Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390083 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #20 Gepost op: 11-03-2020, 19:50:41 »
Zo komt het bij mij ook over, we vinden de schade die het de economie toedient belangrijker dan het beschermen van de zwakkeren van de bevolking...
Ja inderdaad.. terwijl als er nog meer besmettingen zijn dat óók gevolgen heeft voor de economie. Het hele land platleggen lijkt me ook overbodig, maar Nederland doet wel heel weinig in vergelijking met veel andere landen en zegt blijkbaar andere dingen dan de WHO over hoe besmettelijk het is.

En daarnaast werd eerst steeds gezegd dat er pas meer maatregelen nodig zouden zijn als er meer besmettingen waren, en nu zijn er meer dan 500 bevestigde besmettingen en is het ineens "ja nu kunnen we er toch niets meer aan doen, het virus is nu toch al om ons heen". Uhh okee ???

Uiteindelijk kun je als individueel inderdaad niet meer doen dan vaker je handen wassen, in je elleboog niezen, en thuisblijven bij symptomen. Maar ik merk toch dat veel mensen denken dat het bij hen wel geen corona zal zijn maar een verkoudheid en dat ze best wel kunnen werken en de deur uit kunnen.

Wat ik overigens ook wel weer snap. Ik zit al een tijdje af en aan tegen een verkoudheid aan te hikken, al voor het eerste coronageval in Nederland. Heb sinds gisteren lichte keelpijn, wat ik de laatste tijd soms ook heb als ik te veel heb gedaan. Maar dan zou het denk ik al over moeten zijn, dus begin nu wel te vermoeden dat ik echt verkouden aan het worden ben. Maar ik moet morgen in het ziekenhuis zijn - een afspraak waar ik al 6 maanden op wacht. Het ziekenhuis zelf zegt dat je bij symptomen beter even kan bellen zodat zij kunnen beslissen of het beter is om de afspraak te verzetten, wat ik dan morgen vermoedelijk maar even moet doen. Maar ik wil natuurlijk liever gewoon gaan, anders kan ik vast weer maanden wachten. Dus ergens snap ik die reactie van "het is vast geen corona, dus ik ga gewoon de deur uit" wel.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #21 Gepost op: 11-03-2020, 23:50:35 »
Waar ik vooral problemen mee heb zijn de mensen die alle adviezen negeren en het maar overdreven en onnodig vinden. Ik ben behoorlijk nuchter onder de situatie, maar laten we wel allemaal gewoon even meewerken zodat we dadelijk niet alsnog in een vervelende situatie terecht komen. Nu klinken al die maatregelen misschien overdreven, maar het is vooral om erger te voorkomen.

 ::jaja::

Ik zie dat ook terug in mijn omgeving ja.. ik vind dat ook echt typisch Nederlands, eigenlijk, want ik heb wel vaker het idee dat Nederlanders iets relaxter met potentiële dreigingen/problemen omgaan dan bijvoorbeeld Duitsers (ik ben zelf half Duits). Is dat dan werkelijk nuchterheid? ::tandpastasmiley:: Het verbaast me dan ook niks dat ons land ervan wordt beschuldigd laconiek met het virus om te gaan.  ::) Al snap ik de argumenten daarvoor met betrekking tot economische schade ook wel.

Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aanmoet.. ik kan zaterdag naar een (waarschijnlijk drukbezochte) verjaardag gaan maar daar komen ook weer tig mensen die ik niet ken en van wie ik niet weet waar die geweest zijn. Allemaal studenten waarschijnlijk ook die veel in contact komen met verschillende mensen en die niet vies zijn van wereldreizen... ik maak me ook niet zozeer zorgen om mijn eigen gezondheid, maar ik sta niet te wachten op in quarantaine gaan, op een besmettingsbron zijn en op mensen die kwetsbaar zijn besmetten.
 

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2020, 06:39:46 »
We kunnen vanaf vannacht niet meer naar USA voor 30 dagen.

Ik vind de maatregelen buitenproportioneel onzinnig. Het coronavirus veroorzaakt eigenlijk niet meer dan griep+. Alle dodelijke slachtoffers van dit virus, zouden ook overleden zijn als ze de gewone griep hadden opgelopen.

