Eigenlijk nieuws van gisteren:
Toen ik 5 juni terug kwam van vakantie, kreeg ik de schrik van mijn leven, bij het openmaken van een belasting-envelop. In plaats van een nihil-aanslag, moest ik bijna 1700 euro betalen.
Ik wist onmiddellijk dat dat een fout moest zijn, maar de beste optie leek me om eerst (maar dan wel onder protest) te betalen.
Dat heb ik gedaan, maar tegelijk heb ik zowel een klacht ingediend over de manier waarop mensen van het call-center me te woord stonden, als een bezwaarschrift ingediend, en daarbij de klacht doorgespeeld aan de Nationale Ombudsman.
Dat laatste had een ''boomerang-effect''. Binnen een week nadat ik de klacht doorspeelde, kreeg ik al een telefoontje van de Nationale Ombudsman, en twee uur daarna belde iemand van de belastingdienst naar mij op. Ze hadden bericht gehad uit Den Haag (Ombudsman), met het verzoek mijn klacht te onderzoeken.
Resultaat: gisteren kreeg ik de toezegging dat ik het volledige bedrag terug mag verwachten op mijn bankrekening. Omdat het een automatisch proces betreft, kon er nog even overheen gaan, maar de toezegging staat op papier. En dat telt voor mij.
Een tip dus, voor degenen die een probleem hebben met een overheidsinstantie (let wel: het gaat alleen om de overheid!): laat er geen gras over groeien, zet in de klacht die je naar die overheidsinstantie stuurt, meteen dat je de Nationale Ombudsman inschakelt, en doe dat dan ook direct.