Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?  (gelezen 9864 keer)

Offline Mimitje

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?
« Reactie #80 Gepost op: 24-11-2025, 08:45:07 »
Ja het dilemma was exact hetzelfde als in 2012!

Wat ik nog van de 2012 groep weet.., (het is een aanrader om het verloop van toen eerst zelf te bekijken)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ah ok. Ik dacht in het geval van AM of sahil dat hun mollenstreek evt zou kunnen zijn dat zij deze 4 dingen mochten indelen. Dan zou de pot wel leeg zijn dankzij hun, maar hebben ze het niet zelf gedaan zeg maar.

Maar dan zouden ze het hopelijk niet hetzelfde indelen..

Offline mollien

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 24-11-2025, 10:53:14 »
Iedereen heeft het namelijk over buitenspel zetten. Maar kon de mol deze 4 verdelen misschien?

Sahil heeft na het maken van de test een poosje alleen bij Rik gezeten, hij is mijn mol dus ik zag al voor me hoe we in de finale gaan zien hoe ze daar een onderonsje gehad hebben, maar het zou ook heel goed kunnen dat hij daar aan Rik heeft doorgegeven wat hij als consequenties wil

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #82 Gepost op: 24-11-2025, 10:54:23 »
Waar ik wel een beetje mee zit. Als je als mol moet stemmen en je inschat dat er 3 groene stemmen zijn en 1 rode stem, dan is het het slimst rood te stemmen, tenzij je heel zeker bent dat die rode stem vast is. Dat is de positie van Nathan, Jurre en Kim, al hebben ze alle 3 een vraagteken of Loes wel echt rood zal stemmen (Jurre benoemt dat ook in de biecht). Dus als 1 van die 3 de mol is, moeten ze haast wel rood stemmen en dat kan alleen gebeurd zijn, als Loes dus toch groen heeft gestemd (mogelijk, maar van wat we gezien hebben lijkt dit minder waarschijnlijk).

Als Merel de mol is, is het mogelijk dat ze groen zal stemmen, omdat Loes aangaf dat er al twee rode stemmen zijn en ze niet de derde rode stem wilde zijn. Dus dat is te verklaren.

Als Loes de mol is en ze inschatte dat alle andere kandidaten groen stemden, dan is het logisch dat ze rood stemde.

Dus kortom, de uitkomst van 4-1 is alleen te verklaren als (1) Loes of Merel de mol is, (2) de mol erg zeker er wel erg zeker van was dat Loes rood zou stemmen or (3) Loes alsnog groen gestemd heeft en de mol overgestapt is naar rood.

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 24-11-2025, 11:07:02 »
Een grote vraag voor mij is:

'waarom heeft Loes tegen Merel gezegd dat er al twee keer rood zou worden gestemd?'

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 24-11-2025, 11:24:42 »
De mol moet toch wel in het groepje zitten? Stel als ze een gelijk blijvende pot hadden gestemd, dan weet je zeker dat de mol er niet tussen zit, dat kan natuurlijk niet. Dus zit de mol bij de stemmers.

Ik heb een totale brainfreeze haha. Ik zit namelijk in een AM tunnel, maar gevoelsmatig wil (en zal) de Mol in het groepje zitten die invloed heeft op de pot. Toen begon ik te twijfelen, maar die lach aan het einde van AM als ze te horen krijgen dat de hele pot leeg is. Dit leek toch wel heel erg op een Molse lach die geniet van het feit dat de pot leeg is gespeeld zonder ook maar enige moeite te hoeven doen als Mol.

Anyway, het blijft gissen. Het zou ook wel grappig zijn als blijkt dat de Mol helemaal niet in die groep zat en dat de kandidaten zelf de pot leeggespeeld hebben. Aan de andere kant hou ik er niet van dat de Mol dusdanig geholpen wordt door de productie om een zo laag mogelijke pot te behalen. Want als je het programma een beetje gevolgd heb, dan is de keuze voor geld allang niet meer leidend voor de kandidaten. Ze zijn bereid de hele pot leeg te spelen voor 1 joker bij wijze van spreken.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 24-11-2025, 12:27:39 »
Toen begon ik te twijfelen, maar die lach aan het einde van AM als ze te horen krijgen dat de hele pot leeg is. Dit leek toch wel heel erg op een Molse lach die geniet van het feit dat de pot leeg is gespeeld zonder ook maar enige moeite te hoeven doen als Mol.
Dat was ook mijn eerste reactie. Maar bedenk ook dat AM of Sahil een rood scherm zou krijgen als de meerderheid rood had gestemd. Die groene stem betekende dus dat zij (al kandidaat) niet naar huis hoefde. Ook wel iets om blij van te worden, niet?