In 2008 hadden we de Mexicaanse griep, die was dodelijker dan het coronavirus, maar zelfs toen werden er niet zulke zware maatregelen getroffen.

Aanvulling: ook al vind ik het overdreven, ik doe wel mee met de maatregelen, ook omdat mijn werkgever dat verlangt. Bij mijn werkgever gaat het zelfs zó ver dat er een speciaal crisisteam hiervoor is opgericht, die onder andere het volgende hebben bepaald: bij de wasbakken bij de wc's zijn instructies opgehangen hoe je je handen moet wassen, her en der staan er ook flesjes desinfecterende zeep, we mogen elkaar geen handen meer schudden, de verwerkende teams zijn in tweeën gesplitst: de ene helft werkt op het hoofdkantoor, de andere helft op een lokaal kantoor. We moeten iedere dag onze laptop mee naar huis slepen voor het geval er een lockdown komt, zodat ook de medewerkers op het hoofdkantoor in dat geval eventueel thuis kunnen werken.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2020, 06:50:36 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #23 Gepost op: 12-03-2020, 08:30:01 »
De maatregel heeft alleen maar negatieve gevolgen voor de luchtvaartsector. De Trans-Atlantische vluchten zijn een van de drukste routes ter wereld, waar ook het meeste geld mee wordt verdiend. Is in mijn ogen weer een typische Trump actie ::ohno::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #24 Gepost op: 12-03-2020, 08:35:48 »
Het is jammer voor Trump dat het niet om de Mexicaanse griep gaat, had ie mooi zijn muurtje kunnen bouwen  ::hypocriet::

Zolang ik zelf niet ziek ben volg ik de adviezen die van de overheid komen

Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #25 Gepost op: 12-03-2020, 09:07:01 »
Kijk, ik snap heus wel dat het heftige maatregelen zijn en ik ben het ook eens dat iets als alle Europeanen uit de VS weren misschien een beetje te ver gaat, maar het is ook echt niet okee om nu nog te blijven roepen dat het “maar” een griepje is. Qua sterftecijfers, misschien, ja, maar daar gaat het toch helemaal niet om? Denk je echt dat door een gewoon griepje zoveel ziekenhuizen in bv China overbelast zouden raken? Er is geen behandeling voor Corona, geen vaccinatie. De zwakkere bevolkingsgroep is echt heel veel kwetsbaarder voor Corona dan voor de griep. Dus nee, je doet het niet voor jezelf, en nee, veel mensen lopen weinig gevaar, maar het is NIET “maar een griep(+)”.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #26 Gepost op: 12-03-2020, 09:08:51 »
Kijk, ik snap heus wel dat het heftige maatregelen zijn en ik ben het ook eens dat iets als alle Europeanen uit de VS weren misschien een beetje te ver gaat, maar het is ook echt niet okee om nu nog te blijven roepen dat het “maar” een griepje is. Qua sterftecijfers, misschien, ja, maar daar gaat het toch helemaal niet om? Denk je echt dat door een gewoon griepje zoveel ziekenhuizen in bv China overbelast zouden raken? Er is geen behandeling voor Corona, geen vaccinatie. De zwakkere bevolkingsgroep is echt heel veel kwetsbaarder voor Corona dan voor de griep. Dus nee, je doet het niet voor jezelf, en nee, veel mensen lopen weinig gevaar, maar het is NIET “maar een griep(+)”.

Hiermee ben ik het volledige met je eens. Het is geen griep en er moeten maatregelen getroffen worden, maar sommige maatregelen gaan echt te ver in mijn opinie ::jaja::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #27 Gepost op: 12-03-2020, 10:41:26 »
Kijk, ik snap heus wel dat het heftige maatregelen zijn en ik ben het ook eens dat iets als alle Europeanen uit de VS weren misschien een beetje te ver gaat, maar het is ook echt niet okee om nu nog te blijven roepen dat het “maar” een griepje is. Qua sterftecijfers, misschien, ja, maar daar gaat het toch helemaal niet om? Denk je echt dat door een gewoon griepje zoveel ziekenhuizen in bv China overbelast zouden raken? Er is geen behandeling voor Corona, geen vaccinatie. De zwakkere bevolkingsgroep is echt heel veel kwetsbaarder voor Corona dan voor de griep. Dus nee, je doet het niet voor jezelf, en nee, veel mensen lopen weinig gevaar, maar het is NIET “maar een griep(+)”.
Dit.

