Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390499 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #120 Gepost op: 17-03-2020, 06:02:06 »
Dat er in Italië inmiddels honderden mensen per dag doodgaan is geen onderbuikgevoel, maar een feit. Dat er mensen zijn genezen van het virus en vervolgens weer besmet raakten, is ook een feit. Je wordt dus niet per se immuun na een besmetting. Veel mensen worden niet eens getest. Dat is ook een feit. Dit 'groepsimmuniteit' verhaal is gebaseerd op helemaal niks. Het zijn geen waterpokken. In plaats van de adviezen van de WHO op te volgen, luistert Rutte liever naar het RIVM dat al vaker onzin heeft verspreid.
Rutte heeft nooit iets gegeven om zieken, ouderen en gehandicapten. Met hem hoef je echt geen medelijden te hebben.

WHO: zo veel mogelijk testen
RIVM: zo weinig mogelijk testen

WHO: ook mensen zonder symptomen kunnen anderen besmetten
RIVM: tijdens het carnaval had de man nog geen symptomen en was dus nog niet besmettelijk

En heel belangrijk, dit: https://www.buzzfeed.com/alexwickham/coronavirus-uk-strategy-deaths
Het Verenigd Koninkrijk had eerst ook een 'groepsimmuniteitsplan', maar is daar van af gestapt omdat het waarschijnlijk tot honderdduizenden doden zal leiden en niet genoeg plek in ziekenhuizen.

Het virus kan je longen beschadigen, ook als je ervan herstelt: https://www.businessinsider.nl/coronavirus-recovery-damage-lung-function-gasping-air-hong-kong-doctors-2020-3?international=true&r=US
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 06:42:12 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #121 Gepost op: 17-03-2020, 08:52:49 »
Ik kan en ga me niet inlaten over maatregelen die getroffen worden in allerlei landen. Ik heb daar niet voor gestudeerd, dus ik ga niet verkondigen dat ik het beter weet.

Maar wou even misschien een klein positief berichtje posten. Ik kom net uit een TC met een Chinese collega van mij. Zij vertelde me dat het in China (weet niet of ze dit plaatselijk bij haar bedoelt of landelijk, besef ik nu) onder controle hebben. Dat de dokters het nu aan kunnen, dus het flattening the curve verhaal. Door strenge maatregelen, die volgens mij in zo'n land ook strikt worden opgevolgd en niet met van die westerse Corona feestjes worden beantwoord, is de verspreiding daar in zo'n mate gedaald dat het (volgens mijn collega dan) onder controle is.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #122 Gepost op: 17-03-2020, 09:00:34 »
Mijn mening over Rutte doet er niet toe, maar standvastig is hij/het nationale bestuur niet. Afgelopen donderdag zei men: de scholen gaan zeker niet dicht, dat is niet nodig. Nog geen 48 uur later gaan ineens alle scholen dicht. (apart dan weer dat je hier in de buurt regelmatig grote groepen kinderen gezellig met elkaar ziet) Dus als hij nu zegt dat er geen extra maatregelen komen neem ik op dit moment ook met een korreltje zout. Of het een lockdown wordt zoals in andere landen: geen idee, maar ik kan me toch niet indenken dat de gemiddelde winkel open gaat blijven.
Als ik bijv alleen naar mijn werk kijk, heb ik ook zo mijn twijfels. Zeker op mijn afdeling (kassa, meubels, media) moet ik wel in direct contact staan met de klanten. Anders kan ik mijn werk niet of nauwelijks uitvoeren... Als je zo alles van het WHO en RIVM hoort vraag ik me echt af waarom wij (en de gemiddelde andere winkels) nog niet dicht zijn.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #123 Gepost op: 17-03-2020, 09:20:15 »
Ik denk dat de winkels wel nog dicht gaan maar er geen totale lockdown komt ::jaja::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #124 Gepost op: 17-03-2020, 09:31:45 »
Ik ga mijn verblijf hier in de Filipijnen waarschijnlijk afkappen vanwege het virus :-\\ Mijn veldwerk kan sowieso waarschijnlijk niet meer doorgaan en ik weet niet goed of ik het moet afwachten tot er nog ergere lockdowns komen... Manilla is al helemaal afgesloten en van mijn eigen eiland gaan er geen boten of binnenlandse vluchten meer :-\\

Jullie zijn vast ook geen experts, maar ik denk dat het het slimste is om terug te keren naar Nederland? Mijn vlucht zou anders op 2 mei gepland staan via Shanghai...
...óf niet!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #125 Gepost op: 17-03-2020, 09:38:33 »
Mooi genuanceerd bericht Niuno.