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 24-11-2025, 13:07:18 »
Mijn gedachte is dat je als mol in ieder geval de groep wil aansporen om voor groen te gaan. Dan heb je namelijk zelf in de hand om voor pot leeg te gaan.
Dat kun je doen door zelf rood te stemmen als je ervan overtuigd bent dat er veel groen gestemd gaat worden.
Ik zou zelf in die situatie liever voor zekerheid gaan en rood stemmen als mol. Stel dat je iedereen succesvol overtuigd voor groen te gaan en dan verzuim je m in te koppen...

Het kan natuurlijk zo zijn dat de Mol bij het stemmen te horen krijgt wat er al is gestemd. Zit er al een rode in? Dan hoef je dat zelf niet meer te doen.
Of misschien is het eerste rode briefje subtiel gemerkt.

Dergelijke voorkennis hebben we in eerdere seizoenen ook gezien, dus ik denk dat het moeilijk is om met zekerheid informatie te halen uit de opdracht.

Misschien als we de volgorde van stemmen weten, zouden we de eerste X kandidaten die op groen stemmen vóórdat er rood is gestemd uitsluiten

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 24-11-2025, 13:09:15 »
Dat was ook mijn eerste reactie. Maar bedenk ook dat AM of Sahil een rood scherm zou krijgen als de meerderheid rood had gestemd. Die groene stem betekende dus dat zij (al kandidaat) niet naar huis hoefde. Ook wel iets om blij van te worden, niet?

Dat is zo, maar het lachen ging verrassend lang door. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de reactie van Sahil... Die blijft rustig. Ik weet het niet, de lach van AM kwam vrij goed overeen met de lach van destijds, toen zij ook als Mol deze opdracht speelde.

Ik denk dat zij gewoon niet kon geloven dat de kandidaten de hele pot leeg hebben gespeeld. Althans, zo kwam het over. Zo probeerde haar lach ook nog te onderdrukken, maar het lukte haar gewoon niet.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #88 Gepost op: 24-11-2025, 13:43:11 »
Dat is zo, maar het lachen ging verrassend lang door. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de reactie van Sahil... Die blijft rustig. Ik weet het niet, de lach van AM kwam vrij goed overeen met de lach van destijds, toen zij ook als Mol deze opdracht speelde.

Ik denk dat zij gewoon niet kon geloven dat de kandidaten de hele pot leeg hebben gespeeld. Althans, zo kwam het over. Zo probeerde haar lach ook nog te onderdrukken, maar het lukte haar gewoon niet.
Ik denk eigenlijk dat die lach meer een reflex was naar hoe ze in 2012 reageerde, zo van: "het gebeurt gewoon weer..." ik zou dan ook in de lach schieten denk ik als ik dit al eens meegemaakt heb.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 24-11-2025, 13:49:16 »
Of misschien is het eerste rode briefje subtiel gemerkt.
Je hoeft hiervoor bijvoorbeeld alleen maar het eerste briefje een tikkie lichter of donkerder rood te maken. Liefst alleen aan de onderkant zodat dit een andere kandidaat niet op zou vallen.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #90 Gepost op: 24-11-2025, 14:40:44 »
Gezien de titel... AM deed de test als laatste. Kwam als laatste aanlopen bij de testtafel, de rest zat buiten te wachten, totdat iedereen de test gemaakt had. Er was dus tijd voor Anne-Marie om Art een handje te schudden en de volgorde te bepalen waarin de kandidaten aan de beurt kwamen, voordat het spel gespeeld werd. Merel en Kim begonnen, dat lijk toch heel erg op Hadewych en Liesbeth Staats?