Ja, qua symptomen lijkt het op een zware griep en bij sommige mensen zelfs op een verkoudheid, maar het is veel besmettelijker en veel dodelijker. Daarnaast hebben we voor de griep idd een vaccinatie en voor corona niet. Als we geen maatregelen nemen gaan er mensen onnodig dood. Het hele argument dat we niets hoeven te doen omdat die mensen ook dood zouden gaan aan de griep is 1. Niet eens waar en 2. Super validistisch. Fijn dat de levens van oude en chronisch zieke mensen er blijkbaar minder toe doen ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #28 Gepost op: 12-03-2020, 11:27:50 »
Ik zie dat er in België veel schaakactiviteiten worden afgelast. In Nederland, buiten Brabant, nog nauwelijks.
Dit zal ongetwijfeld ook voor andere sporten gelden

Wat ik mij dan afvraag is of het risico in België momenteel groter is dan in Nederland of dat wellicht een van beide landen het risico totaal verkeerd inschat
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #29 Gepost op: 12-03-2020, 11:36:20 »
Het is een beetje een rare regel. Alle activiteiten waar meer dan 1000 mensen aanwezig zijn, moeten worden afgeschaft.
Journalist "Oh dus 990 is OK?"
Minister van Volksgezondheid:"Ja dat is OK."
Alle concert en andere activiteiten organisatoren:"Dames en heren, komt dat zien komt dat zien, maar wees er snel bij, want we schroeven de tickets verkoop terug zodat er nog maar 950 mensen binnen kunnen!"


Er is zelfs al een remix gemaakt van de speech van de minister van Volksgezondheid:

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #30 Gepost op: 12-03-2020, 12:05:20 »
Loool ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #31 Gepost op: 12-03-2020, 12:15:42 »
Kijk, ik snap heus wel dat het heftige maatregelen zijn en ik ben het ook eens dat iets als alle Europeanen uit de VS weren misschien een beetje te ver gaat, maar het is ook echt niet okee om nu nog te blijven roepen dat het “maar” een griepje is. Qua sterftecijfers, misschien, ja, maar daar gaat het toch helemaal niet om? Denk je echt dat door een gewoon griepje zoveel ziekenhuizen in bv China overbelast zouden raken? Er is geen behandeling voor Corona, geen vaccinatie. De zwakkere bevolkingsgroep is echt heel veel kwetsbaarder voor Corona dan voor de griep. Dus nee, je doet het niet voor jezelf, en nee, veel mensen lopen weinig gevaar, maar het is NIET “maar een griep(+)”.

100 procent mee eens. Bovendien zal het aantal doden alleen maar weer oplopen, en sneller hoe meer mensen besmet raken.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #32 Gepost op: 12-03-2020, 12:21:19 »
Eens dat het niet 'een gewone griep is' . Met name omdat iedereen tegelijkertijd ziek wordt. Dat is een van de grote problemen.

Maar ik vind het ook te makkelijk om te roepen dat heel het land maar gewoon 'op slot' moet. Ik vermoed dat scholen binnenkort dichtgaan. Maar om even praktische zaken te schetsen: Elke middelbare school zit midden in de afrondingsperiode van de schoolexamens. Zonder de schoolexamens mag je niet op eindexamen. Dit zijn voor veel leerlingen in de examenjaren spannende maatregelen.

En zo zijn er meer voorbeelden. Als je heel de economie plat legt, is er ook minder geld voor zorg in de toekomst. Dus ik begrijp heel goed dat het voor een regering een moeilijke afweging is.
Desalniettemin vind ik sommige niet-ingrijpende adviezen wel laat gekomen (handenschudden, thuis werken indien mogelijk etc.)

You'll never walk alone

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #33 Gepost op: 12-03-2020, 12:26:04 »
Eens dat het niet 'een gewone griep is' . Met name omdat iedereen tegelijkertijd ziek wordt. Dat is een van de grote problemen.

