De uitslag van de eerste toetsronde voor subsidieaanvragen van ontwikkelingsorganisaties bij het Minsterie van Buitenlandse Zaken is vanmiddag bekend geworden.
Het hele budget van ontwikkelingssamenwerking gaat drastisch omlaag, en maar 20 van de 43 allianties hebben het sein groen gekregen voor de tweede ronde - in plaats van 30, zoals beloofd.
Met man en macht hebben we met alle organisaties aan de aanvragen voor het ministerie gewerkt, wel 9 maanden lang. De hoeveelheid regeltjes die bij zo'n aanvraag komt kijken, kun je je bijna niet voorstellen; en de verplichting om samen te werken in 'allianties' heeft het er alleen nog maar zwaarder op gemaakt. Dat heeft ons gedeeltelijk afgehouden van ons eigenlijke werk: mensen in ontwikkelingslanden aan een betere toekomst helpen! Nu is de uitslag dus bekend, en blijkt voor 23 allianties dat hun werk voor niets is geweest...
Concreet betekent dat dat sommige organisaties binnenkort hun deuren kunnen gaan sluiten, als ze niet heel gauw ergens anders geld vandaan weten te halen!
De organisatie waar ik voor werk, Dark & Light Blind Care, heeft meegewerkt aan twee aanvragen. Eén daarvan is afgekeurd
terwijl het een heel goed plan was. Ik denk dat er gewoon te weinig geld beschikbaar is, en dat ze daarom de grote allianties vóór hebben laten gaan.
Ik ben van mening dat deze gruwelijke bureaucratie er mede schuldig aan is dat er al jaren steeds minder vernieuwing en steeds minder draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking in Nederland aanwezig is. Wij kunnen zo ons werk niet doen, en heel veel arme en gemarginaliseerde mensen in de 'derde wereld' zijn daar de dupe van...
Wat vinden jullie?