Regis, ik snap dat je boos bent. Maar ik zie niet de scherpe tegenstelling die jij benoemt tussen wat het RIVM adviseert en wat de WHO adviseert. Ja, de WHO roept op tot massaal testen. Maar als iedereen met symptomen gewoon thuisblijft, wat nu eigenlijk aan iedereen wordt gevraagd, voegt een test niet zoveel toe. De adviezen van de WHO zijn hetzelfde als die van het RIVM: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

Wat betreft de schade aan je longen, na een longontsteking kun je ook schade houden, zeker in de eerste maanden. Er is nog helemaal niets te zeggen over blijvende schade.

Ik wil het niet bagatelliseren. Het is een pandemie, het is een ernstige situatie waar we in zitten en ik vind dat iedereen onnodig contact met andere mensen moet vermijden.
Maar ik erger me wel aan de wildgroei aan verkeerde informatie, wat niet bijdraagt aan de juiste aanpak nu.

Wat er nu van belang is, is dat wat Starlight nu al 2x heeft aangehaald: flatten the curve. Om het beheersbaar te houden/krijgen. Tijd rekken. Er is tijd nodig om het vaccin te ontwikkelen en er is spreiding nodig om zieken te kunnen behandelen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #126 Gepost op: 17-03-2020, 09:40:45 »
Ik ga mijn verblijf hier in de Filipijnen waarschijnlijk afkappen vanwege het virus :-\\ Mijn veldwerk kan sowieso waarschijnlijk niet meer doorgaan en ik weet niet goed of ik het moet afwachten tot er nog ergere lockdowns komen... Manilla is al helemaal afgesloten en van mijn eigen eiland gaan er geen boten of binnenlandse vluchten meer :-\\

Jullie zijn vast ook geen experts, maar ik denk dat het het slimste is om terug te keren naar Nederland? Mijn vlucht zou anders op 2 mei gepland staan via Shanghai...


Wat rot dat je je werk daar nu niet kunt afmaken.
Op het eiland waar je nu zit is nog geen Corona? Dan zit je in principe daar veilig denk ik. Ik snap wel dat ze eilanden afsluiten, geen boten en vluchten meer laten binnenkomen, om zo het virus buiten het eiland te houden.
Hoe zou jij van het eiland af kunnen vertrekken als je dat echt wilt?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #127 Gepost op: 17-03-2020, 09:43:03 »
Het blijft een ontzettend lastige situatie. Je wilt natuurlijk geen paniek veroorzaken, maar mensen moeten wel de ernst van de situatie onder ogen zien. Er zijn volgens mij nog te veel mensen die het als 'een griepje' zien.
We zijn als Nederlanders natuurlijk totaal niks gewend. Ons leven liep altijd vrij voorspoedig en maar weinigen dachten dat dat snel anders kon worden. Ik denk dat we onszelf over een jaar uitlachen dat we ons nu nog zorgen maken of onze vakantie nog wel door kan gaan. Dat is maar een klein deel wat we zullen moeten opgeven.

Het nadeel is dat op het moment dat mensen de ernst wel beseffen er angst ontstaat. Deze angst leidt dan weer tot grotere problemen, zie het hamsteren. Maar ook andere gezondheidsklachten kunnen gaan opspelen. En veel mensen stoppen met nadenken door angst.

Blijf vooral kalm, maar onderschat het niet.

Maarja is het hamsteren volledig dom te noemen? Het is wat asociaal, maar misschien niet volledig onverstandig. Nu kan de distributie het nog wel aan als iedereen koopt wat hij nodig heeft, maar is dat ook het geval als 20% van het land in quarantaine zit? Minder productie, minder vrachtwagens...

Ik ben momenteel blij dat ik in Armenië zit. De winkels hier zitten nog vol. Iedereen wordt hier getest in geval van onzekerheid. Er zijn nu zo'n 50 besmettingen. En de meeste nieuwe besmettingen zijn van mensen die al in quarantaine zitten. Toch spreid het zich hier nu ook wel meer.
Dat wil niet zeggen dat ik nu de hele winkel ga leegkopen, anderen hebben ook wat nodig. Maar mogelijk ga ik elke dag wel iets meer kopen dan nodig aan pasta, rijst, bloem en aardappelen. Een klein voorraadje vind ik wel prettig als ik echt mijn huis niet meer uit mag.