2025j versus 2012 volgorde:
1) Kim en Merel - Liesbeth en Hadewych
2) Loes en Jurre - Tim en Anne-Marie
3) Nathan en Kim - Frits en Liesbeth
4) Loes en Merel - Hadewych en Anne-Marie
5) Jurre en Nathan - Tim en Frits

Op de plek van Anne-Marie zitten Jurre en Merel. Toevallig de twee betere manipulators in de groep.

Op deze manier heeft AM alsnog invloed op de proef.

Stemvolgorde: Kim / Merel / Jurre / Loes / Nathan (4 groen en 1 rood)
Volgorde 2012: Hadewych / Tim / Liesbeth / Frits / Anne-Marie  (3 groen en 2 rood)
« Laatst bewerkt op: 25-11-2025, 12:17:11 door foxhunter »

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #91 Gepost op: 24-11-2025, 14:49:41 »
Ik las ergens op fb dat iemand naar de stapeltjes rood/groen had gekeken nadat de kandidaten hun biljet in de bus doen.

Als je inzoomt zie je dat er bij de rode kaarten n klein knikje zit op de bovenste (slecht te zien maar wel zichtbaar) precies in t midden bij de rand

Bij iedereen ligt dat bovenste papiertje rood met knikje er nog behalve bij Nathan.

Plus zijn stapeltjes zien er anders uit .. beetje verder uit elkaar. Niet dat dat zegt dat hij rood heeft gestemd. Maar dat knikje in het bovenste blaadje wat r opeens niet meer zit is opvallend.

Mss lichtinval.. of hebben we hier de roodstemmer te pakken

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #92 Gepost op: 24-11-2025, 15:26:26 »
Ik zie dat knikje nog, misschien ligt dat aan mij…

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 24-11-2025, 15:46:35 »
Slechts ter info: Kim Koghee maakt (ook) melding van die vermeende vouw in het bovenste rode stembiljet:

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 24-11-2025, 19:30:45 »
Sahil heeft na het maken van de test een poosje alleen bij Rik gezeten, hij is mijn mol dus ik zag al voor me hoe we in de finale gaan zien hoe ze daar een onderonsje gehad hebben, maar het zou ook heel goed kunnen dat hij daar aan Rik heeft doorgegeven wat hij als consequenties wil

En dan, een extra stem erbij? Ze kunnen niet bepaald de stemmen van de deelnemers aan dit spel veranderen omdat Sahil dat wil.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 24-11-2025, 20:50:55 »
Een grote vraag voor mij is:

'waarom heeft Loes tegen Merel gezegd dat er al twee keer rood zou worden gestemd?'

Tsja.

De logische reactie van een kandidaat is om dan ook rood te stemmen, omdat unanimiteit niet haalbaar is en de kandidaat wil voorkomen dat de pot leeggaat. Mogelijk is dat het doel van Loes (als kandidaat) omdat ze denkt of vreest dat unanimiteit niet gaat lukken en ze een meerderheid voor rood bij elkaar wil spijkeren. Of ze is de mol en hoopt een tweede rode stem te bereiken om zichzelf dekking te geven (inschattend dat de andere vier allemaal groen wilden stemmen).

Of Loes is kandidaat en verdenkt Merel als mol en wil haar op het verkeerde been zetten. Als de mol denkt dat er al twee rode stemmen is, zal de mol groen stemmen. En als Loes inschat dat iedereen groen stemt, kan ze ook naar groen switchen.

Of het is allemaal minder ingewikkeld en ze wil gewoon Merel uit de tent lokken om te zien welke reactie ze krijgt.

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 25-11-2025, 01:16:22 »
Het zou kunnen dat Loes als mol tegen Merel zegt dat zij en Jurre voor rood gaan, in de hoop dat kandidaat Merel ook voor rood gaat zodat zij in elk geval kan voorkomen dat de pot naar 0 gaat. Maar ze wist dat Jurre zeker voor groen ging en zelf kan ze uiteraard ook gewoon voor groen gaan en zo Merel de pot leeg laten trekken.

Het is misschien een beetje een riskante en omslachtige manier, maar wie weet komt er later in het seizoen nog een moment dat de kandidaten er achter kunnen komen wie die ene rode stem heeft uitgebracht. Dan gaan de alarmbellen wel af.

