Dit haalt ook de noodzaak van een mol weg omdat die toch weet dat deze opdracht er aan zit te komen. Wellicht dat het met de bezuinigen op de NPO te maken heeft maar probeer dan anders een lager bedrag voor de pot in te stellen bij elke opdracht.

Verder te gekke opdrachten en de keuze om 5 oud mollen en 5 oud kandidaten samen te brengen en de keuze voor het prachtige Portugal bevielen mij zeker. Ook vond ik het heel top om veel oud winnaars weer te zien.
When life knocks you down, fight back!

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: Gisteren om 03:48:17 »
Dit seizoen kwam voor mij erg gestaged over met:
1 mol Nathan
2 'productie' kandidaten: Jurre en Merel
7 echte kandidaten.

Merel en Jurre hadden vorig jaar al eens meegeholpen bij de streaming editie. En ik vermoed dat zij nu meededen om de productie te helpen slagen bij het programma.
1) verdacht overkomen, zodat kijkers meerdere kandidaten verdenken
2) productie hielp bij het slagen van opdrachten.

1e opdracht afl 1: zou saai zijn als niemand op het idee kwam om in die kist te gaan liggen. Jurre komt ineens met dat idee, zodat dit ook leuke beelden oplevert. (Voorkennis).
Hij is de 1e aflevering ook erg aanwezig met meerdere nep-mol acties. (Leuk voor de kijker, meerdere kandidaten verdacht).

Kasteelopdracht (Merel vindt de verborgen deur. Dit was nodig omdat anders de clou werd gemist).

Schoolopdracht (Merel valt als enige af. Dit was nodig zodat de scheid die rode kaart kan laten zien.)

Merel trekt de aandacht bij het gooien van een zak in de vakken. Zij communiceert erg opvallend via de portofoon en gooit de zak in het verkeerde vak. Opvallende nep-mol actie met voorkennis.

Om de mol (Nathan) niet teveel te laten opvallen:
Nathan kiest onbekend nummer bij de bootopdracht. Als hij de enige zou zijn met een onbekend nummer, dan zou dat enorm opvallen. Dus moest ook een andere 'kandidaat' (Merel) een onbekend nummer kiezen. Ingegeven door de productie.

Golfopdracht: Nathan kiest voor zijn eigen molboekje. Een echte molactie. Zou teveel opvallen als hij als enige in zijn eigen boekje zou kijken, Merel doet dat daarom ook, zodat de actie van Nathan minder opvalt.