De Armeense regering gaat er ook wel anders mee om dan de Nederlandse. De grenzen met Turkije en Azerbeidzjan zitten sowieso al dicht. En Iran is al snel gesloten, waarnaar ook de grens met Georgië afgelopen week dicht is gegaan.
Ook de scholen en universiteiten zijn hier gesloten op de dag dat de eerste infectie hier een feit was. Langzamerhand gaat hier ook steeds meer dicht. Bijeenkomsten van meer dan 20 mensen zijn dan ook absoluut verboden. In Nederland is dat slechts een advies.

De kans bestaat wel dat ik vanwege alle lockdowns terug naar Nederland moet. Maar voorlopig zit ik hier wel goed.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #128 Gepost op: 17-03-2020, 09:49:51 »
Jullie zijn vast ook geen experts, maar ik denk dat het het slimste is om terug te keren naar Nederland? Mijn vlucht zou anders op 2 mei gepland staan via Shanghai...

Als je daar niks kan doen, is het misschien wel handig om terug te keren. De komende twee maanden gaan er vast niet beter op worden.

Ik ben zelf van plan om wel in Armenië te blijven, omdat ik hier nog volgens plan nog wat langer zit. Ik hoop dat dan de grootste chaos voorbij is. Of tenminste dat er meer duidelijkheid is. Bovendien heb ik van mijn organisaties nog niet het advies gekregen om terug te keren. Wel de mogelijkheid.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #129 Gepost op: 17-03-2020, 09:57:21 »
Dan even wat klein 'leed'... Volgens mij weten de supermarkten ook even niet wat wel en wat niet te doen. Ik was daarnet bij de supermarkt, en bij het afrekenen zei ik zoals altijd: met zegeltjes. Die mochten ze niet meer uitgeven. Valt wel wat voor te zeggen dacht ik toen (okay, ze hadden ze ook net als het geld in het bakje kunnen neerleggen, maar goed. En het was wel zo handig geweest om dit aan de deur of bij de kassa te hangen...) Maar goed, vervolgens vraagt ze wel of ik een kassabon wilde, die ze vervolgens wel zo in mijn hand gaf... Dan begin ik mij af te vragen: wat is het verschil tussen het geven van zegeltjes en van een kassabon? ??? ??? ???
Ich bin ein Bärliner!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #130 Gepost op: 17-03-2020, 10:22:39 »
Dan begin ik mij af te vragen: wat is het verschil tussen het geven van zegeltjes en van een kassabon? ??? ??? ???

Kassabon werd mij gisteren bij Jumbo ook gewoon gegeven. Ze vroeg ook nog of ik zegels wilde (die ik niet spaar) en ze had latex handschoenen aan.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #131 Gepost op: 17-03-2020, 10:40:35 »
Het blijft een ontzettend lastige situatie. Je wilt natuurlijk geen paniek veroorzaken, maar mensen moeten wel de ernst van de situatie onder ogen zien. Er zijn volgens mij nog te veel mensen die het als 'een griepje' zien.
We zijn als Nederlanders natuurlijk totaal niks gewend. Ons leven liep altijd vrij voorspoedig en maar weinigen dachten dat dat snel anders kon worden. Ik denk dat we onszelf over een jaar uitlachen dat we ons nu nog zorgen maken of onze vakantie nog wel door kan gaan. Dat is maar een klein deel wat we zullen moeten opgeven.

Het nadeel is dat op het moment dat mensen de ernst wel beseffen er angst ontstaat. Deze angst leidt dan weer tot grotere problemen, zie het hamsteren.


Arjan Lubach zei zondag als verklaring voor het hamsteren van wc-papier: we zijn hier in Nederland niet gewend dat er geen eten is, daar kunnen we ons niks bij voorstellen, maar we hebben allemaal wel eens meegemaakt dat je geen wc-papier meer had, en dat wil je niet weer.
Keep calm and eat chocolates!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #132 Gepost op: 17-03-2020, 10:45:07 »
Het liefst zou ik me inderdaad opsluiten in huis.... maar ik heb ook behoefte aan sociaal contact.
In een tijd zoals deze zou ik willen dat ik niet alleen woonde maar bijvoorbeeld in een soort van Nivon huis, waarin dan iedereen zichzelf opsluit en we samen allemaal dingen zouden doen (waaronder veel spelletjes spelen)
Wit is ook een kleur!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #133 Gepost op: 17-03-2020, 11:01:15 »

Arjan Lubach zei zondag als verklaring voor het hamsteren van wc-papier: we zijn hier in Nederland niet gewend dat er geen eten is, daar kunnen we ons niks bij voorstellen, maar we hebben allemaal wel eens meegemaakt dat je geen wc-papier meer had, en dat wil je niet weer.