Ik heb het stemmoment nog een paar keer teruggekeken en ik denk dat Kim uiteindelijk rood heeft gestemd. Haar blik en haar hand lijken duidelijk naar het rode kaartje te gaan en zij had ook gelijk door dat 5x groen nooit haalbaar was. Ik denk dat Kim als kandidaat de aanname heeft gedaan dat de mol rood zou stemmen. Zelf stemt ze dan ook rood, met de hoop dat nog minimaal één andere kandidaat ook tot deze aanname zou komen. Dan zou de pot niet leeg zijn gegaan.
Bij Nathan lijkt het groene stapeltje anders te liggen, wat zou betekenen dat hij daar aan heeft gezeten en dus groen heeft gestemd.
Merel geeft in haar biecht aan dat ze zich aan de afspraak heeft gehouden (de afspraak om groen te stemmen). Als ze kandidaat is zal dit wel gewoon kloppen. Als ze de mol is waarschijnlijk ook, want ze weet van meerdere mensen dat die overwegen om rood te stemmen. Zelf rood stemmen is dan te riskant.
Jurre gaf aan nog een milliseconde te twijfelen om toch rood te stemmen, maar daar geloof ik zelf niet in.
« Laatst bewerkt op: 25-11-2025, 01:18:19 door Rinusoide »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 25-11-2025, 01:20:02 »
Zojuist deze opdracht uit 2012 nog eens teruggekeken. Dat waren nog eens tijden. De mol die heel duidelijk laat zien dat ze in haar nopjes is dat de pot (toen zelfs €10800) naar €0 ging. En de montage van het stemmen lijkt zelfs in de juiste volgorde, want AM zie je als laatste. Uiteindelijk waren er 2 rode stemmen en 3 groene. Liesbeth en Frits gaven aan rood te stemmen. Tim en Hadewich neigden naar groen. De mol neigde uiteraard ook naar groen en zal dit ongetwijfeld ook hebben gedaan als de stand op dat moment 2-2 was. Omdat er 3 groene stemmen waren was het voor de kandidaten moeilijker om hieruit af te leiden wie de mol was, maar Hadewich was uiteindelijk de winnaar, misschien wel mede dankzij de informatie die ze destijds kreeg.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #98 Gepost op: 25-11-2025, 08:59:47 »
Dit moet toch heerlijk zijn voor de mol, de uitslag van opdracht? Niet alleen omdat het geld weg, maar vooral omdat de mol in de volgende aflevering zich helemaal kan uitleven.

In aflevering 5 gaan we de mol actief zien beschuldigen, zuigen, uithoren, aanklagen op zoek naar de 'mol' die de pot leeg trok. Hoe kan dat nou? Wie heeft er dan iets fout gedaan? Wat moesten jullie eigenlijk doen? Net zolang tot de dader boven water is. Wel fijn dat de ex-kandidaten de laatste twee rood/groene kaartjes mochten trekken, de meest verdachte posities. Als Loes aangewezen wordt als dader, gezien haar non-verbale reactie, dan is zij waarschijnlijk nog een aflevering verder, want er worden vragen in de test op haar ingevuld.  Nathan lijkt me al zeker van aflevering 6.

En dan gaan ze in afl. 5 ook nog een moord oplossen? Dan kunnen ze elkaar beschuldigen wie de moord gepleegd heeft. Dat lijkt een beetje op bovenstaande. Afleiding is al weer voorhanden. (Als het zo is: goed gedaan regie!) Afl. 5 heeft goede kaarten voor een top-aflevering, met veel verbale aanwezigheid. Aan de tafel met heet eten zullen sommigen wat stiller worden.

Naast Sahil zal dan een ex-mol afvallen?

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 25-11-2025, 09:27:56 »
Ik denk toch dat de Mol in de groep stemmers heeft gezeten, uiteindelijk wil je als Mol zelf verantwoordelijk zijn voor een lage pot. Dus daarmee vallen AM en Sahil voor mij definitief af.

Gezien alle voetbalhints dit seizoen én zijn overdreven kandidaatse houding, zetten voor mij alle seinen op groen voor Nathan als Mol.