Maar ik vind het ook te makkelijk om te roepen dat heel het land maar gewoon 'op slot' moet. Ik vermoed dat scholen binnenkort dichtgaan. Maar om even praktische zaken te schetsen: Elke middelbare school zit midden in de afrondingsperiode van de schoolexamens. Zonder de schoolexamens mag je niet op eindexamen. Dit zijn voor veel leerlingen in de examenjaren spannende maatregelen.

En zo zijn er meer voorbeelden. Als je heel de economie plat legt, is er ook minder geld voor zorg in de toekomst. Dus ik begrijp heel goed dat het voor een regering een moeilijke afweging is.
Desalniettemin vind ik sommige niet-ingrijpende adviezen wel laat gekomen (handenschudden, thuis werken indien mogelijk etc.)

Als iedereen die net uit Italië kwam zich had laten testen of zelf thuis was gebleven was er bijna niks aan de hand geweest, maar Nederland was hier héél laks mee. Soms worden mensen die geen klachten meer hebben gewoon weer in de maatschappij gestuurd terwijl ze eigenlijk getest zou moeten worden...

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #34 Gepost op: 12-03-2020, 13:03:19 »
serieuze maatregelen (zoals afgelasting live-uitzending WIDM) lijken me onvermijdelijk, als je dit leest.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/coronacrisis-vroeggeborenen-en-80-plussers-moeten-als-eerste-plaatsmaken-op-volle-ic~a339334f/

Coronacrisis: vroeggeborenen en 80-plussers moeten als eerste plaatsmaken op volle ic

[...]

Volgens voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) is het zaak nu ‘door te pakken’ met maatregelen. ,,We hebben het over leven en dood.’’

Mogelijk al binnen enkele dagen

Hij vreest dat ziekenhuizen anders snel voor ingrijpende keuzes komen te staan. Mogelijk al binnen enkele dagen zijn de ziekenhuizen door de in totaal 200 gesluisde isolatiekamers heen waarin ernstige zieke coronapatiënten worden verzorgd.

,,Theoretisch gezien bereik je dat punt als Nederland 2000 coronapatiënten heeft.’’ Zo’n 10 procent belandt namelijk op zo’n gesluisde kamer op de ic.

Al met al zijn er 1150 ic-bedden die geschikt te maken zijn voor coronapatiënten, Gommers schat in dat met wat improvisatie de ziekenhuizen dat aantal kunnen ophogen naar 2000. ,,We zijn nu al bezig om te kijken wat er nog aan beademingsapparatuur staat en wat bedrijven nog kunnen leveren.’’
« Laatst bewerkt op: 12-03-2020, 13:05:38 door Amethyst »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #35 Gepost op: 12-03-2020, 13:04:58 »
Franse collega van mij moet thuiswerken omdat de scholen daar gesloten zijn en hij anders geen opvang heeft. Daar zijn blijkbaar zo'n 100 scholen gesloten.

Bij ons op het werk zijn er ook al mensen naar huis gestuurd die bvb zeiden dat ze wat last hadden van hun keel. Reizen voor het werk is stop gezet en meetings met meer veel mensen moeten via de telefoon en niet meer samen in één meeting room.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #36 Gepost op: 12-03-2020, 14:16:30 »
Ja same hier. Gisteren deden we een oefening waarbij 50% thuis moest werken. Iedereen moet elke dag laptop mee naar huis en zorgen dat ie thuis kan werken. Internationale zakelijke reizen zijn verboden tenzij met toestemming van de Managing Director (maar we mogen nog wel naar België ;D ). Bijeenkomsten met meer dan 25 mensen zijn afgelast tenzij hoogst noodzakelijk voor het bedrijf. Ik heb gisteren voor het eerst ingebeld in een meeting!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #37 Gepost op: 12-03-2020, 14:35:58 »
Er blijft echt geen sportwedstrijd meer over  :\'(
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #38 Gepost op: 12-03-2020, 14:50:22 »
Er blijft echt geen sportwedstrijd meer over  :\'(

Vooralsnog gaat het Candidates Tournament schaken nog door, voor wie Magnus Carlsen voor de wereldtitel mag uitdagen.
Kan je ook lekker vanaf de bank volgen ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2020, 15:21:15 »
België lijkt bijna in lock down te gaan.

Toch vreemd dat mijn voetbalwedstrijden afgelast zijn, maar werken is geen enkel probleem.