 ::rofl::

Ik vond het ook al zo merkwaardig zoveel toiletpapier iedereen nodig denkt te hebben. Maar ja, je hebt vegers en je hebt proppers. Ik heb gelukkig nog wel iets, maar mocht de nood echt hoog aan de man zijn, mijn toilet zit in mijn badkamer. Dus met een nat washandje krijg ik de boel ook wel weer schoon. Schoner zelfs.
Voedsel daarentegen is een ander verhaal. Ik hoop dat men zich daarmee kan inhouden. Want om 75 jaar na de Bevrijding weer met voedselbonnen te beginnen...?

Ik vraag me bij een eventuele lockdown af hoe ze dat willen organiseren. Je mag dan wel even naar buiten om boodschappen te doen, maar dan moet je van te voren eerst via internet een formuliertje invullen en meenemen. Hoe gaat dat met mensen die geen printer hebben?

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #134 Gepost op: 17-03-2020, 11:26:23 »

Arjan Lubach zei zondag als verklaring voor het hamsteren van wc-papier: we zijn hier in Nederland niet gewend dat er geen eten is, daar kunnen we ons niks bij voorstellen, maar we hebben allemaal wel eens meegemaakt dat je geen wc-papier meer had, en dat wil je niet weer.

Is het niet gewoon omdat een kleine maand geleden er een tekort in Australië was, wat vervolgens uitgebreid het internet over is gegaan (oa met dat gezin dat per ongeluk te veel had besteld, en er een troon van had gemaakt).

Verder is hamsteren niet echt nodig; maar is het sowieso verstandig dat je grofweg een week voor jezelf kunt zorgen (qua eten maar zeker ook qua drinken).
Daarnaast is een voorraadkastje altijd een handig idee. Grijp je minder vaak mis als iets op is, en je kunt efficiënter van aanbiedingen gebruikmaken.



Goeie post overigens eerder, Swifty ::ok::

Daarnaast is het artikel van de Washington Post, dat Starlight gelinkt heeft, super nuttig om te lezen. Ook waarom een harde quarantaine van significante delen van de bevolking niet specifiek helpt. Het artikel heeft een nuttige simulator om dat inzichtelijk te maken, maar zal ook een relevant deel citeren:

Leana Wen, the former health commissioner for the city of Baltimore, explained the impracticalities of forced quarantines to The Washington Post in January. “Many people work in the city and live in neighboring counties, and vice versa,“ Wen said. “Would people be separated from their families? How would every road be blocked? How would supplies reach residents?”

As Lawrence O. Gostin, a professor of global health law at Georgetown University, put it: “The truth is those kinds of lockdowns are very rare and never effective.”



Het liefst zou ik me inderdaad opsluiten in huis.... maar ik heb ook behoefte aan sociaal contact.
In een tijd zoals deze zou ik willen dat ik niet alleen woonde maar bijvoorbeeld in een soort van Nivon huis, waarin dan iedereen zichzelf opsluit en we samen allemaal dingen zouden doen (waaronder veel spelletjes spelen)

Niet dat het volledig kan compenseren, maar er zijn natuurlijk wat plannen om in het weekend een soort digitale spelletjesdag te organiseren.

