Na het aflopen van het seizoen, ook voor mij het moment om te evalueren.
Positieve punten
Volgens mij is er veel verbeterd ten opzichte van recente eerdere seizoenen! Ook zijn bestaande sterke punten behouden.
1. De beelden
De beelden zijn fantastisch. Het is filmischer, mysterieuzer, er is wat meer spanning. De opdrachten zijn beter in beeld gebracht.
2. De opdrachten
Veel opdrachten zitten beter in elkaar dan we in het verleden gezien hebben en zijn echt leuk. Naar mijn idee waren er minder opdrachten die ontaardden in chaos. Het moordspel was echt een hele leuke opdracht. De opdracht in het waterpark was ook erg leuk bedacht.
3. De uitleg
De opdrachten worden beter uitgelegd. De uitleg met voice-over werkt veel beter dan 'presentator legt het uit aan de kandidaten'. En soms kregen we overzichtskaartjes! Die helpen enorm met begrijpen wat er precies gebeurt.
4. De biechten
Ik heb me dit seizoen véél minder gestoord aan de hoeveelheid biechten.
5. De kandidaten
Er zijn leuke mensen meegenomen, gelukkig ook uit wat oudere seizoenen (Richard, Kim, Anne-Marie) en sommige kandidaten hebben me positief verrast.
6. De mol
Eindelijk is het gebeurd dat de wensmol van velen ook de mol blijkt te zijn. Een gedurfde keus, die wat mij betreft erg goed heeft uitgepakt!
7. 5 oud-mollen vs 5 oud-kandidaten
Ik vond dit een heel leuk principe en iets dat het seizoen onderscheidt van de andere.
Mijn bedenkingen
Mijn bedenkingen gaan over WidM als geheel.
-1. Nepmollen werkt.
Als je wilt winnen, is fanatiek voor het geld gaan helemaal niet handig. De beste manier om te winnen is de anderen jou laten verdenken. Dus: jezelf verdacht maken werkt.
-2. Luxe.
Meedoen aan WidM is veranderd van een beproeving die je moet trotseren naar een beleving waar je bij wil zijn. Een beleving zonder ongemakken. Daardoor hebben kandidaten het doel veranderd van 'veel geld proberen te winnen' naar 'zo lang mogelijk erin blijven'.
-3. Troeven kopen / pot leeg.
Je kan fanatiek voor het geld gaan, om er later achter te komen dat anderen het verbrassen voor troeven of dat in 1 opdracht alles verdwijnt. Ik zou dan als kandidaat denken: "Ja, doei. Waarom zou ik nu nog voor geld gaan? Het interesseert de anderen blijkbaar ook niet echt, en de makers willen blijkbaar niet dat we te veel verdienen." Dat demoraliseert kandidaten.
Deze 3 punten resulteren in een spel waarbij kandidaten niet meer voor geld gaan. Waardoor het format van WidM onder druk staat. Ik denk dat je daar iets mee moet.
Mijn wens
Maak het spel weer een beproeving met ongemakken waarin wie voor eigen gewin gaat, ook persoonlijk wordt gestraft.
Dan wordt kiezen voor troeven weer een echt dilemma. Dat is interessanter om naar te kijken, èn een betere morele les. Nu leer je kijkers dat voor jezelf gaan ten koste gaat van anderen! Zeker als publieke omroep lijkt het me veel mooier om te leren dat voor jezelf gaan ook jezelf kan raken!
In een tijd met veel maatschappelijke problemen vind ik het ingewikkeld om te kijken hoe BN'ers in de watten gelegd worden. Ik wil die BN'ers wel eens zien in benarde en gênante situaties. Ik denk ook dat mensen die samen een beproeving trotseren ook veel dichter tot elkaar komen dan mensen die samen een luxereisje hadden.
Mijn conclusie
Ik ben nog steeds fan en dit laatste seizoen heeft me zeker ook nieuwe hoop gegeven! Het programma is 'still standing' na 25 jaar. Maar ik zie het concept ook op een bepaalde manier afdwalen, en ik denk dat je daar iets mee moet. Ook om je te onderscheiden van andere spelprogramma's.