Wat we zouden kunnen overwegen, is om zoiets standaard te gaan doen (vaste avonden in de week, of zelfs elke avond met wisselende samenstelling naar gelang mensen zin hebben).
Kunt bijvoorbeeld op boardgamearena, hoewel het dan nuttig zou zijn als meerderen een abonnement hebben. Kunt bijvoorbeeld weerwolven, of dingen als Ironsworn en rpg's, in een chat doen. Kunt normaal chatten. Kunt afspreken om samen, gelijktijdig, een film te kijken en tegelijkertijd te chatten (hoewel dat lastig wordt om legaal te doen ;D).
Zijn vast nog andere dingen te bedenken ook.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #135 Gepost op: 17-03-2020, 11:29:39 »
Ik ben net even naar de supermarkt gegaan om te gaan mini-hamsteren. Oftewel genoeg voor de hele week halen. En het lijkt erop dat ik niet de enige was. Je ziet veel mensen iets meer kopen dan normaal, maar niet absurde hoeveelheden. Normaal gaan veel mensen elke 1 of 2 dagen naar de supermarkt, nu 1 keer per week ofzo.  Er is nog steeds genoeg hier. Met name de suiker en het gist raken op. Pasta was iets minder variatie, maar nog lang niet op. Morgen gewoon weer volle schappen. Wel was de taartafdeling gesloten. Normaal staan er hier in de supermarkt 20 mensen allemaal grote taarten te bakken, maar nu niet meer.
Het brood en de lavash werden hier nog wel gewoon vers gebakken, dus dat zal wel goed blijven gaan.
Maximaal hamsteren kan hier ook nauwelijks, want veel mensen komen lopend naar de supermarkt. Wel grappig, want de grootste verpakkingen toiletpapier blijven hier dus staan. Mensen pakken vooral nog de losse rollen.

Straks nog even groenten halen en ik hoef de rest van de week de deur niet meer uit.


En alle online-gezelligheden lijken mij een goed idee!
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 11:32:01 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #136 Gepost op: 17-03-2020, 11:32:46 »
Lijkt me leuk om zoveel mogelijk met elkaar leuke spelletjes te doen inderdaad HDD! Zeker in het weekend ::jaja::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #137 Gepost op: 17-03-2020, 11:54:56 »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #138 Gepost op: 17-03-2020, 12:04:58 »
Wat we zouden kunnen overwegen, is om zoiets standaard te gaan doen (vaste avonden in de week, of zelfs elke avond met wisselende samenstelling naar gelang mensen zin hebben).
Kunt bijvoorbeeld op boardgamearena, hoewel het dan nuttig zou zijn als meerderen een abonnement hebben. Kunt bijvoorbeeld weerwolven, of dingen als Ironsworn en rpg's, in een chat doen. Kunt normaal chatten. Kunt afspreken om samen, gelijktijdig, een film te kijken en tegelijkertijd te chatten (hoewel dat lastig wordt om legaal te doen ;D).
Zijn vast nog andere dingen te bedenken ook.
Kan zelfs op dit forum.  ::jaja:: Moeten we alleen organisatoren hebben (zelf wel zin in). Op BGG hebben ze Play By Forum, waar iedereen dan post wat ze doen enzo. Eén iemand overziet het.

Maar goed, ik ben off-topic bezig. Ik open gewoon een topic in het spellengedeelte van het forum alvast en zie wel. :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #139 Gepost op: 17-03-2020, 13:22:20 »
Poeh, dat is ook heftig! Hopen dat het goed afloopt!  ::hug::

En nog een paar  ::hug:: ::hug:: ::hug::  ::hug:: ::hug::  voor iedereen die ongerust is.
Dank je! ::hug::

Ik vind het heel erg lastig om te zeggen wat wel of niet het juiste beleid zou zijn eerlijk gezegd. Ik weet het echt niet.

Ik zou vooral willen oproepen om er het beste van te maken en de mensen die het kunnen, hulp aanbieden aan je omgeving, met name de zwakkeren van de samenleving. Op werk waren we vandaag bezig met het mobiliseren van vrijwilligers die anderen kunnen helpen door boodschappen te halen of gewoon telefonisch een praatje te maken met degene die zich eenzaam voelen. Gelijk ook toegepast thuis door bij de buren een briefje door de bus te doen met ons telefoonnummer voor als ze hulp nodig zouden hebben.
Mooie suggesties. Het kost weinig moeite om even uit je comfort zone te komen, en er het beste van proberen te maken en mensen hulp te bieden. Ik haal al boodschappen voor iemand, maar dat is wel erg karig. Daar mag meer dan een tandje bij.


Omdat het juiste beleid idd niet duidelijk is is de huige lijn van de overheid nogal risicovol, volgens buitenlandse experts. Een beleid gebaseerd op groepsimmuniteit (een aanname waar geen bewijs voor is) is spelen met mensenlevens. Het zou tot veel extra doden kunnen leiden, ook al doe je het gefaseerd.

Vooral als er binnen een jaar een goed vaccin op de markt is. Maar hopen dat het RIVM het toevallig een keertje goed heeft dan, want hun track record is niet bepaald hoopgevend.

https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2020/03/tijdlijn-coronacrisis-in-tweets-rivm-743404

Waarom niet eerst kijken wat een beleid zoals dat van Frankrijk uithaalt?